Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne w Krakowie
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Repertuar
    • Premiery
    • Festiwale
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
    • Fotografia
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
  • Dla dzieci
Kulturatka.pl – wydarzenia kulturalne
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Repertuar
    • Premiery
    • Festiwale
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
    • Fotografia
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
  • Dla dzieci
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Kulturatka.pl – wydarzenia kulturalne
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Home Subiektywnie Recenzje

W poszukiwaniu zaginionej ręki – „Jednoręki ze Spokane” w Teatrze Barakah

przez Redaktor
14 maja 2016
w Recenzje, Subiektywnie
Czas czytania: 3 minuty

00071Spektakl „Jednoręki ze Spokane” najtrafniej określić jako szaleństwo, które odgrywa się na scenie. To dlatego, że każda z występujących tu postaci, sprawia wrażenie bycia co najmniej chorą umysłowo, a to, co od początku rządzi ciągiem akcji, to nic innego jak absurd.

„Jednoręki ze Spokane” to sztuka napisana przez irlandzkiego dramatopisarza, reżysera i zdobywcę Oscara – Martina McDonagha. Zaklasyfikować ją można do gatunku dreszczowców z bardzo specyficzną dozą humoru (czyt. komedio-thriller, czarny humor). McDonagh jest mistrzem tworzenia na scenie światów nietuzinkowych. Jego spektakle przypominają wyjście z ekranów kin bohaterów filmów Quentina Tarantino. Tak było i w przypadku krakowskiej inscenizacji w Teatrze Barakah.

Zaczyna się bardzo enigmatycznie – Jednoręki (Paweł Sanakiewicz) rozmawia przez telefon. Później pojawia się hotelowy recepcjonista (Lidia Bogaczówna), który wprowadza widzów w akcje – mówi o zniknięciu tajemniczej pary, blondynki i afroamerykanina. Jest znudzony swoją pracą, która była warunkiem zwolnienia za kaucją z więzienia. Jak sam mówi: „[…] każdego dnia żyję nadzieją, że coś kiedyś tu się zdarzy. Na przykład ktoś rzuci się na prostytutkę, albo na lesbijkę z nożem i będę musiał je uratować.” Nadchodzące wydarzenia będą stanowiły okazję do wyjścia ze swej roli, ale czy będzie potrafił pozbyć się swojego cynizmu, stanąć na wysokości zadania i zostać „amerykańskim bohaterem”?

Rewizji podlega tu także inny amerykański mit – historia miłosna w stylu Bonnie i Clyde’a. Marilyn – głupiutka i infantylna blondynka, i Toby  – zaszufladkowany poprzez innych bohaterów jako Murzyn, który żyje z szemranych interesów, hochsztapler, i oczywiście diler narkotykowy. Licząc na zarobek w wysokości pięciuset dolarów, przybywają do Jednorękiego, próbując sprzedać mu jego własną dłoń, odciętą przed dwudziestu siedmiu laty. Jednoręki od razu jednak orientuje się, iż para próbuje go oszukać – nie wierzy, że mała, czarna ręka Aborygena należała do niego. Demaskując oszustów, wścieka się, przywiązuje ich do łóżka hotelowego. Tak nawiązuje się nie lada sytuacja tragiczna – para czeka na śmierć, a Jednoręki udaje się w poszukiwaniu dłoni do ich mieszkania. Toby i Marilyn zostają zdani na łaskę… nie kogo innego jak właśnie boya hotelowego.

Absurd sytuacji w połączeniu z zabawnymi dialogi, sprawia, że trwający nieco ponad godzinę (70 min) spektakl, minie w mgnieniu oka. Akcja rozgrywa się naprawdę z zawrotną szybkością, a towarzyszą jej do tego skrajne emocje – śmiech, napięcie, przerażenie. W tle cały klimat podtrzymuje Łukasz Łukasik – jest on ponad wydarzeniami na scenie (w przenośni i dosłownie, bowiem przez cały spektakl siedzi na kolumnie), którego gitarowe riffy narzucają tempo akcji. Cała magia tej sztuki polega na tym, że jest ona jednocześnie prosta i przekombinowana, i to w każdym możliwym aspekcie. Albo inaczej – to właśnie w prostocie kryje się jej skomplikowanie. Np. Czarno-biała sceneria (jedynie widniejące wycinki z gazet na ścianach) przenosi nas w czasie do lat 30-tych (kino gangsterskie). Występuje tu tylko czterech aktorów, ale ich postacie są bardzo dokładnie zbudowane – ich postępowanie jest zawsze umotywowane, nie jesteśmy w stanie jednoznacznie określić kogoś jako pozytywny bądź negatywny charakter. Wszystko jest dokładnie przemyślane – od scenariusza, aktorów, po scenerie i rekwizyty.

Jednoręki ze Spokane jest „żywym” przykładem potwierdzającym fakt, że nie trzeba tak naprawdę nie wiadomo ile pieniędzy, miejsca, czy rekwizytów, by stworzyć świetny spektakl. Wystarczy jedynie talent. I jest on tu widoczny na każdym calu – od scenariusza Martina McDonagha i tłumaczenia (Klaudyna Rozhin) po występujących aktorów.

Autor recenzji: Karolina Orlecka

reżyseria/direction: Ana Nowicka
autor/playwright: Martin McDonagh
tłumaczenie/translation: Klaudyna Rozhin
scenografia i kostiumy/scenic and costume design: Monika Kufel
muzyka/music: Łukasz Łukasik
obsada/cast: Lidia Bogaczówna, Monika Kufel, Ana Nowicka, Paweł Sanakiewicz, Łukasz Łukasik

Obejrzane dzięki uprzejmości: TEATR BARAKAH

Tags: Paweł SanakiewiczTeatr BarakahJednoręki ze SpokaneAna NowickaLidia BogaczównaMartin McDonagh
Poprzedni post

Festiwal Pięknej Książki w Rzeszowie

Następny post

Repertuar Kina Agrafka 13-19 maja

Redaktor

Redaktor

Następny post
Kino Na Tarasie w Agrafce

Repertuar Kina Agrafka 13-19 maja

Facebook Instagram LinkedIn

O NAS

Jesteśmy pasjonatami, których łączy kultura: literatura, krakowskie teatry, kina, koncerty, galerie, muzea... i wiele wiele innych.



Publikujemy, patronujemy, szerzymy, głosimy o KULTURZE i KULTURĘ. Nic w Krakowie się nie zdarzy bez czujnego oka KULTURAtki!



prezes@kulturatka.pl

  • GŁÓWNA
  • O NAS
  • REDAKCJA
  • WSPÓŁPRACUJEMY
  • PROJEKTY
  • PATRONUJEMY
  • NAPISZ DO NAS
Zaakceptuj ciasteczka

Używamy plików cookie, aby strona działała sprawnie i dopasowywała się do Ciebie. Możesz zaakceptować wszystkie lub zmienić ustawienia w każdej chwili.

Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
  • Zarządzaj opcjami
  • Zarządzaj serwisami
  • Zarządzaj {vendor_count} dostawcami
  • Przeczytaj więcej o tych celach
Zmień preferencje
  • {title}
  • {title}
  • {title}
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Repertuar
    • Premiery
    • Festiwale
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
    • Fotografia
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
  • Dla dzieci

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.