
Kino KIKA zaprasza na nowości w majowym repertuarze. Na ekranie „Ślepowidzenie”, „Walser”, „Dziewczyna, która została królem”.
ŚLEPOWIDZENIE | Blind, reż. Eskil Vogt, Norwegia 2014, 96’
Trzydziestoparoletnia Ingrid niedawno straciła wzrok. Z każdym dniem izoluje się od świata zewnętrznego, który przestaje być dla niej przyjazny. Boi się wychodzić z domu. Całymi dniami siedzi więc w bezpiecznym mieszkaniu, próbując jakoś wypełnić czas podczas nieobecności męża, Mortena. Zaczyna pisać powieść. Najpierw dlatego by zatrzymać w ten sposób zapamiętane miejsca, przedmioty i barwy. Następnie, by dać upust swoim niepokojom, wynikającym z podejrzeń o niewierność męża. Bohaterem powieści zostaje Morten. Ingrid wplątuje go w internetowy romans z samotną matką, Elin. Ale Elin to nie tylko kochanka, najwyraźniej może uchodzić za alter ego autorki, zwłaszcza od chwili, kiedy też traci wzrok. Ale ta historia, w miarę pisania, coraz bardziej się komplikuje. Do tego stopnia, że przejście od fikcji do realności staje się dla autorki coraz trudniejsze.
WALSER | Walser, reż. Zbigniew Libera, Polska 2015, 78’
Na obrzeżach cywilizacji żyje plemię Conteheli. To ludzie o błękitnych jak len oczach, płowych dreadach i młodych ciałach. Wyglądają jak spełnienie hippisowskich fantazji o powrocie do natury lub słowiańska wersja Avatara. Leśni ludzie żyją jak w raju, ale do ich świata wdziera się cywilizacja w osobie urzędnika Walsera.
DZIEWCZYNA, KTÓRA ZOSTAŁA KRÓLEM | The Girl King, reż. Mika Kaurismäki, Finlandia/Niemcy/Kanada/Szwecja/Francja 2015, 106’
Szwecja, rok 1632. Po śmierci Gustawa Adolfa na polu bitwy, Krystyna Wazówna jako sześciolatka, zostaje następczynią swego ojca. Dorasta na konserwatywnym dworze luterańskim. Odrzucona przez matkę, zdominowana przez mężczyzn, od dziecka przedkłada naukę władania szpadą nad kobiece rozrywki. Wstępując na tron w wieku lat osiemnastu, obiecuje podtrzymać tradycję i poślubić ciotecznego brata, syna przyrodniej siostry Gustawa Adolfa, Karola Gustawa. Nie wywiązuje się jednak z obietnicy, odmawia również licznym adoratorom. Spiskujące otoczenie widzi w hrabinie Ebbie, którą Krystyna wydaje się być zainteresowana, klucz do kontrolowania ekscentrycznej królowej. Spiskowcy nie doceniają jednak przenikliwego umysłu władczyni, rozmiłowanej zarówno w podwładnej, jak i w kartezjańskiej idei „wolnej woli”.