Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne w Krakowie
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Premiery
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
      • Rozmaite
    • Promocje
  • Dla dzieci
Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Premiery
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
      • Rozmaite
    • Promocje
  • Dla dzieci
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Home Działy główne Muzyka koncerty

Koncert chóralny Antonína Dvořáka na chór, solistów i organy.

przez Karolina Futyma
30 maja 2016
w koncerty, Muzyka
2
udostępnień
245
wyświetleń
Share on FacebookShare on Twitter

Bez tytułuChór Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego zaprasza na koncert, który odbędzie się 4 czerwca 2016 r. o godzinie 20.00, w Bazylice Nawiedzenia NMP oo. Karmelitów w Krakowie.

Usłyszą Państwo Mszę D-dur op. 86 Antonína Dvořáka na chór, solistów i organy.

W partiach solowych wystąpią: Katarzyna Kucia (sopran), Łukasz Dulewicz (alt), Krzysztof Kozarek (tenor), Dawid Biwo (bas). Partię organów wykona Henryk Krawczyk, zaś całość poprowadzi Ewa Kieres. Wstęp wolny!

Msza D-dur op. 86 Antonína Dvořáka powstała w 1887 r. na zamówienie Josefa Hlavki, architekta i mecenasa sztuki, przyjaciela kompozytora. Utwór miał uświetnić uroczystość konsekracji nowej kaplicy zamku w Lužanach.

Ze względu na rozmiary tego miejsca kompozytor, doskonale władający środkami orkiestrowymi, zrezygnował z monumentalnej obsady. Powstało dzieło kameralne, na chór, solistów ad libitum i organy. Dvořák w dniu ukończenia pracy nad utworem pisał: „Szczęśliwie ukończyłem dzieło i jestem z niego bardzo zadowolony – myślę, że spełni swe zadanie. Można je opisać słowami: wiara, nadzieja i miłość do wszechmogącego Boga i dziękczynienie za wielki dar, który pozwolił mi tworzyć na chwałę i cześć Najwyższego. […] Nie dziw się mej pobożności – artysta, który pobożny nie jest, nie mógłby dokonać czegoś podobnego. Czyż nie wynika to z dokonań Bacha, Beethovena, Rafaela i wielu innych?…”.
Pierwsze wykonanie, pod dyrekcją kompozytora, odbyło się 11 września 1887 r. w zamkowej kaplicy w Lužanach, w partiach solowych wystąpiły m.in. żona kompozytora – Anna Dvořákowa (alt) oraz żona zleceniodawcy – Zdenka Hlavkova (sopran).

Kilka lat później, na zlecenie londyńskiego wydawnictwa Novello, Dvořák opracował orkiestrową wersję utworu. Premiera Mszy w takim kształcie miała miejsce 11 marca 1893 r. w Londynie. Na tle innych kompozycji sakralnych swego autora jest dziełem dość szczególnym – lirycznym i bardzo osobistym.

Wykonawcy:

Chór Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego powstał w maju 2015 roku. Od początku jego dyrygentem jest Ewa Kieres. Zespół podejmuje pracę nad wokalną muzyką sakralną, tak by móc zarówno służyć podczas liturgii, jak i brać udział w wydarzeniach kulturalnych. W repertuarze chóru znajdują się utwory m.in. Duruflé, Poulenca, Handla, Faure, Dvoraka. Jednym z pierwszych projektów chóru było wykonanie w ramach uroczystości związanych z obchodami 800 rocznicy założenia zakonu dominikańskiego Te Deum HWV 278 (utrechckie) Georga Friedricha Häendla, z towarzyszeniem solistów i orkiestry.

Katarzyna Kucia – sopran. Naukę śpiewu rozpoczęła pod kierunkiem dr Katarzyny Jagiełło i mgr Agnieszki Kołodziejczyk. Ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II stopnia w Tarnowie w klasie fletu Agnieszki Cywińskiej-Olmy, a następnie studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu solowego mgr Ewy Wolak. Jest absolwentką filologii polskiej (UJ), a obecnie doktorantką Wydziału Polonistyki UJ. W 2010 roku wykonywała partię solową w koncertowym wystawieniu opery Fairy Queen Henry’ego Purcella pod dyrekcją Paula Eswooda. W kwietniu 2015 roku brała udział w studenckim spektaklu „Opera B/O” wystawionym na deskach Opery Krakowskiej. Wystąpiła podczas międzynarodowego cyklu koncertów „III Festival de Órgão de Braga” w Portugalii w 2016 roku. Jest solistką zespołu muzyki dawnej Collegium Cracoviense, działającego przy kościele św. Katarzyny w Krakowie. Współpracuje z zespołami muzyki dawnej: Antica Cucina, Il Vento, Cucina Musicale, z zespołem wokalnym Cracow Singers – jako członkini tej formacji nagrała płytę ze Stanisławem Sojką. Kształciła umiejętności wokalne podczas kursów mistrzowskich u wybitnych pedagogów: Christiana Elssnera, Ihora Kuszplera, Mariusza Kwietnia, Ryszarda Karczykowskiego, Marka Rzepki i Agnieszki Rehlis.

Łukasz Dulewicz – kontratenor. Ukończył z wyróżnieniem Państwowe Liceum Muzyczne w Krakowie w klasie skrzypiec. Również z wyróżnieniem ukończył Dyrygenturę Chóralną i Edukację Artystyczną Szkolną oraz  wydział Wokalno – Aktorski AM w Krakowie. Stypendysta Ministra Kultury i Sztuki za wyróżniające wyniki w nauce i sukcesy artystyczne. Od 2006 r. jest śpiewakiem w Capelli Cracoviensis oraz członkiem wielu innych zespołów wokalnych. Koncertuje w kraju i za granicą m. in. we Francji, na Litwie, w Hiszpanii, a we Włoszech jako członek zespołu „Capella Augustana” Matteo Messoriego. Wziął udział w polskiej premierze opery „Anioły w Ameryce” P. Eötvösa w Operze Wrocławskiej. Prowadzi działalność pedagogiczną na dwóch krakowskich uczelniach: Akademii Muzycznej i Uniwersytecie Ekonomicznym. Nagrał kilkanaście płyt z muzyką dawną a niektóre z nich były nominowane do nagrody „Fryderyka”.

Krzysztof Kozarek – tenor. Urodzony w 1983 r. w Żarach. W roku 2013 ukończył z wyróżnieniem klasę śpiewu u dr. hab. Jacka Ozimkowskiego w Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest także absolwentem Edukacji Artystycznej w Zakresie Sztuki Muzycznej na Uniwersytecie Zielonogórskim. Na swoim koncie posiada liczne nagrania płyt CD z muzyką dawną, w tym wiele prawykonań (m.in. Sarmatia tiumphans, Christmas Cantats of 18th Century, Lent Cantatas of 18th Century) oraz współpracę z takimi zespołami jak Capella Cracoviensis, Cappella Augustana, Goldberg Ensamble, La Tempesta, Accademia dell’Arcadia, czy Floripari, z którymi koncertuje w kraju i za granicą (m.in. we Francji, Włoszech, Niemczech, Gruzji, Kazachstanie). W roku 2010 wraz z Capellą Cracoviensis wziął udział w performansie pt. M.m.m. barokowa uczta wykonując madrygały Monteverdiego w sławnym barze mlecznym przy ul. Grodzkiej w Krakowie. W roku 2012 rozpoczął współpracę, a od września 2015 należy do stałego zespołu solistów Opery Krakowskiej.  Brał udział w licznych festiwalach muzycznych, np. Międzynarodowy Festiwal Bachowski w Świdnicy, Bologna Festival, Wratislavia Cantans, Muzyczny Festiwal w Łańcucie, Muzyka w Starym Krakowie, Festiwal Goldbergowski, Festiwal im. Jana Kiepury. Jest laureatem nagrody specjalnej I Letniej Akademii Śpiewu w Gdańsku.

Ewa Kieres – dyrygent.  Ukończyła studia na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygentury chóralnej prof. dr hab. Lidii Matynian (dyplom z wyróżnieniem). Prowadzi Chór V Liceum Ogólnokształcącego im. Augusta Witkowskiego w Krakowie, z którym realizuje różne projekty zarówno a capella jak i wokalno-instrumentalne. Chór V LO jest laureatem wielu konkursów na szczeblu regionalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym. Swoją pasję w zakresie chóralistyki rozwija również jako chórzystka w Chórze Kameralnym Lege Artis. Ukończyła również studia na Wydziale Instrumentalnym krakowskiej Akademii Muzycznej. Jako dyrygent i instrumentalistka współpracuje z różnymi zespołami. Od wielu lat związana jest z Bazyliką OO. Dominikanów w Krakowie. Od 2015 r. prowadzi Chór Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego.


Wydarzenie: Msza D-dur op. 86 Antonína Dvořáka na chór, solistów i organy

Miejsce: Bazylika Nawiedzenia NMP oo. Karmelitów w Krakowie

Data: 4.06.2016 r., godz. 20:00

Materiały prasowe: Magdalena Sikora

Tags: koncertmuzykakrakówchórChór Dominikańskiego Ośrodka LiturgicznegoBazylika Nawiedzenia NMP oo. Karmelitów w KrakowieJosef Hlavk
Poprzedni post

Kino Nowej Przygody – Live in Concert na 9. FMF

Następny post

Męskie Granie po raz siódmy!

Karolina Futyma

Karolina Futyma

"Zatracić siebie,nic przy tym nie uronić,tylko zupełnie i ostatecznie zatracić się w tej chwili.."

Następny post
Męskie Granie po raz siódmy!

Męskie Granie po raz siódmy!

Facebook Instagram LinkedIn

O NAS

Jesteśmy pasjonatami, których łączy kultura: literatura, krakowskie teatry, kina, koncerty, galerie, muzea... i wiele wiele innych.



Publikujemy, patronujemy, szerzymy, głosimy o KULTURZE i KULTURĘ. Nic w Krakowie się nie zdarzy bez czujnego oka KULTURAtki!



prezes@kulturatka.pl

  • GŁÓWNA
  • O NAS
  • REDAKCJA
  • WSPÓŁPRACUJEMY
  • PROJEKTY
  • PATRONUJEMY
  • NAPISZ DO NAS
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Premiery
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
      • Rozmaite
    • Promocje
  • Dla dzieci

© 2023 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. dowiedz się więcej

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb.
Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Zamknij