Bezpretensjonalny hiszpański El Naán, rozimprowizowane trio Sefardix, uduchowiona A Filetta, a wreszcie spontaniczna, z młodzieńczą werwą traktowana estońska tradycja przez grupę Trad.Attack!. Drugiego dnia festiwalu EtnoKraków/Rozstaje 2016 towarzyszyły nam wielkie emocje!
Muzyczną podróżą czerpiącą natchnienie z kultur basenu Morza Śródziemnego można nazwać pierwszą część środowego wieczoru na festiwalu EtnoKraków/Rozstaje 2016. Główną areną środowych zdarzeń na festiwalu był kościół św. Katarzyny na krakowskim Kazimierzu. Jako pierwsi pojawili się w nim członkowie hiszpańskiego zespołu El Naán, który odwołuje się do najwybitniejszych i najsubtelniejszych tradycji muzyki kastylijskiej. Przenosi je jednak w świat współczesnej kultury i estetyki muzycznej. Na festiwalowej scenie ożywały dawne brzmienia i rytuały – z bukłakiem wina puszczonym w stronę publiczności. Ze sceny płynęły dawne pieśni w mocnych, czasami niemal rockowych aranżacjach. Dominowało jednak tradycyjne instrumentarium. Spontaniczność i muzykalność hiszpańskich artystów bardzo przypadły do gustu słuchaczom, którzy tłumnie wypełnili kościół.
Publiczność rewelacyjnie przyjęła także propozycję trio Sefardix, które tworzą wokalista Jorgos Skolias, kontrabasista Marcin Oleś oraz perkusista Bartłomiej Oleś. W utworach znanych z ich tegorocznej pięknej drugiej płyty „Maggid” dziedzictwo muzyki sefardyjskiej zostaje splecione z elementami kultur znad morza Śródziemnego, a do tego po swojemu zinterpretowane. Tradycyjne tematy stają się kanwą porywających improwizacji oraz impulsem do własnych twórczych poszukiwań trzech artystów. Niczym Żydzi sardyńscy przed wiekami, wykonawcy zdawali się wędrować drogą od zachodnich krańców Europy przez północ Afryki (muzyka berberyjska), Azję Mniejszą, do Bałkanów i południowej Europy, z najbliższą wokaliście Grecją. Zresztą właśnie po grecku zabrzmiała znakomita część utworów. Wedle tradycji Maggid to wędrowny kaznodzieja. Artyści z Sefardix zawarli oba te znaczenia w swojej twórczości. Zachwycała forma wokalna Skoliasa, ale też fenomenalne brzmienie Olesiów, których instrumenty zdawały się brzmieć niczym kilkuosobowa grupa i nie tylko trzymały rytm, ale też prowadziły melodię i nadawały harmonię całości.
Ukoronowaniem koncertowego wieczoru w kościele był występ słynnej i rewelacyjnej grupy A Filetta z Korsyki, która promowała swój najnowszy album „Castelli”. To jeden z najwybitniejszych zespołów tej części Europy, odwołujący się do wielowiekowej tradycji polifonii wokalnej. Prowadzona prze Jean-Claude’a Acqavivę formacja w znaczący sposób wpłynęła na uchronienie tych pieśni od zapomnienia. Na scenie pojawili się w szóstkę snując fenomenalne muzyczne opowieści. Zresztą w kilku utworach skład grupy zmniejszał się do cztero, a nawet trzyosobowego. Najważniejsza jest tu bowiem pieśń, przekaz, wzruszenie. Publiczność zachwycał nie tylko sam kunszt wokalny, ale też atmosfera występu, jogo poetycki i duchowy nastrój.
Zupełnie inne nastroje panowały w klubie Alchemia, gdzie późnym wieczorem zagrało dynamiczne estońskie trio Trad.Attack! To jeden z najciekawszych dziś zespołów na estońskiej scenie muzycznej. Jego członkowie potwierdzili, że dają rewelacyjnie żywiołowe i dynamiczne koncerty, choć są zaledwie triem, wykorzystującym akustyczne instrumentarium. Inspiracje czerpią zarówno z archiwalnych nagrań muzyki tradycyjnej, jak i ze współczesnych nurtów. To również było słychać podczas środowego koncertu, gdy towarzyszyły im w tle nagrania archiwalne, a oni z niemal punkową energią i młodzieńczą radością grania nadawali swej muzyce nowoczesny wyraz. Publiczność, która wypełniła Alchemię bawiła się doskonale – były wspólne śpiewy i gorące owacje. Artyści mówili że polska publiczność jest dla nich zawsze najbardziej żywiołowa i najgorętsza i to potwierdziło się w środową noc.
Drugi dzień festiwalu zakończyła o bardzo późnej godzinie Noc tańca w klubie Strefa, przy ulicy św. Tomasza 31, której gospodarzami byli muzycy z zespołu El Naán, a od drugiej w nocy z niespodziewanym występem, także gruziński chór Iberii.
Więcej: www.etnokrakow.pl
Wydarzenie: Festiwal EtnoKraków/Rozstaje 2016
Miejsce: Kościół św. Katarzyny
Materiały prasowe: Edyta Nowak, Krakowskie Biuro Festiwalowe