Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne w Krakowie
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Premiery
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
      • Rozmaite
    • Promocje
  • Dla dzieci
Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Premiery
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
      • Rozmaite
    • Promocje
  • Dla dzieci
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Home Subiektywnie Recenzje

„Pożegnanie” Andrew Stegalla – recenzja

przez admin
25 lipca 2016
w Recenzje, Subiektywnie
3
udostępnień
255
wyświetleń
Share on FacebookShare on Twitter

pozegnaniePełnometrażowy debiut pisarski reżysera Andrew Steggalla pod tajemniczym tytułem „Pożegnanie” (ang. „Departure”) będzie możliwy do obejrzenia w polskich kinach już 26 sierpnia. Oceny tego filmu są bardzo wysokie – 7/10, co prawdopodobnie zwiększa oczekiwania widzów wobec obrazu.

Dzieło jest współczesnym melodramatem o rozbitej rodzinie z elementami kina queerowego. Nastoletni Elliot i jego mama Beatrice przyjeżdżają z Anglii do rodzinnego domku wakacyjnego na prowincji Francji, w celu spakowania rzeczy i posprzątania. Beatrice i jej mąż po rozstaniu postanowili sprzedać cały majątek. Na miejscu młody chłopiec spotyka starszego od siebie, mieszkającego w okolicy kolegę – Clementa. Zaprzyjaźniają się. Elliot od razu znajduje się pod jego wpływem, z czasem zakochuje się w nim. Kiedy jego matka poznaje Clementa, uczucia syna przeniosą się na matkę. Tak stajemy się świadkami nietypowego trójkąta.

„Pożegnanie” to bardzo ciężki film w wymowie i wykonaniu. Występuje tu charakterystyczne dla francuskiego kina niedopowiedzenie. Ciężko jest czasem odgadnąć o co chodzi twórcom, dlaczego bohaterowie postępują tak, a nie inaczej. Choć we wszystkich opisach filmu wspominano o chłopaku – Clemencie – który namiesza w relacjach matki z synem, odnosi się wręcz odwrotne wrażenie. Z czasem to matka i syn manipulują niewinnym Clementem, chcą go posiąść. Jest on dla nich jedynie obiektem seksualnym. Szczególnie widać to w scenie, w której chłopak otwiera się przed Eliotem i opowiada mu o swojej matce, która znajduje się w szpitalu. Elliot robi sobie z tego głupi żart. Gdy później kolega tłumaczy mu, iż miała raka, nie wykazuje on za wiele empatii. Przeprasza co prawda, ale nie widać w nim żadnej skruchy. Raczej smutek, że jego wymarzony obiekt seksualny może się od niego oddalić.

„Pożegnanie” jako dzieło ma za to ładną szatę graficzną – kolorowe obrazy Francji o jesiennej porze roku. Zdecydowanie zdjęcia do tego filmu przewyższają poziom akcji i niejednokrotnie bardziej przyciągają uwagę od tego co dzieje się w scenariuszu. Niektóre ujęcia czasami sięgają już kiczu – senne sceny topienia się głównego bohatera w slow motion (metafora depresji i zmiany), bądź moment, w którym Elliot z Clementem biją się i szarpią na łące, by po chwili namiętnie się całować („Tajemnice Brokeback Mountain”). Podobnie wydaje się być z lekko naciąganą symboliką potrąconego przez matkę jelenia, którego główny bohater od czasu do czasu próbował odnaleźć – przenośnia szukania przeszłości, nie możności pogodzenia się z nagłą, drastyczną zmianą, z pożegnaniem („departure”).

Film Andrew Steggalla jest troszkę wątły w fabule, czemu nie pomaga także gra aktorska i kreacja bohaterów. Trudno określić często co się z nimi dzieje i czego oni właściwie chcą. Dlatego też tak wysoka ocena fanów wydaje się być dla mnie niezrozumiała.

Autor recenzji: Karolina Orlecka

Reżyseria: Andrew Steggaal

Scenariusz: Andrew Steggall

Gatunek: Melodramat

Produkcja: Francja, Anglia

Premiera: 26 sierpnia 2016 (Polska) 9 października 2015 (świat)

Obejrzane dzięki uprzejmości: Tongariro

Tags: PożegnanieDepartureAndrew Steggallmelodramat
Poprzedni post

ŚDM w Słowackim

Następny post

THE 69 EYES w KRAKOWIE

admin

admin

Następny post
THE 69 EYES w KRAKOWIE

THE 69 EYES w KRAKOWIE

Facebook Instagram LinkedIn

O NAS

Jesteśmy pasjonatami, których łączy kultura: literatura, krakowskie teatry, kina, koncerty, galerie, muzea... i wiele wiele innych.



Publikujemy, patronujemy, szerzymy, głosimy o KULTURZE i KULTURĘ. Nic w Krakowie się nie zdarzy bez czujnego oka KULTURAtki!



prezes@kulturatka.pl

  • GŁÓWNA
  • O NAS
  • REDAKCJA
  • WSPÓŁPRACUJEMY
  • PROJEKTY
  • PATRONUJEMY
  • NAPISZ DO NAS
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Premiery
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
      • Rozmaite
    • Promocje
  • Dla dzieci

© 2023 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. dowiedz się więcej

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb.
Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Zamknij