Brady Corbet (Peter z amerykańskiej wersji „Funny Games” Michaela Hannekego) w „Dzieciństwie wodza” opowiada historię Prescotta, chłopca przebywającego w podparyskiej wsi tuż po I wojnie światowej (świetnie debiutujący Tom Sweet). O jego losach w wyjątkowy sposób decydują wydarzenia świata dorosłych i Wielkiej Historii.
Ojciec dziecka jest wysłannikiem amerykańskiego rządu Woodrowa Wilsona i bierze udział w pracach nad Traktatem Wersalskim. To w tej roli zobaczymy Liama Cunninghama, doskonale znanego polskim widzom z roli Davosa Seawortha w „Grze o tron”. Cunningham zagrał również w „Good Vibrations”, „Starciu tytanów”, „Harrym Brownie” czy „Wietrze buszującym w jęczmieniu”. W 2011 roku jego doświadczenie zawodowe wzbogaciło się o prace na stanowisku producenta, kiedy wspólnie z Michaelem Fassbenderem wystąpił w krótkometrażowym „Pitch Black Heist”.
Na ekranie towarzyszy mu Bérénice Bejo („Artysta”) jako matka chłopca. Bejo debiutowała na rynku amerykańskim w filmie „Obłędny rycerz” Briana Helgelanda z Heathem Ledgerem w roli głównej. W „Dzieciństwie wodza” gra sfrustrowaną kosmopolitkę i konserwatywną protestantkę w jednej osobie. Uwagę dziecku poświęca jedynie guwernantka, grana przez Stacy Martin, znana przede wszystkim z odważnych ról w obu częściach „Nimfomanki” Larsa von Triera (2013) oraz „Pentameronie” Matteo Garrone (2015). W „Dzieciństwie wodza” Robert Pattinson, który zdobył rzesze fanów rolą wampira, Edwarda Cullena, w sadze „Zmierzch”, gra w filmie Brady’ego Corbeta dwie role: przyjaciela domu, w którym wychowuje się Prescott, a następnie dorosłego dyktatora.
Docenieni aktorzy kształtują wydarzenia, z którym w wyjątkowy sposób powiązana jest w filmie tytułowa postać chłopca. – Opowieść jest połączeniem wszechobecnych nawiązań do utworów literackich, a także dokumentacji historycznej dotyczącej wydarzeń, poprzedzających podpisanie słynnego ze swych licznych wad Traktatu Wersalskiego, który przygotował mroczny grunt dla całego okresu międzywojennego. Mały bohater filmu (grany przez Toma Sweeta) to nie tylko świadek tych wydarzeń. Postać Prescotta łączy się z nimi metaforycznie. Chłopiec jest opętany przez myśl epoki – mówi reżyser Brady Corbet.
– Dziewięć lat temu przeczytałem książkę Margaret MacMillan „Paris 1919: Six Months That Changed the World” („Paryż 1919: Pół roku, które zmieniło świat”) reprezentującą typowe poglądy na temat podpisania Traktatu Wersalskiego. Wojna w Iraku trwała wtedy od dwóch lat i w dużej mierze właśnie przez jej pryzmat patrzyłem na tę pracę. Kiedy czytałem to, co Margaret napisała o szczerych, ale bezskutecznych wysiłkach Wilsona podczas Paryskiej Konferencji Pokojowej, uderzył mnie znikomy rozwój amerykańskiej polityki zagranicznej przez niemalże wiek, który upłynął od tego czasu – podkreśla reżyser.
W kinach od 11 listopada 2016!
Materiały prasowe: Against Gravity