Listopadową odsłonę KJJ zainauguruje Mats Gustafsson i jego Nu Ensemble(6-8 listopada). „Muzyka jest jak życie. Tylko lepsza. Gram muzykę nie dlatego, że mam taką ochotę, tylko dlatego, że muszę”– mówi Gustafsson. A ponieważ życie z reguły jest długie i pełne przemian, muzyczne wcielenia Matsa Gustafssona trudno zliczyć. Istotną częścią jego Nu Ensemble jest więc zmiana: zarówno brzmienia, jak i składu, w zależności od kompozycji, które interpretują. Nowa wersja Nu Ensemble skupi się na re- i dekonstrukcji dorobku artysty, który sarkazm w muzyce podniósł do rangi sztuki. Mowa oczywiście o Franku Zappie, kompozytorze, liderze legendarnego zespołu The Mothers of Invention.
Wieczory poprzedzające koncert finałowy będą okazją do spotkania z muzykami w bardziej kameralnych składach. Ostatni koncert rezydencji poprzedzą wieczory wypełnione improwizacją, podczas których muzycy występować będą w mniejszych składach, dając słuchaczowi przedsmak tego, co otrzyma na wielki finał. Z Gustafssonem podczas rezydencji zagrają m.in. legendarny trębacz Joe McPhee, wiedeński awangardowy muzyk dieb13, wokalistka Mariam Wallentin, połowa szwedzkiego duetu eksperymentalnego Wildbirds & Peacedrums oraz niezastąpiony bębniarz Paal Nilssen-Love.
NU ENSEMBLE 2016 – małe składy – DZIEŃ PIERWSZY
Podczas pierwszego wieczoru rezydencji Gustafssona usłyszymy m.in. utwór Shinning Forth niemieckiego kompozytora i dyrygenta Matthiasa Pintschera, dyrektora Ensemble Intercontemporain. Kompozycję wykona trębacz Anders Nyqvist. Kjell Nordeson zmierzy się zaś z „Omar II”. – pochodzącą z 1985 r. kompozycją na wibrafon włoskiego twórcy Franco Donatoniego. Zmarły w 2000 r. Donatoni był autorytetem i nauczycielem dla trzech pokoleń włoskich kompozytorów, takich jak Sandro Gorli, Matteo D’Amico, Roberto Carnevale, Giulio Castagnoli, Ivan Fedele czy Riccardo Nova. Pierwszy set zamknie pianista Agustí Fernández fragmentem kompozycji „Frec” Hèctora Parry. Drugi set będzie okazją do spotkania z legendarnym muzykiem Joe McPheem oraz norwesko-szewdzkim trio The Thing. Tego nie można przegapić.
set 1
Anders Nyqvist (trumpets)– Shining forth by Matthias Pintscher (2008/2012)
Kjell Nordeson (vibes) – Omar II by Franco Donatoni (1985)
Agustí Fernández (piano) – Frec (excerpt) by Hèctor Parra (2013)
set 2
dieb13 (turntables), Mariam Wallentin (vocals) & Christer Bothén (bass clarinet, contrabass clarinet, guimbri)
Joe McPhee (trumpet, sax) & The Thing
DATA: 6.11.2016, g. 20.00
MIEJSCE: ALCHEMIA
NU ENSEMBLE 2016 – małe składy – DZIEŃ DRUGI
Dzień później wieczór rozpoczną solowe występy norweskiego kontrabasisty Jona Rune Strøma, weterana sceny, szwedzkiego klarnecisty Christera Bothéna oraz grający na tubie Per Åke Holmlander. W drugim secie w duetach wystąpią kolejno: w starciu międzypokoleniowym Joe McPhee i Anders Nyqvist, a następnie hiszpański pianista Agustí Fernández oraz szwedzki perkusjonista, bębniarz i kompozytor Kjell Nordeson. Ci, którzy wytrwają do trzeciego setu mogą spodziewać się wspólnej wielkiej improwizacji wszystkich muzyków Nu Ensemble, którzy tego wieczoru zaprezentują się w podczas pierwszego i drugiego setu.
set1
Jon Rune Strøm (bass) – solo
Christer Bothen (bass clarinet, contrabass clarinet, guimbri)– solo
Per Åke Holmlander (tuba, cimbasso)– solo
set2
Anders Nyqvist (trumpets) & Joe McPhee (trumpet, sax) duo
Agustí Fernández (piano) & Kjell Nordeson (vibes) duo
set3
tutti – improv
DATA: 7.11.2016, g 20.00
MIEJSCE: ALCHEMIA
NU ENSEMBLE 2016 – FRANK ZAPPA FREE JAZZ PROJECT
Mats Gustafsson (Szwecja) – saxes, conduction
Joe McPhee (USA) – trumpet, sax and space organ
Christer Bothén (Szwecja) – bass clarinet, contrabass clarinet, guimbri
AgustíFernández (Hiszpania) – piano
Kjell Nordeson (Norwegia) – vibes
Mariam Wallentin – vocals
Anders Nyqvist – trumpets
dieb13 (Austria) – turntables
Per-Âke Holmlander (Szwecja) – tuba, cimbasso
Jon Rune Strøm (Norwegia) – bass
Ingebrigt Håker Flaten (Szwecja) – bass
Paal Nilssen-Love (Norwegia) – drums
DATA: 8.11.2016, g. 19.00
MIEJSCE: MANGGHA
Po koncercie zapraszamy na CONTEMPORARY MUSIC AGENDA – otwarte spotkanie z muzykami.
Szczegóły projektu Gustafssona poświęconego twórczości Franka Zappy owiane są pewną tajemnicą. Autorska aranżacja dorobku Zappy to projekt, który szwedzki saksofonista przygotował na specjalne zamówienie włoskiego festiwalu Ai Confini tra Sardegna e Jazz. Projekt „Hidros ZAP” miał swoją premierę 9 września, podczas XXXI edycji tego międzynarodowego festiwalu jazzowego. W obszernym repertuarze, mocno zdekonstruowanym przez Gustafssona i NU Ensemble dało się usłyszeć takie utwory, jak „The Eric Dolphy Memorial Barbecue” z płyty „Weasels Ripped My Flesh” nagranej przez Zappę z zespołem The Mothers of Invention w 1970 r. oraz „The Black Page #1” – kompozycję Zappy uchodzącą za wyjątkowo trudną do zagrania na żywo.
Co zaproponuje słuchaczom Gustafsson i NU Ensemble w Krakowie? Trudno do końca przewidzieć, ale możemy spodziewać się, że występ nikogo nie pozostawi obojętnym.
Po koncercie finałowym 8 listopada w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha zapraszamy na otwarte spotkanie z muzykami w ramach cyklu „CONTEMPORARY MUSIC AGENDA”. To powołana do życia podczas 7. edycji Krakowskiej Jesieni Jazzowej inicjatywa będąca forum dyskusyjnym na temat muzyki.
Wydarzenie: Krakowska Jesień Jazzowa
Miejsce: Klub Alchemia; Manggha
Data: 06-08.11.2016 r.
Materiały prasowe: PR Krakowska Jesień Jazzowa