Po pierwsze „Personaggi: Euridice”
po drugie „Luci nella notte II”
po trzecie „per non pensare”
Chór Polskiego Radia zaprasza na polskie i światowe premiery utworów cenionego polskiego kompozytora Andrzeja Kwiecińskiego już 4 i 11 grudnia, w Krakowie i Warszawie.
Kwieciński, Majewska, Spółdzielnia Muzyczna
Studiował nie tylko kompozycję, ale także śpiew barokowy i muzykologię. Ostatecznie obrał jednak drogę kompozytora, rozpoczynając ją pod okiem Sławomira Czarneckiego i Jana Oleszkowicza, a następnie pobierając nauki w Królewskim Konserwatorium w Hadze u tak wybitnych twórców jak Richard Ayers, Diderik Hakmy-Wagenaar, Martijn Padding, Yannis Kyriakides czy Louis Andriessen. Dziś jest jednym z najwyżej cenionych polskich twórców młodego pokolenia, laureatem wielu prestiżowych nagród i konkursów, w tym I nagrody na 61. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Helsinkach.
Andrzej Kwieciński (rocznik 1984) będzie bohaterem ostatniej w tym roku odsłony cyklu „Salon muzycznego Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza” w Krakowie. Spotkanie to będzie niezwykłe wszak w jego programie zabrzmi światowe prawykonanie kompozycji „Luci nella notte II” oraz polska premiera „per non pensare”. Obok tych premier usłyszymy także „a 6 [+1]” i „Contragambilles” Kwiecińskiego oraz „Ciacconę” Claudio Meruli (arr. Francesco Filidei).
Niezwykli będą również zaproszeni do udziału w tym koncercie goście – fenomenalna sopranistka Barbara Kinga Majewska (na zdjęciu) oraz okrzyknięta wschodzącą gwiazdą muzyki najnowszej Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble. Słynąca z doskonałych interpretacji muzyki współczesnej Majewska specjalizuje się w traktowaniu swego głosu niczym instrumentu muzycznego.„Operuje bardzo szerokim wachlarzem umiejętności wokalnych, poruszając się płynnie między konwencją a tak zwanymi rozszerzonymi technikami wokalnymi. Wykorzystuje całe bogactwo ludzkiego głosu, operując nim tak, że staje się nie solistką, ale kolejną członkinią zespołu” – zachwycał się jednym z jej występów dziennikarz Programu 2 Polskiego Radia Adam Suprynowicz. Majewska debiutowała w 2014 r. na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w operze Sławomira Wojciechowskiego „Zwycięstwo nad Słońcem”. W ubiegłym roku można ją było podziwiać w głośnej premierze opery „Czarodziejska Góra” Pawła Mykietyna.
Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble to z kolei zespół, którego kariera narodziła się przy okazji słynnych Letnich Kursów Nowej Muzyki w Darmsztadt. „Łączy nas wspólna pasja i chęć poznawania muzyki współczesnej – polskiej i niepolskiej, europejskiej i nieeuropejskiej, już odkrytej i tej jeszcze nie” – mówią o sobie członkowie zespołu. I to odkrywanie całkiem nieźle im wychodzi. Młody zespół doceniła już bowiem publiczność tak poważnych festiwali jak Warszawska Jesień czy Sacrum Profaum. 4 grudnia usłyszymy ich w Krakowie, podczas „Salonu muzycznego Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza”.
Słowo wstępne oraz spotkanie z twórcami poprowadzi Marcin Majchrowski, Program 2 Polskiego Radia.
Willa Decjusza (ul. 28 Lipca 1943 17A), 4 grudnia 2016, godz. 17.00.
Bilety: 10 zł dostępne w punktach InfoKraków (ul. św. Jana 2 oraz Pawilon Wyspiańskiego), a także w miejscu koncertu na godzinę przed jego rozpoczęciem.
Organizatorzy i partnerzy:
Chór Polskiego Radia
Fundacja Sonoris
Stowarzyszenie Willa Decjusza
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
„Personaggi: Euridice” czyli brak istnienia
Punktem wyjścia do napisania tego dzieła był mit o Orfeuszu i Eurydyce – nie to jednak, co jest w nim powiedziane, lecz to, o czym milczy. – Pomysł zrodził się przede wszystkim z mojej miłości do muzyki wczesnego baroku. Mitem orfickim zafascynowany zaś byłem od dawna, a przede wszystkim brakiem istnienia w nim głównej bohaterki. Bo przecież w barokowych utworach Eurydyka niemalże nie istnieje. Należy do wymiaru stworzonego z mirażu, iluzji, nawet jej śmierć jest dziełem przypadku. W moim utworze stara się wyrwać z tego nieistnienia – tłumaczy kompozytor Andrzej Kwieciński. I przyznaje, że pracując nad swym nowym utworem sięgał po wiele historycznych opracowań tego mitu, aby sprawdzić jak ów temat potraktowali twórcy dawnych wieków. – Myśląc jak złożyć ten utwór, jak zbudować jego libretto przewertowałem ponad 20 oper z tego okresu. Większość z nich poświęcona jest Orfeuszowi i Eurydyce, ale niestety w żadnej z nich Eurydyka nie istnieje. Zainspirowała mnie również poezja Leśmiana. Tutaj to nieistnienie jest przecież tak bardzo istotne. Podobnie więc jest w moim utworze, gdzie Eurydyka stara się stworzyć z tego nieistnienia – dodaje kompozytor.
W pracy nad tematem „Personaggi: Euridice” do Kwiecińskiego dołączyła ceniona francuska pisarka i reżyserka teatralna Nathalie Gendrot. – Wspólnie doszliśmy do wniosku, że skoro Eurydyka nie istnieje, to tę jej bezosobowość najlepiej oddawać będzie chór. Bo przecież chór, choć tak naprawdę złożony z wielu jest właśnie taką bezosobową masą. Nie ma on jednak nic wspólnego z antycznym chórem komentującym, biorącym czynny udział w akcji. Tutaj jest jedynie personifikacją tego niebytu – podkreśla Kwieciński.
Libretto „Personaggi: Euridice” (w języku włoskim) oparte jest na „Georgikach” Wirgiliusza oraz „Metamorfozach” Owidiusza.
Światowa premiera: 11 grudnia 2015, Nowy Teatr, Warszawa, godz. 20.30
Muzyka: Andrzej Kwieciński
Dramaturgia, libretto: Nathalie Gendrot
Choreografia: Robert Wasiewicz
Wykonawcy: Chór Polskiego Radia, Polska Orkiestra Radiowa
Dyrygent: Szymon Bywalec
Bilety: 20 zł, www.nowyteatr.org/pl/tickets
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Organizatorzy:
Chór Polskiego Radia
Fundacja Sonoris
Program 2 Polskiego Radia
Nowy Teatr
Szczegółowe informacje:
www.chorpolskiegoradia.pl
Polecamy także nasz profil na Facebooku i Twitterze
PATRONI MEDIALNI:
Program 2 Polskiego Radia, Radio Kraków, TVP Kraków, Gazeta Wyborcza, O.Pl
Wydarzenie: polskie i światowe premiery utworów cenionego polskiego kompozytora Andrzeja Kwiecińskiego
Miejsce: Kraków i Warszawa
Data: 04 i 11.12.2016 r.
Materiały prasowe: Fundacja Rozwoju Sztuki Sonoris