Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne w Krakowie
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Premiery
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
      • Rozmaite
    • Promocje
  • Dla dzieci
Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Premiery
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
      • Rozmaite
    • Promocje
  • Dla dzieci
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Home Subiektywnie Recenzje

Festiwal Opera Rara, S. Moniuszko: „Halka”. Recenzja

przez admin
2 lutego 2018
w Recenzje, Banner
3
udostępnień
255
wyświetleń
Share on FacebookShare on Twitter

4 (1) Klasycznie? Bynajmniej!

  Jednym z głównych zamierzeń krakowskiego festiwalu Opera Rara jest “pokazywanie największych dzieł operowych rekonstruowanych w zgodzie z duchem epoki przez najwybitniejszych przedstawicieli wykonawstwa historycznego”. Między innymi taka idea przyświeca festiwalowi. Czy „Halka” wyreżyserowana przez Cezarego Tomaszewskiego i zaprezentowana podczas połowy festiwalowych muzycznych uniesień, spełnia normy klasycznie wyreżyserowanego dzieła operowego? Delikatnie mówiąc, śmiem wątpić. Czy zabieg reżysera polegający na umiejscowieniu akcji podczas „domówki” u Stanisława Moniuszki wywołał we mnie niepohamowaną, purystyczną chęć protestu i ostentacyjnego wyjścia ze spektaklu? Bynajmniej. Oglądałem zaciekawiony. Z tego powodu, że rzeczą niecodzienną jest w ramach prologu, zaprezentowanie publiczności zorganizowanej domówki u S.M., podczas której wszyscy aktorzy wraz z muzykami Capella Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa ściągają buty, zakładają kapcie, komentując przy tym, że jak by się postarać, to nawet Maria Callas, mogłaby zagrać tytułową rolę – gdyby tylko trochę schudła. Jak to tak wystawiać Halkę w mieszkaniu?! Nasze największe dzieło narodowe! Przecież nie przystoi – stwierdza Aldona Grochal tutaj jako Maria Foltyn – gospodyni domowa…

Nie chciałbym się tutaj rozpisywać co reżyser miał na myśli, jaki cel miało zastosowanie meta-narracji oraz jak interpretować choreografię, inscenizację, które to w żadnym wypadku nie nawiązywały do klasycznej, wileńskiej dwuaktowej sztuki z 1838 roku. „Halka” Tomaszewskiego pozbawiona jest wykwintności, płynącej z klasycznej inscenizacji, jest prześmiewcza i pełna groteski, wręcz nią przepełniona do tego stopnia, że czasami można się nią zachłysnąć. Z całą pewnością osoby preferujące operę w swym najczystszym wydaniu mogły odczuć niesmak powstały w wyniku zderzenia reżysera z Moniuszką i twórcą libretta – Włodzimierzem Wolskim. Jednakże niesmak niesmakowi nie równy, a fakt pozostaje, że jeżeli chodzi o żonglowanie obrazoburczością, Tomaszewski, stoi kilkanaście kroków za umiejętnościami Jana Klaty w tej materii.

Tytułową rolę Halki odegrała, Natalia Kawałek. Jednym zdaniem mówiąc – wielkie brawa dla tej pani. Jej czysty, donośny sopran był dobrze słyszany i co ważniejsze, rozumiany. Urzekająco i realistycznie odegrała szaleństwo głównej bohaterki spowodowane rozszarpanym na strzępy sercem przez obłudnego, nikczemnego Janusza, tutaj występujący – Sebastian Szumski. Wielkie również brawa jej się należą za wytrzymałość i sprawność fizyczną. Natalia Kawałek niemal bez przerwy biegała po scenie, wspinała się na krzesła jednocześnie śpiewając, usiłując tym samym urzeczywistnić wizję reżysera spektaklu operowego. Pod koniec aktu I tytułowa bohaterka, rozebrana do bielizny zostaje oblana płynem i oblepiona pierzem. Podczas tej sceny rzucają się w oczy umiejętności aktorskie Pani Natalii, gdzie w sposób surowy i prawdziwy zagrała upokorzenie, rozpacz, cierpienie duszy i szaleństwo. Na uwagę zasługuję również Jakub Pawlik, w roli Jontka – górala ze wsi, który darzy szczerą miłością Halkę, jednakże jest to miłość jednostronna, niemająca racji bytu. Sceniczny duet Jakuba Pawlika i Natalii Kawałek uważam za reżyserski strzał w dziesiątkę, który umożliwia publiczności „zaprzyjaźnienie się” z interpretacją Moniuszki.

Istotnym elementem opery jest scenografia i jej symbolika. W drugim akcie reżyser umieścił nagrobki widoczne w głębi sceny: Madame Burrerfly, Tosci, Viollety z „Traviaty” Była tam również mogiła Halki. Zamiarem Tomaszewskiego było postawienie znaku równości pomiędzy egzystencjalną gehenną Halki a jej współtowarzyszkami na cmentarzu.

„Halka”, w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego wywołała we mnie szereg emocji, począwszy od zaaferowania aktorstwem Natalii Kawałek, po uczucie przesycenia absurdem oraz groteskowością przedstawienia. Odnoszę wrażenie, że „Halka” Tomaszewskiego jest jednym z tych wydarzeń artystycznych, na które należy pójść samemu, ponieważ wtedy można się zatracić i przestać myśleć co reżyser miał na myśli.

Autor recenzji: Kamil Klimek,
Tytuł: „Klasycznie? Bynajmniej!”
Opera: „Halka” Stanisława Moniuszko do libretta Włodzimierza Wolskiego,
Reżyseria: Cezary Tomaszewski,
Data uczestnictwa: 2.02.2017,
Fot.: Alicja Wróblewska, www.blackshadowstudio.com / Krakowskie Biuro Festiwalowe,

Obejrzane dzięki uprzejmości: Krakowskiego Biura Festiwalowego.

 

Tags: recenzjaMoniuszkorecenzja Halkarecenzja halkiBynajmniej nieklasycznie
Poprzedni post

Nordyckie natarcie | premiera książki „Wikingowie. Topory i sejmitary” 1 marca

Następny post

RIVERSIDE – „TOWARDS THE BLUE HORIZON TOUR 2017″

admin

admin

Następny post
RIVERSIDE – „TOWARDS THE BLUE HORIZON TOUR 2017″

RIVERSIDE - „TOWARDS THE BLUE HORIZON TOUR 2017"

Facebook Instagram LinkedIn

O NAS

Jesteśmy pasjonatami, których łączy kultura: literatura, krakowskie teatry, kina, koncerty, galerie, muzea... i wiele wiele innych.



Publikujemy, patronujemy, szerzymy, głosimy o KULTURZE i KULTURĘ. Nic w Krakowie się nie zdarzy bez czujnego oka KULTURAtki!



prezes@kulturatka.pl

  • GŁÓWNA
  • O NAS
  • REDAKCJA
  • WSPÓŁPRACUJEMY
  • PROJEKTY
  • PATRONUJEMY
  • NAPISZ DO NAS
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Premiery
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
      • Rozmaite
    • Promocje
  • Dla dzieci

© 2023 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. dowiedz się więcej

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb.
Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Zamknij