„POLSKI MESJANIZM – OBŁĘD CZY WYZYWOLENIE?” to drugie spotkanie cyklu „Sztuka Myślenia”, pojedynek filozoficzny dr. Pawła Rojka i prof. Piotra Augustyniaka odbywający się 18.02. w Teatrze Słowackiego.
Mesjanizm rodem z XIX wieku w jednych wyzwala rezerwę, obawę i irytację, kojarzy się z czymś anachronicznym i zaściankowym, w innych jednak budzi nadzieję na Polskę powstałą z kolan, odzyskującą społeczną podmiotowość i należne sobie miejsce w losach świata. Czy jest więc polskim przekleństwem, czy nadzieją dla Polski?
Nadchodzące spotkanie cyklu „Sztuka myślenia” będzie areną intelektualnego pojedynku, gdzie zetrą się dwie skrajnie odmienne wizje Polski, jej historii i jej rozwoju. Spróbujemy dotyczącą nas wszystkich wojnę polsko-polską sprowadzić na grunt ideowej dyskusji i refleksji, jak zwykle nawiązując do myśli Stanisława Wyspiańskiego.
Wprowadzeniem do debaty będzie performatywne czytanie fragmentu sztuki Mateusza Pakuły „Konradmaszyna” inspirowanej „Wyzwoleniem” S. Wyspiańskiego
w wykonaniu Sławomira Maciejewskiego.
„Idea mesjanistycznego Królestwa Bożego na ziemi nie jest jakąś mistyczną utopią, lecz zupełnie sensownym programem zmiany społecznej. Polscy mesjaniści pragnęli panowania Chrystusa w polityce, gospodarce, życiu społecznym i stosunkach międzynarodowych. Przy życzliwej interpretacji to, co mieli na myśli, gdy mówili o realizacji Królestwa Bożego na ziemi, jest pełnoprawną, choć w ciągu wieków nierzadko ignorowaną, interpretacją chrześcijaństwa, która w XX wieku zaczęła powoli wracać do nauki Kościoła. Jak pisał Jerzy Braun, ostatni nie licząc Jana Pawła II polski mesjanista, budowa Królestwa Bożego na ziemi polega na »budowie ładu społeczno-politycznego, będącego chrystianizmem urzeczywistnionym w organizacji życia zbiorowego«”. –
Pozostałe spotkania z cyklu odbędą się:
- 18 marca, „Transgresja, erotyzm, wyzwolenie”, z udziałem prof. Krzysztofa Matuszewskiego
- 8 kwietnia, „Polska czyli dramat”, z udziałem prof. Dariusza Kosińskiego
- 13 maja, „(Nie)odpowiedzialność Konrada”, z udziałem prof. Jacka Filka
Materiały prasowe: Teatr im. Juliusz Słowackiego w Krakowie