Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne w Krakowie
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Repertuar
    • Premiery
    • Festiwale
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
    • Fotografia
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
  • Dla dzieci
Kulturatka.pl – wydarzenia kulturalne
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Repertuar
    • Premiery
    • Festiwale
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
    • Fotografia
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
  • Dla dzieci
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Kulturatka.pl – wydarzenia kulturalne
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Home Subiektywnie Recenzje

Tę muzykę kocha każdy. Ennio Morricone i Czeska Narodowa Orkiestra Symfoniczna w Krakowie. Recenzja.

przez Redaktor
20 lutego 2017
w Recenzje, Okiem Kulturatki, Subiektywnie
Czas czytania: 3 minuty

Koncert, który odbył się 6 lutego 2017 r. w Tauron Arena Kraków, jest częścią trasy zatytułowanej „60 YEARS OF MUSIC WORLD TOUR”. Artyście towarzyszyła Czeska Narodowa Orkiestra Symfoniczna. Podczas koncertu zabrzmiały m.in. utwory z ostatniej ścieżki dźwiękowej artysty do Nienawistnej ósemki nagrodzonej Oscarem (po 70 latach twórczości i 527 filmach!), Złotym Globem oraz Nagrodą Nowojorskich Krytyków Filmowych. Koncert tego wybitnego włoskiego muzyka w Krakowie to część jego światowej trasy, która została zaplanowana dla uczczenia 60 lat pracy Morricone, jako kompozytora i dyrygenta.

Ogrom dokonań artystycznych artysty wprost zniewala. Kierunki, które Ennio Morricone obierał podczas swojej kariery, oscylują pomiędzy muzyką włoską, jazzem, awangardą i szeroko rozumianą muzyką współczesną. Artysta, podziwiany przez samego Johna Zorna, najbardziej jednak zasłynął z komponowania ścieżek dźwiękowych, towarzyszących tzw. „spaghetti westernom” w reżyserii Sergia Leone, z których motywy muzyczne do dzisiaj uznawane są za te najbardziej innowacyjne i rozpoznawalne. Warren Beatty w jednym z wywiadów miał nawet wyznać, że nie ma kompozytora, który tworzyłby bardziej chwytające za serce ścieżki dźwiękowe. Być może to właśnie przyczyniało się do faktu, że w późniejszych latach swojej kariery, Ennio Morricone współpracował z reżyserami takimi, jak Roman Polański, Barry Levinson, Mike Nichols, Oliver Stone, Brian de Palma czy Pedro Almadovar, nigdy nie zwalniając tempa w komponowaniu utworów, jak i wciąż będąc podziwianym przez miliony ludzi w różnych częściach globu.

Pomimo sędziwego wieku (88 lat skończone w listopadzie zeszłego roku), równie imponującego czasu trwania kariery (60 lat) oraz ilości skomponowanych utworów (ponad 500 partytur do filmów oraz więcej niż 100 utworów niezależnych!), artysta nie ustaje w tworzeniu kolejnych ścieżek dźwiękowych, jak choćby ta wymieniana na początku i nagrodzona przez Amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej (choć Ennio Morricone do dzisiaj niezbyt przychylnie wypowiada się o Hollywood i tamtejszym systemie pracy). Sam koncert został zaś zagrany na iście najwyższym poziomie. Ponad 200 muzyków i wokalistów tworzących Czeską Narodową Orkiestrę Symfoniczną, wybrzmiało w przestrzeniach Taurona Arena Kraków. Wydarzenie to zgromadziło zarówno melomanów, fanów i dziennikarzy – specjalistów od muzyki filmowej, jak i słuchaczy, którzy znają kompozytora z odsłuchu w popularnych stacjach radiowych. Podobnie, jak z koncertem w Hali Stulecia we Wrocławiu, który odbył się niemal rok temu, 23 lutego 2016 roku, bilety rozchodziły się w błyskawicznym tempie. Obecni na trybunach widzowie mieli także kolejną szansę na to, aby posłuchać najpopularniejszych motywów kompozytora, jak i utworów bardziej subtelnych, wymagających i rzadziej wygrywanych. Co najciekawsze, do dzisiaj samodzielnie pisanych za pomocą ołówka i papieru nutowego i bez pomocy orkiestratorów.

Na leksykon muzyki filmowej ponad 50 minionych lat wygrany podczas koncertu w Tauron Arena Kraków, składała się bardziej szczegółowa selekcja z okazji rocznicy i objęła dwa sety muzyki oraz trzy bisy. Wśród wygranych kompozycji znajdowały się te mocno latynoskie i barokowe, jak np. temat z „Miłosnego kręgu„, onieśmielająca polifonia chóralna z „Misji” (jak i obecna także podczas bisu, wersja chóralna „On Earth as It Is in Heaven„), minimalistyczne smyczki w „Bestiality” czy wyczekiwane przez wszystkie pokolenia zgromadzone na sali; kompozycja „Chi Mai” oraz ta z „Cinema Paradiso„. Ci, którzy przybyli tego wieczoru, zostali również zauroczeni wyjątkową, solową wokalizą Suzanny Rigacci. Wśród instrumentów zgromadzonych na scenie, między innymi wybrzmiewały: harfa, flety, klawesyn, prawdziwa perkusja, gitara z fusion jazzu. To, czego najbardziej zabrakło podczas koncertu to ujęcia filmowe, choć nawet pomimo ich braku, muzyka broniła się swą omnipotencyjną mocą. Subtelność twórczości człowieka w końcu wieku średniego łączyła się z mocniejszymi, głośniejszymi, czy nawet monumentalnymi akcentami, jak choćby ten pod koniec pierwszej części koncertu („Ekstaza złota„) i utwór wygrany tuż po zakończeniu przerwy („L’ultima diligenza di Red Rock„).

Wydaje się, że „Maestro” Morricone (tytuł na który z pewnością kompozytor ten, jak żaden inny, zasłużył), nie podda się tak łatwo. Pomimo braku statuetki Grammy w 2017 roku, być może dożyjemy momentu, w którym zdobędzie kolejnego Oskara? Patrząc na niegasnący blask bijący z jego partytur- jest na to spora szansa. A dla fanów Czeskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej mamy dobrą wiadomość! Ponownie usłyszymy ją już niebawem, podczas kwietniowego koncertu: Harry Potter i Kamień Filozoficzny In Concert, o którym niebawem będziemy pisać.


Set lista:
Set 1

The Legend of the Pianist

H2S

Chi mai

Cinema Paradiso

The Good, the Bad and the Ugly

The Ecstasy of Gold

Set 2

L’ultima diligenza di Red Rock

Bestiality

Deborah’s Theme

Gabriel’s Oboe

Falls

On Earth as It Is in Heaven

Bis:
Abolisson

Bis 2:
The Ecstasy of Gold

Bis 3:
On Earth as It Is in Heaven


Przydatne linki:
http://www.enniomorricone.org/
https://www.facebook.com/maestroenniomorricone/

http://www.jvsgroup.cz/pl/uvod


Koncert Ennio Morricone miał miejsce dnia 6 lutego w TAURON Arena Kraków. Organizatorem wydarzenia była zintegrowana agencja reklamowa JVS Group.

Tags: relacjakoncertTauron Arena Krakównienawistna ósemkaennio morricone60 YEARS OF MUSIC WORLD TOURThe Hateful Eight
Poprzedni post

„Zapach czekolady” – recenzja

Następny post

„Krakowiany, Krakowiany!” czyli 25-lecie Krakowskiej Opery Kameralnej

Redaktor

Redaktor

Następny post
„Krakowiany, Krakowiany!” czyli 25-lecie Krakowskiej Opery Kameralnej

"Krakowiany, Krakowiany!" czyli 25-lecie Krakowskiej Opery Kameralnej

Facebook Instagram LinkedIn

O NAS

Jesteśmy pasjonatami, których łączy kultura: literatura, krakowskie teatry, kina, koncerty, galerie, muzea... i wiele wiele innych.



Publikujemy, patronujemy, szerzymy, głosimy o KULTURZE i KULTURĘ. Nic w Krakowie się nie zdarzy bez czujnego oka KULTURAtki!



prezes@kulturatka.pl

  • GŁÓWNA
  • O NAS
  • REDAKCJA
  • WSPÓŁPRACUJEMY
  • PROJEKTY
  • PATRONUJEMY
  • NAPISZ DO NAS
Zaakceptuj ciasteczka

Używamy plików cookie, aby strona działała sprawnie i dopasowywała się do Ciebie. Możesz zaakceptować wszystkie lub zmienić ustawienia w każdej chwili.

Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
  • Zarządzaj opcjami
  • Zarządzaj serwisami
  • Zarządzaj {vendor_count} dostawcami
  • Przeczytaj więcej o tych celach
Zmień preferencje
  • {title}
  • {title}
  • {title}
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Repertuar
    • Premiery
    • Festiwale
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
    • Fotografia
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
  • Dla dzieci

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.