Biografia zagadkowej kobiety – malarki, która znalazła swoją wolność pośród impresjonistów
Ta młoda kobieta w czerni, z bukietem fiołków, o głębokim spojrzeniu, którą Manet namalował w 1870 roku, to Berthe Morisot. Jej twarz o dumnych rysach skrywa jakąś tajemnicę. Jedna z modelek? Nie, to jedyna kobieta w grupie impresjonistów. Berthe Morisot urodzona na francuskiej prowincji w 1841 roku, córka prefekta, malowała i wystawiała wraz z tą grupą mężczyzn sprzeciwiających się sztuce oficjalnej, w tamtym czasie przez większość krytykowanych, bez lojalnej publiczności. Byli wśród nich Manet, Degas, Monet, Renoir.
Żarliwa, ale tajemnicza, delikatna, ale namiętna, kochająca życie rodzinne, a jednocześnie modelka i przyjaciółka – a może, kto wie? ktoś więcej – Edourada Maneta, którego brata poślubiła. W milczeniu i cieniach Berthe Morisot kryje się zagadka.
Dominique Bona, czerpiąc z niepublikowanych dotąd dokumentów, roztacza przed nami szeroką panoramę impresjonizmu: z Giverny do plaż Normandii, od Mallarmego piszącego czułe bileciki do Méry Laurent do Niny de Callias pozującej Renoirowi wśród praczek, od krwawej Komuny Paryskiej do rządów burżuazji, od sal Luwru do pracowni bohemy.
Autorka maluje subtelny portret artystki, która wymyśliła swoją wolność.
Dominique Bona
Urodzona w 1953 roku w Perpignan francuska pisarka, laureatka prestiżowej Prix Renaudot 1988 za książkę Le Manuscrit de Port-Ébène, członkini Akademii Francuskiej.
Autor: Dominique Bona
Tytuł: Berthe Morisot. Tajemnica kobiety w czerni
Genialny malarz i jego wieczerza
W 1495 roku Leonardo da Vinci rozpoczął pracę nad jednym z najbardziej wpływowych dzieł sztuki w dziejach – „Ostatnią Wieczerzą”. Po dekadzie spędzonej na dworze Lodovico Sforza – hrabiego Mediolanu Leonardo nadal był w punkcie zero. W wieku 43 lat nie dokonał, pomimo stworzenia wielu prestiżowych dzieł, niczego, co naprawdę byłoby warte jego nadzwyczajnych umiejętności. Jego totalną klęską był gigantyczny koń odlany na cześć ojca Lodovica, z brązu – materiału skonfiskowanego przez wojsko. Zlecenie namalowania Ostatniej Wieczerzy miało być małą kompensatą tej porażki, choć szanse na jej ukończenie nie były zbyt wielkie. Leonardo nigdy nie pracował nad tak dużym obrazem i nie miał doświadczenia z techniką malowania ściennego.
W wirze wojny oraz politycznego i religijnego chaosu, nękany przez swoje własne niepewności i frustracje, Leonardo tworzy arcydzieło, które na zawsze go określi. Ross King ujawnia dziesiątki osadzonych w tym obrazie historii i unieważnia wiele związanych z nim mitów. Poprzez opowieść o sławnym dziele artysty, przedstawia wizerunek jednego z największych geniuszy na tle fascynującego okresu w europejskiej historii.
Ross King
Urodzony 16 lipca 1962 kanadyjski pisarz, doceniany przede wszystkim za swoje książki non-fiction i powieści historyczne.
Autor: Ross King
Tytuł: Leonardo i ostatnia wieczerza
Materiały udostępnione przez: Noir sur Blanc