Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne w Krakowie
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Premiery
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
      • Rozmaite
    • Promocje
  • Dla dzieci
Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne w Krakowie
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Premiery
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
      • Rozmaite
    • Promocje
  • Dla dzieci
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne w Krakowie
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Home Subiektywnie Recenzje

MUZYKA A TEATR (RECENZJA)

przez admin
13 marca 2017
w Recenzje, koncerty, Subiektywnie, Muzyka
3
udostępnień
262
wyświetleń
Share on FacebookShare on Twitter

Skandaliczna „Suita Scytyjska” Siergieja Prokofjewa, kompozycja do „Snu nocy letniej” młodego geniusza – Felixa Mendelssohna  i ponura uwertura do „Króla Leara” mistrza instrumentacji, Hectora  Berlioza  – tymi utworami Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Wiktora Kociuban starała się pokazać publiczności, że muzyka może stanowić również istotną część przedstawienia teatralnego, a jej tworzeniem zajmowali się czołowi kompozytorzy.

Jak zwykle nie zabrakło krótkiego wprowadzenia przed każdym utworem w postaci streszczenia sztuki lub anegdotki na temat samego kompozytora. Wiktor Kociuban, dyrygent i gospodarz koncertu, w przystępny sposób opisał młodej publiczności czasy, w jakich powstawała muzyka do przedstawień teatralnych.

Pierwsze kilkanaście minut koncertu należało do francuskiego kompozytora – Hectora  Berlioza. Już na wstępie rozbawiła mnie geneza powstania uwertury rodem z szekspirowskiej sztuki: po otrzymaniu listu od ukochanej, w którym ta zrywa zaręczyny, impulsywny Berlioz udaje się z Rzymu do Paryża w przebraniu pokojówki by zabić ją, jej matkę, a w końcu i siebie. Po drodze gubi jednak kostium, a w ręce wpada mu egzemplarz tragedii. Tak rozpoczyna się praca nad muzyką do dramatu!

Uwertura Berlioza sama w sobie wydała mi się dość ponura i choć utwór przeplatały nieco lżejsze fragmenty, całość miała raczej posępny klimat. Nieco wytrawniejsi słuchacze, zaznajomieni z treścią sztuki potrafili zapewne skojarzyć jej fragmenty z konkretnymi scenami. Pozostali oparli się na krótkiej „prelekcji” poprzedzającej główne wykonanie: orkiestra przedstawiła dwa tematy przeplatające się w utworze: ciężkie dźwięki opisujące postać Króla Leara oraz lekki i melodyjny temat na obój, jego córki Kordelii. Mimo że pełną treść tragedii oraz muzykę do niej znał wcześniej prawdopodobnie zaledwie ułamek widowni, teraz byliśmy o te kilka dźwięków mądrzejsi.

Kolejny utwór to muzyka do „Snu nocy letniej” op. 61, autorstwa Mendelssohna. Uwerturę do komedii Szekspira genialny niemiecki kompozytor, uważany przez ówczesną elitę za następcę Mozarta, stworzył w wieku zaledwie 17 lat (!). Pozostałe fragmenty powstały dopiero po kolejnych kilkunastu latach. Spośród nich (obok uwertury) na koncercie zabrzmiały cztery najbardziej znane kompozycje: „Scherzo”, „Intermezzo”, „Nokturn” i „Marsz weselny”. Po zakończeniu uwertury przez balkon przetoczyło się głośne, niewinne „JUŻ?” Udało mi się nie parsknąć śmiechem na to niecierpliwe pytanie młodego „melomana”. Dyrygent poprosił o odłożenie oklasków do ostatniego utworu, jako że wszystkie kompozycje tworzą jedną całość i zostaną wykonane nieprzerwanie – jak widać, część widowni miała ograniczoną cierpliwość.

W muzyce Mendelssohna zwróciłam uwagę na jej przyjemną melodyjność i niezwykłe, magiczne brzmienie przywodzące od razu na myśl świat czarów i elfów. Spośród zagranych fragmentów „Snu nocy letniej” bez wątpienia największe wrażenie (nie tylko na mnie, lecz również na reszcie publiczności) zrobił „Marsz weselny”. Najpopularniejszy utwór spośród tych, jakie usłyszeliśmy tego wieczoru – energiczny, podniosły, idealnie wieńczący całość.

Koncert zakończyło wykonanie „Suity Scytyjskiej” op. 20, Siergieja Prokofjewa („Adoracja Wesela i Ali”, „Bóg zła i taniec czarnych duchów”, „Wymarsz Łollija i procesja słońca”) – muzyki do nieukończonego baletu Ała i Łollij. W czasach Prokofieva utwór ze względu na oryginale brzmienie i nowoczesne rozwiązania wywołał niemały skandal. Mnie natomiast, ze względu na zmienne tempo i bogactwo dźwięków, wydał się jakby troszkę psychodeliczny i niepokojący.

Krótkie prelekcje przed każdą kompozycją, umożliwiły lepszy odbiór utworów i wczucie się w ich nastrój.  Muzyka z pewnością wzbogaca spektakl, ale okazuje się, że również sama – bez towarzyszących jej pozostałych składowych przedstawienia (np. aktorów, scenografii) – może  być równie interesująca.


Autor recenzji: Gabriela Czechura

Koncert: PRZESTRZENIE  MUZYKI -„Muzyka a teatr” (w ramach cyklu Musica ars amanda)

Miejsce: Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie

Data: 09.03.2017r.

Udział w koncercie, dzięki uprzejmości Filharmonii Krakowskiej.

Tags: Sen Nocy LetniejKról LearFelix MENDELSSOHNFilharmonia im. Karola Szymanowskiego w KrakowieMusica ars amanda„Suita Scytyjska”Siergiej ProkofjewHector BerliozWiktor Kociuban
Poprzedni post

Wagnerowskie dzieło ponownie na scenie Opery Krakowskiej!

Następny post

HARRY POTTER I KAMIEŃ FILOZOFICZNY™ IN CONCERT!

admin

admin

Następny post
HARRY POTTER I KAMIEŃ  FILOZOFICZNY™ IN CONCERT!

HARRY POTTER I KAMIEŃ FILOZOFICZNY™ IN CONCERT!

Facebook Instagram LinkedIn

O NAS

Jesteśmy pasjonatami, których łączy kultura: literatura, krakowskie teatry, kina, koncerty, galerie, muzea... i wiele wiele innych.



Publikujemy, patronujemy, szerzymy, głosimy o KULTURZE i KULTURĘ. Nic w Krakowie się nie zdarzy bez czujnego oka KULTURAtki!



prezes@kulturatka.pl

  • GŁÓWNA
  • O NAS
  • REDAKCJA
  • WSPÓŁPRACUJEMY
  • PROJEKTY
  • PATRONUJEMY
  • NAPISZ DO NAS
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Premiery
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
      • Rozmaite
    • Promocje
  • Dla dzieci

© 2023 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. dowiedz się więcej

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb.
Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Zamknij