Anne Hathaway w jednej z najlepszych ról w karierze, elektryzujący Nick Jonas i zagadkowy James Franco to kolejni bohaterowie nowej sekcji specjalnej „Ludzie to fikcja?”. Co jeszcze czeka widzów podczas 10.Netia Off Camera?
„Ofiara” to momentami szokujący i epatujący przemocą fabularny debiut Andrew Neela. Reżyser próbuje dotrzeć do przyczyn i podłoża agresywnego zachowania mężczyzn, uwięzionych w opresyjnych normach kulturowych określających samą męskość. Reżyser ukazuje zezwierzęcenie uniwersum amerykańskiego kampusu. Obnaża zakłamanie lansowanych wartości i ideałów. W rolach głównych Nick Jonas i James Franco.
Hiszpański reżyser Nacho Vigalondo w bezkompromisowy i szalony sposób zderza ze sobą konwencje realistycznego dramatu obyczajowego z horrorem i kinem spod znaku science-fiction. Feministyczny z ducha i przewrotny „Colossal” to rzadkie i niezwykle udane połączenie wywrotowych treści z pierwszorzędną filmową rozrywką. Nieuleczalna imprezowiczka, Gloria (Anne Hathaway) po tym, jak rzuca ją chłopak, mający dość jej nieustannych wyskoków, zostaje zmuszona do powrotu do rodzinnego miasteczka. Tam odnawia licealną relację z obecnym właścicielem lokalnego baru, Oscarem (Jason Sudeikis). Niespodziewanie jednak bohaterka odkrywa ścisłą zależność między sobą a pojawiającym się znikąd, na drugim końcu świata – w Seulu – potworem.
Pełnometrażowy dokument Theo Anthony’ego mocno eksperymentuje z samą formą tego gatunku i zamiast tzw. „gadających głów”, wypowiadających się o Baltimore i perypetiach ze szczurami w rolach głównych, widzowie oglądają nowatorską narrację, uzupełnioną oryginalnymi wizualizacjami. Zostają w ten sposób wprowadzeni w zawiłą historię miasta i rządzących nim uprzywilejowanych klasowo i rasowo społeczności. Film Anthony’ego przyjmuje perspektywę zwierząt uważanych powszechnie za „miejskie szkodniki”, z którymi należy walczyć za wszelką cenę. Ten posthumanistyczny zabieg konstrukcyjny pozwala nie tylko zagłębić się w alternatywną opowieść o Baltimore, ale i uświadomić sobie rozliczne zagrożenia i niebezpieczeństwa, jakie czyhają na te stworzenia niemal na każdym kroku.
Sekcja „Ludzie to fikcja?” nakłania do choćby chwilowej zmiany optyki i spojrzenia na pozycję człowieka w świecie i jego związki ze zjawiskami, jakie przyjęto uważać za „wynaturzenie”. Nazwę sekcji zaczerpnięto z popularnego facebook’owego profilu drwiącego z aż nadto akademickich i skomplikowanych teorii posthumanistycznych.
Kolejna festiwalowa nowość to sekcja „Silna płeć”. Filmy prezentowane w jej ramach dotykają tego, co nurtuje, fascynuje, cieszy, gnębi czy frustruje współczesne kobiety. Co jest dla nich ważne, o co walczą, z czym muszą się borykać?
Reżyserka filmu „Kaygi”, Ceylan Özgün Özcelik, tworzy przekonujące studium paranoi i wyobcowania, pogłębiających się ze względu na sytuację polityczną w Turcji. Psychiczne niepokoje i schorzenia głównej bohaterki, stawiającej na prywatnej i osobistej płaszczyźnie czoła bezdusznemu systemowi, staje się metaforą coraz bardziej postępującej alienacji i nieprzepracowanej społecznej traumy.
Stefan Ruzowitzky zabiera widzów do współczesnego Wiedenia. W swoim filmie „Piekło” opowiada historię młodej kobiety, która jest świadkiem jednego z okrutnych rytualnych morderstw. Seryjny zabójca kobiet postanawia zlikwidować niewygodnego świadka i rusza w pościg, zamieniając jej życie kobiety w piekło. Bohaterka jednak nie będzie jego kolejną ofiarą, silna i zdeterminowana, żądna zemsty, odwdzięcza się oprawcy tym samym.
Więcej informacji o programie 10.Netia Off Camera znajdziecie na www.offcamera.pl. Święto kina niezależnego zaczyna się już 28 kwietnia w Krakowie.