Są ludzie, których po prostu dobrze się nam słucha. I nie chodzi tu nawet specjalnie o to co mówią, ale o to JAK – jak modulują głos, jak akcentują i wypowiadają słowa, jak wyrazista, płynna i staranna jest ich mowa. Lektorzy, aktorzy, dziennikarze, wszyscy pracujący głosem znają sztuczki na to, by brzmieć idealnie. Dzieciom, które chciałyby je odkryć bawiąc się w prezentera telewizyjnego czy aktora w teatrze, z pomocą przychodzą książki z niezwykle dopracowanej pod względem językowym i humorystycznym serii „Sto wierszyków” państwa Szwajkowskich. Cykl, który zyskał pozytywną recenzję dr. n. hum. Anny Walencik-Topiłko z Katedry Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego to trzy tytuły zawierające po sto precyzyjnie wyselekcjonowanych tematycznie wierszyków: „Sto wierszyków nowych do ćwiczeń wymowy”, „Sto wierszyków do ćwiczeń głosek w trudnych zestawieniach”, „Sto wierszyków atrakcyjnych do ćwiczeń dykcyjnych”.
Książki te mają na celu poprawę wymowy u naszych dzieci poprzez uczenie się i recytację krótkich, rymowanych, rytmicznych wierszy. Wiersze te zawierają słowa przy których dzieci najczęściej popełniają błędy w wymowie i takie których powtarzanie sprawi, że błędy te uda się z czasem wyeliminować. W tomie do ćwiczenia głosek w trudnych zestawieniach znajdziemy wiersze doskonalące wymowę głosek tzw. szeregu szumiącego „sz”, „ż”,”dż”, „cz” oraz głoski „r” w różnych zestawieniach, a także wymowę głosek syczących czyli „s”,”z”,”c”,”dz”. Tom poświęcony ćwiczeniom dykcyjnym oprócz wyżej wymienionych głosek rozszerzony jest o ćwiczenia min. wymowy głosek „ą”,”ę”. Na jego stronach pojawiły się również wiersze z łamańcami językowymi, których wymowę mogą ćwiczyć także dorośli. Co ważne, przy większości wierszy autorzy informują na co szczególnie zwrócić uwagę słuchając recytacji dziecka i jak pomoc naszym podopiecznym w poprawnej wymowie danych zbitek literowych. Żeby nie męczyć zbytnio dzieci samym doskonaleniem wymowy, przy każdym wierszu znajduje się pytanie o jego treść, zachęcające małych czytelników do ciekawych rozmów na przeróżne tematy, wspomniane w danym wierszu. A wszystko to okraszone pięknymi ilustracjami Karoliny Dziewy.
Książki z powodzeniem służyć mogą również starszym czytelnikom, osobom pracującym głosem lub być wykorzystywane jako materiał edukacyjny w kółkach teatralnych, praktykach logopedycznych. Skoro już od najmłodszych lat inwestujemy w nauczanie dzieci języków obcych, warto chyba wydać te kilkadziesiąt złotych na książki, które nauczą dzieci mówić sprawnie, poprawnie i w należytej jakości „po polsku”.
Aby nadać swej wymowie właściwej lekkości, wyrazu, usprawnić dykcję, nie skracać i nie zjadać końcówek słów, a przede wszystkim być miłym dla czyjegoś ucha, sięgnijcie po językowe łamańce w humorystycznym, kolorowym wydaniu.
Autor recenzji: Agnieszka Jedynak
Autor: Elżbieta i Witold Szwajkowscy
Tytuł: „Sto wierszyków do ćwiczeń głosek w trudnych zestawieniach”; „Sto wierszyków atrakcyjnych do ćwiczeń dykcyjnych”
Wydawnictwo: Wilga