Dziś chciałbym podzielić się z Państwem wrażeniami z 3. dnia festiwalu Misteria Paschalia. Półmetek festiwalu pozwala zakładać, że tempo i jakość oferty nie obniży się nawet na chwilę aż do zakończenia tegorocznej edycji.
W środę miałem przyjemność uczestniczyć w premierowym koncercie opery Il terremoto Antonia Draghiego. Faktyczna premiera tego utworu miała miejsce nie w naszych czasach, bowiem w Wielkim Tygodniu 1682 roku. Jej tematem przewodnim jest trzęsienie ziemi, które wg. św. Mateusza miało miejsce w chwili śmierci Jezusa Chrystusa. Ostatnie chwila spędzona na krzyżu została przedstawiona w postaci operowych – sceną otwierającą jest lament Matki Jezusa „Choć jestem śmiertelna, on zaś Bogiem, to ja żyję – a on umiera”.
W kolejnych scenach przedstawiono moment śmierci Jezusa oraz następujący po nim trzęsienie ziemi. Zjawisko to jest dla obserwatorów niewyjaśnione, próbują tłumaczyć je teoriami naukowymi. Po chwili jednak rozumieją, że właśnie zmarł prawdziwy Syn Boga, lecz potrzeba było tej śmierci aby to pojęli.
Koncert stanowi rezultat połączonych sił poznańskiej orkiestry barokowej Arte dei Suonatori wspomaganych przez muzyków Le Poème Harmonique, prowadzonych przez Vincent Dumestre. Solistami byli Léa Trommenschlager (Błogosławiona Dziewica), Claire Lefilliâtre (Magdalena), Jeffrey Thompson (Święty Jan), Dominique Visse (Skryba), Emmanuel Vistorky (Faryzeusz), Victor Sicard (Centurion), Anna Zawisza (Światło Wiary) oraz Helena Poczykowska (Światło Nauki).
Oglądając sceny byłym przepełniony poczuciem realizmu prezentowanego przez artystów. Zarówno tekst, gra świateł, aranżacja muzyczna i jak samo wykonanie partii śpiewanych wzbudzało we mnie współodczuwanie każdej sceny. Z pewnością trudniejszy byłby odbiór sztuki, gdyby nie przedstawiane przez tworzącą we Francji aktorkę Alexandra Rübner, która zapowiadała każdą partię fragmentami Ewangelii.
Odkrywanie opery Il terremoto Antonia Draghiego było niezwykle ciekawym przeżyciem, które idealnie wpisywało się z dramat męki i refleksji. Odbijające się echem po sklepieniach kościoła św. Katarzyny Aleksandryjskiej brawa są najlepszym potwierdzeniem tego, że krakowska publiczność docenia Draghiego, wykonawców i dobór repertuaru przez twórców festiwalu.
Ale to nie koniec! Festiwal trwa i dziś (niedziela) oraz w poniedziałek mają Państwo możliwość uczestniczenia w dwóch ostatnich koncertach tej edycji festiwalu. Serdecznie do tego zachęcam, warto przeżyć ten magiczny czas w akompaniamencie piękna historycznej muzyki.
14 edycja Festiwalu Misteria Paschalia potrwa do 17 kwietnia 2017 roku. Organizatorami wydarzenia są Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowe. Współorganizatorem jest Program 2 Polskiego Radia. Medialnym partnerem strategicznym Festiwalu jest francuska telewizja Mezzo.
Festiwal Misteria Paschalia to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce renesansu i baroku. Zasłużył na to miano konsekwentnie budowanym wizerunkiem, spójną ideą oraz wysmakowanym programem. Prezentuje niepowtarzalny repertuar, w tym przedsięwzięcia nowe lub przygotowane specjalnie na festiwal. Formuła opiera się na prezentacji starannie wyselekcjonowanej muzyki związanej z Wielkim Tygodniem i Wielkanocą, wykonywanej przez uznanych mistrzów i wybitnych interpretatorów muzyki dawnej. W ciągu trzynastu lat powstała marka, która przyciąga melomanów z całego kraju i jednocześnie promuje Kraków jako miasto, w którym odbywają się wydarzenia kulturalne na najwyższym światowym poziomie. W tym roku festiwal rozpocznie się 10 kwietnia i potrwa tydzień (do 17 kwietnia). Więcej o Festiwalu: www.misteriapaschalia.com
Wydarzenie: Misteria Paschalia 2017 – dzień 3
Miejsce: Kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Krakowie
Data: 10.04.2017 r.
Materiały prasowe: Krakowskie Biuro Festiwalowe