W nowym cyklu publikowanym w miesięczniku ZNAK pt. „Lek i trucizna. Rozmowy o micie” Michał Paweł Markowski (eseista, tłumacz, krytyk literacki, publicysta) wraz z Dobrosławem Kotem, filozofem, rozbierają mit na czynniki pierwsze. Zastanawiają się nad tym, jakie opowieści tworzą rdzeń naszej kultury? Czy mity krążą w naszej krwi od zawsze, czy może musimy przejść specjalny trening, żeby je zrozumieć, pojąć i być ich uczestnikami?
„Mit sprowadza nas do głębin, w ciemność, abyśmy tam, gdzie te tajemnice są u siebie, mogli ich dotknąć. Mit nie usuwa dziwności świata, tylko o niej opowiada”.
– Dobrosław Kot
Czy każda opowieść jest mitotwórcza? Mity wynikają z natury czy kultury?
W pierwszej rozmowie autorzy obracają się wokół pytań stawianych przez wielkich pisarzy i teoretyków kultury takich jak Bruno Schulz, Carl Gustav Jung, czy Northrop Frye i zastanawiają się jak bardzo jesteśmy ukształtowani przez mity i czy to my potrzebujemy ich, czy raczej one potrzebują nas. Michał Paweł Markowski zauważa, że jeśli cokolwiek łączy wszystkie szkoły mitologów, wszystkie teorie mitów, wszystkich praktyków mitu, to właśnie to, że mit jest poręcznym narzędziem – jak to powiedział Nietzsche – „organizacji chaosu”. Musimy wziąć to narzędzie i umiejętnie z niego korzystać.
Zapraszamy do lektury fragmentu pierwszej rozmowy dostępnego TUTAJ .
Kolejny odcinek ukaże się w numerze wrześniowym.
O autorach:
Michał Paweł Markowski – prof. dr hab., szef Katedry Języka Polskiego i Literatury na University of Illinois w Chicago oraz visiting profesor na Uniwersytecie Jagiellońskim. Autor ponad 20 książek z zakresu literaturoznawstwa i filozofii, eseista, wydawca i tłumacz wybitnych dzieł światowej humanistyki. Ostatnio opublikował m.in. pracę Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki (2013) oraz zbiór esejów Kiwka (2015)
Dobrosław Kot – dr filozofii, adiunkt w Katedrze Filozofii Uniwersytetu Ekonomicznego, współzałożyciel Instytutu Myśli Józefa Tischnera. Publikuje w „Ethosie”, „Logosie i Ethosie” oraz „Znaku”. Ostatnio wydał książkę Myślenie dramatyczne (2016)