Krajowa Scena Komedii dell’Arte, Trupa Komedianty i Grechuta Festival Kraków 2017. Wszystko w jednej ramie Teatru Praska 52.
Z faktu, iż Marek Grechuta zanim zaczął zajmować się poezją śpiewaną należał do kabaretu Anawa. Artyści postanowili połączyć jego twórczość z komedią, między innymi tematycznie wplatając cytaty z jego utworów do dialogów. Zorganizowano nawet konkurs polegający na wskazaniu jak największej ilości cytatów. Uważam to za doskonały pomysł bowiem widz został wciągnięty w interakcje z aktorami. Było to czymś szerzej wychodzącym poza relacje artysta-widz niż standardowy ukłon na pożegnanie. Przesiąkało to lekką improwizacją, swobodą i otwartością wobec zabawy sztuką. Tylko naprawdę wielcy aktorzy mogą sobie na to pozwolić, a Trupa Komedianty jak najbardziej do takich należy pokazując swój profesjonalizm.
Spektakl „Oberża pod złamanym groszem” przez nich odegrany przeszedł moje oczekiwania. Czwórka aktorów dawała odczuć, iż na scenie jest ich znaczenie więcej. Każda z postaci została nakreślona w bardzo charakterystyczny sposób.
Ukazane zostały w karykaturalny sposób słabości bohaterów takie jak materializm, marzenie o wielkiej miłości czy pijaństwo i głupota. Właścicielka oberży nie godząc się z wolą córki Rosalii, postanawia wydać ją za majętnego starca z powodu problemów finansowych. W tym samym miejscu i czasie ma dojść do ożenku Floriana i Madame Lukrecji. Florian nie jest zainteresowany wskazaną przez ojca partnerką, bowiem spotykając Rosalię nie jest wstanie karmić się niczym innym niż uczuciem, którym ją obdarza z wzajemnością. Sama Madame Lukrecja również nie jest przekonana o słuszności swojej decyzji pójścia za młodszego partnera, gdyż jej sługa uświadamia jej, że wiąże się to z porzuceniem starego stylu życia pełnego kochanków i nocnych schadzek, o których poprzedni majętni mężowie w statecznym wieku nie mieli pojęcia. Na tle aranżacji małżeństw pojawia się również wątek miłosny służby. Parobcy i pokojówki są przedstawieni jako dobroduszni głupcy. Matka Rosalii i ojciec Floriana natomiast jako materialiści o fałszywej moralności, posiadający inny usprawiedliwiony punkt widzenia na swoje plany wobec dzieci. Przyszły mąż Rosalii- Pan Pantalone to skąpiec chcący poczuć się młodziej poprzez posiadanie młodszej małżonki. Madame Lukrecja to połączenie dobrej wróżki i Femme fatale.
Chciałabym zwrócić szczególną uwagę na efektowną gestykulacje typową dla komedii dell 'Arte jaką aktorzy prezentują na scenie.
Jest to spektakl, którego brakowało w moim życiu, ponieważ odciągnął mnie od rzeczywistości i przeniósł w zabawne, obiektywne spojrzenie na rodzaje ludzi, który każdy z nas zna. Ich charakterystyczne wypowiedzi, motywy, problemy.
Polecam ten spektakl wszystkim osobom chcącym uciec od smutku na jesiennych liściach, wpadającym im pod stopy razem z chłodem.
Autorka recenzji: Elżbieta Gluzicka
Teatr Praska52
Festival Grechuta Kraków 2017 (25 października 2017r.)
„Oberża pod złamanym groszem”
Reżyseria: Agnieszka Cianciara –Fröhlich
Scenografia: Danuta Skołucka
Obsada: Trupa KOMEDIANTY: Agnieszka Cianciara –Fröhlich, Jonathan Fröhlich, Katarzyna Gazdowicz, Łukasz Łęcki
Kostiumy: Ludwika Gorgoń
Muzyka: T.Albinoni, P. Lewicki
Inne: Materiały fotograficzne wykorzystane ze strony nascenie.info