Stefan Wesołowski – kompozytor, skrzypek, producent muzyczny młodego pololenia, związany z amerykańską wytwórnią płytową Important Records (Coil, Merzbow, Jozef Van Wissem, Eliane Radigue), francuską Ici D’ailleurs (Matt Elliot, Chapelier Fou, Dalek, Yann Tiersen) i brytyjskim publisherem Mute Song (Nick Cave, Swans, Max Richter, Jóhann Jóhannsson). Absolwent Academie Musicale de Villecroze (Francja)
Stefan Wesołowski – kompozytor, skrzypek, producent muzyczny młodego pololenia, związany z amerykańską wytwórnią płytową Important Records (Coil, Merzbow, Jozef Van Wissem, Eliane Radigue), francuską Ici D’ailleurs (Matt Elliot, Chapelier Fou, Dalek, Yann Tiersen) i brytyjskim publisherem Mute Song (Nick Cave, Swans, Max Richter, Jóhann Jóhannsson). Absolwent Academie Musicale de Villecroze (Francja).
Artysta ma na swoim koncie trzy autorskie albumy z czego najnowszy pt. „Rite of the End” został uznany za najlepszą Płytę Roku 2017 przez dziennikarzy Gazety Wyborczej. Materiał z tego wydawnictwa zostanie zaprezentowany na nowohuckim koncercie.
W 2008 roku nakładem Gusstaff Records/Fundacja Pointa, przy wsparciu Narodowego Centrum Kultury, ukazała się w Polsce debiutancka Kompleta – utwór napisany do tekstów brewiarzowych na dwa głosy, kwartet smyczkowy i elektronikę. W maju 2015 roku we francuskim wydawnictwie Ici D’ailleurs (Matt Elliot, Dälek, EZ3KIEL, Chapelier Fou) ukazała się reedycja tego materiału w formatach LP/CD/Digital.
W październiku 2013 podczas festiwalu Unsound miała miejsce premiera kolejnego albumu artysty – Liebestod. Wydany przez wytwórnię Important Records materiał spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem przez międzynarodową krytykę. Wpływowy amerykański portal Indie Shuffle nazwał album „prawdziwym narkotykiem”, kanadyjski magazyn Textura „prowokacyjnym, zaskakującym i poruszającym”, holenderski Caleidoscoop „zapierającym dech w piersiach arcydziełem”. Wesołowski ma na swoim koncie także kolaboracje z innymi artystami. Przez kilka lat ściśle współpracował z Jacaszkiem, będąc autorem partii instrumentalnych na jego płytach (Treny, Miasmah/Gusstaff 2008, Pentral, Gusstaff 2009), współtworząc z nim także muzykę do filmów (Golgota Wrocławska, Sala Samobójców reż. Jan Komasa) i reklam (kampania BVLGARI, film w reż. Annie Leibovitz). Nagrywał wspólnie także z Szymonem Kaliskim (wesołowski/kaliski: 281011, Few Quiet People 2012), Wojciechem, Bartkiem i Piotrem Waglewskimi (piosenki Bóg oraz Syn na albumie Waglewski Fisz Emade: Matka, Syn, Bóg, ART2/Agora 2013), oraz Olem Walickim (Instytut Kultury Miejskiej 2014).
28 kwietnia 2017 roku miała miejsce premiera nowego albumu artysty, Rite Of The End, która ukazała się wspólnym nakładem Mute Song i Ici D’ailleurs. Otrzymuje znakomite recenzje w prasie polskiej i zagranicznej – brytyjski UNUT pisze o niej „Horribly satisfying! 8/10” a Bartek Chaciński w POLITYCE nazwał ją „jedną z przyszłych polskich płyt roku”.
Stefan Wesołowski jest także twórcą muzyki do wielu spektakli teatralnych (Proces 2.0, Teatr im. L. Solskiego w Tarnowie 2014; Feniks leci do słońca, Teatr Ludowy w Krakowie 2014, reż. J. Tumidajski, Maria Stuart reż. A. Nalepa, Teatr Wybrzeże w Gdańsku 2014, Paweł Demirski Dobrze żyjcie, to najlepsza zemsta, Teatr Żydowski w Warszawie 2016 oraz Triumf Woli Narodowy Stary Teatr w Krakowie 2016, reż. Monika Strzępka), instalacji artystycznych i filmów. W styczniu 2015 roku podczas Sundance Festival miała miejsce premiera filmu dokumentalnego o Marlonie Brando, pt Listen To Me, Marlon, w reżyserii Stevana Rileya i z oryginalną ścieżką dźwiękową autorstwa Stefana Wesołowskiego. Magazyny Rolling Stone, TIME oraz Variety uznały wyprodukowany przez Universal i Passion Pictures na zlecenie telewizji Showtime obraz za jeden z najważniejszych akcentów festiwalu. Film otrzymał nominację do nagród brytyjskiej akademii filmowej BAFTA, oraz znalazł się na krótkiej liście do Oscarów.
W tej chwili Stefan kończy prace nad ścieżką dźwiękową do filmu dokumentalnego o Walerianie Borowczyku (w reżyserii Kuby Mikurdy), wspólnym albumem z Michałem Jacaszkiem a 02.03.2018 wydaje płytę jako Nanook of the North z Piotrem Kalińskim dla Denovali Records.
Nagrody:
Laureat Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców, J&A Solo Bach Competition w Londynie (Wielka Brytania), Johannes Brahms Wettbewerb w Poertschach (Austria). Stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego, Miasta Gdańska, Fundacji Anne Gruner Schlumberger w Paryżu (Francja) i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2016 roku nominowany do nagrody Splendor Gedanensis oraz nagrody Sztorm Roku w kategorii „Człowiek Roku” za napisanie muzyki do filmu Listen To Me Marlon w reż. Stevana Rileya oraz za reedycję debiutanckiej płyty nakładem francuskiego wydawnictwa Ici D’ailleurs.
W czasie Nowohuckiej Wiosny Muzycznej w drewnianym kościele pw. Św. Bartłomieja Apostoła artysta wystąpi z harfistką Anną Pašić oraz klarnecistą Oliwierem Andruszczenko.
Wykonawcy: Stefan Wesołowski (skrzypce, elektronika), Anna Pašić (harfa), Oliwier Andruszczenko (klarnet).
www.stefanwesolowski.com
www.facebook.com/stefanwesolowski/
Pełny program:
www.facebook.com/nhwiosnamuzyczna/
www.okn.edu.pl
Organizatorem festiwalu jest Ośrodek Kultury im. C. K. Norwida.
Głównym partnerem festiwalu jest Rada Dzielnicy XVIII Nowa Huta.
Partner: Parafia pw. św. Bartłomieja Apostoła w Mogile.
Patroni medialni: TVP3 Kraków, Radio Kraków, Głos – Tygodnik Nowohucki, Karnet, Magiczny Kraków, Dwutygodnik Miejski Kraków.pl, Kalendarz Imprez Nowohuckich, Kulturatka.pl, Muzyczny-Krakow.eu.
Wstęp: bezpłatny.
Szczegółowe informacje:
Dział Animacji i Promocji Kultury
Ośrodek Kultury im. C. K. Norwida
os. Górali 5, 31-959 Kraków
tel. 12 644 27 65, w. 18, animacja[at]okn.edu.pl
www.okn.edu.pl
www.facebook.com/oknorwid