Serdecznie zapraszamy na wernisaż sześciu nowych wystaw w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, który odbędzie się 25 października o godzinie 18.
Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowymi opisami nowych wystaw.
Boris Lurie
Pop-art po Holokauście
Kuratorzy: Delfina Jałowik, Maria Anna Potocka
Współorganizator: Boris Lurie Art Foundation
Czas trwania: 26.10.2018–3.2.2019
Miejsce: budynek A, poziom -1
Boris Lurie tworzył na wielu polach – był artystą wizualnym (twórcą obrazów, instalacji i obiektów), a także prozaikiem i poetą. Swoje działania zawsze postrzegał jako sprzeciw wobec dominujących w tamtym czasie w Stanach pop-artu i abstrakcyjnego ekspresjonizmu. Nie zależało mu na obecności na rynku sztuki. Wraz ze Stanleyem Fisherem oraz Samem Goodmanem założył ruch NO!Art [NIE!Sztuka]. Jak sam powiedział, „»NIE« oznacza, że nie przyjmujesz wszystkiego, co ci mówią, i czego o sobie myślisz. Jest to też wyraz niezadowolenia”. Tworzył sztukę zaangażowaną politycznie i społecznie, która sprawia wrażenie spontanicznej, anarchicznej i terapeutycznej.
Więcej informacji na stronie
Krzysztof M. Bednarski
Karol Marks vs Moby Dick. Analiza formy i rozbiórka idei
Kuratorzy: Achille Bonito Oliva, Maria Anna Potocka, Martyna Sobczyk
Czas trwania wystawy: 26.10.2018–24.3.2019
Miejsce: Budynek A, poziom 0
Moby Dick i Karol Marks dominują w twórczości Krzysztofa M. Bednarskiego (KMB). Pierwszy to prosty i gładki obiekt, który skłania do refleksji. Drugi to rozczochrana głowa, która prowokuje do dyskusji. Moby Dick to symbol lustra, w którym ujawnia się deprawacja natury ludzkiej. Marks to symbol troski o ludzki los, który zainspirował zbrodnię polityczną. KMB wykorzystuje oba te obiekty zarówno pod względem formy, jak i pod względem idei.
Więcej informacji na stronie
Muntean/Rosenblum
Ranny, który może chodzić
Kurator: Monika Kozioł
Data trwania wystawy: 26.10.2018–24. 3.2019
Miejsce: budynek A, poziom 0
Markus Muntean i Adi Rosenblum tworzą duet artystyczny od 1992 roku. Są znani przede wszystkim jako autorzy monumentalnych kompozycji – scen zbiorowych opatrzonych cytatami z literatury. Bohaterowie ich obrazów to młodzi ludzie, których sylwetki zostały przemalowane z materiałów fotograficznych pochodzących z archiwum artystów oraz z czasopism i internetu. Mimika i mowa ciała tych postaci ujawniają najczęściej ich bezradność, samotność i kruchość emocjonalną. Młode pokolenie widziane oczami Munteana i Rosenblum jest kreowane i manipulowane przez media społecznościowe. Przekaz obrazów sprowadza się często do pytania o możliwość istnienia duchowości we współczesnym świecie. Twórcy nie unikają patosu ani dwuznaczności, a kompozycje ich prac nawiązują do konwencji sztuki dawnej.
Więcej informacji na stronie
Akira Inumaru
Język kwiatów
Kurator: Monika Kozioł
Czas trwania wystawy: 26.10.2018–17.3.2019
Miejsce: Galeria Alfa
Przedstawienia natury w sztuce zmieniały się na przestrzeni wieków. W zależności od czasu była ona ukazywana symbolicznie lub realistycznie. Przyroda stała się także materiałem dla nowego kierunku sztuki – land artu.
Dla Akiry Inumaru natura jest inspiracją i tworzywem. Artysta wykorzystuje bowiem kwiaty oraz barwniki pozyskane z roślin i poddaje je oddziaływaniu słońca. Jak deklaruje, głównym bohaterem jego realizacji jest światło, ponieważ – w znaczeniu fizycznym – „tworzy” ono kolor, niszczy materię i równocześnie karmi rośliny. Artystę interesuje także jego sens filozoficzny (platoński) związany z poznaniem oraz mistyczny, duchowy.
Więcej informacji na stronie
Mac Adams
Zbrodnia?
Kurator: Agnieszka Sachar
Czas trwania wystawy: 26.10.2018–17.3.2019
Miejsce: Galeria Beta
Mac Adams urodził się w Wielkiej Brytanii w 1943 roku, obecnie mieszka w New Jersey. Przez 30 lat był profesorem na Uniwersytecie Stanowym Nowego Jorku w Old Westbury. Wystawa w MOCAK-u jest pierwszą indywidualną prezentacją jego prac w Polsce.
Przedmiotem fascynacji i źródłem inspiracji dla tego artysty są sytuacje niejednoznaczne i równocześnie niepokojące. Tworzy on instalacje oraz fotografie, w których manipuluje percepcją widzów w taki sposób, aby mieli wrażenie podglądania scen zbrodni. Instalacje wiarygodnie naśladują miejsca, w których przypuszczalnie właśnie doszło do morderstwa. Zdjęcia z kolei sugerują zbrodnię poprzez trzy różne zestawy ujęć. Pierwsza grupa to fotografie przedstawiające przedmioty, które przez policję mogłyby być potraktowane jako dowody rzeczowe. Druga to uchwycone przez aparat momenty poprzedzające prawdopodobne przestępstwo, czasami zestawiane w dyptyki ze zdjęciami, które można uznać za dokumentację miejsca jego dokonania. Trzecią grupę stanowią fotografie, w których zbrodnię oglądamy za pośrednictwem odbić na błyszczących przedmiotach.
Więcej informacji na stronie
Pracownia Łukasza Skąpskiego
Artyści: Julia Czarnecka, Kamil Macioł, Andrzej Mara, Anastasiia Mikhno, Horacy Muszyński, Katarzyna Sokół, Emilia Turek, Franek Warzecha
Kurator: Mateusz Grymek
Współpraca: Łukasz Skąpski
Partner wystawy: Akademia Sztuki w Szczecinie
Czas trwania wystawy: 26.10.2018–17.03.2019
Miejsce: Galeria Re
Łukasz Skąpski (ur. 1958) to absolwent i były wykładowca Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Przez lata pozostawał silnie związany z krakowskim środowiskiem artystycznym. Obecnie jest profesorem Akademii Sztuki w Szczecinie. Podejmowanymi przez niego tematami są życie codzienne oraz przemiany społeczne. Wraz z Oskarem Dawickim, Igorem Krenzem oraz Wojciechem Niedzielką założył Grupę Azorro, działającą w latach 2001–2010. Artyści w swoich filmach w ironiczny sposób odnosili się do artworldu i otaczającej ich rzeczywistości. Na wystawie w MOCAK-u pokazujemy fotografie, wideo i obiekty studentów oraz absolwentów prowadzonej przez Skąpskiego Pracowni Fotografii i Strategii Artystycznych.
Więcej informacji na stronie
Dla odwiedzających dostępna będzie również trwająca już wystawa Alicji Białej Wycinanki polskie w Bibliotece MOCAK-u.
Wstęp na wernisaż jest wolny.
Materiały prasowe: Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK