Kino Paradox zaprasza na wyjątkowy tydzień. Oprócz najnowszych ekranizacji, w tym premiery filmu „Donbas”, odbędzie się także 16. Objazdowy Festiwal WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie, a wraz z tym wydarzeniem wiele ciekawych spotkań i projekcji filmowych.
Poniżej przedstawiamy repertuar na tydzień 19 -25 października w Kinie Paradox:
19.10 PIĄTEK – 16. Objazdowy Festiwal WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie:
18:00 Walka / reż. Daniel Fallshaw, Violeta Ayala / Boliwia / 2017 / 30′
18:45 Jeszcze jutro / reż. Jian Fan / Chiny / 2016 / 88′
21:00 Gruba / reż. Maria Zmarz-Koczanowicz / Polska / 2017 / 65′
20.10 SOBOTA- 16. Objazdowy Festiwal WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie:
13:30 Wiem, że tam jesteś / reż. Thom M Vander Beken / Belgia, Holandia / 2017 / 92′
15:15 Artykuł 18 / reż. Bartosz Staszewski / Polska / 2017 / 75′
16:40 Puszcza Białowieska. Jesteśmy / reż. Robert Kowalski / Polska / 2017 / 50′
19:00 Strażnicy ziemi / reż. Filip Antoni Malinowski / Austria, Niemcy / 2017 / 85′
20:30 Ryzyko / reż. Laura Poitra / USA / 2016 / 92′
21.10 NIEDZIELA – 16. Objazdowy Festiwal WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie:
12:00 Kambodżańska wiosna / reż. Chris Kelly / Wieka Brytania, Irlandia, Kambodża / 2017 / 127′
14:20 LA 92 / reż. Dan Lindsay, TJ Martin / USA / 2017 / 114′
16:30 Detektywi prawdy / reż. Anja Reiss / Niemcy / 2017 / 86′
18:50 Armia Gideona / reż. Dawn Porter / USA / 2013 / 96′
20:50 Syryjscy zaginieni. Sprawa Asada / reż. Sara Afshar / Wielka Brytania / 2017 / 50′
22.10 PONIEDZIAŁEK
16:00 Kler / reż. Wojciech Smarzowski / Polska / 2018 / 133′
18:20 Młodość Astrid / reż. Pernille Fischer Christensen / Szwecja, Dania / 2018 / 123′
20:30 Donbas / reż. Siergiej Łoźnica / Niemcy, Ukraina, Francja / 2018 / 121′
23.10 WTOREK
16:00 Kler / reż. Wojciech Smarzowski / Polska / 2018 / 133′
18:20 Młodość Astrid / reż. Pernille Fischer Christensen / Szwecja, Dania / 2018 / 123′
20:30 Donbas / reż. Siergiej Łoźnica / Niemcy, Ukraina, Francja / 2018 / 121′
24.10 ŚRODA
16:00 Kler / reż. Wojciech Smarzowski / Polska / 2018 / 133′
18:20 Młodość Astrid / reż. Pernille Fischer Christensen / Szwecja, Dania / 2018 / 123′
20:30 Donbas / reż. Siergiej Łoźnica / Niemcy, Ukraina, Francja / 2018 / 121′
25.10 CZWARTEK
14:00 Młodość Astrid / reż. Pernille Fischer Christensen / Szwecja, Dania / 2018 / 123′
16:00 Kler / reż. Wojciech Smarzowski / Polska / 2018 / 133′
19:00 Pochwała z Bejrutu / reż. Michał Bis / Polska / 2017 / 45′ – pokaz z udziałem reżysera
20:30 Donbas / reż. Siergiej Łoźnica / Niemcy, Ukraina, Francja / 2018 / 121′
16. Objazdowy Festiwal WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie
Fundacja Autonomia, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie oraz Stowarzyszenie Strefa Wenus z Milo zapraszają na 16. Objazdowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie, który odbędzie się 17 października w Poroninie, a od 18 do 21 października 2018 r. w Krakowie. Jak co roku, zostaną pokazane najlepsze filmy dokumentalne z całego świata związane z szeroko pojętymi prawami człowieka. Integralną częścią wydarzenia są prelekcje, spotkania oraz dyskusje z ekspertkami i ekspertami działającymi w obszarze praw człowieka. Film otwierający festiwal to dokumentalna groteska „Lekcja wojny” – Imperialna polityka Rosji i międzynarodowy terroryzm wywołują poczucie zagrożenia, podsycane przed media. W tej atmosferze armia, przemysł zbrojeniowy i kombatanckie grupy samoobrony trafiają ze swoim przekazem na podatny grunt i zajmują coraz więcej społecznej przestrzeni. Znane z komunistycznej przeszłości zajęcia z przysposobienia obronnego wracają do szkół w postaci agitacyjnych lekcji prowadzonych przez prawdziwych żołnierzy zachwalających nowoczesną broń. I właśnie cały ten zbrojny PR jak swoista wojskowa parada przesuwa się przed oczami widzów dokumentu Komrzý. Jest całkiem skuteczny – szczególnie w tej grupie odbiorców, która po szkole bawi się w wojnę.
Donbas – premierowo
Akcja filmu rozgrywa się w Donbasie, wschodnim regionie Ukrainy, kontrolowanym przez liczne grupy przestępcze. Trwa wojna hybrydowa – konflikt pomiędzy ukraińską armią zasilaną ochotnikami a bojówkami separatystycznymi wspieranymi przez rosyjskie oddziały. Koszmar staje się udziałem ludności cywilnej. Z drugiej strony toczy się codzienne życie, a przez ekran przewija się galeria postaci: roześmiana młoda para, skonfundowany niemiecki dziennikarz, którego służby kontrolne biorą za faszystę, czy okradziony właściciel luksusowego auta. Siergiej Łoźnica („Łagodna”, „We mgle”, „Szczęście ty moje”) w swoim najnowszym filmie fabularnym w hipnotycznym, pełnym groteski stylu zabiera nas w podróż przez Noworosję – państwo-widmo, w którym żołnierze nie wiedzą kto nimi dowodzi, a sąd odbywa się na ulicy w postaci publicznych linczów. Tu propaganda uchodzi za prawdę, wojna za pokój, a nienawiść deklarowana jest jako miłość. Jedynym sposobem na przeżycie jest śmiech… Film został nagrodzony za najlepszą reżyserię w sekcji Un Certain Regard na Festiwalu Filmowym w Cannes.
Pochwała z Bejrutu
Film jest pierwszą próbą opowiedzenia historii lokomotyw spalinowych serii SP45 (późniejsza SU45) produkowanych w latach 1970–1976 w Zakładach Metalowych im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu. Prace nad filmem rozpoczęły się już w 2012 roku, zgłębia losy trzech lokomotyw sprzedanych Kolejom Libańskim. W tej niecodziennej ekspedycji maszyn do Libanu, która odbyła się latem 1976 roku, brało udział 5 osób. W filmie konwojenci opowiadają perypetie, jakie spotkały ich podczas miesięcznej podróży do ogarniętego wówczas wojną domową kraju. Ich trasa przebiegała przez ówczesną Czechosłowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Turcję oraz Syrię. Ekipa przez rok mieszkała potem wraz ze swoimi rodzinami w Bejrucie – za zadanie mieli między innymi przeszkolić libańskich kolejarzy oraz serwisować przywiezione lokomotywy.
Młodość Astrid
Biografia jednej z najważniejszych pisarek Astrid Lindgren. Astrid i jej rodzeństwo mają szczęście, że dorastają w gospodarstwie pasterskim rodziców w Vimmerby. Chociaż ich codzienna rutyna kształtowana jest przez surowe wartości religijne, ich matka Hanna i ojciec Samuel zawsze dają im poczucie bezpieczeństwa i poczucie wolności. Rodzice Astrid pozwalają córce uczęszczać do szkoły średniej, co zasadniczo stanowi przywilej zamożnych dzieci burżuazyjnych, i nie stają na drodze 18-latce, gdy właściciel lokalnej gazety oferuje jej posadę stażystki w redakcji. Reinhold Blomberg nie tylko wprowadza Astrid w tajniki sztuki pisania, ale także zakochuje się w dziewczynie. Może się zdawać, że z wzajemnością, jednak kiedy Astrid zachodzi w ciążę, podejmuje ważną decyzję: nie chce wychodzić za mąż w tak młodym wieku, lecz zamiast tego postanawia sama zająć się sobą, a z czasem także swoim synem Lassem.
Nadal na ekranie Kler – jeden z najgłośniejszych tytułów ostatnich lat, nagrodzony na Festiwalu w Gdyni Nagrodą Specjalną ostatni obraz Wojtka Smarzowskiego.
źródło: materiały prasowe