W najbliższą niedzielę, 11 listopada obchodzimy 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Polskie kino natomiast w tym roku obchodzi 110. urodziny. Najstarszym polskim filmem jest bowiem pochodząca z 1908 roku „Pruska kultura”. Dlatego też kino Paradox zaprasza do uczczenia tych dwu wyjątkowych dat. Na ekranie pojawią się filmy, które opowiadają o różnych obliczach miłości. Jednym z najistotniejszych seansów tego dnia to cyfrowo zrekonstruowane „Dzieje grzechu” Waleriana Borowczyka. Jedyny pełnometrażowy film zrealizowany w Polsce przez tego niepokornego reżysera.
Poniżej przestawiamy repertuar na tydzień 9 – 15 listopada:
09.11 PIĄTEK
15:00 53 wojny / reż. Ewa Bukowska / Polska / 2018 / 82′
16:30 Jak pies z kotem / reż. Janusz Kondratiuk / Polska / 2018 / 101′
18:20 7 uczuć / reż. Marek Koterski / Polska / 2018 / 118′
20:30 Listopad / reż. Rainer Sarnet / Estonia/Holandia/Polska / 2017 / 115′
10.11 SOBOTA
15:00 53 wojny / reż. Ewa Bukowska / Polska / 2018 / 82′
16:30 Jak pies z kotem / reż. Janusz Kondratiuk / Polska / 2018 / 101′
18:20 7 uczuć / reż. Marek Koterski / Polska / 2018 / 118′
20:30 Listopad / reż. Rainer Sarnet / Estonia/Holandia/Polska / 2017 / 115′
11.11 NIEDZIELA – DZIEŃ KINA POLSKIEGO
13:30 Zimna wojna / Cold War / reż. Paweł Pawlikowski / Polska/Francja/Wlk. Brytania / 2018 / 84′
– z angielskimi napisami / with english subtitles
15:00 53 wojny / reż. Ewa Bukowska / Polska / 2018 / 82′
16:30 Dzieje grzechu / reż. Walerian Borowczyk / Polska / 1975 / 124′
18:45 7 uczuć / reż. Marek Koterski / Polska / 2018 / 118′
20:45 Jak pies z kotem / reż. Janusz Kondratiuk / Polska / 2018 / 101′
12.11 PONIEDZIAŁEK
15:00 53 wojny / reż. Ewa Bukowska / Polska / 2018 / 82′
16:30 Zimna wojna / reż. Paweł Pawlikowski / Polska/Francja/Wlk. Brytania / 2018 / 84′
– z angielskimi napisami / with english subtitles
18:00 Gentelman z rewolwerem / reż. David Lowery / USA / 2018 / 93′ – pokaz przedpremierowy
20:00 Filmowy Maraton Praw Człowieka: Dobry listonosz / reż. Tonislav Hristov / Bułgaria, Finlandia / 2016 / 86′ – wstęp wolny
13.11 WTOREK
15:00 53 wojny / reż. Ewa Bukowska / Polska / 2018 / 82′
16:30 Jak pies z kotem / reż. Janusz Kondratiuk / Polska / 2018 / 101′
18:20 7 uczuć / reż. Marek Koterski / Polska / 2018 / 118′
20:30 Listopad / reż. Rainer Sarnet / Estonia/Holandia/Polska / 2017 / 115′
14.11 ŚRODA
15:00 53 wojny / reż. Ewa Bukowska / Polska / 2018 / 82′
16:30 Jak pies z kotem / reż. Janusz Kondratiuk / Polska / 2018 / 101′
18:20 7 uczuć / reż. Marek Koterski / Polska / 2018 / 118′
20:30 Listopad / reż. Rainer Sarnet / Estonia/Holandia/Polska / 2017 / 115′
15.11 CZWARTEK
15:00 53 wojny / reż. Ewa Bukowska / Polska / 2018 / 82′
16:30 Jak pies z kotem / reż. Janusz Kondratiuk / Polska / 2018 / 101′
18:20 7 uczuć / reż. Marek Koterski / Polska / 2018 / 118′
20:30 Listopad / reż. Rainer Sarnet / Estonia/Holandia/Polska / 2017 / 115′
Dzieje grzechu
Akcja „Dziejów grzechu” rozgrywa się na przełomie wieków. Ewa Pobratyńska, młoda dziewczyna pochodząca ze zubożałej rodziny ziemiańskiej, pracuje w biurze kolejowym. Zarobione pieniądze oddaje rodzicom, którzy utrzymują się jedynie z wynajmowania pokojów sublokatorom. Właśnie między jednym z nich, Łukaszem Niepołomskim, a Ewą rodzi się miłość. Łukasz jest jednak żonaty, a jego starania o rozwód nie przynoszą efektów. Matka Ewy, przeczuwając zbliżającą się tragedię, nakłania Niepołomskiego, by wyjechał z miasta. „Romans kolejowy”, „powieść seksualna”, „estetyczna katastrofa w dwóch tomach” – tak określano na początku wieku „Dzieje grzechu” Stefana Żeromskiego. Drukowana na łamach warszawskiej „Nowej Gazety” – od września 1906 do lutego 1908 – powieść stała się skandalem literackim epoki. Filmowcy zainteresowali się nią już w roku 1911. Za przyzwoleniem pisarza pierwszej ekranizacji – oczywiście niemej – dokonał wówczas Antoni Bednarczyk i była to pierwsza w Polsce filmowa adaptacja literackiego utworu. W roku 1933 wersję dźwiękową zrealizował Henryk Szaro, film Waleriana Borowczyka jest więc już trzecią adaptacją. Film został poddany rekonstrukcji cyfrowej. (filmpolski.pl)
Jak pies z kotem
Najnowszy film Janusza Kondratiuka to słodko-gorzki obraz relacji rodzinnych, dla którego inspiracją jest prawdziwa historia. Pełna ironicznego humoru wizja nieszablonowej rodziny, z jej konfliktami i rywalizacją, niepozbawiona momentów wzruszenia i autentycznej bliskości. Gdy starszy z braci, Andrzej nagle zachoruje, młodszy – pomimo różnic i muru nieporozumień, jaki przez lata wyrósł między nimi – podejmie się opieki nad potrzebującym pomocy bratem.
Gentelman z rewolwerem – pokaz przedpremierowy
To wydarzyło się mniej więcej naprawdę. Forrest Tucker wiódł bardzo uporządkowane życie. W równie bezczelny, co sympatyczny sposób rabował banki, a kiedy czasem powinęła mu się noga i trafiał za kratki, uciekał z więzienia tylko po to, by dokonywać kolejnych napadów. Dopiero gdy spotkał na swej drodze wyjątkową kobietę, znalazł powód, by się ustatkować i schować swój rewolwer gdzieś na dno szuflady. Jednak mając siedemdziesiątkę na karku trudno jest zrezygnować ze starych przyzwyczajeń. Kiedy nadarzy się okazja, by zrobić ostatni skok, Tucker będzie musiał odłożyć planowanie emerytury na później.
Listopad
„Listopad” stanowi adaptację estońskiej powieści „Rehepapp ehk November” Andrusa Kivirähka. Film łączy w sobie elementy magii, czarnego humoru i romansu. Fabułę osadzono w pogańskiej estońskiej wsi, w której panoszą się wilkołaki, duchy i zaraza. Główną bohaterką filmu jest młoda chłopka, Liina, rozpaczliwie i beznadziejnie zakochana w Hansie, młodym chłopaku ze wsi. Bezbrzeżna tęsknota powoduje, że dziewczyna zamienia się w wilkołaka… Z kolei największym problemem, z jakim mierzą się wieśniacy, jest to, by przetrwa mroźną i mroczną zimę. Do osiągnięcia tego celu nie cofną się przed niczym. Okradają siebie wzajemnie, swoich niemieckich panów, duchy, Diabła i Jezusa. Kradzież staje się ich obsesją. Zaczynają coraz bardziej przypominać nie ludzi, ale skrzaty (po estońsku „kratt”) ― bezduszne stworzenia, którym wydają rozkazy.
Ponad to nadal na ekranie:
7 uczuć Marka Koterskiego – strach, złość, smutek, radość, wstręt, zazdrość, wstyd. Adaś Miauczyński powraca do czasów swojego dzieciństwa, kiedy – jak większość z nas – miał spory problem z nazywaniem towarzyszących mu wtedy emocji.
53 wojny Ewy Bukowskiej – debiut fabularny na podstawie książki Grażyny Jagielskiej, żony jednego z najbardziej uznanych polskich reporterów wojennych Wojciecha Jagielskiego.