Marketing jaki jest, każdy widzi chciałoby się powiedzieć, bo mimo iż nie jest to szkolny przedmiot, podstawową wiedzę na temat tej dziedziny ma chyba każdy. Coraz więcej mówi się o świadomym kupowaniu czy manipulacji w reklamach, jakich dopuszczają się na szeroką skalę producenci. Gdyby jednak chcieć zbadać marketing pod mikroskopem szybko okaże się, że sama wiedza o mechanizmach marketingowych nie wystarczy, by skutecznie działać. O tym właśnie pisze Piotr Golczyk w publikacji pt. „Jak zbudować efektywny dział marketingu?”
Można by powiedzieć, że działania marketingowe bywają jak stąpanie po kruchym lodzie – teoretycznie wiemy, że da się przejść, ale skąd wiadomo jak stawiać kolejne kroki, by nie utonąć? Piotr Golczyk radzi w swojej książce, by przede wszystkim zrozumieć marketing: współdziałać i wypracować procesy, które będą efektywne. Budując zespół nie tylko postawić na kreatywność, ale raczej przede wszystkim na analizę: rynku, potrzeb firmy i oczekiwań klientów. Zachęca przy tym, by starać się edukować prezesa swojej organizacji – im wcześniej zrozumie, że bez kooperacji i przepływu informacji nie zbuduje dobrej strategii, tym lepiej. Radzi przy tym: „traktuj swojego marketera jak elektryka od wysokich napięć. Jeśli mówi <nie dotykaj>, to nie dotykaj”. Gdyby faktycznie właściciele przedsiębiorstw dotarli do tej publikacji, bez wątpienia uderzyliby się w piersi i przyznali, że od marketingu to jednak więcej wymagają, niż dają. Wystarczy przejrzeć przytoczone przez autora „grzechy główne”, jakie mają na swoim sumieniu osoby decyzyjne: traktowanie marketingu jako generatora kosztów, patrzenie na zespół marketingu jak na osoby od prezentacji i kolorów czy oderwanych od rzeczywistości artystów. Tymczasem nic bardziej mylnego – w sprawnym dziale marketingu nadrzędną kwestią jest opracowywanie strategii działania w oparciu o twarde dane czy analizy. Kluczem do sukcesu jest więc pomoc i wsparcie tej „samotnej wyspy” wszelkiego rodzaju informacjami, planami czy sukcesami. Można więc upraszczając stwierdzić, że funkcjonowanie marketingu w firmie jest diagnozą komunikacji między działami, a więc jest to praca wspólna.
„Połowa pieniędzy zainwestowanych w marketing jest wyrzucana w błoto, ale niestety nie wiadomo która”
~John Wanamaker
To książka, która z pewnością zadowoli każdego czytelnika: dla początkujących w branży będzie inspiracją do budowania dobrych relacji i lekcją cennych wskazówek, a u wytrawnych marketingowców z wieloletnim doświadczeniem wywoła uśmiech zadowolenia, który potwierdzi ich wiedzę. Bez frazesów, wielkich słów, za to z odnośnikami do źródeł i tłumaczeniem specyficznego słownictwa. Nie jest to kolejna książka, powstałą na fali mody poradnikowej, to raczej zbiór wielu lat pracy i nabytej przy tym wiedzy. Ach, i zgodnie z obietnicą autora, książkę czyta się w jeden wieczór – lub w oczekiwaniu na kolejną konferencję w pracy (choć to może nie zostać zrozumiane przez Przełożonego).
Autor recenzji: Małgorzata Świerad
Tytuł: „Jak zbudować efektywny dział marketingu?”
Autor: Piotr Golczyk
Data premiery: 2018 r.
Wydawnictwo: Novae Res