Kobieta – zjawisko. O sobie zawsze: Jarema. O niej najczęściej mówią: Jaremianka. Emancypantka, zaangażowana aktywistka, jedna z najzdolniejszych i najbardziej charyzmatycznych artystek XX wieku. Ideę równouprawnienia wyssała z mlekiem matki.
Dziewczyna ze Starego Sambora na Kresach, która przyjechała do Krakowa, by „wymyślić sztukę na nowo”. Studiowała pod kierunkiem Xawerego Dunikowskiego, współtworzyła Grupę Krakowską i teatr Cricot, właśnie z nią najchętniej współpracował Tadeusz Kantor.
Ukochana żona Kornela Filipowicza, matka Aleksandra, siostra bliźniaczka Nuny, ceniona przyjaciółka m.in. Różewiczów, Sternów, Przybosiów. W ich wspomnieniach jawi się jako wcielenie ruchu, zmienna, zachwycająca postać, która pozostawiała po sobie wrażenie niedosytu. Gdy poznała diagnozę swojej choroby, pracowała w zapamiętaniu, by namalować kolejny obraz – chociaż jeszcze jeden. Jej prace wciąż zdumiewają nowatorstwem pomysłów, inspirują i prowokują.
„Nie umarła” – twierdzili zgodnie jej bliscy.
Agnieszka Dauksza– laureatka Nagrody Newsweeka im. Teresy Torańskiej za najlepszą książkę 2017 roku (Klub Auschwitz i inne kluby). Finalistka Nagrody Naukowej „Polityki” (2018). Autorka książek Kobiety na drodze. Doświadczenie emancypacjii Afektywny modernizm. Doktor literaturoznawstwa, pracuje na Wydziale Polonistyki UJ.
Materiały prasowe: Wydawnictwo Znak
Premiera: 19 czerwca 2019