„Dżem dobry”, to pojedynek słowny, w którym liczy się dedukcja i praca zespołowa. Gra przeznaczona jest dla minimum 2 osób, natomiast maksymalnie do rozgrywki może zasiąść 6 uczestników. Zabawa trwa około 30 minut (w zależności od ilości graczy), a im nas więcej tym bardziej ciekawsze i trudniejsze możemy rozegrać między sobą rundy. Liczy się tutaj dedukcja, spryt, obserwacja oraz kreatywność. Im trudniejsze słowo wymyślimy, tym trudniej będzie je odgadnąć.
Na początku zabawy, każdy gracz otrzymuje karty z literami, z których będzie musiał utworzyć jakieś niewidoczne dla innych zawodników słowo. Karty zostają potasowane i przekazane osobie znajdującej się obok (rewersem do dołu), a następnie wpięte w specjalne stojaki (tak, by wszyscy oprócz Ciebie mogli je zobaczyć). Zabawa polega na odgadnięciu wszystkich swoich liter, a następnie ułożeniu z nich słowa, które wymyślił zawodnik siedzący po naszej prawej lub lewej stronie. Wszyscy gracze mogą zobaczyć po 1 literze na każdym stojaku (z wyjątkiem własnego) i próbują z nich utworzyć jakieś słowo. Przestrzegając zasad opisanych w instrukcji rozpoczyna się dyskusja na temat swoich podpowiedzi, a następnie ocena czyja wskazówka jest najlepsza (wybrany większością głosów zawodnik zostaje podpowiadaczem). Za pomocą numerowanych żetonów podpowiadacz układa wskazówkę (przed literami kolejno układa cyfry). Utrudnienie polega na tym, że jedną literę można użyć kilka razy, a także wykorzystać kartę jokera, która może reprezentować dowolną literę.
Jeśli podpowiadacz użyje w podpowiedzi Twojej litery należy oznaczyć ją na arkuszu do zgadywania znakiem zapytania. Możemy mieć kilka pomysłów na swoją literę, dlatego dopóki nie będziemy jej pewni zgadujemy dalej. Jeśli jednak jesteśmy pewni jaka litera leży przed nami odkładamy ją awersem do dołu (nie podglądając jej wcześniej) i odgadujemy kolejną znajdującą się w naszym zakrytym rzędzie. Za każdym razem, gdy udzielamy podpowiedzi musimy pobrać z kwiatka żeton (czerwony lub zielony), a jeśli ich zabraknie gra automatycznie się kończy. Z liter, które udało się nam odgadnąć próbujemy utworzyć słowo, a jeśli zrobimy to poprawnie wygrywamy.
W tej grze może być kilku zwycięzców, a także może nie być żadnego. Zarówno dawanie, jak i otrzymywanie wskazówek jest bardzo interesujące, a wymyślenie słowa które będzie trudne do odgadnięcia jest wymagającym zadaniem (wybór należy do gracza). Czasami lepiej wymyślić słowo krótsze, a bardziej unikatowe lub po prostu dłuższe, gdzie wykorzystamy więcej liter. Zdecydowanie ciekawsza jest rozgrywka w większym gronie osób, w przypadku dwóch graczy zupełnie się nie sprawdziła. Muszę przyznać, że instrukcja jest nieco skomplikowana, a zrozumienie zasad zabawy wymaga sporo czasu, dlatego gra w „Dżem dobry” może być trudna do nauczenia. Szkoda, że nie został wymyślony jakiś dodatkowy wariant w przypadku rozgrywki dwuosobowej, co mogłoby dodać mu atrakcyjności. Mam wrażenie, że grając w parze cała zabawa traci sens. Mimo to „Dżem dobry”, to bez wątpienia jedna z ciekawszych gier słownych, w której liczy się spryt oraz pomysłowość.
Magdalena Liszka
Gra: Dżem dobry
Wydawca: Rebel
Liczba graczy: 2-6
Wiek graczy: od 8 lat
Czas gry: ok. 30-60 minut