Gra o zimnej wojnie, autorstwa Asgera Hardinga Granerunda oraz Daniela Skjolda Pedersena, to dwuosobowa rozgrywka karciana, w której jeden zawodnik wciela się w lidera USA, a drugi lidera ZSRR. Zabawa toczy się 2 rundy, a podczas każdej z nich rozgrywane są po 4 tury.
Każde państwo posiada kostki wpływu (USA w kolorze niebieskim, a ZSRR w kolorze czerwonym), a zadaniem gracza będzie odpowiednie rozgrywanie kart strategii i dotarcie do skrajnego pola na znaczniku punktowania. Zwycięża osoba, której flaga będzie widoczna na tym polu.
Podczas, każdej tury gracz musi zagrać z ręki dokładnie 1 kartę strategii, a następnie umieścić ją obok właściwego regionu, później dokładnie rozpatrzyć punktowanie, a na koniec rozpatrzyć wydarzenia albo umieścić obok kostki wpływu. Punktowanie regionu składa się z dwóch etapów – za dominację, albo za przewagę w regionie i odbywa się to natychmiast po umieszczeniu wszystkich kart w odpowiednim obszarze. Istnieje sześć różnych regionów; Europa, Bliski Wschód, Azja, Afryka, Ameryka Południowa i Środkowa. Najczęściej występującą akcją w grze jest umieszczenie kostek wpływu w regionach na które masz już wpływ lub sąsiednich, w takiej ilości, jaką wskazuje zagrana karta. W specyficzny sposób wpływają na grę wydarzenia, które zazwyczaj są potężniejsze od akcji umieszczania kostek wpływu. Żeby jednak z nich skorzystać, należy spełnić warunki charakterystyczne dla danej karty. Umożliwiają one przenoszenie lub usuwanie kostek wpływu oraz przyznawanie punktów ideologii.
„Żelazna kurtyna”, to stosunkowo szybka gra, której celem jest zdobycie maksymalnego wpływu swojego państwa. Jest to typowa gra, w której liczy się dobra strategia, a jeśli wystarczająco dobrze potrafisz manipulować wpływami, możesz bardzo szybko wykluczyć przeciwnika z wywierania wpływu na właśnie zagraną kartę. Należy jednak zachować ostrożność, gdyż istnieją pewne pułapki i utrudnienia. Trzeba bardzo uważnie czytać, to co znajduje się na kartach i rozgrywać je w odpowiednim czasie, tak by zdobyć dzięki nim jak najwięcej korzyści. Każda karta tworzy inną sytuację i może pokrzyżować plany nam, albo przeciwnikowi. Zawsze przed wyborem karty należy się więc zastanowić nad jej konsekwencjami i mieć oczy szeroko otwarte.
„Zimna wojna”, to szybka i wciągająca gra, która bazuje na historii oraz wyścigu zbrojeń obu bloków militarnych. Choć jest to dość prosta i szybka do nauczenia rozgrywka, za każdym razem może przebiegać zupełnie inaczej. O losach Zimnej Wojny zdecyduje tym razem nasza taktyka oraz strategia.
Magdalena Liszka
Tytuł: „Żelazna kurtyna”
Liczba graczy: 2
Wiek: 12+
Wydawca: FoxGames
Premiera: listopad 2019