Wpisując w wyszukiwarkę Google frazę „malarstwo art déco” jednym z pierwszych rekordów pojawiających się na stronie jest obraz „Autoportret w zielonym bugatti”. To dzieło Tamary Łempickiej – artystki, która jest bez wątpienia ikoną stylu art déco. Jej malarstwo łączy w sobie niezwykłą zmysłowość z charakterystycznym dla art déco dążeniem do geometryzacji i syntezy form. Posągowe piękności o klasycznych rysach to częsty motyw w twórczości Tamary Łempickiej.
Komiks Virginie Greiner oraz Daphné Collignon przybliża czytelnikom najbardziej twórczy okres dla artystki. Nawiązuje wówczas wiele nowych znajomości wśród paryskich elit a jej sztuka zyskuje popularność. Tamarę poznajemy już jako gwiazdę paryskiej bohemy, która poszukuje inspiracji, modelek i klientów aktywnie uczestnicząc w nocnym życiu miasta. Nie kryje się ze swoim biseksualizmem a ciągła chęć prowokowania i wyzwolony styl życia mają ogromny wpływ na jej sztukę. Z drugiej strony jest również żoną i matką, która utrzymuje cały dom dzięki swoim zleceniom. Ten styl życia nie spotyka się ze zrozumieniem ze strony męża, któremu ciężko odnaleźć się w nowej rzeczywistości po przeprowadzce z Petersburga. Zwieńczeniem historii jest powstanie jednego z najsłynniejszych obrazów Tamary Łempickiej „Pięknej Rafaeli”.
Całość komiksu utrzymana jest w bardzo wąskiej gamie barwnej ograniczonej do odcieni sepii, które przywodzą na myśl pierwsze odbitki fotograficzne. Kreska jest delikatna, dominują tutaj miękkie linie i obłe kształty. Ponadto książka została uzupełniona o krótki tekst dotyczący życia oraz twórczości Tamary Łempickiej, co jest dobrym wprowadzenie do lektury komiksu.
Prezentowana książka ukazuje Tamarę Łempicką jako kobietę nowoczesną, która uwielbia prowokować a dla swojej sztuki oraz ciągłej pogoni za inspiracją jest w stanie wiele poświęcić. Kobieta o dwóch naturach, z jednej strony wrażliwej artystki a z drugiej gwiazdy i duszy towarzystwa na miarę Hollywood.
Autorka recenzji: Karolina Pisarek
Tytuł: Tamara Łempicka
Tekst: Virginie Greiner
Ilustracje: Daphne Collignon
Tłumaczył: Paweł Łapiński
Premiera: 20 listopada 2019
Wydawnictwo: Marginesy