Wydawnictwo Marginesy prezentuje w marcu 2020 następujące nowości:
Historia okoliczności powstawania mebli, szkła, ceramiki, tkanin, oświetlenia dostępnych (czy też raczej wiecznie niedostępnych) w polskich sklepach po 1945 roku;
• Sylwetki twórców – projektantów i doskonałych rzemieślników – oraz opowieść o miejscach, z którymi byli związani, i instytucjach, które decydowały o kształcie powojennego wzornictwa;
• Książka skonstruowana na wzór Ilustratorek, ilustratorów Barbary Gawryluk: łączy architekta, artystę, konstruktora czy projektanta z przedmiotem: meblem, ceramiką, szkłem;
• Przewodnik dla zbieraczy i kolekcjonerów, ale także nieocenione źródło wiedzy dla wszystkich czytelników zainteresowanych powojennym dizajnem
Jak żyło się w czasach, gdy w sklepach brakowało wszystkiego, a do kawalerek wprowadzały się całe rodziny? Gdy kupowało się na raty komplety mebli, którymi można by obdzielić kilka mieszkań? I gdy co drugie mieszkanie wyglądało identycznie i można było się pomylić, czy jest się u siebie, czy w gościach?
Chociaż popularność wzornictwa od kilku lat przybiera na sile, wciąż trudno zdobyć informacje na temat jego twórców, a niektóre nazwiska pozostaną na zawsze tajemnicą. Wielu jednak ustrzegło się przed anonimowością. O kilku krążą wręcz legendy – jak choćby taka, że jej ciepłe majtki uratowały polskie wzornictwo.
Asteroid i półkotapczan to opowieść o tym, w jakich okolicznościach powstawały meble, szkło, tkaniny, oświetlenie czy ceramika, dostępne (czy raczej wiecznie niedostępne) w polskich sklepach po 1945 roku, ale także o tym, kto tworzył te, które nigdy nie trafiły na sklepowe półki. Wciągająca historia, przywołująca filmy, w których grają ikony designu, i mówiąca o wydarzeniach, bez których wiele wspaniałych obiektów nigdy by nie powstało.
O książce:
Jeśli jesteście miłośnikami polskiego wzornictwa, jeśli uwiódł was dizajn PRL-u, ta książka jest lekturą obowiązkową. Poznacie nie tylko dizajnerów i ich prace, ale również warunki, w których rodziło się w naszym kraju wzornictwo przemysłowe. Autorka, opisując instytucje, fabryki, technologie czy sposób sprzedaży, odwołuje się do pamięci samych projektantów i do wspomnień ich najbliższych. Ta osobista perspektywa uświadamia, jak trudno było wdrożyć wzór, ale również daje wyobrażenie o determinacji projektantów. W czasach, kiedy rządził wytwórca, a nabywca nie miał nic do powiedzenia, powstawały wyroby, które dla współczesnych są atrakcyjne. Świadczą o tym wznowienia i pokaźny ruch kolekcjonerski.
Prof. Czesława Frejlich
Doskonale napisane i zilustrowane kompendium wiedzy dla wielbicieli powojennego wzornictwa. Autorka w niezwykle barwny, namacalny sposób przybliża czytelnikom projekty, ich autorów, pracowników z linii produkcyjnych i czasy, które, choć trudne dla artystów, były tłem do powstania ponadczasowego wzornictwa na światowym poziomie.
Tobiasz Dryło, kolekcjoner, administrator grupy na Facebooku „Wzornictwo XX wieku w Polsce”
Katarzyna Jasiołek zdrapuje z peerelowskich mebli połysk, nawet słynnym porcelanowym figurkom odbiera trochę czaru. Pokazuje bowiem modne dziś wzornictwo w naturalnym otoczeniu. W małych mieszkaniach albo na wystawach, bo wiele znakomitych projektów można było zobaczyć tylko od święta. Asteroid i półkotapczan to porządne kompendium wiedzy o powojennym dizajnie i jego twórcach, ale też czasach, w których powstawał.
Aleksandra Boćkowska, dziennikarka, autorka książek m.in. To nie są moje wielbłądy. O modzie w PRL i Księżyc z peweksu. O luksusie w PRL
O autorce:
Katarzyna Jasiołek – absolwentka Filologii Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Pisała o nowych technologiach do „Komputer Świata” i na potrzeby innych projektów RASP, a wcześniej także o mediach i o technologii od strony biznesowej. Obecnie regularnie publikuje w magazynie branżowym „Szkło i Ceramika”, pisuje katalogi, których tematyką jest design i wzornictwo. Prowadzi blog Heliotrop (heliotropvintage.pl) o wydarzeniach związanych z wzornictwem, architekturą, fotografią, modą, a także pod marką bloga – podcast, do którego zaprasza twórców, rzemieślników, kolekcjonerów i inne osoby, związane z designem. Pisze książki o wzornictwie. Dla Marginesów przygotowuje dwie biografie: Hanny Lachert – projektantki kultowych dziś mebli, w tym krzeseł „Muszelka”, i Danuty Duszniak – projektantki ceramiki i serwisów projektowanych do dziś.
Tytuł: Asteroid i półkotapczan. O polskim wzornictwie powojennym
Autorka: Katarzyna Jasiołek
Wydawnictwo: Marginesy
Premiera: 11 marca 2020
Materiały prasowe: Wydawnictwo Marginesy
Fantastycznie ukazana historia przedwojennego narciarstwa i skoków narciarskich;
• Trzy kluczowe postacie: Helena Marusarzówna, Bronisław Czech i Stanisław Marusarz, który jako jedyny z tej trójki przeżył wojnę;
• Świetny portret przedwojennego Zakopanego i ludzi, którzy tworzyli to miasto;
• Bogaty materiał ilustracyjny: listy, zdjęcia, wspomnienia, autor ściśle współpracował z rodzinami bohaterów i z Muzeum Tatrzańskim;
Tak jak polski himalaizm nie zaczął się od Wandy Rutkiewicz i Jerzego Kukuczki, tak polskie sporty zimowe nie nastały wraz z Wojciechem Fortuną, Adamem Małyszem czy Justyną Kowalczyk. Jeszcze przed II wojną światową mieliśmy zawodników zaliczanych do światowej elity.
Poruszająca historia trojga wybitnych przedstawicieli polskiego narciarstwa. Bronek Czech był pierwszym polskim zawodnikiem światowej klasy. Staszek Marusarz – niedoszłym mistrzem świata w skokach, a jego siostra Helena miała tak wielki talent, że wróżono jej sukcesy na arenie międzynarodowej. Szanse bohaterów pokrzyżowała wojna. Ruszyli na szlaki kurierskie, by służyć ojczyźnie. Bronek został aresztowany i wywieziony do Auschwitz-Birkenau, gdzie po czterech latach zmarł. Helenę rozstrzelano po trwających rok torturach i przesłuchaniach. Staszek kilkakrotnie wymykał się z rąk gestapo, uciekł z celi śmierci w Krakowie, a następnie przedostał się na Węgry, gdzie doczekał końca wojny.
A w tle Zakopane. W połowie lat 30. w niczym nie ustępowało topowym europejskim kurortom. Przyciągało nie tylko turystów, ale też artystów, pisarzy, ludzi nauki i polityków. Bywanie pod Tatrami, szukanie weny czy dyskutowanie nad kwaśnicą o losach państwa należało do dobrego tonu. Przed wojną miasto tętniło życiem, a po jej wybuchu stało się ważnym punktem na mapie kurierskich tras i uzdrowiskiem, w którym wypoczywali okupanci.
Polecenia:
Magia skoków pięknie wpleciona w patriotyczną postawę wielkich gwiazd sportu. Czyta się jednym tchem.
Włodzimierz Szaranowicz
Znałem Staszka Marusarza od dziecka, ale dopiero w latach siedemdziesiątych, gdy zostałem trenerem skoków i kombinacji norweskiej, naprawdę się zaprzyjaźniliśmy. Wcześniej był bliskim kolegą mojego ojca, Leopolda Tajnera. Staszek często przychodził do Centralnego Ośrodka Sportu w Zakopanem, kiedy mieliśmy zgrupowania. Siadaliśmy wtedy przy kawie i opowiadał, także o Bronku i Helenie. Wspaniały człowiek. Jaroń świetnie opisał historie tych postaci. Czyta się jak sensację połączoną z przygodą. Dziękuję za tę książkę. Każdy narciarz powinien ją przeczytać.
Apoloniusz Tajner
O autorze:
Dariusz Jaroń – reporter, dziennikarz, tłumacz. Absolwent ekonomii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Z mediami tradycyjnymi i elektronicznymi związany od kilkunastu lat. Autor kilku tekstów wyróżnionych przez jury Nagrody Dziennikarzy Małopolski i Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich. Nakładem Marginesów wydał książkę Polscy himalaiści (2019), nominowaną w konkursie na Książkę Górską Roku 2019 w ramach Festiwalu Górskiego w Lądku-Zdroju oraz wyróżnioną tytułem Najlepszej Książki Miesiąca według „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”. Po godzinach mąż, tata, fanatyk Tatr, hard rocka i włoskiej kuchni.
Tytuł: Skoczkowie. Przerwany lot
Autor: Dariusz Jaroń
Wydawnictwo: Marginesy
Premiera: 11 marca 2020
Materiały Prasowe: Wydawnictwo Marginesy
• Mroczna powieść o przyjaźni, obsesji i najgłębiej skrywanych tajemnicach
• Konflikt pomiędzy współczesnym politycznie poprawnym, poukładanym światem i odwiecznymi potrzebami i popędami człowieka – gdzie fantazja spotyka się z rzeczywistością
• Powieść, która przyniosła komercyjny przełom w karierze szwedzkiej pisarki
Na pierwszym roku studiów w Uppsali, Olivia poznaje ekscentryczne i fascynujące rodzeństwo Bodinów. Renée Bodin przedstawia ją swojemu bratu Rufusowi jako swoisty podarunek. I choć Olivia czuje opór wobec takiego traktowania, decyduje się mimo wszystko wejść do gry, której zasad nie zna. Wraz z grupką przyjaciół tworzy dekadencki krąg – Satyricon. Spotykają się w dużym, starym mieszkaniu, żeby pić i dyskutować o sztuce, literaturze i erotyce, a także eksperymentować z własną seksualnością. Zakochana w Rufusie O – jak bywa nazywana przez przyjaciół Olivia – odkrywa mroczne strony swojej osobowości, które okazują się znamienne dla jej dalszego życia.
Piętnaście lat później mająca za sobą nieudane małżeństwo Olivia powraca do domu letniskowego Bodinów, w którym Satyricon spędzał ostatnie, dionizyjskie wakacje przed rozpadem. Na przyjęciu z okazji czterdziestych urodzin Renée Olivia zostaje skonfrontowana z dawnymi przyjaciółmi i Rufusem, w stosunku do którego wciąż nie potrafi być obojętna. Powracają do niej dawne wspomnienia o rautach, kłótniach, dezorientacji i rozkoszy, a także o tragedii, do której doprowadziły studenckie zabawy. I chociaż pozornie nic się nie zmienia w jej relacji z Renée i Rufusem, po powrocie do Sztokholmu Olivia nie jest już tą samą naiwną, uległą i zlęknioną osobą.
W powieści Gertrud Hellbrand Tajemna historia spotyka się ze Szkołą uwodzenia. Literackich tropów i odniesień kulturowych można jednak znaleźć w Satyriconie dużo więcej.
To mroczna powieści o przyjaźni, zazdrości i obsesji, a także o najgłębiej skrywanych popędach, odwiecznym pragnieniu miłości, wrażliwości i wreszcie akceptacji. „Gertrud Hellbrand pisze szalenie elegancko, wie, w którym miejscu docisnąć ostrze noża, i ma opanowaną do perfekcji sztukę utrzymywania czytelnika w żelaznym uścisku od pierwszej do ostatniej strony”. – Sydsvenskan
„Niesamowicie zmysłowa i trzymająca w napięciu, aż buzuje od obsesji” – Aftonbladet
„Satyricon jest jedną z najbardziej emocjonujących powieści tego sezonu […] Czyta się ją jak szwedzki odpowiednik Tajemnej historii Donny Tartt z tą różnicą, że popędy kipiące pod powierzchnią znajdują u Hellbrand pełen wyraz” – Västerbottenkuriren
O autorce:
Gertrud Hellbrand (ur. 1974) mieszka na półwyspie Vikbolandet w Östergötlandzie,
na południowy zachód od Sztokholmu. Prowadzi zajęcia z kreatywnego pisania w Szkole Ludowej w Bonie. Wydała do tej pory trzy powieści. Satyricon okazał się komercyjnym przełomem w jej karierze.
Tytuł: Satyricon
Autor: Gertrude Hellbrand
Przekład: Agata Teperek
Wydawnictwo: Marginesy
Premiera: 25 marca 2020
Materiały Prasowe: Wydawnictwo Marginesy
• Książka wyjaśnia tajniki uczuciowości psów, biorąc pod uwagę najnowsze badania naukowe w tym zakresie;
• Clive Wynne jest znawcą psiej natury, z którego zdaniem liczą się behawioryści i trenerzy na całym świecie;
• To publikacja obowiązkowa dla każdego opiekuna psa oraz dla tych, którzy planują się nimi stać.
Twój pies cię kocha.
Każdy miłośnik psów zna to uczucie. I choć psia miłość wydaje się oczywista, niektórzy naukowcy wciąż mają wątpliwości i ostrzegają przed antropomorfizacją zwierząt. Oto jednak nadchodzi Clive Wynne, pionierski psi behawiorysta, którego badania pomagają zapoczątkować nową erę: taką, w której miłość, a nie inteligencja czy uległość, stanowią sedno relacji człowiek–pies.
Czerpiąc z najnowocześniejszych badań – przeprowadzanych w swoim laboratorium i innych ośrodkach na całym świecie – Wynne pokazuje, że istotą każdego psa są uczucia, wypełniające je od pyszczków i ogonów aż po DNA. Ta naukowa rewolucja mówi więcej o unikalnym pochodzeniu psów, ich zachowaniu i potrzebach, niż moglibyśmy sobie wyobrazić. Na przykład to, że psy zwyczajnie lubią nasze towarzystwo, a gdy nie mają się do kogo przytulić, stają się osowiałe i dziczeją.Ludzka, pouczająca książka Pies jest miłością to niezbędna lektura dla każdego, kto kiedykolwiek kochał psa – i doświadczył cudu bycia kochanym.
PSY KOCHAJĄ SMACZKI. PATYKI I DOŁKI. SPAĆ NA KANAPIE. PODKRADAĆ SKARPETKI. LIZAĆ PO TWARZY. WŁAŚCICIELI, STARYCH, PAŃCIÓW, BUNIE. NAJMOCNIEJ. PSY SĄ MIŁOŚCIĄ. NIE WIERZYSZ, PRZECZYTAJ.
Fisia (https://www.instagram.com/fisia_ofisial/)
Prawda znana od początków ludzkiego i psiego świata, ale tylko tym, którzy kochali psa i byli przezeń kochani, poparta spojrzeniem naukowca. Wielu z nas łaknie „szkiełka i oka” w sprawach, które wystarczy poczuć. Każdemu z nich polecam książkę.
Dorota Sumińska
Wciągająca i fascynująca! Po lekturze każdy jest radosny, lepiej poinformowany oraz pełen głębszego uznania dla naszych niesamowitych psich towarzyszy i ich nieokiełznanej zdolności do kochania.
Cat Warren, autorka What Dog Knows
Nauka w końcu wyjawia psią tajemnicę: wyjątkową zdolność do kochania, która odróżnia psy od wszystkich innych zwierząt. Znakomita książka.
John Bradshaw, autor bestsellerów Zrozumieć kota i Zrozumieć psa
Autor:
Clive jest dyrektorem i założycielem Canine Science Collaboratory na Uniwersytecie Stanowym Arizony. Publikował swoje prace m.in. w „Psychology Today”, „New Scientist” i „New York Timesie” oraz pojawiał się w programach National Geographic Explorer, PBS i BBC.
Tytuł: Pies jest miłością. Dlaczego i jak Twój pies Cię kocha
Autor: Clive D.L. Wynne
Przekład: Dorota Kozińska
Wydawnictwo: Marginesy
Premiera: 11 marca 2020
Materiały prasowe: Wydawnictwo Marginesy
• Porywająca opowieść o Len Howard – pierwszej brytyjskiej ornitolożce, która porzucając dotychczasowe miejskie życie, stała się niezrównaną znawczynią ptasich zwyczajów;
• Inspirująca herstoria, która przypomina zakurzoną nieco biografię kobiety, której wybór drogi życiowej nie był oczywisty w czasach, gdy każda z panien marzyła o zamążpójściu i gromadce dzieci. Len Howard uznano za ekscentryczkę, gdy w 1938 roku, w wieku 44 lat, porzuciła karierę skrzypaczki i zamieszkała na wsi w Sussex, aby studiować ptaki. Ale to tam napisała dwa międzynarodowe bestsellery i zadziwiła świat obserwacjami sikorek, rudzików i wróbli.
Miłość do ptaków podsycał w Len charyzmatyczny ojciec poeta, który nie potrafił przejść obok rannego ptaka, nie ratując go. Energiczna i wrażliwa dziewczyna, najmłodsza z czworga rodzeństwa w bogatej, kulturalnej rodzinie, chciała samodzielności. Lecz kiedy w Londynie stała się sławna, a jej kariera nabrała tempa, tęskniła za oswojoną wroną bardziej niż za rodziną. Len doświadczała miłości i przyjaźni, ale żaden związek nie zbliżył się do więzi, którą tworzyła później z ptakami. Budki lęgowe pokrywały ściany jej domu wewnątrz i na zewnątrz. Ptaki siedziały jej na głowie i na ramionach. Uczyła się ich i dokonywała muzycznych transkrypcji ich pieśni.
Eva Meijer natknęła się na prace upartej badaczki, które wyprzedzały swoją epokę i niesłusznie popadły w zapomnienie. W Domu ptaków szuka motywów, które kierowały Len Howard. Co sprawiło, że radykalnie zmieniła życie i odsunęła się od rodziny? Co życie bogatek mówi nam o człowieku? I czy można odciąć się od oczekiwań innych wobec siebie? A także co to znaczy mieć gdzieś swój dom?
Kilka lat temu miałem w budce lęgowej w ogrodzie bogatki. Mogłem podziwiać ich pracowitość, z jaką dokarmiały swoje pisklęta. Ta ich skrupulatność była mi bardzo na rękę, gdyż z mojego i sąsiadów ogrodów zniknęły tysiące niepożądanych owadów. Pomimo tego patrzyłem na nie jak na typowe „ptasie móżdżki”.
Lektura Domu ptaków zrewidowała mój pogląd na te sikory – dzięki niej odkryłem, że życie bogatek jest naprawdę bogate.
Marek Pióro, autor książki Plamka mazurka
Od dawna mam żenujący zwyczaj zakochiwania się w postaciach o których czytam – i tym razem nie jest inaczej. Książka Evy Meijer to piękna pożywka dla eskapistycznych fantazji uwięzionych w mieście miłośników przyrody, fascynująca biografia, oscylująca między faktami a fikcją, a przede wszystkim hipnotyzująca opowieść o tworzeniu więzi, sięgających głębiej, niż gatunkowe podziały.
Olga Wróbel, Kurzojady
Powieść, która poszerza horyzonty. Siła przyciągania Domu ptaków kryje się w spokoju, jakim emanuje książka Evy Meijer.
de Volkskrant
Eva Meijer, która jako filozofka specjalizowała się w badaniu języka zwierząt, za pomocą nastrojowych obrazów wystawia Len Howard pomnik.
VPRO Gids
Zasługą Evy Meijer jest to, że człowiek całkowicie utożsamia się z Howard, a jej pasję czyni swoją. To nie ona jest dziwaczką – dziwakami są ludzie bez ptaków.
Tzum
Autorka:
Eva Meijer (ur. 1980) jest pisarką, filozofką, artystką plastyczką, autorką tekstów piosenek, a zarazem ich wykonawczynią. Jej dwie wcześniejsze powieści, Het schuwste dier (Najpłochliwsze zwierzę, 2011) oraz Dagpauwoog (Rusałka pawik, 2013), zostały przyjęte z entuzjazmem, podobnie jak jej praca badawcza poświęcona komunikowaniu się zwierząt (Języki zwierząt, wydanie polskie w przygotowaniu). Dom ptaków ukazał się do tej pory w tłumaczeniu na język angielski, niemiecki i turecki. W przygotowaniu są przekłady na arabski, chiński, francuski oraz szwedzki.
Tytuł: Dom ptaków
Autorka: Eva Meijer
Przekład: Alicja Oczko
Wydawnictwo: Marginesy
Premiera: 18 marca 2020
Materiały prasowe: Wydawnictwo Marginesy
• Powieść graficzna na podstawie słynnego opowiadania Shirley Jackson „Loteria”
• Przepełniona napięciem i grozą historia społeczności ślepo trwającej w tradycji, podążającej tropami swoich przodków, bezrefleksyjnie egzekwującej pradawne, okrutne tradycje
• Autor jest wybitnym ilustratorem, postacią niezwykle znaną i cenioną w świecie komiksu, i wnukiem Jackson
W 1948 roku „The New Yorker” opublikował opowiadanie o małym, idyllicznym amerykańskim miasteczku, w którym wszyscy znają się po imieniu. Każdego roku te imiona zapisywane są na kartkach i wkładane do drewnianego pudełka. Tylko jedno zostanie wylosowane, ale w tej loterii nikt nie chce być zwycięzcą.
To opowiadanie nazywa się „Loteria” i uważane jest za jedno z najdoskonalszych w dorobku Shirley Jackson, autorki m.in. „Poskramiania demonów”, czy „Nawiedzonego domu na wzgórzu”, powieści grozy które były wielką inspiracją dla Stephena Kinga, czy Neila Gaimana. W momencie publikacji wywołało skandal, wielu czytelników „The New Yorker” zrezygnowało z prenumeraty magazynu, autorka dostawała listy z pogróżkami. Po latach stało się jednym z najsłynniejszych opowiadań w historii amerykańskiej literatury o czym świadczy choćby jego pojawienie się w serialu „Simpsonowie”.
Ponad 70 lat po publikacji „Loteria” wciąż budzi silne emocje. Niepokój i gniew. Wciąż aktualne są też pytania, które stawia. O społeczny konformizm, tradycję, instytucjonalną przemoc, strach jako narzędzie kontroli…
Powieść graficzna Milesa Hymana, wybitnego ilustratora i jednocześnie wnuka Shirley Jackson, jest czymś więcej niż adaptacją tego opowiadania. Sposób, w który buduje on swoją opowieść – odsłaniając kolejne jej elementy powoli i z wielką dbałością detale – pozwala spojrzeć na „Loterię” z nowej, ale nie mniej niepokojącej perspektywy.
„„Loteria” to najbardziej kontrowersyjna rzecz opublikowana kiedykolwiek w „The New Yorker”.
Jonathan Lethem
„Jackson udało się dokonać czegoś, o czym marzy każdy pisarz – napisane przez nią słowa w jakiś niewyjaśniony sposób stawały się czymś więcej niż tylko zbiorem liter”.
Stephen King
„Niezwykła pisarka”.
Neil Gaiman
„Jej opowiadania należą do najstraszniejszych, jakie kiedykolwiek zostały opublikowane”.
Donna Tartt
„Shirley Jackson jest jedną z tych operujących charakterystycznym i niepodrabialnym stylem pisarek, której osiągnięcia nie są może tak znane jak Melville’a, Jamesa, Hemingwaya, czy Faulknera, ale wciąż robią olbrzymie wrażenie”.
Joyce Carol Oates
O autorze komiksu:
Miles Hyman – urodzony w stanie Vermont ilustrator, malarz, autor komiksów. Uczył się rysunku oraz technik drukarskich najpierw w The Buxton School i na Wesleyan University, by zakończyć edukację w słynnej Ecole des Beaux-arts w Paryżu. Zaczął wystawiać swoje obrazy jeszcze w trakcie studiów, a jego pierwsze prace opublikowane zostały w 1987 roku w komiksowym wydawnictwie Futuropolis. Od tamtej pory prace Hymana ukazują się w książkach, czasopismach i galeriach na całym świecie, zyskując uznanie i liczne nagrody. Wśród jego klientów znajdują się m.in. „The New Yorker Magazine”, „The New York Times”, Chronicle Books, Gallimard, „GQ”, „Le Monde” czy Louis Vuitton.
Tytuł: Loteria
Autor: Miles Hyman
na podstawie opowiadania Shirley Jackson
Tłumaczyła: Mira Michałowska
Wydawnictwo: Marginesy
Premiera: 22 stycznia 2020
Materiały Prasowe: Wydawnictwo Marginesy
• Nowy komiks autora „Tetrisa”;
• Oparta na faktach opowieść o jednej z najbardziej zmitologizowanych
używek w historii ludzkiej cywilizacji;
• Odpowiedź na pytanie, dlaczego w wielu miejscach na całym świecie
marihuana stała się wrogiem publicznym.
Marihuana towarzyszyła ludzkości od zarania dziejów jako święty element religijnych rytuałów, lekarstwo, środek odurzający albo wprowadzający w bitewny szał. W 1519 roku na amerykański kontynent przywieźli ją konkwistadorzy, m.in. Hernan Cortés, którzy, korzystając z żyznej gleby i dobrych warunków, zakładali plantacje konopi indyjskich, by plony sprzedawać z dużym zyskiem w Europie. Lokalna ludność, szczególnie z terenów dzisiejszego Meksyku, zaczęła ją jednak stosować jako używkę pozwalającą przyjemnie spędzać czas. Gdy na początku XX wieku Meksykanie w poszukiwaniu pracy nielegalnie emigrowali do Stanów Zjednoczonych, zabierali ze sobą trawkę, którą dzielili się z wykonującymi podobnie niewolnicze prace Afroamerykanami. Nie było potrzeba wiele czasu, by amerykańscy prawodawcy powiązali używkę z mniejszościami etnicznymi i tym samym uznali ją za równie niebezpieczną dla zdrowej społecznej tkanki co one.
Autor:
Urodzony w 1980 roku rysownik, scenarzysta i wydawca z Filadelfii. Zaczynał od komiksów internetowych i niezależnych publikacji. Za jedną z nich – „Love is a Peculiar Type of Thing” – otrzymał w 2011 roku prestiżowe wyróżnienie Xeric Grant. W tym samym roku zebrał na Kickstarterze fundusze na uruchomienie własnego wydawnictwa Retrofit Comics, które w ciągu 16 miesięcy wydało 16 komiksów. W 2014 roku ukazała się jego komiksowa biografia słynnego wrestlera André the Gianta, która przez blisko miesiąc znajdowała się na liście najlepiej sprzedających się powieści graficznych „New York Timesa”. Dwa lata później premierę miał jego kolejny komiks „Tetris. Ludzie i gry” o najsłynniejszej grze wideo w historii. Przyniósł on Brownowi nominację do nagród Eisnera – nazywanych komiksowymi Oscarami – w kategorii najlepszy komiks oparty na faktach.
Tytuł: Trawka. Jak zdelegalizowano marihuanę.
Autor: Box Brown
Przekład: Marcin Wróbel
Wydawnictwo: Marginesy
Premiera: 29.01.2019
Materiały prasowe: Wydawnictwo Marginesy