Mateusz Grzesiak to jeden z najpopularniejszych polskich psychologów. Jego nazwisko nie jest obce również osobom, które interesują się rozwojem osobistym. Tym razem mówca i coach postanowił pomóc nam w budowaniu marki osobistej za pośrednictwem książki „Personal branding, czyli jak skutecznie zbudować autentyczną markę osobistą”.
Bez względu na to, kim jesteś, prezentujesz pewne postawy i zachowania, które składają się na to, w jaki sposób postrzegasz samego siebie i w jaki sposób odbierają Cię inni ludzie. To właśnie między innymi wspomniane postawy składają się na nasz personal branding. Dlatego tak istotne jest, byśmy tworzyli go świadomie. Bo choć marka osobista kojarzy nam się zazwyczaj z biznesem, to Mateusz Grzesiak przekonuje, że towarzyszy nam ona na co dzień. Bez autentycznej i spójnej marki osobistej trudno będzie nam dotrzeć z przekazem do naszej grupy odbiorców, będziemy dla nich niewiarygodni, albo niewarci zapoznania się z tym, co mamy do powiedzenia. I nie dotyczy to tylko naszych klientów, gdy jesteśmy na przykład marketerami. Odnosi się to także do naszych potencjalnych partnerów, czy członków naszej rodziny. Wszyscy oni w jakiś sposób nas postrzegają, a my chcą lub nie, wpływamy na nich.
W rozumieniu węższym (marketingowym) brand dotyczy tego, jak jesteś postrzegany przez innych, ale w szerszym jest to Twój obraz siebie (…).
Zdaniem Grzesiaka to, jaki mamy obraz siebie wpływa na to, w jaki sposób się zachowujemy, np. jeśli uważamy się za osoby pewne siebie, w taki właśnie sposób będziemy działać. Innymi słowy, dostosowujemy się do tego, jaki autoobraz nosimy w sobie. Wpływa na to również to, w jaki sposób postrzegają nas inni, a co za tym idzie, jaki przekaz płynie do nas z ich strony. Te dwa obrazy – nasz wewnętrzny i ten z zewnątrz, mogą różnić się od siebie lub być zbieżne. Ideałem jest, jeśli są ze sobą spójne. Aby jednak dowiedzieć się, czy tak właśnie jest, musimy zastanowić się nad tym, w jaki sposób postrzegamy siebie. Z pomocą przychodzi nam matryca obrazu siebie, która pozwoli odkryć nam nie zawsze oczywiste myśli na swój temat. Jeśli to, co odkryjemy nam nie odpowiada, to dowiemy się, w jaki sposób wykreować markę, która będzie dla nas bardziej odpowiednia. W książce znalazło się też nieco miejsca poświęconego kreowaniu wizerunku w poszczególnych mediach społecznościowych. Zapoznamy się też z badaniami, które pokazują, w jaki sposób ludzie kreują swoją markę za pomocą poszczególnych kanałów. W celu wykreowania marki własnej możemy też sięgnąć po archetypy. Istotne jest również to, by nie przenosić poszczególnych marek, do innych obszarów życia, to znaczy, inaczej zachowujemy się w domu, inaczej w pracy. Istotne jest również właściwe wyprofilowanie grupy docelowej. O tym wszystkim przeczytamy w książce.
Dobrze zbudowana marka osobista przyda Ci się bez względu na to, czy jesteś politykiem, osobą publiczną, dyrektorem czy po prostu szukasz wybranki lub wybranka serca, albo chcesz być lepszym rodzicem. Recenzowana pozycja udostępnia nam szeroki zakres wiedzy, dzięki czemu poradnik ten może przydać się wielu osobom, związanym czy to z marketingiem, czy chcącym zbudować własną markę osobistą, albo lepiej odnaleźć się w mediach społecznościowych. Jeśli chcesz zacząć świadomie budować markę własną, to to idealna książka na dobry początek. Znajdziemy tu wiele ciekawych informacji. Pozycja ta na pewno nie wyczerpuje tematu, ale świetnie wprowadza nas w świat personal brandingu.
Autor recenzji: Monika Matura
Tytuł: Personal branding, czyli jak skutecznie zbudować autentyczną markę osobistą
Autor: Mateusz Grzesiak
Wydawnictwo: Onepress
Data wydania: 16.10.2019