Kino Paradox przedstawia repertuar na nadchodzący tydzień.
14.08 Piątek
18:00 Pokazy Filmów Ukraińskich w Krakowie „Wschód-Zachód: Hucułka Ksenia / Гуцулка Ксеня /
reż. Olena Demyanenko / Ukraina / 2019 / 94′ — wstęp wolny / wejściówki do pobrania ze strony
kina oraz u organizatora Fundacja Widowisk Masowych
15.08 Sobota
15:30 Pokazy Filmów Ukraińskich w Krakowie „Wschód-Zachód”: Hucułka Ksenia / Гуцулка Ксеня /
reż. Olena Demyanenko / Ukraina / 2019 / 94′ — wstęp wolny / wejściówki do pobrania ze strony
kina oraz u organizatora Fundacja Widowisk Masowych
16.08 Niedziela seanse w Wirtualnej Sali kina na MOJEeKINO.pl/kino-paradox-krakow
17.08 Poniedziałek
20:00 Wirtualna sala na MOJEeKINO.pl : Słodki koniec dnia / reż. Jacek Borcuch / Polska / 2019 / 93′
– pokaz wraz z rozmową mojeekino.pl po seansie zachęcam do obejrzenia KINOrozmowy z twórcą
filmu, która będzie dostępna tego samego dnia o godz. 21:45
18.08 Wtorek
18:00 Międzynarodowy Festiwal Teatru Ukraińskiego „Wschód-Zachód”: Wschód Zachód / reż.
Vlada Belozorenko / Ukraina / 2019 / 90’— wstęp wolny / wejściówki do pobrania ze strony kina
oraz u organizatora Fundacja Widowisk Masowych
20:00 Wirtualna sala na MOJEeKINO.pl : Bądź sobą, czyli nieopowiedziana historia Alice Guy / reż.
Pamela B. Green / USA / 2018 / 103′
20:00 Międzynarodowy Festiwal Teatru Ukraińskiego „Wschód-Zachód”: Wschód Zachód / reż.
Vlada Belozorenko / Ukraina / 2019 / 90′ — wstęp wolny / wejściówki do pobrania ze strony kina
oraz u organizatora Fundacja Widowisk Masowych
19.08 Środa
18:00 Międzynarodowy Festiwal Teatru Ukraińskiego „Wschód-Zachód”: Anihilacja / ALPHA / reż.
Krystyna Shyshkarova oraz Władysław Dediuczenko / Ukraina / 2019 / 60’ — wstęp wolny /
wejściówki do pobrania ze strony kina oraz u organizatora Fundacja Widowisk Masowych
20:00 Międzynarodowy Festiwal Teatru Ukraińskiego „Wschód-Zachód”: Anihilacja / ALPHA / reż.
Krystyna Shyshkarova oraz Władysław Dediuczenko / Ukraina / 2019 / 60’ — wstęp wolny /
wejściówki do pobrania ze strony kina oraz u organizatora Fundacja Widowisk Masowych
20.08 Czwartek
18:00 Międzynarodowy Festiwal Teatru Ukraińskiego „Wschód-Zachód”: Złe drogi / reż. Tamara Trunova / Ukraina / 2019 / 180′ — wstęp wolny / wejściówki do pobrania ze strony kina oraz u organizatora Fundacja Widowisk Masowych
Międzynarodowy Festiwal Teatru Ukraińskiego „Wschód-Zachód” jest cyklicznym corocznym
wydarzeniem artystycznym, które w 2020 roku odbędzie się w dniach 17-23 sierpnia. Podczas VII
odsłony w 2020 roku 6 teatrów zawodowych z Ukrainy będą zaangażowani w prezentowanie swojego
dorobku artystycznego w formie wideo-wersji spektakli w kinie studyjnym Paradox oraz online na
stronie Festiwalu www.wschod-zachod.com.pl. Partnerem programu zawodowych teatrów jest
Ukraiński Instytut (Ukraina). Festiwal „Wschód-Zachód” ma na celu kreowanie nowych wartości
poprzez jednoczesne kultywowanie tradycji, uwydatnienie współpracy na arenie międzynarodowej i
podejmowanie wspólnych działań pomimo różnic kulturowych. Wydarzenie daje szansę na lepsze
zrozumienie i komunikację następnych pokoleń. Mottem przyświecającym wydarzeniu będzie „I
statek płynie” upamiętniającego twórczość i stylistykę słynnego reżysera F.Fellini, a także będzie
nawiązywać do 100. rocznicy urodzin św. Jana Pawła II.
Organizatorzy Festiwalu – Fundacja Widowisk Masowych, Centrum Młodzieży im.dr Henryka Jordana
oraz Ukraiński Instytut. Partner strategiczny – Akademia Górniczo-Hutnicza im.St.Staszica w Krakowie.
Festiwal odbywa się przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz
Urzędu Miasta Krakowa.
Teatr „Aktor” (Kijów, Ukraina)
„Aktor” – współczesny teatr, gdzie grane są alternatywne, przełomowe przedstawienia młodych i doświadczonych
reżyserów oraz klasyczne spektakle. Został założony ponad 30 lat temu przez znanego aktora Ukrainy Walentyna
Szestopałowa. Dziś teatr rozwija się w 4 kierunkach: „Aktor. Klasyka”, „Aktor. Underground”, „Aktor.Kids” i „Aktor.
Teatr Domowy”. Teatr ma na celu stworzyć wolny obszar do realizacji idei w różnych gatunkach i stylach, gdzie na
jednej scenie będą odbywać się klasyczne przedstawienia oraz eksperymentalne występy. W 2019 roku teatr
otrzymał status akademickiego.
Spektakl „Wschód-Zachód”
Reżyser – Vlada Belozorenko
Jak żyje dziewczynka z miasteczka Klesiw, gdzie bezprawne wydobycie bursztynu jest jedynym sposobem zarobku?
Czy chłopiec z Donbasu znajdzie ratunek od lęków wojny w bezpiecznym Charkowie? Jak nauczyć się mówić, a
jeszcze ważniejsze – słuchać innych ludzi, aby samemu stać się większym Człowiekiem? „Wschód-Zachód” – to pięć
przedstawień, napisanych przez nastolatków w ramach projektu „Class Act: Wschód-zachód”. Nastolatkowie piszą
sztuki. Nastolatkowie ze wschodu i zachodu Ukrainy. Piszą oni o świecie, który ich otacza. O swoich lękach i
oczekiwaniach. O swojej szorstkiej już dorosłej rzeczywistości i o najskrytszych dziecięcych marzeniach.
90 min
Spektakl grany w j. ukraińskim
Napisy w j. polskim
TotemDanceGroup
Teatr współczesnego tańca istnieje z 2009 roku. Jest zwycięzcą i posiadaczem Grand-prix międzynarodowych
festiwali. W teatrze stworzono 15 przedstawień, a granych aktualnie jest pięć.
Spektakl „ Anihilacja”
Reżyser – Shyshkarova Krystyna
Plastyczna monodramatyczna refleksja. Badanie w aktualnym czasie identyfikacji człowieka we współczesnym
świecie, doświadczenie traumy i ważności komunikacji.
35 min
Spektakl taneczny bez słów
n`Era Dance Group
” Era Dance Company” (nowa era) – to teatr tańca, który jednoczy w swojej twórczości współczesny kierunek
Сontemporary dance i fizyczny teatr. Grupa aktywnie eksperymentuje, zajmuje się poszukiwaniem i badaniem
nowych środków scenicznej wyrazistości. Młoda drużyna artystów w swojej twórczości okazuje dużą uwagę światu
wewnętrznemu współczesnego człowieka, jego refleksji i reakcji na świat zewnętrzny. W 2017 roku teatr „Era
Dance Company” założyli młodzi i ambitni choreografowie Władysław Dediuczenko i Bogdan Kyryłenko. Od samego
początku swojej scenicznej działalności ” Era Dance Company” wywoływała duży rezonans wśród fachowców i miłośników kierunku Сontemporary dance, tak w Ukrainie, jak i poza jej granicami. Założyciele „Era Dance Company” również aktywnie propagują sztukę współczesnego tańca – przeprowadzają warsztaty jak dla
początkujących, tak i dla fachowców w całej Ukrainie.
Spektakl „ALPHA”
Reżyser – Władysław Dediuczenko
Współczesny choreograficzny jednoaktowy spektakl „ALPHA” dotyka tematu reewaluacji w socjalnej hierarchii.
Tematyka przedstawienia porusza kwestię wpływu. W ciągu życia my, tak czy inaczej, mamy wpływ na otaczających
ludzi, a oni na nas. W skutek czego człowiek może zmieniać opinię, pozycję albo przeświadczenie. Ten wpływ może
być tak pozytywny, jak i negatywny – może budzić natchnienie, pomagać w osiągnięciu celu, a może doprowadzać do
manipulowania albo użycia inne w swoich celach. Chcemy tego czy nie, lecz społeczeństwo zawsze będzie dyktować
pewny socjalny schemat. Czym różnią się pojęcie „lider” i „dominanta” Jak przejawiają się płciowe aspekty
przywództwa? Czy jest to zwierzęcy instynkt? Takie pytania Władysław Dediuczenko stawiał sobie w trakcie
stworzenia przedstawienia, jednak odpowiedzi na nich powinieneś znaleźć właśnie Ty.
25 min
Spektakl taneczny bez słów
Akademicki Teatr Dramatu i Komedii Nad Lewym Brzegu Dniepru (Kijów, Ukraina)
Teatr założono w 1979 roku. Założyciel teatru – Edward Mytnyćkyj. Teatr dramatu i komedii Na lewym brzegiem
Dniepru występował w Gruzji, Białorusi, Łotwie, Litwie, Niemczech, Polsce. W pierwsze 15 lat istnienia teatr
wystawiał spektakle, które przedstawiały aktualne problemy społeczne. W 1990-ych latach teatr zmienił kierunek i
zaczął akcentować swoją uwagę na klasycznych utworach. Na początku 2019 roku wybrano kierowników teatru –
Stasa Żyrkowa i Tamarę Trunovą. Nowy zespół rozpoczął proces reformacji i odnowy. Repertuar opiera się na
przedstawieniach klasycznej dramaturgii oraz sztukach współczesnych, oryginalnych, opartych na aktualnych
tekstach. Teatr aktywnie zaprasza i wspiera młodych reżyserów, utalentowanych aktorów, managerów i
dramaturgów.
Spektakl „Złe drogi”
Reżyser – Tamara Trunova
Wojna na wschodzie Ukrainy – to nie tylko wybuchy, ostrzały i imiona poległych. Za jej kurtyną po obu bokach frontu
trwa życia (nie)zwyczajnych ludzi, których zjednoczyły rozbite drogi Donbasu. „Złe drogi” – to sześć historii o
stosunkach kobiet i mężczyzn, zniekształconych wojną, o ranami, które nigdy nie będą się goiły. Młoda kobieta
wyrusza na wschód Ukrainy w poszukiwaniu dokumentalnego materiału o wojnie, lecz tam, w szarej strefie
pogranicza staje się zakładniczką swoich i cudzych historii. Przeżywa je jak gdyby w odbiciu, gdzie już nie ma dobra i
zła, gdzie ofiara i kat zmieniają się rolami, a miłość staje się przejściową i nieosiągalną.
180 min
Spektakl grany w j. ukraińskim
Napisy w j. polskim
Hucułka Ksenia / Гуцулка Ксеня
Komedia muzyczna rozgrywająca się na Ukrainie w 1939 roku. To historia młodego Amerykanina
ukraińskiego pochodzenia o imieniu Yaro, który przybywa w Karpaty, ponieważ jego ojciec niepokoi
się, że syn nie zna swoich korzeni. Obiecuje mu więc swoją fortunę pod warunkiem, że chłopak
poślubi prawdziwą Ukrainkę. Jeśli Yaro nie znajdzie żony w ciągu roku od śmierci ojca, fortuna
zostanie przekazana jego dalekiej krewnej Marii, która wraz z matką Helen, przybywa do Karpat i robi
wszystko, co w jej mocy, aby powstrzymać Yaro od ślubu. W górach Yaro spotyka huculską
dziewczynę Ksenię, która zdaje się ucieleśniać wszystko, co ojciec powiedział mu o ukraińskich
kobietach. W filmie wystąpiły członkinie zespołu Dakh Daughters, a ścieżkę dźwiękową stworzyli muzycy
popularnego ukraińskiego zespołu wykonującego muzykę etno – Dakhabrakha.
1939 рік, до окупації Західної України більшовиками залишається кілька тижнів. З Америки до
Ворохти прибуває група американців з важливою місією – знайти наречену для молодого Яро.
Батько юнака залишив заповіт, за яким Яро отримає у спадок мільйон доларів, якщо
одружиться зі свідомою українкою. Чи вдасться хлопцеві знайти справжнє кохання?
Pokazy specjalne w wirtualnej Sali Paradox na platformie MOJEeKINO.pl
Bądź sobą, czyli nieopowiedziana historia Alice Guy
Alice Guy-Blaché swoją przygodę z kinem zaczęła pracując jako sekretarka Léona Gaumonta. Szybko
pięła się po szczeblach kariery, by w wieku 23 lat nakręcić swój pierwszy film. Po ponad
dziesięcioletniej współpracy z wytwórnią Gaumont wraz z mężem przeprowadziła się do Stanów Zjednoczonych, gdzie założyła własne studio. Szacuje się, że Alice Guy-Blaché miała udział –
reżyserski, scenariuszowy czy producencki – w blisko tysiącu filmów.
W „Bądź sobą…”, którego realizacja zajęła ponad osiem lat, Pamela B. Green opowiada nie tylko o
niezwykłym wkładzie swojej bohaterki w rozwój X Muzy, ale też o tym, jak łatwo została ona
zepchnięta na boczny tor. Amerykańska dokumentalistka dotarła do niepublikowanych wcześniej
materiałów archiwalnych, wplatając w nie szereg wywiadów z ludźmi filmu. Wśród nich m.in. Patty
Jenkins, Ben Kingsley, Ava DuVernay czy Julie Delpy. Narratorką tej wyjątkowej opowieści o pierwszej
kobiecie kina jest Jodie Foster.
Słodki koniec dnia
Miejscem akcji filmu jest etruskie miasto Volterra. Tu od lat mieszka Maria – polska poetka, laureatka
Nagrody Nobla, autorytet moralny. Życie Marii toczy się w rytmie włoskiej prowincji, do czasu gdy na
jej relacjach z mężem i córką zaczynają pojawiać się rysy, gdy zaczyna angażować się w romantyczny
związek z młodym imigrantem, Nazeerem. Na skrzyżowaniu wolnego ducha i starzejącego się ciała
Maria stara się zdefiniować swoją rolę w szybko zmieniającej się rzeczywistości. Świat bohaterów
zostaje wywrócony do góry nogami, gdy otrzymują szokującą wiadomość o zamachu terrorystycznym
w Rzymie. Maria wygłasza publicznie kontrowersyjną opinię, oddając Nagrodę Nobla i wzbudzając
poruszenie, nie tylko w miasteczku, ale w całej Europie. Jej bezkompromisowość i niepoprawność
polityczna okazują się mieć dramatyczne konsekwencje – dla Nazeera, jej rodziny, lokalnej
społeczności i niej samej. „Słodki koniec dnia” to opowieść o starciu wielkiego kreatywnego intelektu i kobiecości z widmem rozpadającej się europejskiej demokracji. Od pierwszej do ostatniej sceny Maria ma siłę i odwagę, by
walczyć o to, co najbardziej ceni. Po filmie Marcin Radomski zaprasza na wyjątkowe rozmowy z
aktorami, reżyserami i znawcami kina. Wywiady dotyczą nie tylko aktualnej premiery filmowej lub
serialowej, ale również tematów związanych z całym życiem zawodowym gościa.
„Lubię się zachwycać i łapać wyjątkowe chwile” – mówi Jacek Borcuch, reżyser, aktor i scenarzysta w
rozmowie z Marcinem Radomskim. Gość KINOrozmowy opowiada o działalności w zespole
punkowym Physical Love, młodości w Kwidzynie, epizodzie sportowym, rezygnacji z aktorstwa w
Akademii Teatralnej w Warszawie i roli w „Długu” w reż. Krzysztofa Krauze. Kto zachęcił Borcucha do
reżyserii? Jak zostało przyjęte na świecie „Wszystko, co kocham”? Jacek Borcuch zdradza anegdoty
dotyczące powstawania najnowszego filmu „Słodki koniec dnia”.