Hasłem przewodnim najbliższego sezonu w Teatrze im. J. Słowackiego będzie: Nowy świat. Nawiązuje on nie tylko do poprzedniego, który przebiegał pod hasłem: Koniec świata, ale także czasu pandemii oraz przymusowego lockdownu.
Nowy świat to nowe myśli, nowe drogi, ale też konieczność zrozumienia, kim się jest i gdzie się chce iść. Jak chce się żyć? W tym nowym kontekście nawet stare pytania brzmią inaczej. Co jemy i jak to nas określa („Jedzonko”), w jakiej przestrzeni żyjemy, jak reagujemy na chaos dźwięków („Ludwiczek”), sytuacje rodzinne („Agamemnon”), co robimy z innością („Cud mniemany, czyli krakowiacy i górale”, „Spóźnione odwiedziny”). Czy jesteśmy gotowi na rozmowy na krępujące tematy („O dwóch doktorach i jednaj pacjentce, czyli seks, władza i medycyna”), czy akceptujemy samych siebie („Ameri Cane”)? Jak reagujemy na rzeczywistość, czy chowamy się za pancerzem ironii („Powarkiwania Drogi Mlecznej”), uciekamy od niej do innych światów („Tysiąc nocy i Jedna”, „Boginie”) lub do Nibylandii („Piotruś Pan i Jakub Hak”), a może szukamy schronienia w magii codzienności („Zimowla”)?
Premiery sezonu 2020/ 2021
Wrzesień 2020
Jedzonko
Sezon rozpocznie (11.09.2020) spektakl „Jedzonko”, który powstał na bazie reportaży Mirosława Wlekłego badających pochodzenie i okoliczności wytwarzania jedzenia. Twórcy scenariusza: Katarzyna Szyngiera, Mirosław Wlekły i Marcin Napiórkowski przyglądają się temu, co łączy wizytę w supermarkecie, selfie z modnej restauracji z zakupami na eko bazarku, cyklonami pustoszącymi wybrzeża odległego kraju i największą hodowlą drobiu w Europie. W jaki sposób jedzenie nas określa, różnicuje i obnaża prawdę o nas samych?
Ludwiczek
Tydzień później (18.09.2020) „Ludwiczek” w reż. Daniela Malchara i Rafała Szumskiego, spektakl inspirowany życiem i twórczością Ludwiga van Beethovena. Czy my wszyscy jesteśmy głusi? Żyjemy otoczeni dźwiękami, jednak wcale ich nie słyszymy. „Ludwiczek” uderza w wysoki ton, tyle, że ze szczyptą kiczu, żeby to wyglądało na show!
Październik 2020
Ameri Cane
Spektakl w reżyserii Mirka Kaczmarka, który powstał na bazie tekstów Charlesa Bukowskiego i piosenek Freda Buscaglione. Fred Buscaglione -twardziel z wąsikiem á la Clark Gable, ironicznym uśmiechem i nieodłączną szklaneczką whisky w dłoni. Gwiazda włoskiej muzyki, twórca łączący w sobie elementy podszytej ironią piosenki aktorskiej z jazzem czasów prohibicji. Kim jest macho? Co to za figura i jak się ma do naszej współczesności?
Grudzień 2020
Cud mniemany, czyli krakowiacy i górale
Rok 2020 Teatr im. J. Słowackiego zakończy w rytmie pierwszej polskiej opery autorstwa Wojciecha Bogusławskiego, którą na dużej scenie Teatru wystawi Cezary Tomaszewski. Miłość, konflikt dwóch silnych mężczyzn i ich rodów, śpiew i taniec. Brzmi to prawie jak scenariusz na westernowy hit, albo polskie West Side Story. Bliższy nam, aniżeli wydaje się na pierwszy rzut oka.
Agamemnon
Pod tytułem „Agamemnon” kryje się historia człowieka na skraju, mężczyzny – ojca, któremu w pewnym momencie, w trywialnej sytuacji robienia zakupów, puszczają hamulce. Kojarzycie takie sytuacje z własnego życia, gdy mały impuls wywołuje lawinę? Monolog, jeden aktor, potok słów i gestów. Na scenie ojciec i jego rodzina, którą stanowią hiperrealistyczne sylikonowe lalki. To dziwaczna czarna komedia z wielkim potencjałem komicznym oraz ostra jak żyletka diagnoza rzeczywistości. Bo czy można zbudować model współczesnego świata przy użyciu skrzydełek z KFC? Nasz bohater próbuje. Spektakl wyreżyseruje Szymon Kaczmarek
Styczeń 2021
Spóźnione odwiedziny
Zaczyna się trochę jak w Bogu mordu Yasminy Rezy: dwa małżeństwa spotykają się, by porozmawiać o problemie, który skłócił ich dzieci. Tym razem jednak nie będzie śmiesznie, bo i temat nie nastraja do żartów. Wykluczenie, hejt w internecie, wreszcie samobójstwo – to problemy, które porusza ten tekst i które rozpaliły pospektaklowe dyskusje wśród publiczności w Kanadzie czy na West Endzie. Jak ta historia może rezonować w Polsce? W dzisiejszej Polsce? „Spóźnione odwiedziny„ to fascynująca sztuka niewystawianego dotąd w Polsce, a niezwykle już cenionego na świecie młodego kanadyjskiego artysty – Jordana Tannahilla. Wyreżyseruje ją powracająca do Teatru Słowackiego Iwona Kempa.
Luty 2021
Tysiąc nocy i Jedna
Projekt Wojtka Farugi i Magdy Fertacz inspirowany Baśniami Tysiąca i Jednej Nocy oraz życiem i twórczością Oriany Fallaci. Przez pryzmat starych perskich opowieści przyglądać się będzie islamskiej rewolucji irańskiej z 1979 roku. Pretekstem do tego będzie wizyta reporterki Oriany Fallaci w Teheranie, w celu przeprowadzenia wywiadu z Ajatollahem Chomeinim. Fallaci spędziła w Teheranie parę nocy, ale jedna była szczególna: ta w czasie której jej bezpieczeństwo było zagrożone, po tym jak ośmieliła się odsłonić włosy w obecności charyzmatycznego duchownego. Fallaci – niczym współczesna Szeherezada – siłą opowieści walczyć będzie o swoje prawo do życia.
Marzec 2021
O dwóch doktorach i jednej pacjentce czyli seks, władza i medycyna
Dwóch doktorów: Józef Dietl – emerytowany lekarz i prezydent Krakowa oraz młody Stanisław Kurkiewicz – pionier polskiej seksuologii. Spotykają się pod koniec XIX wieku w krakowskim salonie, by razem zająć się leczeniem pewnej dojrzałej, eleganckiej pacjentki. W pełen lekkości i humoru sposób odkrywają oni przed nami kulisy dawnego Krakowa, polskiego nazewnictwa seksuologicznego oraz… teatru. „O dwóch doktorach…„ to sztuka napisana specjalnie dla naszych aktorów przez świetnie znanego krakowskiej publiczności Macieja Wojtyszkę. Twórcę, który z niezwykłą uwagą i poczuciem humoru zagłębia się w tematy i życiorysy z przeszłości, by wydobyć z nich świetnie rezonujące z teraźniejszością treści.
Kwiecień 2021
Zimowla
Miasteczko Cukrówka, w Dolinie Zmornickiej, gdzieś w okolicach Wadowic. Pozornie zwykłe miejsce, pełen małomiasteczkowych tęsknot, radości i problemów. Ale… po ulicach nocami nago chodzi dziewczyna, z okolicznego jeziora wyłowiono ciało, jeden z mieszkańców zostaje wróżem, a w kościele dzieją się cuda. Nad Cukrówką unosi się aura tajemnicy i grozy. Co się tam naprawdę dzieje? Co to za trup? Jakie sekrety skrywają żyjący w niej ludzie? I czy na pewno chcemy je odkrywać? „Zimowla„ to powieść krakowskiej pisarki Dominiki Słowik. Przenosi nas w małomiasteczkowy klimat polskiej transformacji i początków lat dwutysięcznych, by w niezwykle wciągający, momentami groźny, ale też pełen ironii i humoru sposób przyglądać się naszej magicznej codzienności. Adaptacja i reżyseria: Jakub Roszkowski
Maj 2021
Powarkiwania drogi mlecznej
„Powarkiwania drogi mlecznej” Bonn Parka to idealny dramat, by postawić wszystko na głowie. Na scenie. Poza nią przecież już od dawna wszystko na głowie stoi. Nie bardzo wiadomo, jak oceniać rzeczywistość, jakie wyciągać wnioski, w co wierzyć, a w co nie. My twórcy czujemy się jak w wielkiej maszynie deprywacyjnej. Czyż moglibyśmy teraz dawać rady, pocieszać, budzić sumienia, zabawiać? Nie ma mowy! Teraz jest czas na kosmiczną podróż z mini mini alienem albo na nienasycony żołądek Heidi Klum, na kilka chwil szczerości z Otrzeźwiałym Donaldem Trumpem, albo na giętki język palącej nałogowo żyrafy. A z resztą… jak pewnie sami czujecie – teraz jest czas na wszystko poza myśleniem o najbliższych pięciu minutach. Dobranoc! Reżyseria: Wojtek Klemm
Boginie
Mityczna opowieść o Demeter i Korze staje się dla twórców punktem wyjścia do rozważań o lawirowaniu między światem zdrowych i światem chorych. Stan umierania, któremu przyglądamy się tu za pośrednictwem mitu, jest czymś więcej niż etapem przejściowym między życiem i śmiercią – jest stanem docelowym i permanentnym. W spektaklu temat choroby potraktowany jest zarówno jako doświadczenie jednostkowe o charakterze osobistym, ale także jako stan, w którym pogrążona jest ludzkość i planeta. Droga, którą pokonują Demeter i Kora, staje się próbą odnalezienia lekarstwa na choroby współczesnego świata.
Czerwiec 2021
Sztuka Myślenia – esej sceniczny
Spektakl Bartosza Szydłowskiego i Piotra Augustyniaka będzie zwieńczeniem kolejnego sezonu Sztuki Myślenia i kolejnym elementem tego teatralno-filozoficznego projektu, rozwijanego przez obu twórców od początku 2016 roku w naszym teatrze. Spektakl będzie mieć formę eksperymentalnego eseju scenicznego, w ramach którego twórcy zmierzą się z pytaniem o przyszłość człowieka, o możliwość odrodzenia się w dzisiejszych czasach, które wymagają nowej wrażliwości, krytycznego myślenia i sił twórczych, chroniących przed beznadzieją i bezsensem.
*************
W tym sezonie Teatr im. J. Słowackiego planuje także jedną premierę dla młodych widzów, będzie to „Piotruś Pan i Jakub Hak”. Historię przygód dwóch antagonistów, Wendy, Dzwoneczka oraz zaginionych chłopców napisał – na podstawie książki Jamesa M. Barriego – Maciej Podstawny, a wyreżyseruje ją Magdalena Miklasz. Zapowiada się wspaniała podróż do Nibylandii!
*************
Czy jest lepszy punkt wyjścia do intymnych rozważań o człowieku niż poezja? Zapraszamy w imieniu twórców Teatru im. J. Słowackiego na nowy cykl spotkań poetyckich pt. „Między wersami”, ich kuratorem jest Tomasz Cyz. W tym cyklu wiersze będą się spotykać z muzyką, z przestrzenią, ze światłem, zostaną przefiltrowane przez głos aktorki lub aktora oraz przez wyobraźnię widza. W planach między innymi interpretacje poezji Kory (oprawa muzyczna Paweł Mykietyn), Tomasza Różyckiego (oprawa muzyczna Mikołaj Trzaska) i poetów z kręgu „Tygodnika Powszechnego”.
*************
Teatr w Krakowie im. J. Słowackiego od zeszłego sezonu jest siedzibą Capelli Cracoviensis, podobnie jak rok wcześniej zapraszamy na cyklicznie koncerty Capelli na dużej scenie, w programie m.in. Bach, Haydn i Beethoven.
Więcej informacji znajdziecie Państwo na stronie Teatru: https://teatrwkrakowie.pl/
Materiały prasowe: Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie & Bartek Barczyk