2 kwietnia nakładem MT Biznes ukaże się „Efekt viralowy. Jak tworzyć chwytliwe treści, które same się rozprzestrzeniają” książka pokazująca jak tworzyć reklamy, teksty na www i bloga, nagrania wideo czy posty do social mediów, którymi odbiorcy będą chcieli się spontanicznie podzielić. Jej autor, Jonah Berger, to nie nudny akademik, który przygniata teorią, ale praktyk tworzący treści, które same w sobie stają się wirusowe i od których trudno jest się oderwać.
Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego pewne historie przekazywane są z ust do ust, filmy na YouTube stają się viralem, a produkty czy idee zyskują masową popularność, to książka „Efekt viralowy” ci to wyjaśni. Co więcej, dowiesz się z niej, jak tworzyć reklamy, teksty na www i bloga, nagrania wideo czy posty do social mediów, którymi twoi odbiorcy będą chcieli się spontanicznie podzielić. Jej autor, Jonah Berger, to nie nudny akademik, który przygniata teorią, ale praktyk tworzący treści, które same w sobie stają się wirusowe i od których trudno jest się oderwać. Jeśli więc zależy ci na tym, aby zdobyć większy rozgłos, zwłaszcza gdy masz do dyspozycji niewielki budżet, „Efekt viralowy” pomoże ci to osiągnąć.
Choć łatwo jest znaleźć przykłady viralowych treści, wideo na YouTubie czy postów na Facebooku, dużo trudniej jest sprawić, by coś zyskało popularność. Niewiele produktów odnosi sukces na rynku mimo ogromnych nakładów na reklamę i marketing. Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego niektóre produkty, idee i zachowania odnoszą sukces, a inne nie? Dlaczego ludzie czują silną potrzebę, by „podać dalej”, choć nikt im za to nie zapłacił? Dlaczego niektóre treści zamieszczane w sieci stają się viralami, podczas gdy inne nigdy nie trafiają do ogółu internautów? Dominuje pogląd, że epidemie społeczne mają charakter przypadkowy, że po prostu niektórym produktom czy ideom się udało. Jednak tu nie chodzi tylko o fart.
Przepis na tworzenie wirusowych idei – marek, miejsc, produktów, usług czy treści
Jonah Berger, profesor marketingu z Wharton School, wraz ze swoim zespołem odkrył, że niektóre cechy produktów czy idei sprawiają, że będzie się o nich mówiło więcej, i to one przyczyniają się do wybuchu wszelkich epidemii społecznych. I nieważne, czy chodzi o skłonienie ludzi, by oszczędzali papier, obejrzeli film dokumentalny, skorzystali z danej usługi czy zagłosowali na jakiegoś kandydata. Do zdobycia popularności przyczynia się sześć zasad, nazwanych w skrócie STEPPS. Tych sześć cech viralowości posiadają produkty lub idee, które stanowią walutę społeczną, wywoływane są przez skojarzenia, same wywołują emocje, są jawne oraz mają praktyczną wartość, a także dają się wpleść w opowieść. Właściwie stworzone treści będą naturalnie przekazywane za pośrednictwem marketingu szeptanego lub poprzez mechanizmy wpływu społecznego.
Książka pełna przykładów, o których będziesz opowiadać innym
W książce „Efekt viralowy” Berger zawarł zarówno wyniki swoich badań naukowych, jak i historie zwykłych ludzi, produktów i idei, którym udało się osiągnąć sukces dzięki ich zastosowaniu. Oprócz szerokiej wiedzy na temat sposobu funkcjonowania marketingu szeptanego i przekazu społecznego, znajdziemy w niej też praktyczny aspekt wykorzystania ich w biznesie. Dowiemy się z niej m.in., w jaki sposób luksusowa restauracja zdobyła popularność dzięki zwykłej kanapce, dlaczego niektóre kampanie przeciw narkotykom mogą przyczyniać się do wzrostu narkomanii oraz dlaczego ponad 200 milionów konsumentów obejrzało reklamę z pozoru wyjątkowo nudnego produktu – blendera. A przede wszystkim znajdziemy w tej książce konkretne i skuteczne techniki, pozwalające nam tworzyć teksty, reklamy, nagrania wideo czy posty na FB, którymi nasi odbiorcy będą chcieli się spontanicznie podzielić. Takie, o których się mówi, lub takie, które będą naśladowane przez konsumentów, współpracowników i wyborców.
Więc niezależnie od tego, czy jesteś menedżerem w dużym przedsiębiorstwie, właścicielem małej firmy starającym się dotrzeć do większej liczby klientów, politykiem przed wyborami czy pracownikiem marketingu, któremu zależy na rozgłosie dla kampanii promocyjnej, ta książka pomoże ci zrozumieć, jak sprawić, by twoje produkty czy idee zdobyły popularność.
JONAH BERGER jest profesorem na Wydziale Marketingu w Wharton School na Uniwersytecie Pensylwanii. Ma w swoim dorobku kilkadziesiąt artykułów opublikowanych w prestiżowych czasopismach naukowych, a o wynikach jego badań pisano w: „The New York Times”, „The Wall Street Journal”, „The Washington Post”, „Harvard Business Review”, „BusinessWeek” oraz „Fast Company”. Berger otrzymał wiele nagród zarówno jako naukowiec, jak i pedagog, w tym także tytuł „Iron Prof.”, przyznawany w konkursie organizowanym przez Wharton School.
Oprócz „Efektu viralowego” napisał także książkę „Nieświadome wybory. Ukryte czynniki wpływające na nasze zachowanie (wyd. MT Biznes, Warszawa 2017).