Kino Pod Baranami oraz Unsound Festival zapraszają na dwa intrygujące pokazy filmowe. W sali kinowej przy Rynku Głównym zaprezentowane zostanie F jak Fałszerstwo – wielopiętrowy traktat o relacji między dokumentem i fikcją w reżyserii Orsona Wellesa. Kilka dni później, w sali kinowej Małopolskiego Ogrodu Sztuki będzie można zobaczyć filmy młodych artystów z Krakowa.
Unsound Festival to unikalne wydarzenie artystyczne, przyciągające do Krakowa prowokujących i nowatorskich artystów. Festiwalowi od lat towarzyszą projekcje filmowe, które tym razem odbędą się zarówno w Kinie Pod Baranami przy Rynku Głównym, jak i sali kinowej Małopolskiego Ogrodu Sztuki przy ul. Rajskiej.
12 października w Kinie Pod Baranami odbędzie się wieczór filmowy, będący doskonałym wprowadzeniem do tematu przewodniego tegorocznego Unsound Festivalu: “deep authentic”.
W epoce post-prawdy prace Orsona Wellesa – słuchowisko Wojna światów oraz film F jak fałszerstwo – wydają się być jeszcze bardziej aktualne niż dawniej. Artysta pyta w nich o to, co jest autentyczne i kto o tym decyduje. Wojna światów to słuchowisko z 1938 roku, którego emisja na antenie stacji CBS wywołała panikę i powszechne oburzenie. Materiał opowiadający o inwazji Marsjan na Ziemię przypominał prawdziwy serwis informacyjny i część słuchaczy uwierzyła, że atak kosmitów faktycznie miał miejsce. F jak fałszerstwo to z kolei rzadko pokazywany film z 1973 roku – wielopiętrowy traktat o relacji między dokumentem i fikcją, pełen zmyłek, trików i historii sztuki.
Przed seansem filmu F jak Fałszerstwo odbędzie się wykład Patricka Leftwicha z H O M A R Collective, podczas którego będzie można usłyszeć fragmenty słuchowiska Wojna światów. Po filmie – dyskusja wokół problemów poruszonych przez Wellesa.
Film, fragmenty słuchowiska i wykład w języku angielskim, bez polskiego tłumaczenia.
Kilka dni później, 16 października, w sali kinowej Małopolskiego Ogrodu Sztuki, odbędą się pokazy filmów dwójki młodych artystów z Krakowa. Ludzie stąd Eweliny Węgiel to quasi-dokument poświęcony społeczności, która w czasach PRL-u doprowadziła do powstania Arki Pana – pierwszego nowo zbudowanego kościoła na terenie Nowej Huty. Greed for Speed Jana Moszumańskiego to opowieść o singeli – gatunku muzycznym ze wschodniej Afryki. Reżyser skupia się przede wszystkim na jego narodzinach, które traktuje jako symptom transformacji ustrojowej, która wydarzyła się w Tanzanii po 1999 roku. Po seansie odbędzie się spotkanie z twórcami.
BILETY:
20 zł (Pokaz F jak Fałszerstwo), 15 zł (Pokaz Ludzie stąd & Greed for Speed)
HARMONOGRAM:
wtorek, 12 października
Kino Pod Baranami, Rynek Główny 27
21.00 F JAK FAŁSZERSTWO | F FOR FAKE
reż. Orson Welles, Francja/Iran/Niemcy 1973, 89’
Przed seansem: wykład Patricka Leftwicha z H O M A R Collective
Po seansie: dyskusja.
Wykład, film oraz dyskusja – w języku angielskim, bez polskiego tłumaczenia
sobota, 16 października
sala kinowa w Małopolskim Ogrodzie Sztuki, ul. Rajska 12
13.00
LUDZIE STĄD | PEOPLE FROM HERE
reż. Ewelina Węgiel, 18’
GREED FOR SPEED | GREED FOR SPEED
reż. Jan Moszumański, 59’
Po seansie – spotkanie z twórcami
O FILMACH:
F JAK FAŁSZERSTWO | F FOR FAKE
reż. Orson Welles, Francja/Iran/Niemcy 1973, 89’
F jak fałszerstwo – rzadko pokazywany obraz mistrza kina, którego głównym tematem jest problematyka stosunku kopii do oryginału. Dokument Orsona Wellesa to wielopoziomowa konstrukcja wychodząca od postaci najsłynniejszego fałszerza w historii sztuki, Elmyra de Hory’ego, którego losami zajmuje się biograf Clifford Irving, sam autor fałszywej autobiografii Howarda Hughesa – pierwowzoru Kane’a z najsłynniejszego filmu Wellesa. W ten sposób powstaje traktat o granicach dokumentu, prawdy i fikcji.
GREED FOR SPEED | GREED FOR SPEED
reż. Jan Moszumański, 59’
Opowieść o singeli – gatunku muzycznym ze wschodniej Afryki, ukazująca jego narodziny jako symptom transformacji ustrojowej, która wydarzyła się w Tanzanii po 1999 roku.
LUDZIE STĄD | PEOPLE FROM HERE
reż. Ewelina Węgiel, 18’
Quasi-dokumentalna praca Eweliny Węgiel, która znalazła się w programie tegorocznego Unsoundu za pośrednictwem otwartego naboru. Ludzie stąd to historia społeczności, która w czasach PRL-u doprowadziła do powstania Arki Pana – pierwszego nowo zbudowanego kościoła na terenie Nowej Huty. Ten eksperymentalny i zarazem niezwykle osobisty film skupia się na codziennym życiu niewielkiej wspólnoty.
Zapraszamy!