Za górami za lasami – tak rozpoczyna się każda dobra opowieść dla dzieci. Nie inaczej będzie tym razem. W grze planszowej o takim właśnie tytule od Pink Frog każda opowieść jest wyjątkowa. Treść nigdy się nie powtarza – tworzona jest przez graczy na podstawie losowanych przez nich kart z obrazkami. Nieprzewidywalność kolejnych zdarzeń i duża pula rysunków niepowiązanych ze sobą pod względem treści sprawiają, że gra od początku do końca przebiega w wesołej atmosferze.
Pamiętasz, byliśmy wtedy na pustyni, gdy na horyzoncie pojawił się wielbłąd. Na szyi zawieszony miał worek ze złotymi monetami. Gdy to odkryliśmy cieszyliśmy się tak głośno, że usłyszał to bandyta mieszkający nieopodal. Gdy tylko wybiegł z chaty zabrał nam worek i odłożył go zaraz obok kaktusa – tak zaczynała się nasza pierwsza partia rozegrana z 5-latkiem. Choć gra przeznaczona jest dla dzieci od 7. roku życia, młodsze też powinny sobie poradzić.
Zadaniem graczy jest losowanie obrazków i układanie w oparciu o nie zdań, stanowiących fragment opowiadanej wspólnie historii. Żeby nie było zbyt prosto za każdym razem przed dodaniem nowego zdania opowieść trzeba odtworzyć od początku. Poziom trudności rośnie, ale i zabawy jest coraz więcej.
Dodatkowo, może się okazać, że po rzucie kostką staniemy na polu z zieloną strzałką. Tym razem możemy odetchnąć z ulgą – nie musimy opowiadać historii ani dodawać niczego od siebie. Nie tylko zdobywamy punkt za nic, ale też dokładamy pracy kolejnemu graczowi, który musi uwzględnić zarówno swój, jak i poprzedni obrazek.
Jakby tego było mało ruch może zakończyć się na polu z czerwoną strzałką. W takiej sytuacji wybieramy jedną ze swoich kart i odkładamy ją. Powtarzana przez wszystkich opowieść jest od teraz uboższa o ten fragment, o czym łatwo zapomnieć.
I w końcu pole z dwiema strzałkami – po odrzuceniu jednej ze swoich kart gracz losuje nową, umieszczając ją w tym miejscu. Zadaniem następnego gracza jest poprowadzenie historii w taki sposób, aby zdanie z nowym obrazkiem zastąpiło wcześniejsze.
Bohaterem gry jest Kot – gracze przemieszczają się po planszy poruszając wspólną figurką. Planszę stanowi wnętrze pudełka, dzięki czemu gra nie wymaga właściwie przygotowania. Po dotarciu do zamku rozgrywka jest zakończona i pozostaje podliczyć punkty – zgromadzone przez każdego karty z obrazkami – żeby ogłosić, kto wygrał. W jaki sposób można zyskać przewagę punktową nad pozostałymi? Wyrzucając na kostce kota traci się kolejkę. Pozostałe przypadki, w których nie uzyskuje się punktu są już zależne od gracza: pominięcie danego zdania, pomylenie kolejności lub ułożenie zdania z obrazkiem, który wypadł z gry.
Gra jest nie tylko zabawna i angażująca, ale ma całą listę cech wpływających pozytywnie na rozwój różnych umiejętności. Pomaga między innymi doskonalić:
skupienie
kreatywność
cierpliwe oczekiwanie na swoją kolej
pamięć
słownictwo
wypowiadanie się na forum
dostrzeganie powiązań przyczynowo-skutkowych
poprawne układanie zdań
Rodzice, opiekunowie, dzieci – polecam Wam tę grę bez najmniejszego wahania! Bawcie się dobrze i niech wszyscy bohaterowie Waszych opowieści żyją długo i szczęśliwie!
Autor recenzji: Agnieszka Wrońska
Nazwa: Za górami za lasami
Producent: Pink Frog
Wiek: 7+
Liczba graczy: 2-5