Firma Alexander tym razem przygotowała serię zestawów kreatywnych do samodzielnego złożenia. Zestawy tworzą trójwymiarowe, wyjątkowe rzeźby 3D. Możemy wybrać spośród wielu wzorów, i tak oto mamy jednorożca, żółwia, skorpiona, papugę, motyla, kraba, pająka i wiele, wiele innych! Cały zwierzyniec. Wymagania to cierpliwość, precyzja i kreatywność.
W opakowaniu znajdziemy kartoniki, które następnie należy podzielić na pojedyncze, małe elementy, które stworzą nasze arcydzieło. Linie są dobrze wyróżnione i bardzo łatwo się je zagina. Plusem jest także to, że każdy element składa się tak samo. Zajmuje to trochę czasu, a elementy są małe, dlatego tak ważna jest cierpliwość. Gdy już mamy wszystkie cząstkowe elementy łączymy je wsuwając jedne w drugie bez użycia kleju, nożyczek. Wystarczą nasze palce i precyzja, aby wyłonił się kolorowy jednorożec lub inne magiczne stworzenie.
Radość jest tym większa, gdy do zabawy siadamy razem z dziećmi. Origami wedle sugestii producenta jest przeznaczone dla dzieci w wieku 8+ i ma to swoje uzasadnienie w wielkości elementów i koniecznej precyzji motoryki małej. Już widzę oczyma wyobraźni 3-4-5 latków, którzy traktują elementy składowe naszych rzeźb jak confetti… Na początku ilość kartoników może wydawać się zbyt duża, ale każdy z nich jest opisany i ich liczba musi być dokładnie taka jaką potrzebujemy do zbudowania papierowej rzeźby. Gdy mamy więc obawy, że zgubiliśmy jakiś element możemy łatwo je przeliczyć i upewnić się, że niczego nam nie brakuje. Książeczka z instrukcją jest bardzo dobrze przygotowana. Rysunki są dokładnie i zrozumiałe. Dodatkowo producent przygotował także video z dokładną instrukcją, które można zobaczyć w serwisie z klipami video. Znacznie ułatwia to pracę, a także motywuje do składania, gdyż możemy zobaczyć jak łatwo stworzyć wyjątkową rzeźbę origami w formacie 3D. Kod QR umieszczony na okładce gry przeniesie nad bezpośrednio na stronę producenta, aby ułatwić nawigację.
W celu zoptymalizowania strategii tworzenia wybranego obiektu z origami trzeba ją dopasować do możliwości i preferencji osób zaangażowanych. W zależności od tego, czy chcemy efekt końcowy uzyskać w jak najszybszym czasie niezależnie od poziomu zmęczenia, czy też wolimy traktować układanie jako zabawę i czerpać przyjemność z każdego etapu, należy odpowiednio rozłożyć zadania w czasie. Jest to o tyle trudne, że dzieci mogą mieć zupełnie inne odczucia i być zmęczone już po kilku minutach, bądź wręcz odwrotnie – chcieć za wszelką cenę dokończyć układanie mimo zmęczenia osoby dorosłej.
Podczas układania zalecana jest ostrożność. W związku z tym, że elementy nie są w żaden sposób przymocowane do pozostałych jeden nieprzemyślany ruch może sprawić, że czas pracy znacząco się wydłuży. Nam zdarzyło się to w trakcie układania żółwia, a raczej zaraz po skończeniu. Ucieszeni tym faktem straciliśmy czujność i w trakcie próby przejęcia gotowego żółwika rozerwaliśmy go na pół. Chcąc uzyskać efekt zgodny całkowicie z instrukcją musieliśmy dużą część ułożyć od początku.
Łatwość łączenia elementów ze sobą wpływa pozytywnie na kreatywność. Zanim powstaną wszystkie zaplanowane rzeczy można poeksperymentować z własnymi pomysłami. Wynikiem takiego procesu twórczego było m.in powstanie drzewa. Takie spontaniczne efekty, uzyskane bez instrukcji i wcześniejszego projektu, cieszą równie mocno.
Alicja Csafordi, Agnieszka Wrońska