Kalendarium to gra planszowa, w której można się wykazać znajomością dat oraz umiejętnością umiejscawianie wydarzeń w czasie. Kiedy to było? – to pytanie pojawi się nie raz. A wydarzeń, o które będziemy się nawzajem pytać jest mnóstwo i są rozrzucone w czasie. Ich poziom szczegółowości również jest zróżnicowany – niektóre bez problemu da się zapisać przy pomocy pełnej daty z uwzględnieniem dnia i miesiąca, w przypadku innych można podać tylko rok. Miłośnicy historii, pasjonaci przeszłości, baczni obserwatorzy życia społeczno-kulturalnego – Wydawnictwo Alexander przygotowało grę specjalnie dla Was!
Kiedy miała miejsce premiera filmu Matrix w Polsce?
Kiedy powstała wyszukiwarka Google?
Kiedy została zakończona budowa Pałacu Kultury i Nauki?
Kiedy został wprowadzony Kalendarz Gregoriański?
Kiedy założony został Twitter?
Kiedy wynaleziona została kamizelka kuloodporna?
Kiedy zatonął Titanic?
Kiedy miało miejsce otwarcie pierwszego baru McDonald’s w Polsce?
220 pytań na 110 dwukolorowych kartach! Przed rozpoczęciem gry należy umówić się na kolor pytań – czerwony lub niebieski (nie różnią się poziomem). Należy również rozdać każdemu graczowi tabliczkę suchościeralną z mazakiem oraz czeki: o wartości 10 i 15 pchełek, które można wymienić na czerwone pchełki. Na rozłożonej planszy znajdziemy sześć miejsc do głosowania – gra jest przeznaczona dla od trzech do sześciu osób. Każdy wybiera swój numer i po zdecydowaniu, ile kart będzie brało udział w grze, można przystąpić do rozgrywki.
Grę rozpoczyna osoba, której urodziny nadejdą w najkrótszym czasie. Odczytuje pierwsze pytanie, odwraca klepsydrę odliczającą czas i wraz z pozostałymi graczami przystępuje do zapisywania daty na swojej tabliczce. Po odłożeniu zakrytej karty przed sobą obstawia przy pomocy pchełek swoją pewność co do trafności zapisanej daty. Jedna pchełka oznacza, że jest niepewny, dwie – ma wątpliwości, trzy – wierzy w to, że odpowiedział w pełni poprawnie. Trzeba się spieszyć zarówno przy szacowaniu i zapisywaniu daty, jak i obstawianiu – jeśli nie zdąży się wykonać obu czynności jest się z tej rundy wyeliminowanym. Po sprawdzeniu podanej w grze daty i porównaniem jej z podanymi przez graczy następuje etap weryfikacji pchełek. Gracz bądź gracze, którzy podali poprawną datę lub byli jej najbliżej podwajają liczbę postawionych pchełek, pozostali je tracą. Bonusowe pchełki można otrzymać, gdy zapisało się datę łącznie z poprawnym dniem i miesiącem – za każde z nich dostajemy po jednej dodatkowej pchełce. Gdy pula pchełek się skończy można je wymienić z powrotem na czeki. A gdy skończy się pula pytań podliczamy punkty i wskazujemy zwycięzcę.
Gra z pewnością przypadnie do gustu wielu osobom – nie tylko tym, którzy wciąż pamiętają daty z lekcji historii. Równie ważna jest umiejętność określania, które wydarzenie miało miejsce wcześniej, a które później, i na tej podstawie szacowanie roku. Szanse są również wyrównane, gdy w rozgrywce wezmą udział osoby zróżnicowane wiekiem – starsze pamiętają różne wydarzenia ze swojego życia, ale młodsze mają na bieżąco lekcje historii i być może w większym stopniu interesują się nowinkami na przykład ze świata Internetu. Gra jest przeznaczona dla dzieci od 10. roku życia.
Rozgrywka jest urozmaicona, dzięki czemu nie będzie nudna nawet dla osób, które nie przepadają za historią. Zasady są proste i zrozumiałe. Jedyny problem, jaki może się pojawić, to celowe ociąganie się z zapisywaniem odpowiedzi lub umieszczania pchełek na planszy – wtedy punkty nie zostaną utracone, co może być wykorzystywane przez graczy w sytuacji, gdy zupełnie nie znają odpowiedzi. Poza tym jednym wartym dopracowania elementem gra prezentuje się w sposób spójny i atrakcyjny.