Jestem introwertykiem i Ci co mnie dobrze znają wiedzą, że największą przyjemność sprawia mi spokojny wieczór na domowej kanapie z dobrą książką w ręku i ulubioną muzyką w tle. Nie jest jednak tak, że zamykam się na ludzi, czy wręcz ich nie lubię. Odczuwam ogromną potrzebę poznawania ludzi i dzielenia się z nimi wszystkim tym, co uważam za interesujące i ciekawe. Mam jednak świadomość, że znaczącą rolę zarówno w relacjach prywatnych, jak i zawodowych odgrywa rozmowa, w którą jak to się potocznie mówi „nie jestem dobra” 😉 Dlatego też nieustannie staram się rozwijać swoje umiejętności, aby obcowanie ze mną było przyjemniejsze i nie kończyło się na pojedynczej wymianie zdań.
Po przeanalizowaniu nowości na rynku wydawniczym wybrałam książkę „Jak być zabawnym, a nie śmiesznym. Przewodnik po dobrej rozmowie w pracy, w domu, w życiu”, ponieważ uznałam, że dzięki niej będzie mi łatwiej i przede wszystkim efektywniej rozmawiać. Dodatkowo autor książki – Przemysław Kutnyj jest cenionym ekspertem i szkoleniowcem w środowisku biznesowym, a jego wideoblog „DOBRA MOWA. Wystąpienia publiczne” cieszy się coraz większą popularnością wśród internautów.
Książka została podzielona na 21 krótkich rozdziałów. W każdym z nich znajdujemy cenne informacje na temat różnych czynników wpływających na skuteczność rozmowy. Np. w pierwszym rozdziale (Etapy i istota rozmowy) autor przedstawia nam na co zwracać uwagę podczas każdej rozmowy, by rozmowa z nami była przyjemnością, pokazuje, jak zmieniać temat, aby wzmocnić więź z rozmówcą oraz wskazuje, jak być uważnym i właściwie słuchać, aby okazać szacunek. Dzięki drugiemu rozdziałowi (W co gramy, rozmawiając, czyli dwa słowa o psychologii rozmowy) dowiadujemy się, kiedy mówić o emocjach, aby okazać zaufanie, jak wejść na głębszy poziom rozmowy, który przyniesie więcej satysfakcji z relacji oraz czym są głaski i jak wpływają na to, czy jesteśmy dobrym rozmówcą. Ponadto autor przedstawia narzędzia służące lepszemu poznaniu siebie, budowie żartów oraz identyfikowaniu źródeł humoru. Dzięki temu przewodnikowi dowiadujemy się jakie są typy zachowań i uczymy się rozmawiać tak, aby mieć na uwadze nie tylko swoją, ale także cudzą wrażliwość i sposób komunikowania się. Na zakończenie Przemysław Kutnyj podpowiada nam, jak najlepiej wykorzystać zdobytą wiedzę i jak dalej doskonalić swoją sztukę efektywnej rozmowy, a także pokazuje nam, jak zachować się w sytuacji, gdy poniesiemy konwersacyjna porażkę.
Uważam, że książkę tę warto przeczytać. Może z dnia na dzień nie zaobserwujemy spektakularnych różnic w naszych rozmowach, ale na pewno będą one stawać się bardziej efektywne. Osiągane drobne sukcesy będą sprawiać, że chętniej będziemy konwersować i wplatać żart w prowadzone rozmowy. Praktyka z pewnością przyczyni się do podniesienia naszych zdolności konwersacyjnych 😊
Bez wątpienia dużym plusem tego przewodnika jest fakt, że każdy rozdział kończy się podsumowaniem zawartych w nim głównych myśli, co pozwala szybko powrócić do nich po kliku dniach, bez konieczności ponownego czytania całego tekstu rozdziału. Bardzo spodobało mi się również to, że w książce znajduje się wiele cennych uwag i wskazówek oraz ćwiczeń praktycznych dla chętnych. Już podczas lektury większość z tych elementów zaznaczyłam sobie kolorowymi fiszkami i chętnie do nich wracam.
Dzięki obecnym w książce licznym przypisom wiem po jakie pozycje powinnam sięgnąć, by poszerzać wiedzę w zakresie omówionych w przewodniku zagadnień, które mnie zaintrygowały i/lub powinnam doskonalić w swoich rozmowach.
Wszystkim tym, którzy zdecydują się sięgnąć po „Jak być zabawnym, a nie śmiesznym…” życzę powodzenia. Mam nadzieję, że po lekturze tej książki Wasze rozmowy będą bardziej wartościowe, a Wy poczujecie się pewniej ze swoim poczuciem humoru, które będzie Wam służyć jako doskonały doradca, łamacz lodów, pocieszyciel strapionych i zdezorientowanych 😊
Autor recenzji: Anna Joanna Brzezińska
Tytuł: Jak być zabawnym, a nie śmiesznym. Przewodnik po dobrej rozmowie w pracy, w domu, w życiu
Autor: Przemysław Kutnyj
Wydawnictwo: Onepress
Data premiery: 22.11.2022
Za egzemplarz dziękuję Wydawnictwu Onepress.