W sobotę, 11 listopada, polskie kina studyjne obchodzą Dzień Kina Polskiego, prezentując starsze i nowsze filmy polskie. Z tej okazji w Kinie Pod Baranami, w ramach autorskiego cyklu Filmy Wszech Czasów, odbędą się aż cztery pokazy polskich, ponadczasowych komedii. W programie m.in. przedwojenna komedia muzyczna Ada, to nie wypada Konrada Toma, Małżeństwo z rozsądku Stanisława Barei, absurdalna Hydrozagadka Andrzeja Kondratiuka oraz kultowy Dzień świra Marka Koterskiego.
W Kinie Pod Baranami Dzień Kina Polskiego będzie świętowany na wesoło. Tego dnia odbędą się specjalne pokazy trwającego jeszcze do końca roku cyklu Filmy Wszech Czasów. Będzie to prawdziwy maraton – polskie komedie z czterech różnych dekad. Te różnorodne pod względem formy i treści filmy łączy jedno: dystans do polskiej rzeczywistości, która prezentowana jest na ekranie z dużą dozą humoru.
Pierwsza w programie jest przedwojenna komedia Ada, to nie wypada Konrada Toma ze znakomitą Lodą Niemirzanką w roli tytułowej. Zabawne perypetie niesfornej dziewczyny zostały okraszone ponadczasowymi piosenkami Jerzego Jurandota (słowa) i Zygmunta Wiehlera (muzyka).
Komedie z okresu PRL do dziś cieszą się wielką sympatią, przede wszystkich za sprawą produkcji Stanisława Barei, który błyskotliwie punktował absurdy komunistycznych czasów. Widzowie Kina Pod Baranami zobaczą film reżysera z 1967 roku: Małżeństwo z rozsądku. W rolach głównych wystąpiły wielkie gwiazdy polskiego kina: Elżbieta Czyżewska i Daniel Olbrychski. Kolejnym seansem będzie Hydrozagadka Andrzeja Kondratiuka z Józefem Nowakiem w roli superbohatera Asa. Ten przewrotny i groteskowy film z jednej strony podkreślał miałkość zachodniej kultury masowej, z drugiej – wyśmiewał motywy znane z propagandowego kina socrealistycznego.
Finałowym pokazem Dnia Kina Polskiego będzie ponadczasowy Dzień świra Marka Koterskiego. To pomysłowy rozrachunek z polską tradycją romantyczną, opowiadający o naszych narodowych przywarach w wierszowanej formie trzynastozgłoskowca. W roli dręczonego fobiami inteligenta Adama Miauczyńskiego: Marek Kondrat.
Wszystkie cztery tytuły zostaną zaprezentowane w wersji po cyfrowej rekonstrukcji. Seanse poprzedzą prelekcje zaproszonych gości.
Pokazy w ramach Dnia Kina Polskiego to specjalne wydarzenia autorskiego cyklu Filmy Wszech Czasów – w ramach którego w Kinie Pod Baranami prezentowane są uznane, ponadczasowe produkcje poprzedzone wprowadzeniami. Podczas ubiegłorocznej odsłony cyklu widzowie obejrzeli takie filmy jak Casablanca, Psychoza, Kabaret czy trylogia Ojciec Chrzestny, a tegoroczną edycję zainaugurował pokaz filmu braci Coen Big Lebowski.
PROGRAM:
sobota, 11 listopada 2023
12.00 ADA, TO NIE WYPADA | ADA, TO NIE WYPADA
reż. Konrad Tom, Polska 1936, 91’
prelekcja: Agnieszka Morstin
14.00 MAŁŻEŃSTWO Z ROZSĄDKU | MAŁŻEŃSTWO Z ROZSĄDKU reż. Stanisław Bareja, Polska 1967, 90’
prelekcja: Michał Lesiak
16.00 HYDROZAGADKA | HYDROZAGADKA
reż. Andrzej Kondratiuk, Polska 1970, 70’
prelekcja: Jan Sławiński
21.00 DZIEŃ ŚWIRA | DZIEŃ ŚWIRA
reż. Marek Koterski, Polska 2002, 93’
prelekcja: Mateusz Wiskulski
BILETY:
26 zł (normalny)
21 zł (ulgowy)
18 zł (klubowy/senior)
Karnet (4 filmy): 68 zł
O FILMACH:
ADA, TO NIE WYPADA | ADA, TO NIE WYPADA
reż. Konrad Tom, Polska 1936, 91’
Ziemianin Dziewanowski i jego przyjaciel, hrabia Orzelski, postanawiają, że ich dzieci, Ada i Fred, się pobiorą. Arystokrata w zastępstwie syna odwiedza dziewczynę na pensji, a ta biorąc go za kandydata do swojej ręki, celowo robi na nim złe wrażenie. Niesforna Ada to prawdziwe „enfant terrible” – jej wybryki przyprawiają o ból głowy opiekunów, którzy nieustannie krzyczą: „Ada, to nie wypada!”. Czy starym przyjaciołom uda się okiełznać dziewczynę i doprowadzić do jej zamążpójścia?
Przezabawna komedia muzyczna z napisanymi przez Jerzego Jurandota (słowa) i Zygmunta Wiehlera (muzyka) piosenkami: Nie kochać w taką noc to grzech oraz Ada, to nie wypada. W roli tytułowej Ady wystąpiła utalentowana Loda Niemirzanka, której karierę przerwała wojna. Ponadto na ekranie pojawiają się: Antoni Fertner – nestor polskich komików uwielbiany w całym Cesarstwie Rosyjskim, Kazimierz Junosza Stępowski – jeden z najwybitniejszych polskich aktorów pierwszej połowy XX wieku oraz przedwojenny amant, Aleksander Żabczyński.
Film prezentowany w wersji zrekonstruowanej cyfrowo.
Film wyświetlany z nośnika cyfrowego powstałego w ramach NITROFILM – projektu „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
DZIEŃ ŚWIRA | DZIEŃ ŚWIRA
reż. Marek Koterski, Polska 2002, 93’
Orły 2003: Najlepsza główna rola męska (Marek Kondrat), Najlepszy scenariusz
FPFF w Gdyni 2002: Najlepszy film, Nagroda Specjalna – Nagroda Prezesa SFP, Najlepsza pierwszoplanowa rola męska (Marek Kondrat), Najlepszy dźwięk, Najlepszy producent
Adam Miauczyński (Marek Kondrat), mężczyzna w średnim wieku i sfrustrowany polonista, cierpi na nerwicę natręctw. Stał się niewolnikiem własnych rytuałów, które wymagają odliczania. Na każdym kroku spotyka go upokorzenie: niska wypłata, leniwi uczniowie, hałaśliwi sąsiedzi, syn nieuk, cyrk w sejmie. A z głębi serca jeszcze dochodzi tchnienie romantyzmu.
Reżyser Marek Koterski już od fabularnego debiutu (Dom wariatów) konsekwentnie rozwija historię swego bohatera Adama Miauczyńskiego. W postać tego niespełnionego artysty i poety na przestrzeni lat wcielali się Marek Kondrat (Dom wariatów, Dzień świra, Wszyscy jesteśmy Chrystusami) i Cezary Pazura (Życie wewnętrzne, Nic śmiesznego, Ajlawju). Miauczyński uosabia współczesnego zdegradowanego inteligenta, neurotycznego wrażliwca, który osuwa się w wulgarność i obłęd. Wiarygodność psychologiczną postaci twórca osiągnął przez konsekwentny rozwój rodzinnej historii bohatera i wyczucie dla frustracji społecznych swego czasu. Komedia zyskała status kultowej, o czym świadczy przeniesienie cytatów z dialogów do mowy potocznej Polaków. Kontynuację historii Miauczyńskich, ojca i syna stanowi film Wszyscy jesteśmy Chrystusami.
Film prezentowany w wersji zrekonstruowanej cyfrowo.
HYDROZAGADKA | HYDROZAGADKA
reż. Andrzej Kondratiuk, Polska 1970, 70’
Gorące lato. W Warszawie zaczynają dziać się dziwne rzeczy. W mieszkaniach nie ma wody, a w Wiśle znaleziono radioaktywną, ugotowaną rybę. Sprawcą całego zamieszania jest doktor Plama (Zdzisław Maklakiewicz), czarny charakter, który prowadzi tajemnicze interesy z maharadżą pustynnego Kaburu (Roman Kłosowski). Złoczyńca ma misterny plan, ale na przeszkodzie staje mu niezłomny i niezwyciężony superbohater As (Józef Nowak).
Hydrozagadka to wyraźna satyra na kulturę amerykańską, co zapewne sprawiło, że film prześlizgnął się przez cenzurę i uzyskał akceptację komunistycznych władz polskiej kinematografii. Reżyser Andrzej Kondratiuk uderza jednak także w PRL-owską rzeczywistość. Wygłaszane przez Asa hasła są wyraźną kalką peerelowskich sloganów, a wcielający się w jego postać Józef Nowak pomysłowo gra tu z własnym emploi aktora socrealistycznego, które zyskał za sprawą ról w filmach Celuloza i Pod gwiazdą frygijską.
Film prezentowany w wersji zrekonstruowanej cyfrowo.
MAŁŻEŃSTWO Z ROZSĄDKU | MAŁŻEŃSTWO Z ROZSĄDKU
reż. Stanisław Bareja, Polska 1967, 90’
Andrzej (Daniel Olbrychski), młody, ubogi artysta żyje na malowniczym poddaszu na Starówce i sprzedaje swoje obrazy pod Barbakanem. Poznaje śliczną dziewczynę, Joannę (Elżbieta Czyżewska), która też pragnie być artystką. Tymczasem rodzice dziewczyny, prywatni handlarze z bazaru Różyckiego, martwią się, jak ukryć swoje dochody. Idealną przykrywką byłby zięć o niekontrolowanych dochodach, które usprawiedliwiałyby posiadanie willi i auta…
Muzyczna komedia matrymonialna w reżyserii Stanisława Barei należy do najlepszych osiągnięć w historii tego gatunku. Aktorzy o talentach wokalnych i tanecznych wykonują z wdziękiem piosenki do tekstów Agnieszki Osieckiej i kompozycji Jerzego Matuszkiewicza. W pamięci widzów zapisały się szlagiery Miłość złe humory ma, Dziś bardzo się zmienił świat czy Panie Kwiatkowski, panie Kowalski. Gwiazdorska obsada postaci drugoplanowych (Bogumił Kobiela, Hanna Bielicka, Wojciech Pokora, Jarema Stępowski) tworzy komiczne tło dla pary romantycznych bohaterów.
Film prezentowany w wersji zrekonstruowanej cyfrowo.
ORGANIZATOR:
Fundacja Dla Kina
KINO POD BARANAMI