Repertuar 24 – 30 listopad
24.11 piątek
15:20 Siostrzeństwo świętej sauny / reż. Anna Hints / Estonia, Francja, Islandia / 2023 / 89′
16:55 Chłopi / reż. DK Welchman, Hugh Welchman / Polska / 2023 / 116′ – z angielskimi napisami / In Polish with english subtitles
19:00 W nich cała nadzieja / reż. Piotr Biedroń / Polska / 2023 / 88′
25.11 sobota
12:00 30. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda & Anima Pokaz Szmatkowe królestwo / Patchwork Kingdom / reż. prod. Serafiński Studio – animacja dla dzieci 3+
14:00 30. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda & Anima Pokaz Polskie animacje zgłoszone do nagród SFP 2022 | Polish animations submitted to the SFP 2022 awards (I)
16:00 30. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda & Anima Pokaz Polskie animacje zgłoszone do nagród SFP 2022 – Nagrodzone
18:00 30. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda & Anima Pokaz 31. edycja Międzynarodowych Warsztatów Filmu Animowanego, Kraków – Lanckorona | 31st edition of International Animated Film Workshops Cracow – Lanckorona / reż. / Polska / ’ — wstęp wolny
20:15 W nich cała nadzieja / reż. Piotr Biedroń / Polska / 2023 / 88′
26.11 niedziela
11:00 30. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda & Anima Pokaz królestwo / Patchwork Kingdom / reż. prod. Serafiński Studio – animacja dla dzieci 3+
13:00 30. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda & Anima Pokaz Świnka / Knor / reż. Mascha Halberstad / Holandia, Belgia / 2022 / 70′
15:00 30. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda & Anima Pokaz Pokaz filmów nagrodzonych I | Screening of awarded films I
17:00 30. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda & Anima Pokaz filmów nagrodzonych | Screening of awarded films II
19:00 30. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda & Anima Pokaz filmów nagrodzonych | Screening of awarded films III
21:10 W nich cała nadzieja / reż. Piotr Biedroń / Polska / 2023 / 88′
27.11 poniedziałek
16:30 Chłopi / reż. DK Welchman, Hugh Welchman / Polska / 2023 / 116′ – z angielskimi napisami / In Polish with english subtitles
18:45 Radical Move / reż. Aniela Gabryel / Polska / 2023 / 77′- z angielskimi napisami / In Polish – z angielskimi napisami / In Polish with english subtitles
20:15 W nich cała nadzieja / reż. Piotr Biedroń / Polska / 2023 / 88′
28.11 wtorek
16:15 W nich cała nadzieja / reż. Piotr Biedroń / Polska / 2023 / 88′
18:00 Przegląd Wima Wendersa / Dyskusyjny Klub Filmowy: Alicja w miastach / reż. Wim Wenders / Niemcy / 1974 / 117′ – with additional english subtitles
29.11 środa
15:20 Siostrzeństwo świętej sauny / reż. Anna Hints / Estonia, Francja, Islandia / 2023 / 89′
16:55 Chłopi / reż. DK Welchman, Hugh Welchman / Polska / 2023 / 116′ – z angielskimi napisami / In Polish with english subtitles
19:00 Przegląd Wima Wendersa: Amerykański przyjaciel / reż. Wim Wenders / RFN, Francja / 1977 / 128′ – with additional english subtitles
21:30 W nich cała nadzieja / reż. Piotr Biedroń / Polska / 2023 / 88′
30.11 czwartek
15:20 Siostrzeństwo świętej sauny / reż. Anna Hints / Estonia, Francja, Islandia / 2023 / 89′
16:55 Chłopi / reż. DK Welchman, Hugh Welchman / Polska / 2023 / 116′ – z angielskimi napisami / In Polish with english subtitles
19:00 Przegląd Wima Wendersa Paryż, Texas / reż. Wim Wenders / Francja, Wielka Brytania, RFN, / 1984 / 145′- with additional english subtitles
21:30 W nich cała nadzieja / reż. Piotr Biedroń / Polska / 2023 / 88′
Wim Wenders – Mistrz drogi
W ostatnim półwieczu wiele dzieł z bogatego dorobku Wima Wendersa znalazło się w programie najważniejszych imprez międzynarodowych. Do tej grupy należą obrazy, które będzie można zobaczyć w ramach tegorocznej retrospektywy niemieckiego twórcy i ulubieńca festiwalowych selekcjonerów. „Alicja w miastach” (1974), „Amerykański przyjaciel” (1977), „Paryż, Teksas” (1984), „Niebo nad Berlinem” (1987) oraz „Buena Vista Social Club” (1999) to perełki kina.
Tym, co łączy te filmy i charakteryzuje twórczość Wendersa, jest szczególna rola miejsca, w którym rozgrywa się akcja. Europejskie i amerykańskie miasta (Amsterdam, Berlin, Hamburg, Hawana, Houston, Los Angeles, Nowy Jork) mają swój znaczący wpływ na treść i rozwiązania reżyserskie. Wędrówka po tych metropoliach (oraz między nimi) staje się zarówno podróżą w czasie i przestrzeni, krajobrazie i historii, jak i tą bardziej intymną, nastawioną na poznawanie wewnętrznych światów jednostek i społeczeństw.
Przegląd tych pięciu filmów wraz z krótkimi wstępami w formie wykładu wideo przybliży sylwetkę reżysera i wprowadzi w tematykę dzieła, a także pozwoli osadzić je w szerszym, często podróżniczym kontekście.
Projekt współfinansowany przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Alicja w miastach formalnie rzecz biorąc czwarty film Wendersa, ale reżyser często klasyfikuje go jako swój pierwszy, ponieważ odkrywa w nim film drogi jako gatunek.
Jest to również pierwszy film Wendersa nakręcony częściowo w USA i pierwszy, w którym występuje jego alter ego Phillip Winter (Rüdiger Vogler). ALICJA W MIASTACH jest często porównywana do BRZDĄCA Charliego Chaplina. Film otrzymał Nagrodę Niemieckich Krytyków w 1974 roku.
Dziennikarz Phillip Winter chce napisać artykuł o Ameryce, ale poza zrobieniem serii polaroidów nic innego mu się nie udaje. Rozczarowany rozpoczyna podróż powrotną do Niemiec. Niechętnie zgadza się wziąć małą Alice pod swoją opiekę, ponieważ jej matka, którą spotyka w Nowym Jorku dzień przed wyjazdem, odmawia zajęcia się dziewczynką. W Amsterdamie matka nie pojawia się zgodnie z umową, więc Winter i Alice wyruszają na poszukiwanie babci Alice w Zagłębiu Ruhry. Podczas wspólnych poszukiwań ich początkowa wzajemna niechęć stopniowo przeradza się w sympatię.
Amerykański przyjaciel prezentowany był w konkursie głównym w Cannes, zdobył Nagrodę Niemieckich Krytyków i Złotą Niemiecką Nagrodę Filmową w 1977 roku i jest dziś uważany za dzieło wybitne. Inspiracją dla filmu była powieść Gra Ripleya Patricii Highsmith.
Jonathan Zimmermann (Bruno Ganz) wierzy, że wkrótce umrze na białaczkę. Pozbawiony skrupułów Amerykanin Tom Ripley (Dennis Hopper) dowiaduje się o tym i wykorzystuje chorobę Zimmermanna do własnych celów. Przedstawia Jonathana oszustowi Minotowi, który proponuje śmiertelnie choremu mężczyźnie, by został zawodowym seryjnym mordercą. W zamian ma otrzymać rozsądne wynagrodzenie, które zapewni jego żonie i dzieciom finansową przyszłość. Co ma do stracenia, skoro i tak umrze? Między dwoma skrajnie różnymi mężczyznami rodzi się przyjaźń, a Ripley ostatecznie interweniuje, gdy Zimmermann nie jest już zdolny do popełnienia kolejnego morderstwa.
Paryż, Teksas jest uważany za najbardziej znany i odnoszący największe sukcesy na świecie film Wendersa. Doceniony przez krytyków, był nominowany do Złotego Globu, zdobył wiele głównych międzynarodowych nagród, w tym Złotą Palmę w Cannes w roku 1984.
Ten niezwykły film drogi, oparty na scenariuszu laureata Nagrody Pulitzera Sama Sheparda, opowiada historię Travisa (Harry Dean Stanton), mężczyzny, który pewnego dnia w upale wędruje z Meksyku do Teksasu. Travis nie mówi ani słowa. Wydaje się też, że stracił większość wspomnień. Kieruje nim jednak pragnienie odnalezienia swojej rodziny –młodej żony Jane (Nastassja Kinski), którą prawdopodobnie naraził na śmiertelne niebezpieczeństwo swoją chorobliwą zazdrością, i jego 7- letniego syna Huntera. Przez cztery lata Travis był uznawany za zmarłego. Jego brat Walt przylatuje do Teksasu z Los Angeles, aby odnaleźć zaginionego brata. Walt wraz z żoną Ann zostali rodzicami zastępczymi Huntera. Bardzo trudno jest im teraz zrezygnować z tych ról, zwłaszcza gdy dowiadują się, że Travis chce wraz z synem wyruszyć na poszukiwanie Jane. Nie wiedzą o niej nic, poza tym, że prawdopodobnie mieszka w Houston…
Oprócz imponujących kreacji aktorskich Harry’ego Deana Stantona jako Travisa i Nastassji Kinski jako Jane, Paryż, Teksas stał się również filmem kultowym ze względu na wyjątkową ścieżkę dźwiękową autorstwa Ry Coodera.