Kino Paradox szczególnie poleca trzy wydarzenia w nadchodzącym tygodniu.
Wim Wenders – Mistrz drogi Tym, co łączy te filmy i charakteryzuje twórczość Wendersa, jest szczególna rola miejsca, w którym rozgrywa się akcja. Europejskie i amerykańskie miasta (Amsterdam, Berlin, Hamburg, Hawana, Houston, Los Angeles, Nowy Jork) mają swój znaczący wpływ na treść i rozwiązania reżyserskie. Wędrówka po tych metropoliach (oraz między nimi) staje się zarówno podróżą w czasie i przestrzeni, krajobrazie i historii, jak i tą bardziej intymną, nastawioną na poznawanie wewnętrznych światów jednostek i społeczeństw.
Opętanie reż. Andrzej Żuławski – film powstał po przerwanej przez komunistyczne władze realizacji “Na srebrnym globie”. Nagrodzony na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes, drugi francuski film artysty, mimo światowego rozgłosu nigdy nie miał oficjalnej szerokiej dystrybucji w Polsce. W latach 80. możliwość obejrzenia “Opętania” stwarzały wyłącznie Dyskusyjne Kluby Filmowe (także w ramach przeglądów zagranicznej twórczości reżysera). Dla wielu “Opętanie” uchodzi za film kultowy.
Pokaz przedpremierowy PIES I ROBOT to studium przyjaźni.
Mówi o jej znaczeniu i kruchości. Opowiada o mijającym czasie, stracie, ale także o ich przezwyciężaniu. Dlaczego ciągle wystawiamy na szwank nasze wzajemne relacje?
Kręcąc „Psa i Robota” reżyser chciał zbadać nieskończone narracyjne możliwości kina animowanego. Jest to medium, gdzie wszystko jest możliwe i nie ma żadnych ograniczeń formalnych.
PIES I ROBOT to podróż sensoryczna.
To historia opowiedziana obrazami, dźwiękami i muzyką. Pozwala nam śnić na jawie i towarzyszyć Psu i Robotowi w ich przygodach i kłopotach. To doświadczenie, które trzeba poczuć.
Repertuar 1 – 7 grudnia
01.12 piątek
15:40 Skąd dokąd / In the Rearview / reż. Maciek Hamela / Polska, Francja, Ukraina / 2023 / 84′ – z dodatkowymi angielskimi napisami
17:15 W nich cała nadzieja / reż. Piotr Biedroń / Polska / 2023 / 88′
19:00 Wim Wenders – Mistrz drogi: Niebo nad Berlinem / reż. Wim Wenders / Francja, RFN / 1987 / 128′
21:30 Koliber / reż. Francesca Archibugi / Włochy, Francja / 2022 / 126′
02.12 sobota
14:45 Kicia Kocia pod choinkę / reż. Marta Stróżycka / Polska / 2023 / 45′
15:40 Skąd dokąd / In the Rearview / reż. Maciek Hamela / Polska, Francja, Ukraina / 2023 / 84′ – z dodatkowymi angielskimi napisami
17:15 W nich cała nadzieja / reż. Piotr Biedroń / Polska / 2023 / 88′
19:00 Wim Wenders – Mistrz drogi: Buena Vista Social Club / reż. Wim Wenders / Niemcy, USA, Kuba, Wielka Brytania, Francja / 1999 / 101′
21:00 Koliber / reż. Francesca Archibugi / Włochy, Francja / 2022 / 126′
03.12 niedziela
14:45 Kicia Kocia pod choinkę / reż. Marta Stróżycka / Polska / 2023 / 45′
15:45 W nich cała nadzieja / reż. Piotr Biedroń / Polska / 2023 / 88’
17:30 Skąd dokąd / In the Rearview / reż. Maciek Hamela / Polska, Francja, Ukraina / 2023 / 84′ – z dodatkowymi angielskimi napisami
19:00 Koliber / reż. Francesca Archibugi / Włochy, Francja / 2022 / 126′
04.12 poniedziałek
15:40 Siostrzeństwo świętej sauny / reż. Anna Hints / Estonia, Francja, Islandia / 2023 / 89′
17:00 Skąd dokąd / In the Rearview / reż. Maciek Hamela / Polska, Francja, Ukraina / 2023 / 84′ – z dodatkowymi angielskimi napisami
18:30 Koliber / reż. Francesca Archibugi / Włochy, Francja / 2022 / 126′
20:50 W nich cała nadzieja / reż. Piotr Biedroń / Polska / 2023 / 88′
05.12 wtorek
16:00 W nich cała nadzieja / reż. Piotr Biedroń / Polska / 2023 / 88′
17:45 Koliber / reż. Francesca Archibugi / Włochy, Francja / 2022 / 126′
20:15 Opętanie / reż. Andrzej Żuławski / RFN, Francja / 1981 / 124′
06.12 środa
15:15 Pokaz mikołajkowy: Kicia Kocia pod choinkę / reż. Marta Stróżycka / Polska / 2023 / 45′ 16:15 Pokaz przedpremierowy: Pies i robot / reż. Pablo Berger / Hiszpania, Francja / 2023 / 102′
18:00 Pokazy Filmów Ukraińskich – Покази українських фільмів MAVKA. ЛІСОВА ПІСНЯ / reż. Олег Маламуж, Олександра Рубан / Ukraina / 2022 / 99′ — wstęp wolny / dubbing ukraiński
20:00 Koliber / reż. Francesca Archibugi / Włochy, Francja / 2022 / 126′
07.12 czwartek
15:40 Siostrzeństwo świętej sauny / reż. Anna Hints / Estonia, Francja, Islandia / 2023 / 89′
17:00 Skąd dokąd / In the Rearview / reż. Maciek Hamela / Polska, Francja, Ukraina / 2023 / 84′ – z dodatkowymi angielskimi napisami
18:30 Koliber / reż. Francesca Archibugi / Włochy, Francja / 2022 / 126′
20:50 W nich cała nadzieja / reż. Piotr Biedroń / Polska / 2023 / 88′
Skąd dokąd / In the Rearview
Początek inwazji Rosji na Ukrainę. Ludzie zawieszeni w czasie i przestrzeni, w obliczu niepewnego tu i teraz, decydują się na porzucenie tego, co mają najcenniejsze i wsiadają bez zastanowienia do zakurzonego vana na obcych rejestracjach. Samochód przemierza tysiące kilometrów, pełniąc rozmaite funkcje: poczekalni, szpitala, schronu, a przede wszystkim przestrzeni do zwierzeń i wyznań, którymi w sposób naturalny zaczynają dzielić się współtowarzysze podróży z przypadku. „Skąd dokąd” to portret zbiorowy złożony z doświadczeń ludzi, którzy mają jeden cel: znaleźć bezpieczne schronienie. W vanie, ich tymczasowym azylu, zniesione są różnice płci, wieku, koloru skóry, sprawności fizycznej, pochodzenia, tożsamości, poglądów czy wiary. W języku ukraińskim „skąd” (звідки / zvidky) i „dokąd” (куди / kudy), to też rutynowe pytania zadawane podczas próby przebicia się przez liczne punkty kontrolne, rozmieszczone na terenie Ukrainy.
„Skad dokąd” zdobył już blisko 20 nagród i był pokazywany na blisko 50 festiwalach w Polsce i na świecie.
Pies i Robot
Za oknem kolorowy, pełen życia i śmiechu Nowy Jork. Zwierzęta, tak jak ludzie, żyją swoimi sprawami, zakochują się, kłócą, znajdują przyjaciół – wszyscy z wyjątkiem PSA, który ze swojego mieszkania patrzy na zwariowane miasto ze smutkiem i nutką zazdrości. On też chciałby mieć przyjaciela, tylko… brakuje mu odwagi.
Pewnego dnia ulega słodkiej obietnicy reklamy i kupuje sobie przyjaciela – ROBOTA. Kiedy ROBOT ożywa, staje się dla PSA najlepszym kumplem na świecie. Wrotki, muzyka, hot dogi, wygłupy – tak wyglądają ich pełne zabawy dni.
Wszystko zmienia się w ostatni dzień lata, gdy wybierają się na plażę. Żeby ratować kumpla, który próbował zaprzyjaźnić się z wodą, PIES musi zostawić go na chwilę samego.
Jak się skończy ta przygoda?
Wim Wenders – Mistrz drogi
W ostatnim półwieczu wiele dzieł z bogatego dorobku Wima Wendersa znalazło się w programie najważniejszych imprez międzynarodowych. Do tej grupy należą obrazy, które będzie można zobaczyć w ramach tegorocznej retrospektywy niemieckiego twórcy i ulubieńca festiwalowych selekcjonerów. „Alicja w miastach” (1974), „Amerykański przyjaciel” (1977), „Paryż, Teksas” (1984), „Niebo nad Berlinem” (1987) oraz „Buena Vista Social Club” (1999) to perełki kina.
Tym, co łączy te filmy i charakteryzuje twórczość Wendersa, jest szczególna rola miejsca, w którym rozgrywa się akcja. Europejskie i amerykańskie miasta (Amsterdam, Berlin, Hamburg, Hawana, Houston, Los Angeles, Nowy Jork) mają swój znaczący wpływ na treść i rozwiązania reżyserskie. Wędrówka po tych metropoliach (oraz między nimi) staje się zarówno podróżą w czasie i przestrzeni, krajobrazie i historii, jak i tą bardziej intymną, nastawioną na poznawanie wewnętrznych światów jednostek i społeczeństw.
Koliber
Skąpana słońcem Toskania, lata 70-te. Błogie wakacje Carrerów upływają na relaksie w rytmie The Beatles, morskich kąpielach i wystawnych kolacjach. Wszystko się zmienia, gdy najstarszy syn, Marco, poznaje piękną Luisę, która na zawsze zagości w sercu chłopaka, zmieniając losy jego całej rodziny. Przez dekady jesteśmy świadkami pełnego emocji trójkąta miłosnego między Marco, tajemniczą Francuzką (Berenice Bejo) a piękną stewardessą (Kasia Smutniak). Oczami bohatera śledzimy niebywałe dzieje Carrerów na tle rzymskich uliczek, śródziemnomorskich klifów i paryskich alejek. To epicka podróż poprzez czas, przestrzeń i porywy serca mężczyzny, którego koleje losu stają się żywą kroniką florenckiego rodu na tle 50 lat włoskiej historii.