Kulturatka.pl - wydarzenia kulturalne w Krakowie
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Repertuar
    • Premiery
    • Festiwale
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
    • Fotografia
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
  • Dla dzieci
Kulturatka.pl – wydarzenia kulturalne
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Repertuar
    • Premiery
    • Festiwale
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
    • Fotografia
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
  • Dla dzieci
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Kulturatka.pl – wydarzenia kulturalne
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Home Działy główne Kino Festiwale

24.Festiwal Filmu Niemego „Z dalekiej Północy” 7-10 grudnia 2023

przez Alicja Csafordi
8 grudnia 2023
w Festiwale, Kino, Wydarzenia
Czas czytania: 20 minuty

7 grudnia rozpocznie się Festiwal Filmu Niemego – najstarszy w Polsce przegląd  filmów niemych, prezentowanych z towarzyszeniem muzyki na żywo.  Tegoroczna edycja Festiwalu odbędzie się pod hasłem Z DALEKIEJ PÓŁNOCY.  Program prezentuje niemą kinematografią skandynawską oraz wybitnych  twórców kina, wywodzących się z krajów Północy. Wydarzenie, organizowane przez Fundację Dla Kina oraz Kino Pod Baranami, potrwa do 10 grudnia. 

Hasło przewodnie 24. Festiwalu Filmu Niemego brzmi Z DALEKIEJ PÓŁNOCY, a jego program skupia się na twórcach związanych ze Skandynawią. Są to z jednej strony przedstawiciele tzw. szkoły szwedzkiej, jednego najważniejszych nurtów niemego kina. Z  drugiej – artyści skandynawskiego pochodzenia, którzy wyemigrowali, by rozwijać swoją karierę za granicą. W grudniowy weekend w Krakowie będzie można zobaczyć filmy takich reżyserów, jak: Victor Sjöström, Carl Theodor Dreyer, Benjamin Christensen 

i Mauritz Stiller (w tym roku przypada 140. rocznica jego urodzin). A na ekranie lśnić  będzie jedna z najjaśniejszych gwiazd światowego kina, pochodząca ze Szwecji Greta  Garbo, a także Asta Nielsen – urodzona w Kopenhadze, pierwsza europejska gwiazda  filmowa. 

Filmy wyświetlane będą z muzyką wykonywaną na żywo. Oniryczny świat namaluje dźwiękami wiolonczeli Dobrawa Czocher. Poprzez oryginalne instrumenty do najstarszych tradycji muzycznych sięgnie formacja The Magic Carpathians, a duet Kirszenbaum zinterpretuje na nowo muzykę folkową. Na Festiwal powrócą: duet SARAPATA, który łączy niebanalną elektronikę i romantyczne techno oraz Semi Invented Duo (Adrian Konarski i Michał Chytrzyński) z melancholijnymi  improwizacjami. Do filmów zagrają również: Stanisław Słowiński Trio (przestrzenn brzmienie skrzypiec, perkusji i fortepianu), Trifonidis/Mencel/Staromiejski (melodyjność z dodatkiem etnicznych dźwięków), Paweł Kaczmarczyk Trio (współczesny jazz rozpisany na klawisze, kontrabas i perkusję) oraz Ula Stosio  Supersonic Trio (gitarowe riffy z domieszką skrzypiec i perkusjonaliów).

24.Festiwal Filmu Niemego otworzy w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manngha film Symfonia zmysłów Clarence’a Browna – pierwsza wspólna produkcja Grety Garbo i Johna Gilberta. To właśnie ten porywający melodramat o burzliwych losach  miłosnego trójkąta uczynił ze szwedzkiej aktorki prawdziwą boginię ekranu i wielką gwiazdę kina niemego. W pokazie wezmą udział członkowie Stowarzyszenia Dawnej  Rabki Czar w strojach z końca lat 20. 

Greta Garbo pojawi się na ekranie również w filmie Dzikie orchidee Sidneya  Franklina – zmysłowej opowieści o pożądaniu, osadzonej wśród niezwykłej przyrody  wyspy Jawa. Autorem zdjęć do obu filmów jest William Daniels, o którym mówi się, że  stworzył fenomen szwedzkiej gwiazdy, w niezwykły sposób oświetlając jej twarz. Inna  ikona niemego kina – Asta Nielsen – prezentuje pełnię swojego aktorskiego talentu w filmie Hamlet (reż. Svend Gade i Heinz Schall). To zaskakująca adaptacja dramatu  Szekspira – duński książę jest dziewczyną, której prawdziwa tożsamość ukrywana jest  przez rodziców, marzących o osadzeniu jej na tronie.

W ramach 24. Festiwalu Filmu Niemego będzie można zobaczyć aż trzy filmy w  reżyserii Victora Sjöströma – czołowego twórcy szkoły szwedzkiej, który po  mistrzowsku operował przyrodą by podkreślać psychiczne i emocjonalne stany swoich  bohaterów. Doskonale widać to w filmie Banici, w którym dramatyczne losy pary  zakochanych toczą się na tle surowej natury, symbolizującej ścigające ich fatum. Również  w osadzonym na Dzikim Zachodzie dramacie Wicher Sjöström szczególną rolę przyznał  przyrodzie – wiatrowi, który doprowadza młodą dziewczynę (w tej roli Lillian Gish) do  obłędu. Trzeci film szwedzkiego reżysera w programie to imponujący nowatorskimi  zdjęciami i efektami specjalnymi Furman śmierci – posępna alegoria ludzkiego losu, przypominająca średniowieczny moralitet oraz Opowieść wigilijną Charlesa Dickensa. W  poczet twórców szwedzkiej szkoły zalicza się również Mauritza Stillera, którego Skarb  rodu Arne zakończy Festiwal. To epicka powieść o młodej kobiecie rozdartej między miłością a poczuciem sprawiedliwości, z wybitnymi zdjęciami Juliusa Jaenzona. 

Filmowa kariera reżysera Carla Theodora Dreyera trwała niemal pół wieku. Duński  twórca z powodzeniem odnalazł się w kinie dźwiękowym, jednak jego filmy nieme cieszą  się wielkim uznaniem. W programie 24. Festiwalu Filmu Niemego są dwie jego  produkcje sprzed przełomu dźwiękowego: Wdowa po pastorze – poruszające,  niepozbawione humoru kino ze znakomitą rolą Hildur Carlsberg oraz Michael – 

fascynujące studium relacji między dekadenckim artystą a jego młodszym protegowanym i modelem. W postać dojrzałego malarza wcielił się Benjamin Christensen – duński  aktor i reżyser, którego oryginalny film Czarownice zostanie pokazany podczas  festiwalowego Afterparty w Klubie Betel. To unikatowe dzieło, portretujące zagadnienie  polowań na czarownice na przestrzeni wieków, zyskało w latach 60. niemal kultowy  status. 

Podczas Festiwalu, w sobotę, odbędzie się wykład i pokaz makijażu filmowego, który  przybliży tajniki kultowych wizerunków gwiazd kina lat 20., w tym Grety Garbo. Wykład poprowadzi Kasia Wrona – profesjonalna makijażystka gwiazd i autorka książki Makijażowy anti-aging. 

W niedzielny poranek najmłodsi widzowie mogą wziąć udział w specjalnym wydaniu cyklu Baranki Dzieciom: pokazie bajek o tematyce filmowej i warsztatach plastycznych pod  hasłem Ruchome obrazy. 

Wybrane filmy zostaną wyświetlone z kopii 35mm, pochodzących ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Część filmów to wersje odrestaurowane  cyfrowo. 

W trakcie Festiwalu będzie można zdobyć egzemplarze książki Roberta Gottlieba Garbo. Najbardziej tajemnicza gwiazda Hollywood (Wydawnictwo Znak). W dniu  otwarcia, w promocyjnej cenie, dostępna do zakupu będzie ta oraz inne biografie gwiazd  kina: Audrey Hepburn w blasku sławy oraz Liz. Biografia intymna Elizabeth Taylor. 

Bilet z dowolnego pokazu 24. Festiwalu Filmu Niemego upoważnia do zniżki w  szwedzkich kawiarniach Kaffe Bageri Stockholm (ul. Łobzowska 17, ul. Podbrzezie  2, ul. Kościuszki – obok mostu Dębnickiego). 

Organizatorzy zachęcają również do udziału w filmowym preludium Festiwalu: w  poniedziałek, 4 grudnia, w ramach cyklu Filmy Wszech Czasów, w Kinie Pod Baranami  wyświetlony zostanie kostiumowy melodramat Królowa Krystyna Roubena Mamouliana. W tytułowej roli XVII-wiecznej szwedzkiej królowej wystąpiła Greta Garbo. 

Była to jedna z najważniejszych ról Garbo w kinie dźwiękowym. Pokaz poprzedzi krótki  wykład, który wygłosi Joanna Łuniewicz – filmoznawczyni i edukatorka filmowa. 

Wszystkie pokazy odbędą się w Kinie Pod Baranami, chyba że zaznaczono  inaczej. 

PROGRAM: 

PONIEDZIAŁEK, 4 GRUDNIA 

18.00 POKAZ W CYKLU FILMY WSZECH CZASÓW – PRELUDIUM 24. FFN KRÓLOWA KRYSTYNA | QUEEN CHRISTINA 

reż. Rouben Mamoulian, USA 1933, 97’ 

Film dźwiękowy 

Kopia 35mm ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. CZWARTEK, 7 GRUDNIA 

19.30 POKAZ INAUGURACYJNY W MUZEUM MANGGHA 

SYMFONIA ZMYSŁÓW | FLESH AND THE DEVIL 

reż. Clarence Brown, USA 1926, 93’ 

Muzyka na żywo: Stanisław Słowiński Trio 

Kopia 35mm ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha (ul. Marii Konopnickiej 26) 

PIĄTEK, 8 GRUDNIA 

18.00 FURMAN ŚMIERCI | KÖRKARLEN 

reż. Victor Sjöström, Szwecja 1921, 107’ 

Zarejestrowana muzyka (Matti Bye) 

Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów Swedish Film Institute. 

20.30 POKAZ W MAŁOPOLSKIM OGRODZIE SZTUKI 

WICHER | THE WIND 

reż. Victor Sjöström, USA 1928, 68’ 

Muzyka na żywo: Dobrawa Czocher 

Kopia 35mm ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Małopolski Ogród Sztuki (ul. Rajska 12), sala widowiskowa – poziom 0 

SOBOTA, 9 GRUDNIA 

13.00 WYKŁAD I POKAZ MAKIJAŻU FILMOWEGO 

prowadzenie: Kasia Wrona 

Wstęp wolny – zapisy od 1 grudnia – formularz dostępny na www.kinopodbaranami.pl. Liczba miejsc ograniczona. Czas trwania: 60-75’ 

14.30 WDOWA PO PASTORZE | PRÄSTÄNKAN 

reż. Carl Theodor Dreyer, Szwecja 1920, 94’ 

Muzyka na żywo: Ula Stosio Supersonic Trio 

Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów Swedish Film Institute. 

18.15 DZIKIE ORCHIDEE | WILD ORCHIDS

reż. Sidney Franklin, USA 1929, 84’ 

Muzyka na żywo: Semi-Invented Duo 

Kopia 35mm ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. 

21.00 BANICI | BERG-EJVIND OCH HANS HUSTRU 

reż. Victor Sjöström, Szwecja 1918, 111’ 

Muzyka na żywo: The Magic Carpathians 

Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów Swedish Film Institute. 

23.00 AFTERPARTY W KLUBIE BETEL 

CZAROWNICE | HÄXAN: ETT KULTURHISTORISKT FÖREDRAG I LEVANDE BILDER reż. Benjamin Christensen, Szwecja 1922, 106’ 

Muzyka na żywo: SARAPATA 

Klub Betel (pl. Szczepański 3) 

NIEDZIELA, 10 GRUDNIA 

11.00 BARANKI DZIECIOM – RUCHOME OBRAZY 

Pokaz bajek i warsztaty plastyczne dla dzieci. 

14.00 HAMLET | HAMLET 

reż. Svend Gade, Heinz Schall, Niemcy 1921, 116’ 

Muzyka na żywo: Trifonidis/Mencel/Staromiejski 

Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów DFF – Deutsches Filminstitut & Filmmuseum. 

17.30 MICHAEL | MIKAËL 

reż. Carl Theodor Dreyer, Niemcy 1924, 95’ 

Muzyka na żywo: Paweł Kaczmarczyk Trio 

Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung w  Wiesbaden. 

20.45 SKARB RODU ARNE | HERR ARNES PENGAR 

reż. Mauritz Stiller, Szwecja 1919, 110’ 

Muzyka na żywo: Kirszenbaum 

Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów Swedish Film Institute. 

Filmy wyświetlane z polskimi i angielskimi napisami. 

BILETY: 

Filmy z muzyką na żywo: 45 PLN | 40 PLN 

Film bez muzyki na żywo: 25 PLN 

Baranki Dzieciom: 16 PLN 

Afterparty w Klubie Betel: wstęp wolny 

Wykład i pokaz makijażu filmowego: wstęp wolny (zapisy www.kinopodbaranami.pl) KARNET (9 seansów): 265 PLN  

O FILMACH: 

BANICI | BERG-EJVIND OCH HANS HUSTRU 

reż. Victor Sjöström, Szwecja 1918, 111’

Rozgrywająca się w XVIII wieku na Islandii opowieść o tragicznej miłości wdowy i  oskarżonego o kradzież banity. Tajemniczy nieznajomy (w tej roli reżyser Victor  Sjöström) przybywa na farmę na północy kraju. Budzi zainteresowanie owdowiałej  właścicielki nieruchomości, Halli (Edith Erastoff), o której względy zabiega miejscowy  komornik. Powoli na jaw wychodzi prawdziwa tożsamość przybysza, który w  rzeczywistości jest złodziejem i zbiegiem o imieniu Eyvind. Mężczyzna ucieka przed  wymiarem sprawiedliwości w wysokie góry, gdzie wraz z wraz z Hallą wiodą szczęśliwe  życie. Przeszłość nie daje jednak o sobie zapomnieć. 

Dramatyczne losy bohaterów toczą się na tle surowej natury, która symbolizuje ścigające zakochanych fatum. Opustoszałe krajobrazy oddają pustkę i przerażenie bohaterów, a przeszywające zimno podkreśla ich osamotnienie. Banici to adaptacja sztuki Jóhanna Sigurjónsona Berg-Ejvind i jego żona – islandzkiego dramaturga piszącego po duńsku.  Film Sjöströma uznawany jest za pierwsze arcydzieło szwedzkiej szkoły filmowej i jego największe reżyserskie osiągnięcie. Francuski reżyser Louis Delluc nazwał Banitów 

najpiękniejszym filmem na świecie. 

Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów Swedish Film Institute. Muzyka na żywo: The Magic Carpathians 

DZIKIE ORCHIDEE | WILD ORCHIDS 

reż. Sidney Franklin, USA 1929, 84’ 

Jeden z ostatnich hollywoodzkich filmów niemych. Piękny wizualnie, z ekstrawagancką  scenografią i uwodzicielskimi sukniami autorstwa Gilberta Adriana (Adrian Adolph  Greenburg) – czołowego kostiumografa wytwórni MGM i stałego współpracownika Grety  Garbo. 

Dzikie orchidee to zmysłowa opowieść o pożądaniu osadzona wśród niezwykłej przyrody  wyspy Jawa. Zachwyca egzotyczną scenerią i bogactwem obrazów. 

Lillie (Greta Garbo) jest żoną znacznie starszego, bogatego inwestora (Lewis Stone),  który ma nadzieję zbić fortunę na indonezyjskiej wyspie Jawa, znanej z plantacji herbaty.  W trakcie podróży z San Francisco, małżeństwo spotyka na statku księcia de Gace  (szwedzki aktor Nils Asther). Ten porywczy, skłonny do przemocy młody mężczyzna jest zafascynowany Lillie i podczas pobytu na wyspie próbuje uwieść kobietę. Ta stara się odrzucać jego zaloty. Tymczasem mąż Lillie zaczyna mieć wątpliwości co do jej wierności. 

Autorem zdjęć do filmu jest William Daniels, o którym mówi się, że stworzył fenomen Grety Garbo, w niezwykły sposób oświetlając jej twarz. Daniels po latach wspominał, że  żałuje, że nie zdołał sfotografować Garbo w kolorze. 

W trakcie zdjęć Garbo otrzymała informację o śmierci reżysera Mauritza Stillera – swojego mentora i przyjaciela. Wstrząśnięta gwiazda chciała wrócić do Szwecji by go  pożegnać, jednak studio MGM zabroniło jej przerwania pracy nad filmem. 

Kopia 35mm ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Muzyka na żywo: Semi-Invented Duo 

Partner pokazu: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny. 

FURMAN ŚMIERCI | KÖRKARLEN 

reż. Victor Sjöström, Szwecja 1921, 107’

Oparty na noweli Selmy Lagerlöf film Victora Sjöströma to posępna alegoria śmierci i  ludzkiego losu, przypominająca średniowieczny moralitet oraz Opowieść wigilijną Charlesa Dickensa. Alkoholik David Holm (w tej roli reżyser Victor Sjöström) podczas  sylwestrowej nocy przypomina sobie zmarłego przed rokiem przyjaciela oraz  opowiedzianą przez niego legendę: ten, kto umrze ostatniej nocy w roku, przez kolejne  dwanaście miesięcy będzie powoził wozem samej śmierci i zbierał do niego dusze  zmarłych. Gdy Holm umiera w sylwestrową noc, na własne oczy przekonuje się o  prawdziwości tego niepokojącego podania. 

Furman śmierci (znany również jako Wózek widmo i Woźnica śmierci) to film o bardzo  złożonej strukturze, przenoszący widza do różnych momentów z życia Davida Holma. 

Dzieło Sjöströma do dziś zachwyca nowatorskimi zdjęciami Juliusa Jaenzona – czołowego operatora szkoły szwedzkiej oraz imponującymi efektami specjalnymi. Obrazy  przenikających przez ściany i drzwi paranormalnych bytów osiągnięto za pomocą  nowatorskiej metody nakładania na sobie dwóch taśm. Film wywarł silny wpływ na wielu  późniejszych reżyserów, a nawiązania do Furmana śmierci odnaleźć można m.in. w Siódmej pieczęci Ingmara Bergmana oraz Lśnieniu Stanleya Kubricka. 

Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów Swedish Film Institute. Film prezentowany w wersji z nagraną muzyką. 

W napisanej na orkiestrę kameralną melodyjnej muzyce usłyszeć można zarówno  melancholijny walc, jak i niepokojące tango, w którym smyczki imitują skrzypiące koła  wozu. Autorem kompozycji jest Matti Bye – szwedzki pianista, który przez lata  występował w Cinematheque w Sztokholmie, grając muzykę na żywo do filmów niemych.  Jest jednym z najbardziej rozchwytywanych szwedzkich kompozytorów muzyki filmowej. 

HAMLET | HAMLET 

reż. Svend Gade, Heinz Schall, Niemcy 1921, 116’ 

Adaptacja dramatu Williama Szekspira. Pod nieobecność starego króla Hamleta, jego  żona rodzi córkę. Wiedząc, że władca będzie rozczarowany, królowa postanawia przebrać  dziewczynkę za chłopca. Wiele lat później Hamlet, wciąż udając młodego mężczyznę,  wyjeżdża na studia na uniwersytet w Wittenberdze. Tam zakochuje się w Horacym… 

Film jest dość wierną adaptacją dramatu Williama Szekspira z jedną istotną różnicą: Hamlet jest dziewczyną, której prawdziwa tożsamość ukrywana jest przez rodziców,  marzących o osadzeniu potomkini na tronie. Zmiana była inspirowana głośną książką  Edwarda P. Vininga The Mystery of Hamlet: An Attempt to Solve an Old Problem, w której  pisarz postulował, że duński książę był w istocie kobietą. Twórcy filmu po mistrzowsku  operują światłem i cieniem. Główna bohaterka ukrywa w mroku swoje ciało,  pozostawiając na widoku jedynie ekspresyjną, jasną twarz. W pamięć zapada imponująca  scena, w której Hamlet schodzi po wielkich schodach oświetlonych przez żołnierzy  niosących płonące pochodnie. 

W roli tytułowej wystąpiła Asta Nielsen – pochodząca z Danii wielka gwiazda niemego  kina, której powściągliwa gra aktorska wzbudziła zachwyt ówczesnych krytyków. To  właśnie ona wyprodukowała film w założonej w tym celu w 1920 roku w Berlinie własnej  firmie producenckiej o nazwie Art-Film GmbH. 

Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów DFF – Deutsches Filminstitut &  Filmmuseum.

Muzyka na żywo: Trifonidis/Mencel/Staromiejski 

Partner pokazu: Goethe-Institut w Krakowie 

CZAROWNICE | HÄXAN: ETT KULTURHISTORISKT FÖREDRAG I LEVANDE BILDER reż. Benjamin Christensen, Szwecja 1922, 106’ 

Utrzymany w duchu niemieckiego ekspresjonizmu, nowatorski i unikatowy film,  portretujący zagadnienie polowań na czarownice na przestrzeni wieków. Film podzielony  jest na siedem rozdziałów, z których każdy poświęcony jest nieco innemu tematowi.  Duński reżyser Benjamin Christensen przedstawia na ekranie m.in. rytualne sabaty  czarownic, sposoby działania inkwizycji, procesy oskarżonych o stosowanie magii, a także  różne piekielne istoty. 

Christensen spędził kilka lat, śledząc historię magii i okultyzmu w różnych tekstach  kultury. Czarownice przypominają bogato ilustrowany wykład, w którym nie brak  sekwencji inscenizowanych z udziałem aktorów. Reżyser zestawia dawne praktyki  magiczne ze współczesnymi chorobami psychicznymi, podkreślając negatywne skutki  oddziaływania stereotypów i przesądów na psychikę jednostki. 

W latach 60. film spopularyzował William S. Burroughs, który opatrzył go nowym,  autorskim komentarzem. 

Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów Swedish Film Institute. Muzyka na żywo: SARAPATA 

MICHAEL | MIKAËL 

reż. Carl Theodor Dreyer, Niemcy 1924, 95’ 

Zrealizowany w Niemczech film duńskiego reżysera, Carla Theodora Dreyera (Męczeństwo Joanny d’Arc). Austriacki aktor Walter Slezak wciela się w postać  tytułowego Mikaëla, młodego asystenta i modela malarza Claude’a Zoreta (w tej roli Benjamin Christensen, reżyser Czarownic). Mężczyzn łączy wielka miłość, której  towarzyszy równie wielka zazdrość, wywołana przez pojawienie się księżniczki Lucii  Zamikow (Nora Gregor). 

Michael przez lata uważany był za zaginiony, aż do roku 1958, kiedy kopię odnaleziono w  East German Film Archive. Uznawany jest za przykład Kammerspielu – nurtu filmowego w  niemieckim kinie niemym lat 20., którego bohaterami byli zwykli ludzie o tragicznych  losach. Film Dreyera powstał na podstawie powieści Hermana Banga, a współautorką  scenariusza była Thea von Harbou – niemiecka pisarka, scenarzystka filmowa i aktorka  teatralna. 

Film wyróżnia się psychologiczną głębią oraz wielką dbałością o scenografię, na którą  złożyły się autentyczne dzieła sztuki – obrazy, rzeźby, meble i biżuteria. W chwili premiery Michael został bardzo pozytywnie odebrany w Niemczech i Danii (ojczyźnie reżysera),  jednak zupełnie nie spodobał się amerykańskiej widowni. Na docenienie w tym kraju  przyszło mu czekać wiele lat. Dziś uważany jest za jeden z najważniejszych queerowych  filmów epoki kina niemego. 

Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung  (www.murnau-stiftung.de) w Wiesbaden. 

Muzyka na żywo: Paweł Kaczmarczyk Trio 

Partner pokazu: Goethe-Institut w Krakowie

SKARB RODU ARNE | HERR ARNES PENGAR 

reż. Mauritz Stiller, Szwecja 1919, 110’ 

Filmowy owoc współpracy noblistki Selmy Lagerlöf i reżysera Mauritza Stillera. XVI wieczna Szwecja. Elsalill, przybrana córka bogatego pana Arne, jest jedyną osobą, która przeżyła krwawy najazd, jaki jej rodzinie zgotowali szkoccy żołnierze. Nieświadoma  dziewczyna zakochuje się w jednym z oprawców. Ze sportretowaną na ekranie grą miłości  i podejrzeń nieustająco przeplata się motyw winy i kary. 

Kino okazało się być idealnym medium do tego, by przekazać mistyczną aurę powieści  Selmy Lagerlöf. Wielką rolę w dziele Mauritza Stillera pełni natura: zamarznięty świat  pokryty lodem i śniegiem dodaje opowieści niepokoju i zapowiada tragiczny finał. Uwagę zwracają liczne kontrasty – między czernią a bielą, śniegiem i ludzkimi sylwetkami,  skutym lodem krajobrazem a ciemnymi budowlami, znakomicie wydobyte w genialnych  zdjęciach autorstwa Juliusa Jaenzona. Scena żałobnego pochodu wijącego się wśród  bezkresnej bieli zapisała się na zawsze w historii sztuki filmowej. W rolę Elsalill wcieliła  się Mary Johnson, nazywana „szwedzką Lillian Gish”. 

Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów Swedish Film Institute. Muzyka na żywo: Kirszenbaum 

SYMFONIA ZMYSŁÓW | FLESH AND THE DEVIL 

reż. Clarence Brown, USA 1926, 93’ 

Pierwsza wspólna produkcja Grety Garbo i Johna Gilberta. Film, który uczynił ze  szwedzkiej aktorki prawdziwą boginię ekranu i wielką gwiazdę kina niemego. Symfonia  zmysłów to tragiczna historia dwóch przyjaciół z dzieciństwa, w których życiu pojawia się  pociągająca femme fatale. Leo (Gilbert) i Ulrich (Lars Hanson) wracają ze szkoły  kadetów. Na stacji kolejowej, pierwszy z nich poznaje oszałamiająco piękną Felicitas  (Garbo), o której względy pojedynkuje się z jej mężem. Gdy ten ginie, Leo zostaje  zmuszony do pięcioletniej służby wojskowej w Afryce. Po powrocie dowiaduje się, że jego  ukochana znalazła szczęście w ramionach innego – jego bliskiego przyjaciela, Ulricha. 

Kiedy diabeł nie może dosięgnąć nas przez duszę, stwarza piękną kobietę, by dosięgła  nas przez ciało – głoszą pierwsze słowa filmu, trafnie zapowiadając burzliwe losy  miłosnego trójkąta. To właśnie w Symfonii zmysłów, z pomocą oświetleniowca Williama  H. Danielsa, Greta Garbo wypracowuje swoje charakterystyczne, omdlewające spojrzenie. Symfonia zmysłów to pierwszy tytuł zrealizowany przez Garbo z reżyserem 

Clarencem Brownem, który uważany jest za “kodyfikatora” jej ekranowego emploi.  Film odniósł spektakularny sukces, z dnia na dzień umacniając pozycję szwedzkiej  aktorki. 

Kopia 35mm ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Muzyka na żywo: Stanisław Słowiński Trio 

Partner pokazu: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny. 

WDOWA PO PASTORZE | PRÄSTÄNKAN 

reż. Carl Theodor Dreyer, Szwecja 1920, 94’ 

Film Carla Theodora Dreyera, który zapowiada kluczowe wątki jego późniejszej  twórczości. Młody wikary stara się o stanowisko pastora. Po wygłoszeniu porywającego kazania zdobywa upragnioną posadę. Nie wie jednak, że bycie pastorem jest powiązane z  obowiązkiem poślubienia wdowy po poprzedniku… 

Zdjęcia do filmu powstały w XVII-wiecznej wiosce-skansenie Maihaugen w Lillehammer w  Norwegii. Wyjątkowa rola Hildur Carlsberg, jako tytułowej wdowy, uważana jest za jedną  z najlepszych kreacji aktorskich w szwedzkim kinie niemym. Niestety, wkrótce po  zakończeniu zdjęć aktorka zmarła. 

Dreyer odnosi się do swojej bohaterki z szacunkiem, ukazując ją jako głęboko  niezrozumianą ofiarę społecznych norm. Wdowa po pastorze to jeden z pierwszych  filmów wytwórni Svensk Filmindustri, która w latach 20. XX wieku zrealizowała serię  odnoszących sukcesy produkcji według powtarzalnego wzorca: były to historie oparte na  znanej literaturze, rozgrywające się w autentycznej skandynawskiej scenerii i dotykające  tematów związanych z ludzką duszą i egzystencją. 

Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów Swedish Film Institute. Muzyka na żywo: Ula Stosio Supersonic Trio 

WICHER | THE WIND 

reż. Victor Sjöström, USA 1928, 68’ 

Najwybitniejsze dzieło amerykańskiego okresu twórczości Victora Sjöströma, mistrza  szwedzkiej szkoły filmowej. Młoda, piękna i wrażliwa Letty przyjeżdża z Wirginii do  wietrznego Teksasu, gdzie poślubia niechcianego mężczyznę. Delikatna dziewczyna musi  stawić czoła nie tylko wrogiemu otoczeniu, którego nie rozumie, ale i destrukcyjnym siłom natury. Szalejący wiatr i wciskający się wszędzie pustynny piasek stopniowo  doprowadzają bohaterkę do obłędu, budząc ostatecznie jej dziką naturę i wyzwalając  drzemiącą w niej wielką siłę. 

Występująca w głównej roli, niekwestionowana gwiazda niemego kina, Lillian Gish,  wpadła na pomysł filmowej adaptacji głośnej powieści Dorothy Scarborough i to ona  właśnie wybrała Sjöströma na reżysera. Partneruje jej wybitny szwedzki aktor Lars  Hanson. 

Film łączy ze sobą realistyczną fabułę i poetycką atmosferę oraz przypisywaną dawnym  ludowym wierzeniom symbolikę. Reżyser przedstawił naturę jako siłę determinującą  sytuację bohaterów, portretując ją w sposób niezwykle plastyczny. Wiatr i wdzierający się  wszędzie piasek stają się elementami fabuły na równi z bohaterami filmu. Dzięki  warsztatowej precyzji reżysera oraz kunsztowi aktorskiemu Gish, powstało dzieło  wielowymiarowe, opowiadające o rozczarowaniu, samotności i trudnym dorastaniu do  uczuć. 

Kopia 35mm ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Muzyka na żywo: Dobrawa Czocher 

Partner pokazu: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny. O MUZYKACH: 

DOBRAWA CZOCHER 

Dobrawa Czocher – absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. Feliksa  Nowowiejskiego w Gdańsku, laureatka licznych konkursów solowych i muzyki kameralnej. 

Brała udział w wielu kursach mistrzowskich pracując z pedagogami z całego świata oraz w  festiwalach muzyki kameralnej. Była członkiem prestiżowego Junge Deutsche  Philharmonie, a w 2017 roku odbyła roczne praktyki jako lider grupy wiolonczel w Neue  Philharmonie Berlin (Niemcy). Od września 2018 związana jest z Filharmonią im.  Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, gdzie pełni funkcję solisty – lidera. Od 2015 roku  tworzy duet z pianistką Hanną Raniszewską (Hania Rani), w ktorym łączy klasyczne  podejście do instrumentu z fascynacją muzyką eksperymentalną i elektroniczną.  Pierwszym owocem duetu Hania Rani & Dobrawa Czocher była płyta Biała Flaga zawierająca 10 aranżacji utworów Grzegorza Ciechowskiego na wiolonczelę i fortepian. W  2021 roku duet podpisał kontrakt z legendarną wytwórnią Deutsche Grammophon, tym  samym stając się najmłodszym duetem kompozytorskim w historii wytwórni. Z wydanym  przez Deutsche Grammophon Inner Symphonies duet wyruszył w trasę koncertową po  Europie prezentując materiał w wielu prestiżowych salach koncertowych. Uwielbia  poszerzać spektrum brzmienia wiolonczeli, oscylując pomiędzy muzyką klasyczną, a  współczesną, a jej mottem jest, aby nigdy nie przestawać się rozwijać, co udowodniła  komponując własną muzykę. W sierpniu 2022 roku wiolonczelistka podpisała kontrakt z  wytwórnią BMG / Modern Recordings, która w styczniu 2023 wydała jej debiutancki  solowy album Dreamscapes. 

W 2021 roku na 22. Festiwalu Filmu Niemego razem z Hanią Rani wykonała muzykę  na żywo do filmu Kobieta znikąd. 

https://dobrawaczocher.com/ 

https://www.facebook.com/profile.php?id=100069713918266 

KIRSZENBAUM 

Kacper Szpyrka – wokal, skrzypce, looper 

Jakub Wiśniewski – wokal, gitara, stombox 

Kirszenbaum to wspólne przedsięwzięcie Kacpra Szpyrki (filozofa, księgarza, i  skrzypka, który nagrywał m.in. z HellHaven czy Morświnem) oraz Jakuba  Wiśniewskiego (anglisty, techwritera i gitarzysty), których uprzednia współpraca w  zespole Pora Wiatru zaowocowała ponad 150 koncertami, występem w finale programu 

Must Be the Music, główną nagrodą polskiej edycji Festiwalu Emergenza, serią crowd fundingowych koncertów w tramwajach czy występem na niemieckim Taubertal Festival.  Przed debiutem płytowym Stypa komedianta (Karrot Kommando, 2019), nagranym we  współpracy z Radiowym Centrum Kultury Ludowej, Kirszenbaum własnym sumptem  opublikował kilka pojedynczych utworów oraz EP Golem XV, wraz z towarzyszącymi im  kolażami filmowymi. Drugi album Kirszenbaum, Się (Karrot Kommando, 2021),  zarejestrowany został przez Andrzeja Giegiela (Pablopavo i Ludziki) i Roberta Nastala  (Nosowska), wyprodukowany przez załogę Studio AS One i Mariusza Dziurawca (Kapela  Ze Wsi Warszawa), a poetycko i wokalnie udzielił się gość specjalny: Marcin Świetlicki. W  warstwie muzycznej, mocno eklektyczny styl projektu oparty jest na bliskiej współpracy  gitar, post-rockowych skrzypiec i nagrywanych na żywo loopów. Wszystko to składa się  na współczesną i bardzo specyficzną interpretację słowiańskich, klezmerskich i  anglosaskich folków, podlaną dynamicznym, szepcząco-krzyczącym duetem wokalnym. 

https://www.facebook.com/kirszen 

https://karrot.pl/kirszenbaum/ 

PAWEŁ KACZMARCZYK TRIO

Paweł Kaczmarczyk – syntezatory 

Alan Wykpisz – gitara basowa 

Grzegorz Pałka – perkusja 

Gdy usłyszymy chopinowską poetykę brzmienia, następnie potężne akordy  przypominające dzwony w kompozycjach Rachmaninowa, kilka taktów później  przypomnimy sobie utwory Paderewskiego oraz zabiegi harmoniczne Bartóka, a zaraz  potem barwne przestrzenie impresjonistów fortepianowych, to prawdopodobnie  znaleźliśmy się na koncercie Paweł Kaczmarczyk Trio. Koncerty tria są bardzo  spontaniczne, praca z motywami i wolnymi fragmentami muzyki przynosi słuchaczowi  nowe doświadczenia estetyczne. Niezależnie od tego, czy jest to unisono, czy polifonia,  pełne akordy, dysonansowe, nieoczekiwane zakończenia utworów, muzycy pozwalają  słuchaczom na zanurzenie się w procesie tworzenia. 

Paweł Kaczmarczyk – pianista-wirtuoz, który swoją muzykę improwizowaną i pisaną  tworzy w zupełnie inny sposób. Trudno jest scharakteryzować jego twórczość pod  względem gatunku, ponieważ przekracza ona granice jazzu. Jednocześnie to właśnie jazz  jest gatunkiem, w którym Kaczmarczyk może realizować swoje pomysły. Jego utwory  charakteryzuje intuicja, intymność, inwencja i improwizacja. Nagrywał dla wielu  prestiżowych wytwórni, takich jak ACT Music, Fresh Sound Records czy Hevhetia. Jako  twórca albumu Complexity In Simplicity (ACT Music 2009), w owym czasie stał się  trzecim (po Stańce i Wasilewskim) polskim artystą jazzowym nagrywającym dla tak  znanej oficyny wydawniczej w roli lidera zespołu. Przez ostatnie dwie dekady nagrał sześć  wspaniale przyjętych albumów, które przyniosły mu liczne nagrody. Od 2000 roku  związany ze słynnym klubem u Muniaka. 

Alan Wykpisz – gitarzysta basowy, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Student  Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Jest członkiem High Definition  Quartet, z którym był nominowany do nagrody Fryderyk 2014. Laureat wielu konkursów,  m.in.: Jazz Hoeilaart 2011, Bass2012 Copenhagen, Tarnów International Jazz Contest  2014. Trzykrotny stypendysta Ministra Kultury oraz laureat nagrody „Debiut Śląski”. 

Grzegorz Pałka – perkusista jazzowy, urodzony w 1994 roku w Krakowie. Absolwent  Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończył z wyróżnieniem. Nagradzany w  międzynarodowych i krajowych konkursach i na festiwalach perkusyjnych oraz jazzowych.  Trzykrotnie nominowany do Fryderyków. W roku 2016 oraz 2018 za osiągnięcia  artystyczne otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.  Współpracował z wieloma wybitnymi muzykami z całego świata (Janusz Muniak, Piotr  Wojtasik, Jacek Niedziela-Meira, Andy Middleton, Piotr Baron, Jorge Vistel, Dominik  Wania, Kuba Badach czy Kuba Stankiewicz). 

https://pawelkaczmarczyk.com/ 

https://www.facebook.com/PawelKaczmarczykMusic 

SARAPATA 

SARAPATA łączy w sobie wiele skrajności oraz liczne doświadczenia zdobyte na różnych  odcinkach muzycznej drogi. Michał i Mateusz Sarapata miłość do harmonii wynieśli z  akompaniowania zespołowi Lor, a także ze współtworzenia w przeszłości własnej grupy  SALK, dzięki której ich muzyka – wykorzystująca głównie klasyczne instrumenty – opierała się na onirycznych, niemal baśniowych opowieściach. Po godzinach odkładają  gitary, by dać upust swojej największej miłości – muzyce elektronicznej, a dokładniej  techno. Muzyka tego duetu dostarcza ogromnej ilości wrażeń, które skłaniają do tańca i są jak wprowadzenie do rytuału. Techno w wykonaniu braci Sarapata dalekie jest od  banału. To kolorowe, bogate, organiczne i pulsujące dźwięki. EP1, debiutancka płyta  braci, to nie tylko chęć określenia własnego charakteru, ale też odważna próba  wprowadzenia zupełnie nowej estetyki na polskiej scenie. Moderatowy trance łączy się z eterycznym brzęczeniem Jona Hopkinsa czy Kiasmosa, a to tworzy nieznośnie chwytliwą  mieszankę, która wbija się do głowy i nie zamierza jej opuścić. Bracia dodają do tego wyjątkowy talent do konstruowania doskonałych harmonii, którego źródła można upatrywać w doświadczeniach z tworzenia muzyki filmowej. SARAPATA i ich debiutancki materiał został doceniony między innymi przez takie media, jak RedBull, Electronic Beats  (zarówno polski, jak i niemiecki), KMAG czy Wysokie Obcasy. W 2022 roku pojawili się  między innymi na takich festiwalach jak Audioriver, Tauron Nowa Muzyka, FEST Festival,  ON Air, LAS Festival, OFF Scena oraz Wodecki Twist. W maju 2022 roku zostali zaproszeni  do Wilna na Europavox Festival, międzynarodowy festiwal showcase’owy. 

https://www.facebook.com/SARAPATAMUSIC 

SEMI-INVENTED DUO 

Adrian Konarski – fortepian 

Michał Chytrzyński – skrzypce 

Na 12. Festiwalu Filmu Niemego w Krakowie narodził się zespół Semi-Invented Trio.  Adrian Konarski, kompozytor muzyki do filmów zaprosił do współpracy Sławomira  Bernego, by zagrać do polskiej niemej produkcji Szlakiem hańby. Później skład został  poszerzony o skrzypka Michała Chytrzyńskiego. Muzycy wystąpili z projektem w Wiedniu,  Bukareszcie, Kluż-Napoce oraz Kiszyniowie. Trio spotkało się ponownie podczas kilku  edycji Festiwalu Filmu Niemego. W tym roku wystąpi w kolejnej konfiguracji jako duet  Konarski & Chytrzyński. 

Adrian Konarski – uznany kompozytor muzyki filmowej i teatralnej, twórca ścieżek  dźwiękowych między innymi do Pręg i Senności Magdaleny Piekorz oraz sztuk teatralnych  i filmów w reżyserii Jerzego Stuhra, a także musicali. Absolwent wydziału Kompozycji,  Dyrygentury i Teorii Muzyki na Akademii Muzycznej w Krakowie (2000). Od 1994 roku  współpracuje z Piwnicą pod Baranami, a od 2007 roku jest członkiem Europejskiej  Akademii Filmowej. W 2010 roku rozpoczął współpracę z hollywoodzkim reżyserem  Philippem Morą, angielskim aktorem Peterem Strakerem oraz niemiecką telewizją WDR. 

Michał Chytrzyński – przygodę ze skrzypcami rozpoczął w wieku sześciu lat i przebył  długą drogę edukacji w szkole muzycznej, liceum i na studiach na Akademii Muzycznej w  Krakowie. Od wielu lat jest skrzypkiem Teatru Bagatela, teatru STU oraz Narodowego  Starego Teatru w Krakowie. Bierze udział w wielu koncertach oraz nagraniach w Polsce i  za granicą. Od 2006 roku współpracuje z Piwnicą pod Baranami. 

facebook.com/semiinventedtrio 

STANISŁAW SŁOWIŃSKI TRIO 

Stanisław Słowiński – skrzypce, skrzypce współczesne pięciostrunowe Franciszek Raczkowski – fortepian 

Dawid Fortuna – instrumenty perkusyjne

Kontakt: Kaja Łuczyńska || kaja@kinopodbaranami.pl  

informacja prasowa // 30.11.2023 

Stanisław Słowiński – skrzypek, aranżer, kompozytor, producent muzyczny,  multiinstrumentalista. Jeden z najbardziej aktywnych muzyków młodego pokolenia na  polskiej scenie muzycznej. Jako lider autorskich projektów, sideman, muzyk sesyjny gra  przeszło 100 koncertów rocznie, odwiedzając sceny klubów i festiwali całego świata. Jako  solista występował na najważniejszych polskich scenach. Z autorskim materiałem  zadebiutował albumem Landscapes Too Easy To Explain, który ukazał się w  międzynarodowej dystrybucji nakładem prestiżowego wydawnictwa Hevhetia.  Uczestniczył w realizacji projektów z artystami o międzynarodowej renomie (Brian Eno,  Ben Frost, Daniel Bjarnason, Elliot Goldenthal). Jego koncertowy album – Visions Violin  Concerto live at ICE Kraków nagrany został z udziałem jednej z najlepszych orkiestr  kameralnych w Europie – AUKSO – pod batutą wybitnego dyrygenta, skrzypka,  kameralisty Marka Mosia. 

Franciszek Raczkowski – pianista i kompozytor, absolwent instrumentalistyki i  instrumentalistyki jazzowej na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w  Katowicach. W 2015 roku zadebiutował ze swoim trio płytą Apprentice w 2015 roku. Trzy  lata później ukazały się albumy Duo – nagrany ze skrzypkiem Mikołajem Kostką, a także 

Eternal Colors zespołu Follow Dices, w którym Raczkowski wciąż działa i z którym obecnie  nagrywa nowy materiał. 

Dawid Fortuna – absolwent bydgoskiej Szkoły Muzycznej i krakowskiej Akademii  Muzycznej. Swoje umiejętności zawdzięcza wspaniałym pedagogom (Maciej Korpal,  Mirosław Żyta, Jan Pilch, Łukasz Żyta) oraz muzykom, z którymi współpracował (m.in.  Janusz Muniak, Zbigniew Namysłowski, Zbigniew Wegehaupt, Adam Pierończyk, Michael  Patches Stewart, Leszek Możdżer, Dominik Wania, Sebastian Bernatowicz, Jerzy Małek).  Regularnie występuje w składzie grup: Adam Bałdych Quartet, New Bone, NSI Quartet,  Kuba Płużek Quartet, DoMinik Wania Trio, PeGaPoFo, Cracow Jazz Collective. 

https://www.stanislawslowinski.pl/ 

https://www.facebook.com/stanislawslowinskimusic/ 

THE MAGIC CARPATHIANS 

Projekt Karpaty Magiczne (The Magic Carpathians Project) od lat konsekwentnie  proponuje muzykę hybrydyczną, wymykającą się gatunkowym określeniom,  zainspirowaną tradycjami muzycznymi łuku Karpat i Azji Centralnej, ale wyrastającą z  ducha improwizacji. Oryginalne brzmienia niezwykłych instrumentów, takich jak słowacka  fujara pasterska, chińskie organki lu-sheng czy indyjskie cymbały santoor znakomicie  współgrają z nietypowo potraktowanym głosem i odnajdują nowy wymiar w kontekście  współczesnych idiomów muzycznych, nie stroniących od preparowanej gitary elektrycznej  czy analogowej elektroniki domowej produkcji. Muzyka Anny Nacher i Marka  Styczyńskiego została udokumentowana na dwunastu płytach wydanych w Polsce,  Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii oraz dwóch płytach nagranych w ramach  projektu z pogranicza ekologii dźwięku, z wykorzystaniem głosów fok, delfinów, orek i  morświnów Morza Północnego i Bałtyckiego. Muzycy prowadzą własne wydawnictwo  muzyczne, World Flag Records, w ramach którego wydali blisko 40 tytułów  dokumentujących interesujące kultury muzyczne świata, improwizowane sesje muzyczne,  nagrania terenowe. Aktywnie podróżują w poszukiwaniu instrumentów muzycznych, m.in.  do Indii, Nepalu, na Bałkany, do Skandynawii czy na kontynent amerykański, co  udokumentowali w książkach Ucho Jaka. Podróże muzyczne od Kathmandu do Santa Fe (Bezdroża 2003) i Vaggi Varri. W tundrze Samów (Wydawnictwo Alter, 2013). Mają za  sobą trasy koncertowe w USA, koncerty na wielkich festiwalach, w znanych klubach  głównych miast Polski, niewielkich księgarniach oraz galeriach sztuki.

Kontakt: Kaja Łuczyńska || kaja@kinopodbaranami.pl  

informacja prasowa // 30.11.2023 

https://magiccarpathians.com/ 

https://www.facebook.com/karpaty.magiczne 

TRIFONIDIS/MENCEL/STAROMIEJSKI 

Maciej Trifonidis – gitara, gitara basowa, filety, saksofon, handpan i inne Joachim Mencel – rhodes piano, lira korbowa 

Bartek Staromiejski – perkusja 

Maciej Trifonidis – multiinstrumentalista, animator kultury, organizator i koordynator  wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych, wydawca, producent muzyczny, redaktor radiowy,  realizator dźwięku, kompozytor, pisarz, inicjator projektów (edukacyjnych, kulturalnych,  muzycznych, interdyscyplinarnych). Założyciel zespołów i orkiestr muzycznych. Na  twórczość Macieja Trifonidisa wpływ ma wiele czynników, między innymi fascynacja  muzyką etniczną i instrumentami ludowymi, dzieciństwo spędzone w Afryce Północnej  (Tripolis, Libia), w środowisku multikulturowym, tworzonym przez obywateli Turcji,  Pakistanu, Indii, Bangladeszu, Korei, Wietnamu, Algierii, Tunezji, Sudanu, liczne podróże  oraz polsko-greckie korzenie. Zetknięcie z tą wielokulturowością jest wyczuwalne w  kompozycjach, melodyce oraz sposobie komponowania. Twórca TRIFOPARKU. 

Joachim Mencel – pianista, kompozytor, producent muzyczny, prekursor wykonywania  współczesnego jazzu na lirze korbowej, profesor Akademii Muzycznej w Krakowie. Grał  m. in. w zespołach Janusza Muniaka, Andrzeja Cudzicha i Nigela Kennedy’ego. Regularnie  współpracuje z amerykańskim klarnecistą Bradem Terrym. Ceniony aranżer muzyki  wokalnej, pisał i aranżował piosenki dla Ewy Bem, Mieczysława Szcześniaka, Anny Marii  Jopek. Mencel jest autorem kantaty jazzowej na chór, orkiestrę i solistów Miłość mi  wszystko wyjaśniła, a także muzyki do filmów, spektakli baletowych i pantomimy. W  kwietniu 2019 roku w Nowym Jorku nagrał muzykę na płytę Brooklyn Eye, która ukazała  się nakładem amerykańskiej wytwórni Origin Records. Obecnie występuje solo na  fortepianie i lirze korbowej, w duecie z saksofonistą Leszkiem Żądło, a także ze swoim  kwintetem, z którym wykonuje autorskie kompozycje inspirowane tańcami ludowymi. W  2018 roku wytwórnia For Tune wydała album z tym materiałem zatytułowany Artisena. 

Bartek Staromiejski – perkusista, absolwent Instytutu Jazzu i Muzyki Rozrywkowej  Akademii Muzycznej w Katowicach. Stypendysta Staatliche Hochschule fur Musik und  Darstellende Kunst w Stuttgarcie. Laureat międzynarodowych konkursów jazzowych, w  tym (wraz z zespołem GPS) zdobywca pierwszej nagrody na Międzynarodowym Konkursie  Młodych i Debiutujących Zespołów Jazzowych Jazz Juniors 2008. Współpracuje m. in. z  Januszem Muniakiem, Maciejem Sikałą, Maciejem Strzelczykiem, Markiem Bałatą,  Januszem Skowronem, Tadeuszem Leśniakiem, Janem Jarczykiem, Siggym Davisem, Izą  Zając, Beatą Przybytek. Jest cenionym perkusistą młodego pokolenia. Swobodnie porusza  się w wielu stylach muzycznych, od jazzowego mainstreamu przez latino, salsę do fusion,  funk i muzykę pop. 

https://www.facebook.com/maciej.trifonidis/ 

https://www.facebook.com/trifopark 

https://trifopark.com/ 

http://www.joachimmencel.com/ 

https://www.facebook.com/Staromiej/ 

ULA STOSIO SUPERSONIC TRIO

Kontakt: Kaja Łuczyńska || kaja@kinopodbaranami.pl  

informacja prasowa // 30.11.2023 

Ula Stosio – gitary, bouzouki, kalimba, misy, piano, synth 

Marcin Pokorski – skrzypce, bas, głos 

Tomasz Majewski – perkusjonalia, handsonic, wavedrum 

Urszula Stosio była gitarzystką m.in. Renaty Przemyk, Magdy Piskorczyk, Karpat  Magicznych, Acoustic Etno Orchestry, Orient Express, Ham Dam. Grała na wielu  koncertach i festiwalach w kraju i zagranicą. Wraz z Acoustic Ethno Orchestra tworzyła  muzykę do filmu Rozkosze gościnności w ramach 20. Festiwalu Filmu Niemego. Grała na  sazie w orkiestrze pod batutą Alexandra Desplata na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki  Filmowej w Krakowie. Tworzy muzykę orientalną z domieszką elektroniki i groovu. Jest  multiinstrumentalistką, gra m.in na: gitarach, guitalele, ebow, ukulele, sazie, bouzouki.  Nagrała dwie solowe płyty: Guitar Revolta i Komety. 

Marcin Pokorski – krakowski grajek i śpiewak. W wolnych chwilach psycholog (albo na  odwrót). Współpracował lub współpracuje z kilkoma osobami lub składami krakowskiej  sceny. Uczestniczył w festiwalach – niekiedy z sukcesami. Nie lubi ograniczać się co do  stylu i instrumentu. Introwertyk. Sam Herbie Hancock powiedział o nim „nie kojarzę  gościa”. 

Tomasz Majewski – instrumentalista perkusyjny, wokalista, kompozytor i aranżer.  Współpracuje z muzykami i wokalistami z Polski, Wielkiej Brytanii i USA (m.in. takimi  gwiazdami jak Elton John). Koncertował z takimi wykonawcami, jak Katarzyna  Cerekwicka, Halina Frąckowiak, Mateusz Ziółko, Łukasz Zagrobelny, Marek Piekarczyk.  Doskonale realizuje się w klubowych live actach, eventach, wyzwalając ogromną dawkę  muzycznej energii. Instrumenty perkusyjne stosuje w różnych stylach muzycznych,  począwszy od jazzu etno-jazzu, popu, rocka, muzyki klasycznej i elektronicznej, na  produkcjach klubowych skończywszy. 

https://www.facebook.com/urszula.stosio.guitar/ 

https://tomaszpmajewski.wixsite.com/tomaszmajewski 

ORGANIZATORZY: 

Fundacja Dla Kina 

Kino Pod Baranami 

WSPÓŁFINANSOWANIE: 

Miasto Kraków 

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego 

Polski Instytut Sztuki Filmowej 

PARTNERZY: 

Goethe-Institut Krakau 

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny 

Betel Klub 

Studio Kropka 

Pałac pod Baranami 

Stowarzyszenie Kin Studyjnych 

Europa Cinemas 

PATRONI MEDIALNI: 

Radio Nowy Świat 

Wyborcza.pl

Kontakt: Kaja Łuczyńska || kaja@kinopodbaranami.pl  

informacja prasowa // 30.11.2023 

Kraków Culture Karnet 

Krakow.pl 

Pełna Sala 

Klatki na oczach. Blog Roberta Siwczyka 

Typowy Jędrzej – student filmoznawstwa 

Szwedzki Stół Filmowy 

DESIGN: 

BLEKA 

Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa. 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z  Funduszu Promocji Kultury. 

Współfinansowano ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. 

www.kinopodbaranami.pl 

www.festiwalfilmuniemego.pl

Kontakt: Kaja Łuczyńska || kaja@kinopodbaranami.pl  



Tags: Kino Pod Baranamifestiwal filmu niemego24.Festiwal Filmu Niemegofilm niemy
Poprzedni post

„Maestro” (reż. Bradley Cooper) pokazy w Kinie Pod Baranami

Następny post

Kino Pod Baranami: repertuar i wydarzenia 8-14 grudnia 2023

Alicja Csafordi

Alicja Csafordi

Interesują mnie film, historia polskiego wzornictwa, architektura, psychologia. Uwielbiam podróżować, czytać reportaże i polską prozę.

Następny post
Kino Pod Baranami repertuar 15 – 21 października 2021

Kino Pod Baranami: repertuar i wydarzenia 8-14 grudnia 2023

Facebook Instagram LinkedIn

O NAS

Jesteśmy pasjonatami, których łączy kultura: literatura, krakowskie teatry, kina, koncerty, galerie, muzea... i wiele wiele innych.



Publikujemy, patronujemy, szerzymy, głosimy o KULTURZE i KULTURĘ. Nic w Krakowie się nie zdarzy bez czujnego oka KULTURAtki!



prezes@kulturatka.pl

  • GŁÓWNA
  • O NAS
  • REDAKCJA
  • WSPÓŁPRACUJEMY
  • PROJEKTY
  • PATRONUJEMY
  • NAPISZ DO NAS
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Literatura
    • Wydarzenia
    • Zapowiedzi
    • Premiery
    • Wywiady
  • Teatr
    • Spektakle
    • Repertuar
    • Wydarzenia
  • Kino
    • Repertuar
    • Premiery
    • Festiwale
    • Wydarzenia
  • Muzyka
    • Koncerty
    • Wydarzenia
  • Sztuki Wizualne
    • Wernisaże
    • Wydarzenia
    • Wystawy
    • Fotografia
  • Recenzje
  • Misz-masz
    • Okiem Kulturatki
    • Konkursy
      • Teatr
      • Kino
      • Literatura
      • Muzyka
  • Dla dzieci

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dowiedz się więcej

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Zamknij