7 grudnia rozpocznie się Festiwal Filmu Niemego – najstarszy w Polsce przegląd filmów niemych, prezentowanych z towarzyszeniem muzyki na żywo. Tegoroczna edycja Festiwalu odbędzie się pod hasłem Z DALEKIEJ PÓŁNOCY. Program prezentuje niemą kinematografią skandynawską oraz wybitnych twórców kina, wywodzących się z krajów Północy. Wydarzenie, organizowane przez Fundację Dla Kina oraz Kino Pod Baranami, potrwa do 10 grudnia.
Hasło przewodnie 24. Festiwalu Filmu Niemego brzmi Z DALEKIEJ PÓŁNOCY, a jego program skupia się na twórcach związanych ze Skandynawią. Są to z jednej strony przedstawiciele tzw. szkoły szwedzkiej, jednego najważniejszych nurtów niemego kina. Z drugiej – artyści skandynawskiego pochodzenia, którzy wyemigrowali, by rozwijać swoją karierę za granicą. W grudniowy weekend w Krakowie będzie można zobaczyć filmy takich reżyserów, jak: Victor Sjöström, Carl Theodor Dreyer, Benjamin Christensen
i Mauritz Stiller (w tym roku przypada 140. rocznica jego urodzin). A na ekranie lśnić będzie jedna z najjaśniejszych gwiazd światowego kina, pochodząca ze Szwecji Greta Garbo, a także Asta Nielsen – urodzona w Kopenhadze, pierwsza europejska gwiazda filmowa.
Filmy wyświetlane będą z muzyką wykonywaną na żywo. Oniryczny świat namaluje dźwiękami wiolonczeli Dobrawa Czocher. Poprzez oryginalne instrumenty do najstarszych tradycji muzycznych sięgnie formacja The Magic Carpathians, a duet Kirszenbaum zinterpretuje na nowo muzykę folkową. Na Festiwal powrócą: duet SARAPATA, który łączy niebanalną elektronikę i romantyczne techno oraz Semi Invented Duo (Adrian Konarski i Michał Chytrzyński) z melancholijnymi improwizacjami. Do filmów zagrają również: Stanisław Słowiński Trio (przestrzenn brzmienie skrzypiec, perkusji i fortepianu), Trifonidis/Mencel/Staromiejski (melodyjność z dodatkiem etnicznych dźwięków), Paweł Kaczmarczyk Trio (współczesny jazz rozpisany na klawisze, kontrabas i perkusję) oraz Ula Stosio Supersonic Trio (gitarowe riffy z domieszką skrzypiec i perkusjonaliów).
24.Festiwal Filmu Niemego otworzy w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manngha film Symfonia zmysłów Clarence’a Browna – pierwsza wspólna produkcja Grety Garbo i Johna Gilberta. To właśnie ten porywający melodramat o burzliwych losach miłosnego trójkąta uczynił ze szwedzkiej aktorki prawdziwą boginię ekranu i wielką gwiazdę kina niemego. W pokazie wezmą udział członkowie Stowarzyszenia Dawnej Rabki Czar w strojach z końca lat 20.
Greta Garbo pojawi się na ekranie również w filmie Dzikie orchidee Sidneya Franklina – zmysłowej opowieści o pożądaniu, osadzonej wśród niezwykłej przyrody wyspy Jawa. Autorem zdjęć do obu filmów jest William Daniels, o którym mówi się, że stworzył fenomen szwedzkiej gwiazdy, w niezwykły sposób oświetlając jej twarz. Inna ikona niemego kina – Asta Nielsen – prezentuje pełnię swojego aktorskiego talentu w filmie Hamlet (reż. Svend Gade i Heinz Schall). To zaskakująca adaptacja dramatu Szekspira – duński książę jest dziewczyną, której prawdziwa tożsamość ukrywana jest przez rodziców, marzących o osadzeniu jej na tronie.
W ramach 24. Festiwalu Filmu Niemego będzie można zobaczyć aż trzy filmy w reżyserii Victora Sjöströma – czołowego twórcy szkoły szwedzkiej, który po mistrzowsku operował przyrodą by podkreślać psychiczne i emocjonalne stany swoich bohaterów. Doskonale widać to w filmie Banici, w którym dramatyczne losy pary zakochanych toczą się na tle surowej natury, symbolizującej ścigające ich fatum. Również w osadzonym na Dzikim Zachodzie dramacie Wicher Sjöström szczególną rolę przyznał przyrodzie – wiatrowi, który doprowadza młodą dziewczynę (w tej roli Lillian Gish) do obłędu. Trzeci film szwedzkiego reżysera w programie to imponujący nowatorskimi zdjęciami i efektami specjalnymi Furman śmierci – posępna alegoria ludzkiego losu, przypominająca średniowieczny moralitet oraz Opowieść wigilijną Charlesa Dickensa. W poczet twórców szwedzkiej szkoły zalicza się również Mauritza Stillera, którego Skarb rodu Arne zakończy Festiwal. To epicka powieść o młodej kobiecie rozdartej między miłością a poczuciem sprawiedliwości, z wybitnymi zdjęciami Juliusa Jaenzona.
Filmowa kariera reżysera Carla Theodora Dreyera trwała niemal pół wieku. Duński twórca z powodzeniem odnalazł się w kinie dźwiękowym, jednak jego filmy nieme cieszą się wielkim uznaniem. W programie 24. Festiwalu Filmu Niemego są dwie jego produkcje sprzed przełomu dźwiękowego: Wdowa po pastorze – poruszające, niepozbawione humoru kino ze znakomitą rolą Hildur Carlsberg oraz Michael –
fascynujące studium relacji między dekadenckim artystą a jego młodszym protegowanym i modelem. W postać dojrzałego malarza wcielił się Benjamin Christensen – duński aktor i reżyser, którego oryginalny film Czarownice zostanie pokazany podczas festiwalowego Afterparty w Klubie Betel. To unikatowe dzieło, portretujące zagadnienie polowań na czarownice na przestrzeni wieków, zyskało w latach 60. niemal kultowy status.
Podczas Festiwalu, w sobotę, odbędzie się wykład i pokaz makijażu filmowego, który przybliży tajniki kultowych wizerunków gwiazd kina lat 20., w tym Grety Garbo. Wykład poprowadzi Kasia Wrona – profesjonalna makijażystka gwiazd i autorka książki Makijażowy anti-aging.
W niedzielny poranek najmłodsi widzowie mogą wziąć udział w specjalnym wydaniu cyklu Baranki Dzieciom: pokazie bajek o tematyce filmowej i warsztatach plastycznych pod hasłem Ruchome obrazy.
Wybrane filmy zostaną wyświetlone z kopii 35mm, pochodzących ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Część filmów to wersje odrestaurowane cyfrowo.
W trakcie Festiwalu będzie można zdobyć egzemplarze książki Roberta Gottlieba Garbo. Najbardziej tajemnicza gwiazda Hollywood (Wydawnictwo Znak). W dniu otwarcia, w promocyjnej cenie, dostępna do zakupu będzie ta oraz inne biografie gwiazd kina: Audrey Hepburn w blasku sławy oraz Liz. Biografia intymna Elizabeth Taylor.
Bilet z dowolnego pokazu 24. Festiwalu Filmu Niemego upoważnia do zniżki w szwedzkich kawiarniach Kaffe Bageri Stockholm (ul. Łobzowska 17, ul. Podbrzezie 2, ul. Kościuszki – obok mostu Dębnickiego).
Organizatorzy zachęcają również do udziału w filmowym preludium Festiwalu: w poniedziałek, 4 grudnia, w ramach cyklu Filmy Wszech Czasów, w Kinie Pod Baranami wyświetlony zostanie kostiumowy melodramat Królowa Krystyna Roubena Mamouliana. W tytułowej roli XVII-wiecznej szwedzkiej królowej wystąpiła Greta Garbo.
Była to jedna z najważniejszych ról Garbo w kinie dźwiękowym. Pokaz poprzedzi krótki wykład, który wygłosi Joanna Łuniewicz – filmoznawczyni i edukatorka filmowa.
Wszystkie pokazy odbędą się w Kinie Pod Baranami, chyba że zaznaczono inaczej.
PROGRAM:
PONIEDZIAŁEK, 4 GRUDNIA
18.00 POKAZ W CYKLU FILMY WSZECH CZASÓW – PRELUDIUM 24. FFN KRÓLOWA KRYSTYNA | QUEEN CHRISTINA
reż. Rouben Mamoulian, USA 1933, 97’
Film dźwiękowy
Kopia 35mm ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. CZWARTEK, 7 GRUDNIA
19.30 POKAZ INAUGURACYJNY W MUZEUM MANGGHA
SYMFONIA ZMYSŁÓW | FLESH AND THE DEVIL
reż. Clarence Brown, USA 1926, 93’
Muzyka na żywo: Stanisław Słowiński Trio
Kopia 35mm ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha (ul. Marii Konopnickiej 26)
PIĄTEK, 8 GRUDNIA
18.00 FURMAN ŚMIERCI | KÖRKARLEN
reż. Victor Sjöström, Szwecja 1921, 107’
Zarejestrowana muzyka (Matti Bye)
Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów Swedish Film Institute.
20.30 POKAZ W MAŁOPOLSKIM OGRODZIE SZTUKI
WICHER | THE WIND
reż. Victor Sjöström, USA 1928, 68’
Muzyka na żywo: Dobrawa Czocher
Kopia 35mm ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Małopolski Ogród Sztuki (ul. Rajska 12), sala widowiskowa – poziom 0
SOBOTA, 9 GRUDNIA
13.00 WYKŁAD I POKAZ MAKIJAŻU FILMOWEGO
prowadzenie: Kasia Wrona
Wstęp wolny – zapisy od 1 grudnia – formularz dostępny na www.kinopodbaranami.pl. Liczba miejsc ograniczona. Czas trwania: 60-75’
14.30 WDOWA PO PASTORZE | PRÄSTÄNKAN
reż. Carl Theodor Dreyer, Szwecja 1920, 94’
Muzyka na żywo: Ula Stosio Supersonic Trio
Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów Swedish Film Institute.
18.15 DZIKIE ORCHIDEE | WILD ORCHIDS
reż. Sidney Franklin, USA 1929, 84’
Muzyka na żywo: Semi-Invented Duo
Kopia 35mm ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.
21.00 BANICI | BERG-EJVIND OCH HANS HUSTRU
reż. Victor Sjöström, Szwecja 1918, 111’
Muzyka na żywo: The Magic Carpathians
Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów Swedish Film Institute.
23.00 AFTERPARTY W KLUBIE BETEL
CZAROWNICE | HÄXAN: ETT KULTURHISTORISKT FÖREDRAG I LEVANDE BILDER reż. Benjamin Christensen, Szwecja 1922, 106’
Muzyka na żywo: SARAPATA
Klub Betel (pl. Szczepański 3)
NIEDZIELA, 10 GRUDNIA
11.00 BARANKI DZIECIOM – RUCHOME OBRAZY
Pokaz bajek i warsztaty plastyczne dla dzieci.
14.00 HAMLET | HAMLET
reż. Svend Gade, Heinz Schall, Niemcy 1921, 116’
Muzyka na żywo: Trifonidis/Mencel/Staromiejski
Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów DFF – Deutsches Filminstitut & Filmmuseum.
17.30 MICHAEL | MIKAËL
reż. Carl Theodor Dreyer, Niemcy 1924, 95’
Muzyka na żywo: Paweł Kaczmarczyk Trio
Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung w Wiesbaden.
20.45 SKARB RODU ARNE | HERR ARNES PENGAR
reż. Mauritz Stiller, Szwecja 1919, 110’
Muzyka na żywo: Kirszenbaum
Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów Swedish Film Institute.
Filmy wyświetlane z polskimi i angielskimi napisami.
BILETY:
Filmy z muzyką na żywo: 45 PLN | 40 PLN
Film bez muzyki na żywo: 25 PLN
Baranki Dzieciom: 16 PLN
Afterparty w Klubie Betel: wstęp wolny
Wykład i pokaz makijażu filmowego: wstęp wolny (zapisy www.kinopodbaranami.pl) KARNET (9 seansów): 265 PLN
O FILMACH:
BANICI | BERG-EJVIND OCH HANS HUSTRU
reż. Victor Sjöström, Szwecja 1918, 111’
Rozgrywająca się w XVIII wieku na Islandii opowieść o tragicznej miłości wdowy i oskarżonego o kradzież banity. Tajemniczy nieznajomy (w tej roli reżyser Victor Sjöström) przybywa na farmę na północy kraju. Budzi zainteresowanie owdowiałej właścicielki nieruchomości, Halli (Edith Erastoff), o której względy zabiega miejscowy komornik. Powoli na jaw wychodzi prawdziwa tożsamość przybysza, który w rzeczywistości jest złodziejem i zbiegiem o imieniu Eyvind. Mężczyzna ucieka przed wymiarem sprawiedliwości w wysokie góry, gdzie wraz z wraz z Hallą wiodą szczęśliwe życie. Przeszłość nie daje jednak o sobie zapomnieć.
Dramatyczne losy bohaterów toczą się na tle surowej natury, która symbolizuje ścigające zakochanych fatum. Opustoszałe krajobrazy oddają pustkę i przerażenie bohaterów, a przeszywające zimno podkreśla ich osamotnienie. Banici to adaptacja sztuki Jóhanna Sigurjónsona Berg-Ejvind i jego żona – islandzkiego dramaturga piszącego po duńsku. Film Sjöströma uznawany jest za pierwsze arcydzieło szwedzkiej szkoły filmowej i jego największe reżyserskie osiągnięcie. Francuski reżyser Louis Delluc nazwał Banitów
najpiękniejszym filmem na świecie.
Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów Swedish Film Institute. Muzyka na żywo: The Magic Carpathians
DZIKIE ORCHIDEE | WILD ORCHIDS
reż. Sidney Franklin, USA 1929, 84’
Jeden z ostatnich hollywoodzkich filmów niemych. Piękny wizualnie, z ekstrawagancką scenografią i uwodzicielskimi sukniami autorstwa Gilberta Adriana (Adrian Adolph Greenburg) – czołowego kostiumografa wytwórni MGM i stałego współpracownika Grety Garbo.
Dzikie orchidee to zmysłowa opowieść o pożądaniu osadzona wśród niezwykłej przyrody wyspy Jawa. Zachwyca egzotyczną scenerią i bogactwem obrazów.
Lillie (Greta Garbo) jest żoną znacznie starszego, bogatego inwestora (Lewis Stone), który ma nadzieję zbić fortunę na indonezyjskiej wyspie Jawa, znanej z plantacji herbaty. W trakcie podróży z San Francisco, małżeństwo spotyka na statku księcia de Gace (szwedzki aktor Nils Asther). Ten porywczy, skłonny do przemocy młody mężczyzna jest zafascynowany Lillie i podczas pobytu na wyspie próbuje uwieść kobietę. Ta stara się odrzucać jego zaloty. Tymczasem mąż Lillie zaczyna mieć wątpliwości co do jej wierności.
Autorem zdjęć do filmu jest William Daniels, o którym mówi się, że stworzył fenomen Grety Garbo, w niezwykły sposób oświetlając jej twarz. Daniels po latach wspominał, że żałuje, że nie zdołał sfotografować Garbo w kolorze.
W trakcie zdjęć Garbo otrzymała informację o śmierci reżysera Mauritza Stillera – swojego mentora i przyjaciela. Wstrząśnięta gwiazda chciała wrócić do Szwecji by go pożegnać, jednak studio MGM zabroniło jej przerwania pracy nad filmem.
Kopia 35mm ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Muzyka na żywo: Semi-Invented Duo
Partner pokazu: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.
FURMAN ŚMIERCI | KÖRKARLEN
reż. Victor Sjöström, Szwecja 1921, 107’
Oparty na noweli Selmy Lagerlöf film Victora Sjöströma to posępna alegoria śmierci i ludzkiego losu, przypominająca średniowieczny moralitet oraz Opowieść wigilijną Charlesa Dickensa. Alkoholik David Holm (w tej roli reżyser Victor Sjöström) podczas sylwestrowej nocy przypomina sobie zmarłego przed rokiem przyjaciela oraz opowiedzianą przez niego legendę: ten, kto umrze ostatniej nocy w roku, przez kolejne dwanaście miesięcy będzie powoził wozem samej śmierci i zbierał do niego dusze zmarłych. Gdy Holm umiera w sylwestrową noc, na własne oczy przekonuje się o prawdziwości tego niepokojącego podania.
Furman śmierci (znany również jako Wózek widmo i Woźnica śmierci) to film o bardzo złożonej strukturze, przenoszący widza do różnych momentów z życia Davida Holma.
Dzieło Sjöströma do dziś zachwyca nowatorskimi zdjęciami Juliusa Jaenzona – czołowego operatora szkoły szwedzkiej oraz imponującymi efektami specjalnymi. Obrazy przenikających przez ściany i drzwi paranormalnych bytów osiągnięto za pomocą nowatorskiej metody nakładania na sobie dwóch taśm. Film wywarł silny wpływ na wielu późniejszych reżyserów, a nawiązania do Furmana śmierci odnaleźć można m.in. w Siódmej pieczęci Ingmara Bergmana oraz Lśnieniu Stanleya Kubricka.
Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów Swedish Film Institute. Film prezentowany w wersji z nagraną muzyką.
W napisanej na orkiestrę kameralną melodyjnej muzyce usłyszeć można zarówno melancholijny walc, jak i niepokojące tango, w którym smyczki imitują skrzypiące koła wozu. Autorem kompozycji jest Matti Bye – szwedzki pianista, który przez lata występował w Cinematheque w Sztokholmie, grając muzykę na żywo do filmów niemych. Jest jednym z najbardziej rozchwytywanych szwedzkich kompozytorów muzyki filmowej.
HAMLET | HAMLET
reż. Svend Gade, Heinz Schall, Niemcy 1921, 116’
Adaptacja dramatu Williama Szekspira. Pod nieobecność starego króla Hamleta, jego żona rodzi córkę. Wiedząc, że władca będzie rozczarowany, królowa postanawia przebrać dziewczynkę za chłopca. Wiele lat później Hamlet, wciąż udając młodego mężczyznę, wyjeżdża na studia na uniwersytet w Wittenberdze. Tam zakochuje się w Horacym…
Film jest dość wierną adaptacją dramatu Williama Szekspira z jedną istotną różnicą: Hamlet jest dziewczyną, której prawdziwa tożsamość ukrywana jest przez rodziców, marzących o osadzeniu potomkini na tronie. Zmiana była inspirowana głośną książką Edwarda P. Vininga The Mystery of Hamlet: An Attempt to Solve an Old Problem, w której pisarz postulował, że duński książę był w istocie kobietą. Twórcy filmu po mistrzowsku operują światłem i cieniem. Główna bohaterka ukrywa w mroku swoje ciało, pozostawiając na widoku jedynie ekspresyjną, jasną twarz. W pamięć zapada imponująca scena, w której Hamlet schodzi po wielkich schodach oświetlonych przez żołnierzy niosących płonące pochodnie.
W roli tytułowej wystąpiła Asta Nielsen – pochodząca z Danii wielka gwiazda niemego kina, której powściągliwa gra aktorska wzbudziła zachwyt ówczesnych krytyków. To właśnie ona wyprodukowała film w założonej w tym celu w 1920 roku w Berlinie własnej firmie producenckiej o nazwie Art-Film GmbH.
Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów DFF – Deutsches Filminstitut & Filmmuseum.
Muzyka na żywo: Trifonidis/Mencel/Staromiejski
Partner pokazu: Goethe-Institut w Krakowie
CZAROWNICE | HÄXAN: ETT KULTURHISTORISKT FÖREDRAG I LEVANDE BILDER reż. Benjamin Christensen, Szwecja 1922, 106’
Utrzymany w duchu niemieckiego ekspresjonizmu, nowatorski i unikatowy film, portretujący zagadnienie polowań na czarownice na przestrzeni wieków. Film podzielony jest na siedem rozdziałów, z których każdy poświęcony jest nieco innemu tematowi. Duński reżyser Benjamin Christensen przedstawia na ekranie m.in. rytualne sabaty czarownic, sposoby działania inkwizycji, procesy oskarżonych o stosowanie magii, a także różne piekielne istoty.
Christensen spędził kilka lat, śledząc historię magii i okultyzmu w różnych tekstach kultury. Czarownice przypominają bogato ilustrowany wykład, w którym nie brak sekwencji inscenizowanych z udziałem aktorów. Reżyser zestawia dawne praktyki magiczne ze współczesnymi chorobami psychicznymi, podkreślając negatywne skutki oddziaływania stereotypów i przesądów na psychikę jednostki.
W latach 60. film spopularyzował William S. Burroughs, który opatrzył go nowym, autorskim komentarzem.
Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów Swedish Film Institute. Muzyka na żywo: SARAPATA
MICHAEL | MIKAËL
reż. Carl Theodor Dreyer, Niemcy 1924, 95’
Zrealizowany w Niemczech film duńskiego reżysera, Carla Theodora Dreyera (Męczeństwo Joanny d’Arc). Austriacki aktor Walter Slezak wciela się w postać tytułowego Mikaëla, młodego asystenta i modela malarza Claude’a Zoreta (w tej roli Benjamin Christensen, reżyser Czarownic). Mężczyzn łączy wielka miłość, której towarzyszy równie wielka zazdrość, wywołana przez pojawienie się księżniczki Lucii Zamikow (Nora Gregor).
Michael przez lata uważany był za zaginiony, aż do roku 1958, kiedy kopię odnaleziono w East German Film Archive. Uznawany jest za przykład Kammerspielu – nurtu filmowego w niemieckim kinie niemym lat 20., którego bohaterami byli zwykli ludzie o tragicznych losach. Film Dreyera powstał na podstawie powieści Hermana Banga, a współautorką scenariusza była Thea von Harbou – niemiecka pisarka, scenarzystka filmowa i aktorka teatralna.
Film wyróżnia się psychologiczną głębią oraz wielką dbałością o scenografię, na którą złożyły się autentyczne dzieła sztuki – obrazy, rzeźby, meble i biżuteria. W chwili premiery Michael został bardzo pozytywnie odebrany w Niemczech i Danii (ojczyźnie reżysera), jednak zupełnie nie spodobał się amerykańskiej widowni. Na docenienie w tym kraju przyszło mu czekać wiele lat. Dziś uważany jest za jeden z najważniejszych queerowych filmów epoki kina niemego.
Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung (www.murnau-stiftung.de) w Wiesbaden.
Muzyka na żywo: Paweł Kaczmarczyk Trio
Partner pokazu: Goethe-Institut w Krakowie
SKARB RODU ARNE | HERR ARNES PENGAR
reż. Mauritz Stiller, Szwecja 1919, 110’
Filmowy owoc współpracy noblistki Selmy Lagerlöf i reżysera Mauritza Stillera. XVI wieczna Szwecja. Elsalill, przybrana córka bogatego pana Arne, jest jedyną osobą, która przeżyła krwawy najazd, jaki jej rodzinie zgotowali szkoccy żołnierze. Nieświadoma dziewczyna zakochuje się w jednym z oprawców. Ze sportretowaną na ekranie grą miłości i podejrzeń nieustająco przeplata się motyw winy i kary.
Kino okazało się być idealnym medium do tego, by przekazać mistyczną aurę powieści Selmy Lagerlöf. Wielką rolę w dziele Mauritza Stillera pełni natura: zamarznięty świat pokryty lodem i śniegiem dodaje opowieści niepokoju i zapowiada tragiczny finał. Uwagę zwracają liczne kontrasty – między czernią a bielą, śniegiem i ludzkimi sylwetkami, skutym lodem krajobrazem a ciemnymi budowlami, znakomicie wydobyte w genialnych zdjęciach autorstwa Juliusa Jaenzona. Scena żałobnego pochodu wijącego się wśród bezkresnej bieli zapisała się na zawsze w historii sztuki filmowej. W rolę Elsalill wcieliła się Mary Johnson, nazywana „szwedzką Lillian Gish”.
Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów Swedish Film Institute. Muzyka na żywo: Kirszenbaum
SYMFONIA ZMYSŁÓW | FLESH AND THE DEVIL
reż. Clarence Brown, USA 1926, 93’
Pierwsza wspólna produkcja Grety Garbo i Johna Gilberta. Film, który uczynił ze szwedzkiej aktorki prawdziwą boginię ekranu i wielką gwiazdę kina niemego. Symfonia zmysłów to tragiczna historia dwóch przyjaciół z dzieciństwa, w których życiu pojawia się pociągająca femme fatale. Leo (Gilbert) i Ulrich (Lars Hanson) wracają ze szkoły kadetów. Na stacji kolejowej, pierwszy z nich poznaje oszałamiająco piękną Felicitas (Garbo), o której względy pojedynkuje się z jej mężem. Gdy ten ginie, Leo zostaje zmuszony do pięcioletniej służby wojskowej w Afryce. Po powrocie dowiaduje się, że jego ukochana znalazła szczęście w ramionach innego – jego bliskiego przyjaciela, Ulricha.
Kiedy diabeł nie może dosięgnąć nas przez duszę, stwarza piękną kobietę, by dosięgła nas przez ciało – głoszą pierwsze słowa filmu, trafnie zapowiadając burzliwe losy miłosnego trójkąta. To właśnie w Symfonii zmysłów, z pomocą oświetleniowca Williama H. Danielsa, Greta Garbo wypracowuje swoje charakterystyczne, omdlewające spojrzenie. Symfonia zmysłów to pierwszy tytuł zrealizowany przez Garbo z reżyserem
Clarencem Brownem, który uważany jest za “kodyfikatora” jej ekranowego emploi. Film odniósł spektakularny sukces, z dnia na dzień umacniając pozycję szwedzkiej aktorki.
Kopia 35mm ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Muzyka na żywo: Stanisław Słowiński Trio
Partner pokazu: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.
WDOWA PO PASTORZE | PRÄSTÄNKAN
reż. Carl Theodor Dreyer, Szwecja 1920, 94’
Film Carla Theodora Dreyera, który zapowiada kluczowe wątki jego późniejszej twórczości. Młody wikary stara się o stanowisko pastora. Po wygłoszeniu porywającego kazania zdobywa upragnioną posadę. Nie wie jednak, że bycie pastorem jest powiązane z obowiązkiem poślubienia wdowy po poprzedniku…
Zdjęcia do filmu powstały w XVII-wiecznej wiosce-skansenie Maihaugen w Lillehammer w Norwegii. Wyjątkowa rola Hildur Carlsberg, jako tytułowej wdowy, uważana jest za jedną z najlepszych kreacji aktorskich w szwedzkim kinie niemym. Niestety, wkrótce po zakończeniu zdjęć aktorka zmarła.
Dreyer odnosi się do swojej bohaterki z szacunkiem, ukazując ją jako głęboko niezrozumianą ofiarę społecznych norm. Wdowa po pastorze to jeden z pierwszych filmów wytwórni Svensk Filmindustri, która w latach 20. XX wieku zrealizowała serię odnoszących sukcesy produkcji według powtarzalnego wzorca: były to historie oparte na znanej literaturze, rozgrywające się w autentycznej skandynawskiej scenerii i dotykające tematów związanych z ludzką duszą i egzystencją.
Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów Swedish Film Institute. Muzyka na żywo: Ula Stosio Supersonic Trio
WICHER | THE WIND
reż. Victor Sjöström, USA 1928, 68’
Najwybitniejsze dzieło amerykańskiego okresu twórczości Victora Sjöströma, mistrza szwedzkiej szkoły filmowej. Młoda, piękna i wrażliwa Letty przyjeżdża z Wirginii do wietrznego Teksasu, gdzie poślubia niechcianego mężczyznę. Delikatna dziewczyna musi stawić czoła nie tylko wrogiemu otoczeniu, którego nie rozumie, ale i destrukcyjnym siłom natury. Szalejący wiatr i wciskający się wszędzie pustynny piasek stopniowo doprowadzają bohaterkę do obłędu, budząc ostatecznie jej dziką naturę i wyzwalając drzemiącą w niej wielką siłę.
Występująca w głównej roli, niekwestionowana gwiazda niemego kina, Lillian Gish, wpadła na pomysł filmowej adaptacji głośnej powieści Dorothy Scarborough i to ona właśnie wybrała Sjöströma na reżysera. Partneruje jej wybitny szwedzki aktor Lars Hanson.
Film łączy ze sobą realistyczną fabułę i poetycką atmosferę oraz przypisywaną dawnym ludowym wierzeniom symbolikę. Reżyser przedstawił naturę jako siłę determinującą sytuację bohaterów, portretując ją w sposób niezwykle plastyczny. Wiatr i wdzierający się wszędzie piasek stają się elementami fabuły na równi z bohaterami filmu. Dzięki warsztatowej precyzji reżysera oraz kunsztowi aktorskiemu Gish, powstało dzieło wielowymiarowe, opowiadające o rozczarowaniu, samotności i trudnym dorastaniu do uczuć.
Kopia 35mm ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Muzyka na żywo: Dobrawa Czocher
Partner pokazu: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny. O MUZYKACH:
DOBRAWA CZOCHER
Dobrawa Czocher – absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku, laureatka licznych konkursów solowych i muzyki kameralnej.
Brała udział w wielu kursach mistrzowskich pracując z pedagogami z całego świata oraz w festiwalach muzyki kameralnej. Była członkiem prestiżowego Junge Deutsche Philharmonie, a w 2017 roku odbyła roczne praktyki jako lider grupy wiolonczel w Neue Philharmonie Berlin (Niemcy). Od września 2018 związana jest z Filharmonią im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, gdzie pełni funkcję solisty – lidera. Od 2015 roku tworzy duet z pianistką Hanną Raniszewską (Hania Rani), w ktorym łączy klasyczne podejście do instrumentu z fascynacją muzyką eksperymentalną i elektroniczną. Pierwszym owocem duetu Hania Rani & Dobrawa Czocher była płyta Biała Flaga zawierająca 10 aranżacji utworów Grzegorza Ciechowskiego na wiolonczelę i fortepian. W 2021 roku duet podpisał kontrakt z legendarną wytwórnią Deutsche Grammophon, tym samym stając się najmłodszym duetem kompozytorskim w historii wytwórni. Z wydanym przez Deutsche Grammophon Inner Symphonies duet wyruszył w trasę koncertową po Europie prezentując materiał w wielu prestiżowych salach koncertowych. Uwielbia poszerzać spektrum brzmienia wiolonczeli, oscylując pomiędzy muzyką klasyczną, a współczesną, a jej mottem jest, aby nigdy nie przestawać się rozwijać, co udowodniła komponując własną muzykę. W sierpniu 2022 roku wiolonczelistka podpisała kontrakt z wytwórnią BMG / Modern Recordings, która w styczniu 2023 wydała jej debiutancki solowy album Dreamscapes.
W 2021 roku na 22. Festiwalu Filmu Niemego razem z Hanią Rani wykonała muzykę na żywo do filmu Kobieta znikąd.
https://dobrawaczocher.com/
https://www.facebook.com/profile.php?id=100069713918266
KIRSZENBAUM
Kacper Szpyrka – wokal, skrzypce, looper
Jakub Wiśniewski – wokal, gitara, stombox
Kirszenbaum to wspólne przedsięwzięcie Kacpra Szpyrki (filozofa, księgarza, i skrzypka, który nagrywał m.in. z HellHaven czy Morświnem) oraz Jakuba Wiśniewskiego (anglisty, techwritera i gitarzysty), których uprzednia współpraca w zespole Pora Wiatru zaowocowała ponad 150 koncertami, występem w finale programu
Must Be the Music, główną nagrodą polskiej edycji Festiwalu Emergenza, serią crowd fundingowych koncertów w tramwajach czy występem na niemieckim Taubertal Festival. Przed debiutem płytowym Stypa komedianta (Karrot Kommando, 2019), nagranym we współpracy z Radiowym Centrum Kultury Ludowej, Kirszenbaum własnym sumptem opublikował kilka pojedynczych utworów oraz EP Golem XV, wraz z towarzyszącymi im kolażami filmowymi. Drugi album Kirszenbaum, Się (Karrot Kommando, 2021), zarejestrowany został przez Andrzeja Giegiela (Pablopavo i Ludziki) i Roberta Nastala (Nosowska), wyprodukowany przez załogę Studio AS One i Mariusza Dziurawca (Kapela Ze Wsi Warszawa), a poetycko i wokalnie udzielił się gość specjalny: Marcin Świetlicki. W warstwie muzycznej, mocno eklektyczny styl projektu oparty jest na bliskiej współpracy gitar, post-rockowych skrzypiec i nagrywanych na żywo loopów. Wszystko to składa się na współczesną i bardzo specyficzną interpretację słowiańskich, klezmerskich i anglosaskich folków, podlaną dynamicznym, szepcząco-krzyczącym duetem wokalnym.
https://www.facebook.com/kirszen
https://karrot.pl/kirszenbaum/
PAWEŁ KACZMARCZYK TRIO
Paweł Kaczmarczyk – syntezatory
Alan Wykpisz – gitara basowa
Grzegorz Pałka – perkusja
Gdy usłyszymy chopinowską poetykę brzmienia, następnie potężne akordy przypominające dzwony w kompozycjach Rachmaninowa, kilka taktów później przypomnimy sobie utwory Paderewskiego oraz zabiegi harmoniczne Bartóka, a zaraz potem barwne przestrzenie impresjonistów fortepianowych, to prawdopodobnie znaleźliśmy się na koncercie Paweł Kaczmarczyk Trio. Koncerty tria są bardzo spontaniczne, praca z motywami i wolnymi fragmentami muzyki przynosi słuchaczowi nowe doświadczenia estetyczne. Niezależnie od tego, czy jest to unisono, czy polifonia, pełne akordy, dysonansowe, nieoczekiwane zakończenia utworów, muzycy pozwalają słuchaczom na zanurzenie się w procesie tworzenia.
Paweł Kaczmarczyk – pianista-wirtuoz, który swoją muzykę improwizowaną i pisaną tworzy w zupełnie inny sposób. Trudno jest scharakteryzować jego twórczość pod względem gatunku, ponieważ przekracza ona granice jazzu. Jednocześnie to właśnie jazz jest gatunkiem, w którym Kaczmarczyk może realizować swoje pomysły. Jego utwory charakteryzuje intuicja, intymność, inwencja i improwizacja. Nagrywał dla wielu prestiżowych wytwórni, takich jak ACT Music, Fresh Sound Records czy Hevhetia. Jako twórca albumu Complexity In Simplicity (ACT Music 2009), w owym czasie stał się trzecim (po Stańce i Wasilewskim) polskim artystą jazzowym nagrywającym dla tak znanej oficyny wydawniczej w roli lidera zespołu. Przez ostatnie dwie dekady nagrał sześć wspaniale przyjętych albumów, które przyniosły mu liczne nagrody. Od 2000 roku związany ze słynnym klubem u Muniaka.
Alan Wykpisz – gitarzysta basowy, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Student Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Jest członkiem High Definition Quartet, z którym był nominowany do nagrody Fryderyk 2014. Laureat wielu konkursów, m.in.: Jazz Hoeilaart 2011, Bass2012 Copenhagen, Tarnów International Jazz Contest 2014. Trzykrotny stypendysta Ministra Kultury oraz laureat nagrody „Debiut Śląski”.
Grzegorz Pałka – perkusista jazzowy, urodzony w 1994 roku w Krakowie. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończył z wyróżnieniem. Nagradzany w międzynarodowych i krajowych konkursach i na festiwalach perkusyjnych oraz jazzowych. Trzykrotnie nominowany do Fryderyków. W roku 2016 oraz 2018 za osiągnięcia artystyczne otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Współpracował z wieloma wybitnymi muzykami z całego świata (Janusz Muniak, Piotr Wojtasik, Jacek Niedziela-Meira, Andy Middleton, Piotr Baron, Jorge Vistel, Dominik Wania, Kuba Badach czy Kuba Stankiewicz).
https://pawelkaczmarczyk.com/
https://www.facebook.com/PawelKaczmarczykMusic
SARAPATA
SARAPATA łączy w sobie wiele skrajności oraz liczne doświadczenia zdobyte na różnych odcinkach muzycznej drogi. Michał i Mateusz Sarapata miłość do harmonii wynieśli z akompaniowania zespołowi Lor, a także ze współtworzenia w przeszłości własnej grupy SALK, dzięki której ich muzyka – wykorzystująca głównie klasyczne instrumenty – opierała się na onirycznych, niemal baśniowych opowieściach. Po godzinach odkładają gitary, by dać upust swojej największej miłości – muzyce elektronicznej, a dokładniej techno. Muzyka tego duetu dostarcza ogromnej ilości wrażeń, które skłaniają do tańca i są jak wprowadzenie do rytuału. Techno w wykonaniu braci Sarapata dalekie jest od banału. To kolorowe, bogate, organiczne i pulsujące dźwięki. EP1, debiutancka płyta braci, to nie tylko chęć określenia własnego charakteru, ale też odważna próba wprowadzenia zupełnie nowej estetyki na polskiej scenie. Moderatowy trance łączy się z eterycznym brzęczeniem Jona Hopkinsa czy Kiasmosa, a to tworzy nieznośnie chwytliwą mieszankę, która wbija się do głowy i nie zamierza jej opuścić. Bracia dodają do tego wyjątkowy talent do konstruowania doskonałych harmonii, którego źródła można upatrywać w doświadczeniach z tworzenia muzyki filmowej. SARAPATA i ich debiutancki materiał został doceniony między innymi przez takie media, jak RedBull, Electronic Beats (zarówno polski, jak i niemiecki), KMAG czy Wysokie Obcasy. W 2022 roku pojawili się między innymi na takich festiwalach jak Audioriver, Tauron Nowa Muzyka, FEST Festival, ON Air, LAS Festival, OFF Scena oraz Wodecki Twist. W maju 2022 roku zostali zaproszeni do Wilna na Europavox Festival, międzynarodowy festiwal showcase’owy.
https://www.facebook.com/SARAPATAMUSIC
SEMI-INVENTED DUO
Adrian Konarski – fortepian
Michał Chytrzyński – skrzypce
Na 12. Festiwalu Filmu Niemego w Krakowie narodził się zespół Semi-Invented Trio. Adrian Konarski, kompozytor muzyki do filmów zaprosił do współpracy Sławomira Bernego, by zagrać do polskiej niemej produkcji Szlakiem hańby. Później skład został poszerzony o skrzypka Michała Chytrzyńskiego. Muzycy wystąpili z projektem w Wiedniu, Bukareszcie, Kluż-Napoce oraz Kiszyniowie. Trio spotkało się ponownie podczas kilku edycji Festiwalu Filmu Niemego. W tym roku wystąpi w kolejnej konfiguracji jako duet Konarski & Chytrzyński.
Adrian Konarski – uznany kompozytor muzyki filmowej i teatralnej, twórca ścieżek dźwiękowych między innymi do Pręg i Senności Magdaleny Piekorz oraz sztuk teatralnych i filmów w reżyserii Jerzego Stuhra, a także musicali. Absolwent wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki na Akademii Muzycznej w Krakowie (2000). Od 1994 roku współpracuje z Piwnicą pod Baranami, a od 2007 roku jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej. W 2010 roku rozpoczął współpracę z hollywoodzkim reżyserem Philippem Morą, angielskim aktorem Peterem Strakerem oraz niemiecką telewizją WDR.
Michał Chytrzyński – przygodę ze skrzypcami rozpoczął w wieku sześciu lat i przebył długą drogę edukacji w szkole muzycznej, liceum i na studiach na Akademii Muzycznej w Krakowie. Od wielu lat jest skrzypkiem Teatru Bagatela, teatru STU oraz Narodowego Starego Teatru w Krakowie. Bierze udział w wielu koncertach oraz nagraniach w Polsce i za granicą. Od 2006 roku współpracuje z Piwnicą pod Baranami.
facebook.com/semiinventedtrio
STANISŁAW SŁOWIŃSKI TRIO
Stanisław Słowiński – skrzypce, skrzypce współczesne pięciostrunowe Franciszek Raczkowski – fortepian
Dawid Fortuna – instrumenty perkusyjne
Kontakt: Kaja Łuczyńska || kaja@kinopodbaranami.pl
informacja prasowa // 30.11.2023
Stanisław Słowiński – skrzypek, aranżer, kompozytor, producent muzyczny, multiinstrumentalista. Jeden z najbardziej aktywnych muzyków młodego pokolenia na polskiej scenie muzycznej. Jako lider autorskich projektów, sideman, muzyk sesyjny gra przeszło 100 koncertów rocznie, odwiedzając sceny klubów i festiwali całego świata. Jako solista występował na najważniejszych polskich scenach. Z autorskim materiałem zadebiutował albumem Landscapes Too Easy To Explain, który ukazał się w międzynarodowej dystrybucji nakładem prestiżowego wydawnictwa Hevhetia. Uczestniczył w realizacji projektów z artystami o międzynarodowej renomie (Brian Eno, Ben Frost, Daniel Bjarnason, Elliot Goldenthal). Jego koncertowy album – Visions Violin Concerto live at ICE Kraków nagrany został z udziałem jednej z najlepszych orkiestr kameralnych w Europie – AUKSO – pod batutą wybitnego dyrygenta, skrzypka, kameralisty Marka Mosia.
Franciszek Raczkowski – pianista i kompozytor, absolwent instrumentalistyki i instrumentalistyki jazzowej na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W 2015 roku zadebiutował ze swoim trio płytą Apprentice w 2015 roku. Trzy lata później ukazały się albumy Duo – nagrany ze skrzypkiem Mikołajem Kostką, a także
Eternal Colors zespołu Follow Dices, w którym Raczkowski wciąż działa i z którym obecnie nagrywa nowy materiał.
Dawid Fortuna – absolwent bydgoskiej Szkoły Muzycznej i krakowskiej Akademii Muzycznej. Swoje umiejętności zawdzięcza wspaniałym pedagogom (Maciej Korpal, Mirosław Żyta, Jan Pilch, Łukasz Żyta) oraz muzykom, z którymi współpracował (m.in. Janusz Muniak, Zbigniew Namysłowski, Zbigniew Wegehaupt, Adam Pierończyk, Michael Patches Stewart, Leszek Możdżer, Dominik Wania, Sebastian Bernatowicz, Jerzy Małek). Regularnie występuje w składzie grup: Adam Bałdych Quartet, New Bone, NSI Quartet, Kuba Płużek Quartet, DoMinik Wania Trio, PeGaPoFo, Cracow Jazz Collective.
https://www.stanislawslowinski.pl/
https://www.facebook.com/stanislawslowinskimusic/
THE MAGIC CARPATHIANS
Projekt Karpaty Magiczne (The Magic Carpathians Project) od lat konsekwentnie proponuje muzykę hybrydyczną, wymykającą się gatunkowym określeniom, zainspirowaną tradycjami muzycznymi łuku Karpat i Azji Centralnej, ale wyrastającą z ducha improwizacji. Oryginalne brzmienia niezwykłych instrumentów, takich jak słowacka fujara pasterska, chińskie organki lu-sheng czy indyjskie cymbały santoor znakomicie współgrają z nietypowo potraktowanym głosem i odnajdują nowy wymiar w kontekście współczesnych idiomów muzycznych, nie stroniących od preparowanej gitary elektrycznej czy analogowej elektroniki domowej produkcji. Muzyka Anny Nacher i Marka Styczyńskiego została udokumentowana na dwunastu płytach wydanych w Polsce, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii oraz dwóch płytach nagranych w ramach projektu z pogranicza ekologii dźwięku, z wykorzystaniem głosów fok, delfinów, orek i morświnów Morza Północnego i Bałtyckiego. Muzycy prowadzą własne wydawnictwo muzyczne, World Flag Records, w ramach którego wydali blisko 40 tytułów dokumentujących interesujące kultury muzyczne świata, improwizowane sesje muzyczne, nagrania terenowe. Aktywnie podróżują w poszukiwaniu instrumentów muzycznych, m.in. do Indii, Nepalu, na Bałkany, do Skandynawii czy na kontynent amerykański, co udokumentowali w książkach Ucho Jaka. Podróże muzyczne od Kathmandu do Santa Fe (Bezdroża 2003) i Vaggi Varri. W tundrze Samów (Wydawnictwo Alter, 2013). Mają za sobą trasy koncertowe w USA, koncerty na wielkich festiwalach, w znanych klubach głównych miast Polski, niewielkich księgarniach oraz galeriach sztuki.
Kontakt: Kaja Łuczyńska || kaja@kinopodbaranami.pl
informacja prasowa // 30.11.2023
https://magiccarpathians.com/
https://www.facebook.com/karpaty.magiczne
TRIFONIDIS/MENCEL/STAROMIEJSKI
Maciej Trifonidis – gitara, gitara basowa, filety, saksofon, handpan i inne Joachim Mencel – rhodes piano, lira korbowa
Bartek Staromiejski – perkusja
Maciej Trifonidis – multiinstrumentalista, animator kultury, organizator i koordynator wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych, wydawca, producent muzyczny, redaktor radiowy, realizator dźwięku, kompozytor, pisarz, inicjator projektów (edukacyjnych, kulturalnych, muzycznych, interdyscyplinarnych). Założyciel zespołów i orkiestr muzycznych. Na twórczość Macieja Trifonidisa wpływ ma wiele czynników, między innymi fascynacja muzyką etniczną i instrumentami ludowymi, dzieciństwo spędzone w Afryce Północnej (Tripolis, Libia), w środowisku multikulturowym, tworzonym przez obywateli Turcji, Pakistanu, Indii, Bangladeszu, Korei, Wietnamu, Algierii, Tunezji, Sudanu, liczne podróże oraz polsko-greckie korzenie. Zetknięcie z tą wielokulturowością jest wyczuwalne w kompozycjach, melodyce oraz sposobie komponowania. Twórca TRIFOPARKU.
Joachim Mencel – pianista, kompozytor, producent muzyczny, prekursor wykonywania współczesnego jazzu na lirze korbowej, profesor Akademii Muzycznej w Krakowie. Grał m. in. w zespołach Janusza Muniaka, Andrzeja Cudzicha i Nigela Kennedy’ego. Regularnie współpracuje z amerykańskim klarnecistą Bradem Terrym. Ceniony aranżer muzyki wokalnej, pisał i aranżował piosenki dla Ewy Bem, Mieczysława Szcześniaka, Anny Marii Jopek. Mencel jest autorem kantaty jazzowej na chór, orkiestrę i solistów Miłość mi wszystko wyjaśniła, a także muzyki do filmów, spektakli baletowych i pantomimy. W kwietniu 2019 roku w Nowym Jorku nagrał muzykę na płytę Brooklyn Eye, która ukazała się nakładem amerykańskiej wytwórni Origin Records. Obecnie występuje solo na fortepianie i lirze korbowej, w duecie z saksofonistą Leszkiem Żądło, a także ze swoim kwintetem, z którym wykonuje autorskie kompozycje inspirowane tańcami ludowymi. W 2018 roku wytwórnia For Tune wydała album z tym materiałem zatytułowany Artisena.
Bartek Staromiejski – perkusista, absolwent Instytutu Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Stypendysta Staatliche Hochschule fur Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie. Laureat międzynarodowych konkursów jazzowych, w tym (wraz z zespołem GPS) zdobywca pierwszej nagrody na Międzynarodowym Konkursie Młodych i Debiutujących Zespołów Jazzowych Jazz Juniors 2008. Współpracuje m. in. z Januszem Muniakiem, Maciejem Sikałą, Maciejem Strzelczykiem, Markiem Bałatą, Januszem Skowronem, Tadeuszem Leśniakiem, Janem Jarczykiem, Siggym Davisem, Izą Zając, Beatą Przybytek. Jest cenionym perkusistą młodego pokolenia. Swobodnie porusza się w wielu stylach muzycznych, od jazzowego mainstreamu przez latino, salsę do fusion, funk i muzykę pop.
https://www.facebook.com/maciej.trifonidis/
https://www.facebook.com/trifopark
https://trifopark.com/
http://www.joachimmencel.com/
https://www.facebook.com/Staromiej/
ULA STOSIO SUPERSONIC TRIO
Kontakt: Kaja Łuczyńska || kaja@kinopodbaranami.pl
informacja prasowa // 30.11.2023
Ula Stosio – gitary, bouzouki, kalimba, misy, piano, synth
Marcin Pokorski – skrzypce, bas, głos
Tomasz Majewski – perkusjonalia, handsonic, wavedrum
Urszula Stosio była gitarzystką m.in. Renaty Przemyk, Magdy Piskorczyk, Karpat Magicznych, Acoustic Etno Orchestry, Orient Express, Ham Dam. Grała na wielu koncertach i festiwalach w kraju i zagranicą. Wraz z Acoustic Ethno Orchestra tworzyła muzykę do filmu Rozkosze gościnności w ramach 20. Festiwalu Filmu Niemego. Grała na sazie w orkiestrze pod batutą Alexandra Desplata na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Tworzy muzykę orientalną z domieszką elektroniki i groovu. Jest multiinstrumentalistką, gra m.in na: gitarach, guitalele, ebow, ukulele, sazie, bouzouki. Nagrała dwie solowe płyty: Guitar Revolta i Komety.
Marcin Pokorski – krakowski grajek i śpiewak. W wolnych chwilach psycholog (albo na odwrót). Współpracował lub współpracuje z kilkoma osobami lub składami krakowskiej sceny. Uczestniczył w festiwalach – niekiedy z sukcesami. Nie lubi ograniczać się co do stylu i instrumentu. Introwertyk. Sam Herbie Hancock powiedział o nim „nie kojarzę gościa”.
Tomasz Majewski – instrumentalista perkusyjny, wokalista, kompozytor i aranżer. Współpracuje z muzykami i wokalistami z Polski, Wielkiej Brytanii i USA (m.in. takimi gwiazdami jak Elton John). Koncertował z takimi wykonawcami, jak Katarzyna Cerekwicka, Halina Frąckowiak, Mateusz Ziółko, Łukasz Zagrobelny, Marek Piekarczyk. Doskonale realizuje się w klubowych live actach, eventach, wyzwalając ogromną dawkę muzycznej energii. Instrumenty perkusyjne stosuje w różnych stylach muzycznych, począwszy od jazzu etno-jazzu, popu, rocka, muzyki klasycznej i elektronicznej, na produkcjach klubowych skończywszy.
https://www.facebook.com/urszula.stosio.guitar/
https://tomaszpmajewski.wixsite.com/tomaszmajewski
ORGANIZATORZY:
Fundacja Dla Kina
Kino Pod Baranami
WSPÓŁFINANSOWANIE:
Miasto Kraków
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Polski Instytut Sztuki Filmowej
PARTNERZY:
Goethe-Institut Krakau
Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny
Betel Klub
Studio Kropka
Pałac pod Baranami
Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Europa Cinemas
PATRONI MEDIALNI:
Radio Nowy Świat
Wyborcza.pl
Kontakt: Kaja Łuczyńska || kaja@kinopodbaranami.pl
informacja prasowa // 30.11.2023
Kraków Culture Karnet
Krakow.pl
Pełna Sala
Klatki na oczach. Blog Roberta Siwczyka
Typowy Jędrzej – student filmoznawstwa
Szwedzki Stół Filmowy
DESIGN:
BLEKA
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Współfinansowano ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
www.kinopodbaranami.pl
www.festiwalfilmuniemego.pl
Kontakt: Kaja Łuczyńska || kaja@kinopodbaranami.pl