Cykl pokazów polskiej klasyki filmowej pod nazwą Krótka historia polskiego kina – po ogromnym sukcesie w 2023 roku – wraca do polskich kin studyjnych! Od lutego rusza kontynuacja przeglądu, który tym razem skupi się na twórcach osobnych, działających poza głównymi nurtami filmowymi. Cykl rozpocznie film Ostatni dzień lata w reżyserii Tadeusza Konwickiego. Seans w Kinie Pod Baranami w środę, 28 lutego.
Kontynuacja przeglądu Krótka historia polskiego kina to wybitne dzieła twórców, którzy nie wpisywali się w wiodące nurty i stronili od grup czy formacji artystycznych. Ich filmy nie dają się prosto zaszufladkować, ale wciąż olśniewają świeżością formy i prawdziwie autorskim wymiarem. W przeglądzie znalazły się zarówno odważne eksperymenty formalne, jak i nieoczywiste filmy gatunkowe. Dzieła kultowe i zapomniane arcydzieła. Ale przede wszystkim filmy, które, także dzięki wspaniałej cyfrowej rekonstrukcji, nadają się idealnie do ponownego odkrycia w kinach.
Przegląd Krótka historia polskiego kina część II: twórcy osobni to polska klasyka filmowa w kinach studyjnych w całej Polsce. W programie trwającego od lutego cyklu jest dziesięć tytułów wybranych przez Tomasza Kolankiewicza. Każdy film poprzedzony jest krótkim wykładem przygotowanym przez kuratora przeglądu.
Pierwszym filmem, który będzie można zobaczyć w ramach przeglądu, jest wspaniały nowofalowy debiut Tadeusza Konwickiego, czyli Ostatni dzień lata z 1958 roku. Pokaz w Kinie Pod Baranami w środę, 28 lutego, o godzinie 19.15.
Tadeusz Konwicki jako kierownik literacki Zespołu Filmowego KADR zdobył się na ten filmowy eksperyment na marginesie swoich obowiązków, z minimalną ekipą i mikrobudżetem. Do produkcji zaangażował rodzinę Laskowskich: Jana – operatora, Jerzego – kierownika produkcji i Irenę – aktorkę. W obsadzie towarzyszy jej młodziutki Jan Machulski. Muzykę do filmu przygotował Adam Pawlikowski, pamiętny Andrzej z Popiołu i diamentu. Reżyser osiągnął tak ciekawe rezultaty, że kontynuował karierę filmową w wybitnej formie kina autorskiego.
Kuratorem przeglądu Krótka historia polskiego kina i autorem prelekcji przed filmami jest Tomasz Kolankiewicz – filmoznawca i historyk filmu. Wykładowca Łódzkiej Szkoły Filmowej i Warszawskiej Szkoły Filmowej, programer współpracujący z telewizją, festiwalami filmowymi, Nowym Teatrem w Warszawie. Między 2008 a 2017 rokiem redaktor programowy w redakcji filmowej TVP Kultura. Wydawca, reżyser i prowadzący telewizyjnych audycji kulturalnych. W latach 2020-2023 dyrektor artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Dzięki współpracy z WFDiF oraz DI Factory i przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, filmy są prezentowane w wersji odrestaurowanej cyfrowo z angielskimi napisami.
Tymczasem na platformie MOJEeKINO.PL można oglądać filmy z pierwszej edycji przeglądu, wybierając (i co za tym idzie wspierając!) ulubione kino studyjne.
PROGRAM:
środa, 28 lutego 2024
19.15 OSTATNI DZIEŃ LATA | THE LAST DAY OF SUMMER reż. Tadeusz Konwicki, 1958, 59’
prelekcja przed filmem: Tomasz Kolankiewicz (wideo)
BILETY: 20 zł
KOLEJNE POKAZY PRZEGLĄDU:
marzec 2024
NÓŻ W WODZIE | KNIFE IN THE WATER
reż. Roman Polański, Polska 1962, 90’
kwiecień 2024
RĘCE DO GÓRY | HANDS UP!
reż. Jerzy Skolimowski, Polska 1967, 77’
maj 2024
SŁOŃCE WSCHODZI RAZ NA DZIEŃ | THE SUN RISES ONCE A DAY reż. Henryk Kluba, Polska 1967, 91’
czerwiec 2024
TRZECIA CZĘŚĆ NOCY | THE THIRD PART OF THE NIGHT
reż. Andrzej Żuławski, Polska 1971, 103’
lipiec 2024
NA WYLOT | THROUGH AND THROUGH
reż. Grzegorz Królikiewicz, Polska 1972, 71’
sierpień 2024
REJS | THE CRUISE
reż. Marek Piwowski, Polska 1970, 66’
wrzesień 2024
KONOPIELKA | THE LINNET
reż. Witold Leszczyński, Polska 1982, 88’
październik 2024
KRZYK | THE SCREAM
reż. Barbara Sass, Polska 1983, 88’
listopad 2024
O-BI O-BA. KONIEC CYWILIZACJI | O-BI, O-BA: THE END OF CIVILIZATION reż. Piotr Szulkin, Polska 1984, 86’
O FILMIE:
OSTATNI DZIEŃ LATA | THE LAST DAY OF SUMMER
reż. Tadeusz Konwicki, 1958, 59’
MFF Dokumentalnych i Krótkometrażowych w Wenecji 1958: Grand Prix
EXPO 58 (Bruksela 1958): Nagroda Główna dla filmu eksperymentalnego
Pierwszy polski film nowofalowy, a zarazem jeden z najniezwyklejszych debiutów w historii polskiego kina.
Ona (Irena Laskowska) i on (Jan Machulski) spotykają się na nadmorskiej plaży. Kobieta jest dojrzalsza, ale zarazem ostrożniejsza. To jej ostatni dzień nad morzem. Mężczyzna jest młody, wrażliwy, szuka jej bliskości. Ona mocno stąpa po ziemi, on wydaje się nie z tego świata. Przelatujące nad nimi odrzutowce przypominają grozę wojny. Na plaży nie ma nikogo. Bohaterowie w ciągu sześciu godzin przybliżają się do siebie i oddalają, co mistrzowsko podkreśla kompozycja ujęć i proporcje sylwetek w kadrach.
ORGANIZATOR PRZEGLĄDU:
Stowarzyszenie Kin Studyjnych
PARTNERZY:
WFDiF
DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
KINO POD BARANAMI