Teatr Mumerus serdecznie zaprasza wszystkich widzów we wrześniu.
3.09. 2024, godz. 18:00: „Teatr Faktu: Zaolzie 1938” – czytanie performatywne oraz prezentacja zdjęć, dokumentów, druków propagandowych związanych z przyłączeniem do Polski części Śląska Cieszyńskiego w październiku 1938. Wstęp wolny.
TEATR FAKTU: ZAOLZIE 1938 CZYLI O PRZEJĘCIU PRZEZ POLSKĘ CZĘŚCI ŚLĄSKA CIESZYŃSKIEGO W LATACH 1938 – 1939
Czytanie performatywne połączone z prezentacją wystawy zdjęć i druków. Jesienią 1938 roku rząd Rzeczpospolitej Polskiej podjął starania i zaczął wywierać wpływ na rząd Republiki Czechosłowackiej w sprawie oddanie Polsce Zaolzia, części Śląska Cieszyńskiego zamieszkałej w większości przez ludność etnicznie polską, przekazanej Czechosłowacji decyzją Rady Ambasadorów w belgijskim Spa z lipca 1920 roku – podjętą w krytycznym momencie wojny polsko – bolszewickiej. 1 października 1938 roku strona czechosłowacka w odpowiedzi na ultimatum rządu polskiego, przekazała terytorium Zaolzia Rzeczpospolitej Polskiej – akurat zaraz potem, jak w wyniku Układu Monachijskiego część państwa Czechosłowackiego została przekazana Trzeciej Rzeszy. Wydarzenia te budzą do dziś zaciekłe spory – nie tylko wśród historyków, ale także wśród publicystów i tzw. opinii publicznej. Czy był to akt współdziałania władz Rzeczypospolitej z hitlerowskimi Niemcami w obliczu Układu Monachijskiego, czyli usankcjonowanego przez europejskie mocarstwa zaboru części Czechosłowacji, w którym Rzeczpospolita także wzięła udział? A może był to akt dziejowej sprawiedliwości czyli rewanż za napaść wojsk czechosłowackich na Śląsk Cieszyński w 1919 roku i wymuszony zagrożeniem przez Rosję podział zamieszkanego przez Polaków Śląska Cieszyńskiego, który dokonał się w lipcu 1920 roku? A może jeszcze inaczej? W każdym razie na pewno zdarzyły się pobicia, tryumfalne marsze, ataki bojówek, akty dywersji, akcje szpiegów, donosy, wiece …. Niech sobie uczestnik naszego spotkania sam odpowie na postawione wyżej pytania. My przedstawimy dokumenty: relacje świadków, materiały prasowe, mniej lub bardziej oficjalne
komunikaty, zdjęcia i listy.
Materiały przedstawią: Ewa Breguła, Jan Mancewicz, Wiesław Hołdys (scenariusz i
reżyseria).
Realizatorzy wyrażają podziękowanie panu Danielowi Korbielowi za pomoc w zebraniu materiałów.Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.
7.09. 2024, godz. 12:00, Narodowe Czytanie: „Kordian” Juliusza Słowackiego – wspólna lektura z udziałem aktorów Teatru Mumerus oraz publiczności. Zapraszamy do udziału, wstęp wolny.
Bohater siedzący na najwyższej igle największej europejskiej góry i zastanawiający się czy lepiej rzucić się w lodowe szczeliny, czy też spłynąć na chmurze na rodzinną ziemię z okrzykiem: „Polacy”. Rozmowa o sposobie siadania na krzesłach w Hyde Parku i płacenia za to. Rozmowa z papieżem i jego doradcą – papugą. Spisek wśród trumien królów polskich w podziemiach katedry. Osoba niedoszłego zamachowca podzielona na postaci Strachu i Imaginacji. Wizyta diabła w domu dla obłąkanych. Rozmowa Cara z Wielkim Księciem: zabić czy ułaskawić zamachowca? I wiele, wiele innych epizodów: dialogów i monologów, a wszystko to nakręcone (dosłownie!) przez uruchomioną przez diabły i czarownice machinę dziejów.
To „Kordian” Juliusza Słowackiego, jedno z najwspanialszych dzieł polskiego romantyzmu pełne sprzecznych elementów: ironii, mistycyzmu, tragizmu i groteski – a przez to niezwykle dynamiczne i napisane najświetniejszą polszczyzną. Warto czytać „Kordiana” – także na głos, aby poczuć niezwykły rytm, pulsację i sonorystykę tego tekstu.
Każdy może przyjść i przeczytać wybrany przez siebie fragment.
Można też przyjść i tylko posłuchać jednego z najbardziej fascynujących dzieł literatury polskiej. Wstęp wolny.
Wydarzenie odbywa się w ramach Narodowego Czytania „Kordiana” pod patronatem Prezydenta RP.
9.09. 2024, godz. 19:00 „Manelle” – spektakl w wersji plenerowej.
Scenariusz, reżyseria, przestrzeń: Wiesław Hołdys
Aktorzy: Ewa Breguła, Monika Gigier, Mateusz Dewera, Jan Mancewicz, Jacek Milczanowski, Bartłomiej Zdeb, Robert Żurek
Muzycy: Michał Braszak i Michał Peiker
Muzyka: Michał Braszak
Kostiumy i maski: Monika Gigier
Maski, rekwizyty, asystent reżysera: Agnieszka Dziedzic
Współpraca scenograficzna i rysunek: Agnieszka Dębowska
W spektaklu wykorzystano teksty Pawła Symplicjana z „Manelli duchowych” oraz cytaty z utworów następujących autorów: Klemens Bolesławiusz, Jan z Kijan, Jan Libicki, Jan Andrzej Morsztyn, Hieronim Morsztyn, Wojciech Oczko, Symeon Połocki, Mikołaj Sęp Szarzyński, a także fragmenty anonimowych utworów: „Pielgrzym. Dialog o drzewie żywota”, „Utarczka krwie wojującego Boga”. „Dialog o Mifibosecie”, a także teksty epitafium z tablicy nagrobnej z Fary w Krośnie.
W spektaklu wykorzystano fragmenty sonaty d-moll op. 1 nr 12, La Follia RV 63 oraz „Czerech pór roku” Antonio Vivaldiego.
Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Bilety w cenie 40 zł dostępne na:
– portalu Kicket:
https://kicket.com/wydarzenia/manelle-17227?eventId=282455
– portalu Krakowskiego Biura Festiwalowego:
https://kbfbilety.krakow.pl/wydarzenia/spektakl-manelle-1
Wszystkie wydarzenia odbędą się na dziedzińcu Muzeum Archeologicznego w Krakowie, ul. Senacka 3.
Materiały prasowe: Teatr Mumerus
Zdjęcia: Piotr Baran