17. edycja Azjatyckiego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków, symbolizowana przez Wodnego Królika, odbędzie się w dniach 15-21 listopada w warszawskich kinach Muranów i Kinoteka, a w wersji online potrwa aż do 3 grudnia na piecsmakow.pl.
Jak co roku, selekcjonerzy festiwalu obejrzeli setki filmów, by skomponować program, który nie tylko przybliży interesujące tematy czy twórców, ale poruszy też wrażliwość widzów. Od skromnych, kontemplacyjnych filmów, przez pełne dobrej energii komedie romantyczne, po wystawne blockbustery zapierające skalą dech w piersiach – program 17. Pięciu Smaków dostarczy wielu emocji wszystkim, którzy cenią dobre kino.
Co jeszcze? Magazyn z autorskimi tekstami i wywiadami, seria odcinków Podkastu Pięciu Smaków pogłębiających filmowe konteksty, spotkania z twórczyniami i twórcami w kinie i online oraz eksperckie prelekcje przed seansami – to wszystko czeka publiczność podczas dziewiętnastu festiwalowych dni.
Twórca, który zmienił oblicze kina – retrospektywa Kinga Hu
Oto pierwsza w Polsce retrospektywa twórcy, który zmienił oblicze kina. King Hu jest niekwestionowanym mistrzem kina wuxia, które zredefiniował i unowocześnił. Jego twórczość jest też dowodem na potwierdzenie tezy, że w kino akcji można tchnąć transcendentalny pierwiastek i ładunek namacalnej mistyki.
Reżyser Dotyku zen zapisał się na kartach historii kina jako innowator w zakresie choreografii walk. Stosował wizjonerskie rozwiązania techniczne, do których podchodził z niebywałą starannością. Epickie pojedynki, w które obfitują filmy tajwańskiego mistrza, stały się emblematem jego twórczości, charakteryzującej się estetyką precyzji, pionierskim podejściem do ruchu niczym do tańca, czy dynamizmem w pracy kamery, który wzmacnia poetycki wymiar walk.
King Hu był też protofeministą. Powołał do życia wiele wspaniałych bohaterek filmowych – sprawczych, wyemancypowanych, walczących o swoje – których próżno szukać w ówczesnych kinematografiach, nie tylko Tajwanu czy Hongkongu, ale całego świata. Dorobek Hu odcisnął ogromne piętno na późniejszych mistrzach kina akcji – m.in. na Zhang Yimou, Tsui Harku, Johnie Woo, Johnniem To, czy siostrach Wachowskich.
Prezentowane podczas retrospektywy filmy pochodzą z różnych okresów twórczości Kinga Hu, kreując profil artysty, bez którego światowe kino nie wyglądałoby tak samo. Filmy w sekcji:
Dragon Inn (Dragon Inn, 1967)
Dotyk zen (Touch of Zen, 1971)
Legenda gór (Legend of the Mountain, 1979)
Deszcz w górach (Raining in the Mountain, 1979)
Koło życia (The Wheel of Life, 1983)
Pokazy Specjalne
Powrót do filmów sprzed lat, które zdążyły już nabrać kultowego statusu i zostały cyfrowo odnowione w jakości 4K. W tym roku będą to dwa arcydzieła z Tajwanu: melancholijne „Millennium Mambo” mistrza Hou Hsiao Hsiena z rolą zjawiskowej Shu Qi oraz „Goodbye, Dragon Inn” Tsaia Ming-lianga – oda do dawnego kina, slow cinema w najlepszym wydaniu.
Kino warto odwiedzić także z innego powodu – do Warszawy przyjadą twórcy, którzy będą prezentować swoje dzieła i spotkają się z publicznością. Sesje Q&A na Pięciu Smakach są zawsze ciekawe i żywiołowe, często przenoszą się do kinowych kuluarów i pobliskich lokali.
Twórcy festiwalu nie zapominają jednak o widzach z całej Polski, którzy będą oglądać filmy online. Na piecsmakow.pl dostępnych będzie co najmniej 27 filmów i będzie to prawdopodobnie jedyna okazja, by je w Polsce obejrzeć. A filmy to nie wszystko! Na platformie pojawią się wideo prelekcje do filmów, wywiady ze znakomitymi twórczyniami i twórcami, a także podkasty i teksty, budujące kontekst festiwalowego programu.
Kobiece Oblicza Hongkongu
Kino hongkońskie kojarzy się z filmami akcji, a tym zazwyczaj przypisuje się męskie epitety. To błąd – dzięki specyfice filmów sztuk walki z Hongkongu, kobiety już dekady temu, znacznie wcześniej niż na przykład w Hollywood, mogły tam z powodzeniem stawać w szranki z mężczyznami, konkurując z nimi wyszkoleniem, zwinnością i sprytem. A to nie wszystko, bo filmy hongkońskie to także znakomite dramaty i błyskotliwe komedie, które były rzadko pokazywane poza Azją. Nastawione na zysk, ale nie unikające odważnych eksperymentów, kino hongkońskie było obszarem, w którym kariery robiły wybitne aktorki, do dzisiaj pozostające ikonami popkultury w tym rejonie świata. Ich przełomowym rolom poświęcona jest ta sekcja.
Na ekranie pojawią się m.in.: Maggie Cheung, Sylvia Chang, Cheng Pei-Pei, Cherry Ngan czy Cherie Chung. Przegląd obejmuje kilka dekad historii Hongkongu – od lat 60. i przebojowego „Napij się ze mną” Kinga Hu, w którym Chen Pei-pei wcieliła się w jedną z pierwszych filmowych wojowniczek, po współczesność. „Światło nie zgaśnie nigdy” z 2022 roku to nostalgiczna opowieść o rzemieślnikach, którzy – kiedy miasto ekonomicznie rosło w siłę – przygotowywali tradycyjne hongkońskie neony reklamowe, a dzisiaj stali się niepotrzebni. Gwiazdą filmu jest legendarna Sylvia Chang.
Focus: Indie
Sekcja filmów z kierunku, który rzadko gości na Pięciu Smakach. Tymczasem warto przyglądać się kinu, które powstaje w najludniejszym kraju świata o rosnącej geopolitycznej roli. Przemysł filmowy Indii produkuje ponad 2000 filmów rocznie, a twórcy kina artystycznego mają tam coraz więcej do powiedzenia, o czym świadczy ich obecność na światowych festiwalach. Sekcja Focus: Indie prezentuje cały wachlarz emocji i stylów. To nowoczesne, pomysłowe i niezwykle barwne kino jest też okazją do poznania wielu obszarów geograficznych kraju i różnych tradycji – tych kulturowych, jak i związanych z organizacją produkcji filmowej. W programie znalazł się m.in. art-house’owy eksperyment, debiut Anamiki Haksar „Dźalebi dla konia”, będący szkatułkową opowieścią o romantycznym micie Starego Delhi, a jednocześnie antropologicznym zapisem stworzonym z rozmów z mieszkańcami chaotycznego, będącego w wiecznym ruchu współczesnego miasta.
Na drugim biegunie znajduje się „Serce Sarpatty”, film pokazujący zawody bokserskie rozgrywane pomiędzy lokalnymi klanami w tamilskim Madrasie. To potężna i przejmująca historia o honorze i determinacji oraz o emocjach, które wynikają z porażek i zwycięstw w sportowych zmaganiach.
Nowe Kino Azji
Praca nad sekcją konkursową Nowe Kino Azji to zawsze wyzwanie, które niesie ze sobą poczucie odpowiedzialności. Bo jak za pomocą zaledwie jedenastu filmów opowiedzieć o tym, co najbardziej rezonuje w kinematografiach tego pełnego różnic kontynentu, uchwycić bicie jego serca? Rezultatem nierzadko trudnych wyborów jest sekcja pełna wyrazistych obrazów Azji, których twórcy z pewnością jeszcze nie raz dadzą o sobie znać. Widzowie Pięciu Smaków będą mogli odkryć ich u progu karier, a także porozmawiać z nimi o filmach podczas sesji Q&A. Do Warszawy przyjedzie m.in. Lim Oh-jeong, reżyserka rebelianckiego debiutu „Witaj w piekle”. Posługując się czarnym humorem, zwraca w nim uwagę na problemy, z jakimi zmaga się młodzież w Korei Południowej – przemoc, obojętność dorosłych, czy wpływ religijnych sekt na młode umysły. W odmiennym tonie utrzymana jest poetycka wietnamska fabuła „Niech płonie” Bui Thac Chuyêna, na którą składają się trzy historie o miłości, splątane ze sobą w delcie Mekongu. Obserwujemy codzienność trzech kobiet na przestrzeni kilku lat, ich zmagania z naturą, obowiązki, rutynę i uczuciowe zawirowania.
Asian Cinerama
To wybór filmów, które w bieżącym sezonie podbiły serca azjatyckiej publiczności, dowodząc, że kontynent ten pozostaje centrum współczesnego kina. Dla widzów Pięciu Smaków będzie to okazja, aby powrócić do twórczości artystów, którzy pojawiają się regularnie na festiwalu. W programie znalazł się m.in. film Indonezyjczyka Joko Anwara – „Słudzy diabła 2: Wspólnota”, jeden z najlepszych horrorów roku, wbijający w fotel, a jednocześnie zachwycający pomysłowością i plastycznością kadrów. Będzie też gatunkowy „Duch” Lee Hae-younga, wysokobudżetowa produkcja z plejadą wielkich koreańskich gwiazd. To filmowa fantazja, w której ponura historia Korei, będącej pod japońską okupacją, jest pretekstem do stworzenia wybuchowego spektaklu zemsty. Jednym z kinowych pokazów będzie też olśniewająca „Rzeka szkarłatu” Zhanga Yimou, jeden z największych światowych przebojów komercyjnych 2023 roku, artystyczny blockbuster, zachwycający nabierającą tempa intrygą, a także barwami, dialogami czy zdjęciami.
To prawdopodobnie jedyne w Polsce pokazy tego piorunującego dzieła jednego z największych mistrzów chińskiego kina.
Daty i miejsca festiwalu, bilety
17. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków
15 listopada – 3 grudnia, online
15-21 listopada, Warszawa, Kino Muranów, Kinoteka
Ceny pojedynczych biletów na seanse kinowe:
Bilet normalny 28 PLN
Bilet normalny dla seniorów – 25 PLN
Bilet zniżkowy (na seanse przed 17:00 w dni powszednie) – 22 PLN
Bilet zniżkowy dla seniorów (na seanse przed 17 w dni powszednie) – 20 PLN
Bilet na otwarcie – 35 PLN
Pojedynczy dostęp online: 22 PLN
Karnet Pięć Smaków Kino+Online, w cenie 350 PLN – umożliwia wstęp na wszystkie projekcje filmowe (za wyjątkiem uroczystego otwarcia) podczas festiwalu w kinach oraz dostęp do wszystkich filmów na festiwalowej platformie wideo. Liczba dostępnych karnetów jest ograniczona. W programie znajdzie się co najmniej 36 filmów pełnometrażowych.
Karnet Pięć Smaków Online, w cenie 190 PLN – umożliwia dostęp do wszystkich filmów na festiwalowej platformie wideo. Liczba karnetów online jest nielimitowana i będą dostępne w sprzedaży także w trakcie trwania festiwalu. Online dostępnych będzie co najmniej 26 filmów z programu festiwalu.
Karnety dostępne w sprzedaży na stronie piecsmakow.pl.
Festiwal jest współfinansowany przez m. st. Warszawa, Hong Kong Economic & Trade Office, Berlin, Hong Kong Film Development Council, CreateHK, Ministry of Culture, Taiwan, Taipei Economic and Cultural Office, Prague oraz Taipei Representative Office in Poland.
Materiały prasowe: Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków