Niecały tydzień temu zakończyła się 11 edycja festiwalu Misteria Paschalia. Jak co roku na koncerty tłumnie przybyli nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale i fani muzyki renesansu i baroku z całego świata. Wszystko dlatego, że misternie przygotowany na czas paschy program obfitował w nazwiska z najwyższej muzycznej półki.
Misteria Paschalia to siedem koncertów podczas których prezentowana jest dawna muzyka związana z Wielkim Tygodniem i Wielkanocą, wykonywana przez uznanych mistrzów i interpretatorów. Odbywający się już po raz 11 Festiwal jest częścią projektu „6 zmysłów” Krakowskiego Biura Festiwalowego.
Tegoroczną edycję festiwalu Misteria Paschalia zainaugurowało w Wielki Wtorek w Filharmonii Krakowskiej oratorium Morte et sepoltura di Cristo (Śmierć i grób Chrystusa) Antonia Caldary. Choć Cadara pochodził z Wenecji, swoje dzieła tworzył w Wiedniu na dworze cesarza Karola VI Habsburga. Zaprezentowane podczas koncertu dwuczęściowe oratorium z 1724 roku opowiedziało o wydarzeniach rozgrywających się pomiędzy śmiercią a zmartwychwstaniem Jezusa. Wykonał je powracający kolejny raz na festiwal Fabio Biondi i jego zespół Europa Galante.
Drugiego dnia swój program zaprezentował kolejny dobrze znany festiwalowej publiczności muzyk – Jordi Savall. W kościele św. Katarzyny przybliżył życie i twórczość Erazma z Rotterdamu. Zagranicznym artystom towarzyszyli polscy aktorzy – Barbara Wysocka, Jan Peszek, Jerzy Stuhr – recytujący dzieła filozofa.
W Wielki Czwartek festiwal powrócił do Krakowskiej Filharmonii. W jej murach rozbrzmiały angielskie barokowe hymny i sonaty skomponowane przez Henryka Purcella. Koncert Hear my prayer uświetnił Les Arts Florissants pod przewodnictwem Paula Agnew.
Na szczególną uwagę zasłużył wielkosobotni koncert, który przyciągnął swoją absolutnie wyjątkową scenerią – odbył się ponad 100 metrów po ziemią w kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli w Wieliczce. Podczas tegorocznej edycji publiczność usłyszała zespół Mala Punica. Ta wokalno-instrumentalna formacja to pięciu solistów i czterech instrumentalistów pod przewodnictwem Pedro Memelsdorffa. Wykonali oni program Missa cantilena, w którym zaprezentowali m.in. wielogłosowe opracowania stałych części mszy świętych.
Ostatni koncert tegorocznej edycji Festiwalu Misteria Paschalia odbył się ponownie w Filharmonii Krakowskiej. Usłyszeliśmy oratorium Zmartwychwstanie George’a Friderica Handla z 1708 roku. Podczas festiwalu wykonała je orkiestra Le Cercle de l’Harmonie prowadzona przez René Jacobsa, występującego w Polsce po raz pierwszy oraz międzynarodowi soliści: koreańska sopranistka Sunhae Im, belgijska sopranistka Sophie Karthäuser, angielski tenor Jeremy Ovenden i norweski baryton Johannes Weisser.
Oratorium rozegrało się na dwóch płaszczyznach: jedną z nich była symboliczna walka Lucyfera z Aniołem, drugą historia męki i zmartwychwstania Chrystusa opowiadana przez Jana Apostało, Marię Kleofasową oraz Marię Magdalenę. Koncert kończący 11 edycję festiwalu Misteria Paschalia był bez wątpienia imponującym widowiskiem.
fot. Michał Ramus, materiały organizatora