XXI edycja festiwalu Etiuda&Anima dobiegła końca. Za nami filmowe projekcje, koncerty, warsztaty, a także imprezy.
W tym roku Etiuda&Anima sięgnęła do prawdziwych początków animacji. We wtorek odbył się pokaz filmów Émile Cohla, ojca filmu rysunkowego. Jego Fantasmagoria z 1908 roku uznawana jest za pierwszą animację w historii kina. Pierwsze filmy Cohla, namalowane prostą czarną kreską, pokazują przede wszystkim zabawne eksperymenty z poruszanym obrazami. Kolejne filmy pokazały jak ewoluowała technika animacji, jednocześnie uświadamiając jej przewagę w ukazywaniu, czasem całkiem absurdalnych, wytworów wyobraźni nad tradycyjnym filmem.
Inną wycieczkę do historii kina zafundował widzom Etiudy&Animy Tadeusz Lubelski. Zaprezentował pięć krótkometrażowych filmów francuskiej Nowej Fali: pierwsze dzieła Godarda, Rohmera czy Resnaisa. Noc i mgła to jeden z najważniejszych filmów portretujących zbrodnie dokonane przez hitlerowskie Niemcy w obozach koncentracyjnych. Połączenie archiwalnych zdjęć obozów z obrazami tych terenów dziesięć lat później, opuszczonych i porośniętych trawą, tworzą bardzo przejmujący i poruszający dokument. Ten pokaz stanowił jednak tylko połowę nowofalowych krótkich metraży wybranych przez Lubelskiego – kolejne pięć arcydzieł zobaczymy… za rok.
Etiuda&Anima to także pokazy klasyków europejskich animacji: rumuńskiego Ion Popescu-Gopo czy urodzonego w Bośni i Hercegowinie Dušan Vukotić, pierwszego zagranicznego laureata Oscara za krótkometrażową animację. Festiwal odwiedził także laureat Oscara Daniel Greaves, który na oczach widzów pokazał jak tworzy swoje filmy rysunkowe.
W czasie cofnęliśmy się także dzięki imprezie Etiuda&Anima w duchu PRLu WRiTv Uniwersytetu Śląskiego. Mateusz Głowacki, reżyser filmu Zabicie ciotki i Sonda o mężczyznach, sprawdził się w roli DJ serwując takie przeboje jak Wszystko czego dziś chcę czy Nic nie może wiecznie trwać.
Ostatni dzień upłynął pod znakiem filmu Gottland. Publiczność miała okazję wziąć udział w spotkaniu z Mariuszem Szczygłem, autorem zbioru reportaży, a następnie zobaczyć kolejne etiudy polsko-czeskiej produkcji. Na uwagę zasługuje część 86400 opowiadająca o pierwszej fabryce butów założonej z Zlinie przez rodzinę Bata – ruch kamery przez całą etiudę przypomina przesuwającą się taśmę produkcyjną czy nowela Miejsce Stalina pokazująca w jaki sposób Czesi próbują zagospodarować miejsce pozostałe po wznoszącym się nad miastem pomniku komunistycznego przywódcy. Jednym z pomysłów jest pomnik… Michaela Jacksona.
Czwartkowy wieczór to jednak przede wszystkim gala zakończenia i wręczenie nagród. Poniżej prezentujemy pełną listę laureatów. Gratulujemy!
Do zobaczenia za rok!
KONKURS ETIUDA
Grand Prix Festiwalu – Złoty Dinozaur
Fragmenty, reż. Agnieszka Woszczyńska, Szkoła Filmowa w Łodzi, Polska 2014
Srebrny Dinozaur
Zakwas chlebowy, reż. Fulvio Risuleo, Centro Sperimentale di Cinematografia, Włochy 2014
Brązowy Dinozaur
Chłopiec z kurortu, reż. Emil Langballe, National Film and Television School, Wielka Brytania 2013
Specjalny Złoty Dinozaur dla najlepszej szkoły filmowej
Nederlandse Filmacademie (Holandia)
Jury postanowiło także przyznać 3 Dyplomy Honorowe
Ja, reż. Jona Honer, Nederlandse Filmacademie, Holandia 2013
Joanna uczy się pływać, reż. Yael Dotan, Beit Berl College, Izrael 2013
ABC, reż. Diana Montero, Escuela International del Cine y TV, Kuba 2013
Wielki (Nie)Doceniony
Nagroda dyrektora artystycznego festiwalu Bogusława Zmudzińskiego
Następstwa otwarcia publicznej toalety na 375 kilometrze, reż. Omar El Zohairy, High Cinema Institute, Egipt 2014
Werdykt Jury FICC
Ella, reż. Ronen Ishai, Beit Berl Collage Faculty of Arts, Izrael 2013
WERDYKT JURY STUDENCKIEGO
Rwetes, reż. Kuba Czekaj, Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego, Polska 2014.
NAGRODA PUBLICZNOŚCI
To byłoby coś pięknego, reż. Anna Morawiec, Szkoła Filmowa w Łodzi, Polska 2014
KONKURS ANIMA
Grand Prix Festiwalu – Złoty Jabberwocky oraz 12 000 złotych:
Brutus, reż. Svetlana Filippova, Rosja 2014
Srebrny Jabberwocky
Fuga na wiolonczelę, trąbkę i pejzaż, reż. Jerzy Kucia, Polska 2014
Brązowy Jabberwocky
Półmokry, reż. Sophie Koko Gate, Wielka Brytania 2014
Specjalny Złoty Jabberwocky oraz 2000 zł dla najlepszej animowanej etiudy studenckiej (nagroda ufunfowana przez studio Dardanele)
Krowa w moim kubku od mleka, reż. Yantong Zhu, Japonia 2014
Jury postanowiło także przyznać 5 Honorowych Wyróżnień dla filmów
Hipopotamy, reż. Piotr Dumała, Polska 2014
Wirtualny wirtuoz, reż. Thomas Stellmach, Maja Oschmann, Niemcy 2013
Sztorm uderza w kurtkę, reż. Paul Cabon, Francja 2014
Szersza perspektywa, reż. Daisy Jacobs, Wielka Brytania 2014
High wool, reż. Nikolai Maderthoner, Moritz Mugler, Niemcy 2013
Wielki (Nie)Doceniony
Nagroda dyrektora artystycznego festiwalu Bogusława Zmudzińskiego
1000 planów, reż. Steven Woloshen, Kanada, 2014
WERDYKT JURY STUDENCKIEGO
Nieprawdopodobnie elastyczny człowiek, reż. Karolina Specht, Polska 2013
NAGRODA PUBLICZNOŚCI:
Mythopolis, reż. Aleksandra Hetmerová, Czechy 2014