Fenomen „50 twarzy Greya” nie gaśnie, a masowa fascynacja trylogią E.L. James została w ostatnim czasie dodatkowo podsycona filmową ekranizacją nieszablonowego romansu miliardera i studentki literatury. To doskonały moment, by na książki James i bestsellery w ogólności spojrzeć przez pryzmat nauki. Jakie treści niesie tego rodzaju literatura i dlaczego odpowiada na gusta miliardów czytelników z całego świata? Jak bardzo zmienia się społeczeństwo na przestrzeni lat, skoro bestsellery z poprzednich dziesięcioleci dziś mogą stanowić co najwyżej ciekawostkę wydawniczą? Na te pytania w swej książce próbuje odpowiedzieć Eva Illouz.
Eva Illouz – izraelska socjolożka, wykładowca na Uniwersytecie Hebrajskim w Jerozolimie. Zajmuje się badaniem kultury popularnej i terapeutycznej, w swych analizach stara się zrozumieć jej konsumentów oraz tłumaczyć podstawy zachowań.
Lektura książki E. Illouz może być ucząca zarówno dla miłośników literatury popularnej na czele z „50 twarzami Greya” oraz sceptyków wątpiących w jakąkolwiek jej wartość, szukających uzasadnienia dla masowej histerii na punkcie powieści E.L. James. Wynika to z faktu, że badaczka nie podejmuje się wartościowania literackich bestsellerów, nie piętnuje czytelniczych zachowań tych, którzy w „Greyu” ulokowali swoją najszczerszą fascynację literaturą. Swój wywód autorka prowadzi z ogromnego dystansu, co pozwala zaufać jej słowom każdemu, kto z jakichś względów zainteresowany jest fenomenem bestsellerów.
Illouz na popularność „50 twarzy Greya” patrzy przez pryzmat literatury poradnikowej, badań nad seksualnością człowieka i feminizmu oraz teorii znaczących dla filozofii i socjologii. Lektura jej książki jest prawdziwą ucztą intelektualną, będącą podstawą dla zrozumienia tendencji we współczesnej kulturze.
W książce dodatkowo cieszy kształt typograficzny wydania. Elegancki skład i błyskotliwy projekt okładki czynią z książki E. Illouz małe dzieło sztuki, które efektownie okala treść.
Recenzowała: Dominika Makowska
Eva Illouz, „Hardkorowy romans”, Wydawnictwo Naukowe PWN