Claudio Cavina – wytrawny dyrygent oraz niekwestionowany specjalista w dziedzinie renesansowej i barokowej wokalistyki – pokieruje zespołem madrygalistów La Venexiana oraz plejadą znakomitych solistów w koncertowym wykonaniu opery Koronacja Poppei Claudia Monteverdiego na zakończenie tegorocznej odsłony cyklu Opera Rara. Na ten wyjątkowy koncert zapraszamy 3 grudnia o godz. 20:00 do Teatru im. Juliusza Słowackiego.
Spośród ośmiu przypisywanych Claudio Monteverdiemu oper do naszych czasów przetrwał zapis muzyczny jedynie czterech: Orfeusza, Powrotu Ulissesa, fragment Arianny i właśnie Koronacji Poppei.Pierwsze wykonanie – napisanej do libretta Giovanniego Francesca Busenella opery – miało miejsce podczas karnawału w 1643 roku w weneckim Teatro San Giovanni e Paolo.
Fabuła Koronacji Poppei rozwija się niczym prawdziwy thriller polityczny, osnuty wokół dążeń Poppei do poślubienia Nerona i zostania cesarzową. Historia rozwija się na kanwie ociekających krwią wydarzeń, porusza wątki ambicji, władzy, miłości i zdrady. Busenello bezbłędnie połączył krwawą tragedię z satyryczną komedią i wyjątkowo zręcznie przeciwstawił najbardziej niemoralne i grzeszne namiętności szlachetnym i wzniosłym uczuciom wplatając je w intrygę miłosną i polityczną. Monteverdi w Koronacji Poppei rezygnuje z mitu i boskich postaci, koncentrując się wyłącznie na związkach pomiędzy ludźmi i tworzy dzieło o realnych i żyjących niegdyś bohaterach, w roli głównej obsadzając Nerona i Poppeę, dwa bodaj najczarniejsze charaktery rzymskiej starożytności.
Monteverdi w „Koronacji Poppei” pokazywał świat taki, jakim w istocie jest, a nie świat, jakim być powinien. Godząc się na libretto Busenella, a później pisząc muzykę, operował w porządku realności, a nie w porządku powinności. (…) Monteverdi — już na sposób czysto muzyczny — kongenialnie oddaje ich dwuznaczność. Żadna z głównych postaci nie zyskuje jego sympatii. Poppea jest, owszem, piękną, niepoczytalnie zmysłową kobietą, ale też i podstępną zdzirą, zdolną do wszystkiego (Signor, deh non partire!). Neron, to co prawda rzymski władca, ale w istocie koszmarny psychopata i satyr, a jego brak zrównoważenia świetnie oddaje scena z Seneką (Son risoluto, insomma).Porzucona Ottavia, wzbudzająca z początku ciepłe uczucia, okaże się wredną szantażystką namawiającą Ottona do zamordowania Poppei (Tu, che dagl’avi miei). Nawet przemądry Seneka, który ze stoickim spokojem napomina władcę a na znak protestu popełni samobójstwo, okazuje się też z lekka nadętym osłem (Ecco la sconsolata), zadającym szyku pustosłowiem i moralistyką dla ubogich. (Trucizna miłości, Dariusz Czaja, dwutygodnik.com)
L’incoronazione di Poppea Claudia Monteverdiego zostanie wykonane przez najsłynniejszą włoską grupę operową założoną przez śpiewającego altem Claudia Cavinę — zespół madrygalistów La Venexiana. Do krakowskiego wykonania Cavina zaprosił samych znakomitych solistów. W rolę tytułowej bohaterki, kochanki Nerona wcieli się sopranistka Giuseppina Bridelli na co dzień śpiewająca w Teatro Comunale w Bolonii. Na deskach Teatru Słowackiego pojawi się również znakomita polska sopranistka, o charakteryzującym się niezwykle jasną barwą głosie — Jolanta Kowalska-Pawlikowska, która wcieli się w rolę La Fortuny. W obsadzie pojawią się również inni wybitni soliści: Monica Piccini (La Virtù), Francesca Lombardi Mazzulli (Amore), Filippo Mineccia (Ottone) oraz Alessio Tosi (jako Nutrice di Ottavia).
Posłuchajcie Koronacji Poppei Monteverdiego w wykonaniu zespołu La Venexiana.
Claudio Cavina to jeden z najznakomitszych kontratenorów swojej generacji. Pracę nad wokalnym warsztatem rozpoczął po kierunkiem Candace Smith w Bolonii. Naukę kontynuował u Kurta Widmera i René Jacobsa w Schola Cantorum Basiliensis. Stale współpracuje z formacjami muzyki dawnej: Concerto Köln (cykl występów pod dyrekcją Gustava Leonhardta w roku 1994), Clemencic Consort, Huelgas Ensemble, La Colombina, Elyma Ensemble, Concerto Italiano, Europa Galante, Al Ayre Español, Le Parlement de Musique, Fitzwilliam Ensemble, goszcząc na prestiżowych festiwalach muzycznych w Europie (Madryt, Barcelona, Paryż, Ambronay, Genewa, Antwerpia, Utrecht, Amsterdam, Londyn, Glasgow) oraz w Tel Awiwie, Tokio i Mexico City. Brał udział we francuskim i włoskim tournée (m.in. Teatro La Fenice w Wenecji i Teatro Alla Scala w Mediolanie) z oratorium Gesù al Sepolcro Pertiego pod kierunkiem Sergia Vartolo. Wystąpił w Arena di Verona, Opera di Roma, Teatro Comunale w Bolonii i Teatro Comunale we Florencji (Orfeusz Monteverdiego z René Jacobsem, 2000). Brał udział w ponad 70 nagraniach, dla tak znanych firm fonograficznych jak: Deutsche Harmonia Mundi, Sony Classical, Opus 111, Arcana, K 617, Stradivarius, Glossa, Accent i Cantus. W roku 1996 założył zespół madrygalistów La Venexiana. W minionym sezonie artystycznym można było wysłuchać jego wykonań utworów Claudio Monteverdiego: występował z madrygałami tego kompozytora na festiwalach Spitalfields w Londynie i Stagione Musicale w Varese i w szwajcarskim Cully, wziął udział w wystawieniu Koronacji Poppei w Wenecji i Milanie, a także w Powrocie Ulissesa podczas Tage Alte Musik w Regensburgu, Barock Festival w Stuttgarcie oraz w paryskim Cité de la Musique i Concertgebouw w Amsterdamie.
La Venexiana — słynna włoska grupa wokalna, założona przez śpiewającego altem Claudia Cavinę, jest obecnie jednym z najważniejszych zespołów madrygalistów na świecie. Cechą zasadniczą zespołu jest nawiązanie do praktyki wykonawczej epoki, a w szczególności do wykorzystania teatralnej mocy języka, podkreślanie napięć pomiędzy językiem świeckim i liturgicznym, sacrum i profanum. Zespół proponuje przygotowaną z całą powagą rekonstrukcję późnorenesansowego ideału i wciela w życie zalecenia Monteverdiego. „Oratio Harmoniae domina absolutissima” — dominują słowa, to one wyznaczają nurt, którym płyną dźwięki. Chłoniemy więc kunsztowną polifonię, zachwycamy się współbrzmieniami głosów. Od 1998 zespół nagrywa wyłącznie dla hiszpańskiej wytwórni Glossa. Ich nagrania były wielokrotnie nagradzane, za przykład niech posłuży płyta zatytułowana Il Madrigale Italiano zawierająca madrygały Monteverdiego, Luzzaschiego, Luki Marenzia, która według krytyków zasłużyła na „Prix Cecilia, 1999”, „Prix Amadeus 2000”, „Gramophone Award 2001”, „Cannes Classical Award 2003”, „Grand prix du disque Akademie Charles Cross 2003”, „Choc of Year 2006”. Zespół nazywany często „Nowym Orfeuszem włoskiego repertuaru madrygałowego” występował z sukcesami z OrfeuszemMonteverdiego, a nagranie zyskało najbardziej prestiżowe nagrody, m.in. „Choc du Monde de la Musique”, „BBC Classical Music”, „Gramophone’s Editor Choice 2007” oraz „Gramophone Award 2008”. Madrygaliści Caviny prezentują sztukę wykonawczą na poziomie, który dostępny jest wyłącznie najbardziej utalentowanym i zdyscyplinowanym artystom.
Bilety na koncert będzie można kupić od 19 października 2015r. za pośrednictwem portalueventim.pl oraz w czterech punktach sieci informacji miejskiej Info Kraków: przy ul. św. Jana 2, w Pawilonie Wyspiańskiego (pl. Wszystkich Świętych 2), w Sukiennicach (Rynek Główny 1/3) oraz w Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego (ul. Powiśle 11). Kosztują od 100 do 180 zł.
Organizatorami koncertu są: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Capella Cracoviensis.