Nie macie planów na bieżący tydzień? Zapraszamy do Barakah! Każdy znajdzie tu coś dla siebie!
6 kwietnia, godz. 20:00 – Rytmiczna Barakah /impreza muzyczna/
Wznowiliśmy długą tradycję krakowskich jamów perkusyjnych! Zaproszeni i mile widziani są wszyscy krakowscy bębniarze, niezależnie od instrumentów i stylów gry.
Jeżeli czerpiesz przyjemność z grania na bębnie albo po prostu lubisz tego słuchać, będziesz mile widziany.
Jeżeli posiadasz djembe, dununbe, sangban, kenkeni, cajon, darbukę, riqq, daff, ghaval, kandżirę, tablę, pandeiro, surdo, caixę, repkę czy tamborim, a nawet kartale, sagaty czy grzechotkę – ten jam jest dla Ciebie.
Jeżeli posiadasz etniczny instrument nieperkusyjny: kalimbę, didgeridoo, korę, balafon, bansuri czy cały komplet gamelanowy, ten jam jest tym bardziej dla Ciebie.
Każde spotkanie zaczyna się krótkimi warsztatami. Potem zapraszamy na swobodny jam!
Przygotowanie: Karol Wilkoszewski
Data: dwa razy w miesiącu
Wstęp: wolny
7 kwietnia, godz. 20:00 – Dramatorium z Olegiem Pawłowem /impreza literacka/
Oleg Pawłow to aktualnie jeden z najlepszych, najpopularniejszych i najczęściej nagradzanych rosyjskich pisarzy. Zaprezentujemy fragmenty „Opowieści z ostatnich dni. Trylogia”. Akcja wszystkich opowieści toczy się w schyłkowym okresie sowieckiego imperium, w wojsku i łagrach Kazachstanu. Jak pisze wydawca: „Posępny obraz tego czasu, jego grozy i absurdów, ludzkiej niedoli rozjaśnia wysokiej próby czarny humor, sugestywność psychologicznych portretów bohaterów i tak charakterystyczna dla wielkiej rosyjskiej prozy solidarność z prostym, poniżonym, bezbronnym człowiekiem”. To prawdziwa rosyjska literatura!
Dramatorium to interdyscyplinarne, internacjonalne, intermedialne, intertekstualne spotkania z literaturą.
Literatura dzieje się teraz! Dzieje się, gdy słowa taranują głowy, gdy wparowują bez pardonu, gdy są czytane, gdy są słyszane, podczas gdy szklanka whisky dzierżona w dłoni i podczas gdy kolejna dawka szarego papierosowego dymu, a zaatakowana głowa zyskuje czas na refleksję. Dwa czwartki w miesiącu! (bo w czwartek wszystko idzie gładko)
Wspólnie czytamy, wspólnie słuchamy, wspólnie pijemy, skaczemy z balustrady, wspólnie dyskutujemy, oglądamy, śpiewamy, recytujemy, kradniemy kukurydzę, palimy, plujemy na odległość i szukamy dziury w całym! Dźwięki, obrazy i przede wszystkim SŁOWA!
Przyszedł czas na wspólne penetrowanie najczarniejszych, najodleglejszych i najbardziej podejrzanych zakątków. Parafrazując Gregory’ego Corso siedzącego na stopniach portorykańskiego Harlemu – to nie będzie zabawa w poezję, tam są długi do spłacenia!
Przygotowanie: Anna Wyrwik
Wstęp: wolny
8 kwietnia, godz. 20:00 – Agnellus /koncert/
Agnellus to zespół poruszający się pomiędzy rockową alternatywą a poetyckim rockiem, niekiedy z elementami jazzu lub folkowym kolorytem. W latach 2000-2009 znany jako Agnes’band. Ze względu na specyfikę zespołu można go usłyszeć na festiwalach muzycznych, teatralnych i poetyckich. Utwory autorów Agnellusa znalazły się na płycie Macieja Zembatego pt. „Piosenki z trumienki” (Canto, 2002). W październiku 2012 w Polskim Radio Łódź odbyła się premiera albumu „Ballady i transe”, który został wydany nakładem wydawnictwa Dalmafon. Znajdują się na nim zarówno utwory poezji modernistycznej poezji, jak również współcześnie tworzących autorów, szczególnie łódzkich poetów. Zespół ma przygotowany do wydania nowy album „Bal dla ubogich”, który będzie złożony w całości z autorskich kompozycji do słów Tuwima i ukaże się nakładem wydawnictwa Domu Literatury w Łodzi. Kolejnym muzycznym projektem grupy są „Wyliczanki limeryki i inne” muzyczna interpretacja znanych dziecięcych zabaw słownych.
„Wyliczanki, igry, fiki” to muzyczna tkanka oprawiona plastycznie znanych dziecięcych zabaw słownych. Całość stanowi formę koncertu-spektaklu, którego premiera odbędzie się w pryma-aprilis 01. 04. 2016 w ramach akcji Dotknij Teatru w Łodzi w Domu Literatury o 19.30. Wyliczanki liczą sobie wiele dziesiątek lat, modyfikowane przez kolejne pokolenia dzieci. Stanowią część naszej pamięci. Niepozorne, czasem wydawałoby się bełkotliwe wierszyki są wyrazem naszych niepokojów, tęsknot, naszego niezrozumienia świata, a także tego, co jest przez nas nieuświadamiane. Często przypominające magiczne formuły służące m. in. do wybierania, wyłaniania jednej osoby są dla nas metaforą koła fortuny wpływającego na nasz los. Wyliczanki to też zabawy słowne, w których mieszają się języki narodów współtworzących historię naszego kraju. To wesołe korowody słów albo konstrukcje nawiązujące do symboliki wieży Babel. W wyliczankach jest coś pierwotnego, odsyłającego do początków ludzkiego istnienia poprzez język. Teksty, które artyści wybrali oswajają z naszymi lękami, z tym, co nie daje się wypowiedzieć za pomocą logicznej frazy, ale zaczyna znaczyć wiele, gdy przyjmuje formę absurdu. Budząca uśmiech forma wyliczanki oswaja to, czego się otwarcie lub podskórnie boimy, wreszcie może być również pochwałą naszej wyobraźni, wybuchem spontanicznej radości. Korzystając z ludycznych fraz i muzyki, która miesza folklor z rockowym brzmieniem Agnellus odczytuje na nowo teksty, które znamy z dzieciństwa, a przywykliśmy traktować jak bezsensowną słowną zabawę. Tworzy rodzaj igrającej z odbiorcą opowieści, która jednocześnie będzie historią o najważniejszych ludzkich wartościach.
Koncert dopełniają utwory skomponowane do trzech wierszy, nawiązujących do wyliczanek, których autorami są: Miron Białoszewski, Julian Tuwim oraz Andrzej Strąk.
Zespół: „Agnellus”: Agnieszka Kowalska-Owczarek [śpiew], Agnieszka Nowak [gitara akustyczna], Tomasz Kowalski [gitara basowa], Daniel Machoś [gitara elektryczna], Paweł Zawierucha [perkusja]
Video – Kosma Woźniarski
Rysunki – Jola Królicka
Stylizacje i make up – Agnieszka Kowalska-Owczarek
Kostium Arlekina – Julia Kosmynka
Fotografie – Marta Pierzchała
Wstęp: 15 zł.
9 kwietnia, godz. 19:00 – „Dyktanda” /spektakl/
Teatralna wersja „Dyktand” Stanisława Lema jest artystycznym wyzwaniem – zarówno na poziomie scenicznej adaptacji, jak i aktorskiego wykonania. „Dyktanda” to krótkie opowiastki utrzymane w żartobliwym tonie, często przesycone czarnym i absurdalnym humorem. Pierwotnie pisane były przez Lema jako ortograficzne sprawdziany dla jego siostrzeńca – pełny tytuł to „Dyktanda, czyli… w jaki sposób wujek Staszek wówczas Michasia – dzisiaj Michała – uczył pisać bez błędów”. Nagromadzenie słów mogących sprawiać ortograficzne trudności w pisaniu przekłada się tutaj bezpośrednio na poziom akustyczny całego tekstu, jego brzmienie staje się kolejną jego wartością i otwiera nową, czysto sensualną, przestrzeń obcowania z nim. Dlatego właśnie teatr wydaje się idealnym medium dla „Dyktand”.
Spektakl Any Nowickiej, specjalizującej się w inscenizacjach autorów znanych z zamiłowania do czarnego humoru – Hanocha Levina czy Martina McDonagha – jest więc próbą przełożenia na język sceny „fantastycznej, czasami okrutnej” wyobraźni Lema. „Dyktanda” łączą absurdalną, momentami surrealistyczną dezynwolturę Lemowskiej wyobraźni
z językowym – nie tylko ortograficznym – rygorem. Zmierzenie się z „Dyktandami” w teatrze ma wszelkie znamiona innowacyjności rozumianej nie tylko jako „wystawienie” tekstu pierwotnie pisanego w zupełnie innym celu, ale też jako poszukiwanie nowych teatralnych znaków zdolnych zawrzeć w sobie żywioł wizyjnych obrazów i językowej precyzji Stanisława Lema.
Autor: Stanisław Lem
Reżyseria i adaptacja: Ana Nowicka
Obsada: Monika Kufel, Małgorzata Zawadzka, Paweł Plewa, Paweł Wolsztyński
Muzyka: Maciej Jabłoński
Scenografia: Monika Kufel
Kostiumy: Kajetan von Kazanovsky
Choreografia: Tomasz Foltyn
Przygotowanie muzyczne: Ana Nowicka
Data premiery: 27 VI 2014
Czas trwania: 60 min.
Wstęp: 30 zł [normalne] / 20 zł [ulgowe]
9 kwietnia, godz. 21:00 – Semantyka /koncert/
Semantyka to łódzkie trio, tworzące muzykę, którą śmiało określić można mianem eksperymentalnej. Niektórzy nazywają ich polskim The xx czy HTRK, jednak muzycy wypracowali swój własny styl charakteryzujący się połączeniem gitarowych brzmień z elektroniką, tekstami podanymi w formie poezji oraz charyzmatycznym kobiecym wokalem. Mimo krótkiego okresu działalności muzycy zagrali już kilkadziesiąt koncertów na terenie całego kraju, dzieląc scenę między innymi z Kortezem czy zespołem Pustki. We wrześniu 2015 roku własnym sumptem zespół wydał short album zatytułowany „Cisza”.
Wszystko opiera się bowiem na wiodącej roli wokalno-gitarowej korespondencji, uzupełniających się motywach tekstowej emocjonalności, jak i samego angażu instrumentów w opowiadanie historii. Ta naprzemienność przyjmuje różny charakter – od tego dość ponurego, balladowego brzmienia aż do pewnego ożywienia – większej dawki gitarowego angażu, głębokiej linii basowej i mocniejszych tonów syntezatorowych bitów
(Marek Cichoń musicis.pl)
W przypadku młodego, łódzkiego projektu Semantyka mamy do czynienia z triem, które świadomie rezygnuje z perkusji i drapieżnych brzmień aby skupić się na tekście i zatopić słowa w pięknych melodiach podszytych elektroniką
(Adam Mańkowski magnetoffon.info)
Jest to jeden z mocniej wyróżniających się projektów na łódzkiej scenie muzycznej i nie chodzi tutaj konkretnie o popularność samego przedsięwzięcia. Muzyka, którą wykonuje zespół balansuje na pograniczu elektroniki eksperymentalnej, rocka progresywnego, ambientu i minimalizmu, a warstwę muzyczną uzupełniają teksty, które na pewno nie są łatwe w odbiorze. Żeby w pełni docenić głębię tworu, jakim jest Semantyka, trzeba się nad nim pochylić i przez chwilę zadumać.
(Szymon Szostek altmundi.pl)
Gdybym miała wymienić kilka skojarzeń na temat twórczości zespołu z pewnością byłyby to: przestrzeń, minimalizm, urok, emocje, ciepło. Muzyka Semantyki pozwala Słuchaczom/Słuchaczkom oddychać, nie jest przesycona, choć brakuje mi w niej nieco elektronicznego szaleństwa, które nieśmiało przenika do kompozycji umieszczonych na EPce.
Mam nadzieję, ze kolejna płyta będzie odważniejsza pod tym względem.
(Lena lodzjestkultura.pl)
Zespół: „Semantyka”: Alicja Migda [wokal/elektronika], Piotr Sulikowski [gitara/klawisze/elektronika], Maciek Matuszewski [bas]
Wstęp: 10 zł.
12 kwietnia, godz. 19:30 – Akademia Filmowa Barakah „Komedia omyłek” /pokaz filmowy + prelekcja/
Komedia omyłek to nie tylko Szekspirowski pomysł na spiętrzenie zabawnych wydarzeń. Dla kina to okazja do zabawy gatunkami, której podejmowali się najwybitniejsi reżyserzy oraz komicy. Swobodna konwencja i stylizowany kostium stanie się tłem dla perypetii bohaterów inkrustowanych błyskotliwymi dialogami w kwietniowej Akademii Filmowej Barakah.
Akademia Filmowa Barakah to cykliczne tematyczne pokazy filmowe. Obok niekwestionowanych arcydzieł, które zapisały się na stałe w historii kina, prezentujemy także obrazy kontrowersyjne, mniej znane lub zapomniane. Repertuar uzupełnią filmy, które nie miały dystrybucji kinowej w Polsce, a zostały docenione na zagranicznych renomowanych festiwalach. Każdy seans poprzedza prelekcja.
UWAGA:
Brak tytułów podyktowany jest zapisami obowiązującej nas umowy licencyjnej (ale kto szuka, nie błądzi).
Przygotowanie: Krzysztof Siwoń
Data: każdy wtorek miesiąca
Wstęp: wolny
Zakup biletów: pn.-pt. w godz. 10:00-17:00 i na godz. przed każdym wydarzeniem w kasie Teatru Barakah przy Paulińskiej 28, przelewem – http://teatrbarakah.com/barakah-wp/bilety-i-wynajem/, przed koncertem (jeśli są jeszcze wolne miejsca)
Rezerwacja: rezerwacje@teatrbarakah.com / 12 397 80 47 / w barze
Materiały prasowe: Anna Wyrwik