Serdecznie zapraszamy na spektakle premierowe w Małopolskim Ogrodzie Sztuki pt. „Dzieje upadków” na podstawie powieści Honoriusza Balzaca, w reż. Małgorzaty Warsickiej. Najbliższe spektakle już 16 i 17, kolejne 23 i 24 kwietnia!
DZIEJE UPADKÓW
wg powieści „Kuzynka Bietka” Honoriusza Balzaca
Spektakl „Dzieje upadków” oparty jest na adaptacji klasycznej powieści francuskiej „Kuzynka Bietka” Honore de Balzaca. Dzieło jest opowieścią o namiętnościach, z których najsilniejszą zdaje się być pożądanie. Żądza pieniędzy i pragnienie miłości kierują poczynaniami bohaterów, doprowadzając ich do zguby. Okrucieństwo miesza się tu z groteską, a brak złudzeń objawia się w absurdalnej ironii przedstawionych zdarzeń. Adaptację sceniczną utworu przygotowują młodzi twórcy: dramaturg Michał Kurkowski, student PWST i reżyserka Małgorzata Warsicka – absolwentka krakowskiej PWST, zeszłoroczna laureatka Festiwalu Debiutantów „Pierwszy Kontakt” w Toruniu. Do udziału w spektaklu zaproszono gościnnie śpiewaczkę operową, młodą, a już bardzo cenioną Barbarę Majewską, nominowaną w ubiegłym roku do Paszportów Polityki w kategorii „Muzyka poważna”.
Spektakl w wyjątkowej cenie 15 zł (zamiast 45 zł) tylko na spektakle kwietniowe w dniach 16, 17, 23 kwietnia godz. 19.00 i 24 kwietnia godz. 16.00!
Sala widowiskowa MOS, ul. Rajska 12.
Spektaklowi towarzyszy muzyka– wystąpi w nim uznana śpiewaczka operowa Barbara Majewska, zagra dawny instrument muzyczny zwany symfonionem, a to wszystko w klimacie XIX wiecznego Paryża, mrocznych opowieści i intryg miłosnych…
Zapraszamy do rezerwacji w kasie Teatru Słowackiego tel. 12 424 45 25; 12 424 45 28 (przy rezerwacji należy zaznaczyć promocyjną cenę biletu i hasło KULTURATKA)
adaptacja MICHAŁ KURKOWSKI i MAŁGORZATA WARSICKA
Reżyseria MAŁGORZATA WARSICKA
Dramaturg MICHAŁ KURKOWSKI
Muzyka KAROL NEPELSKI
Scenografia MARCIN CHLANDA
Kostiumy GRUPA MIXER
Ruch sceniczny ALEKSANDER KOPAŃSKI
Przedstawienie będzie miało nowatorską, oryginalną formę łączącą spektakl teatralny z instalacją dźwiękową, wkomponowaną w nowoczesną przestrzeń MOS.
Na realizację spektaklu Małgorzata Warsicka otrzymała stypendium Narodowego Centrum Kultury z programu MŁODA POLSKA.
OBSADA:
Dominika Bednarczyk
Dorota Godzic
Barbara Majewska (gościnnie)
Lena Schimscheiner (gościnnie) – stypendysta programu Nowy Kraków
Katarzyna Zawiślak-Dolny
Karol Kubasiewicz (gościnnie)
Marcin Kuźmiński
Sławomir Maciejewski
Antoni Paradowski (gościnnie)
Rafał Szumera
Premiera 15 kwietnia 2016 r.
Sala widowiskowa MOS, ul. Rajska 12
KOLEJNE SPEKTAKLE : 16,17,23,24 KWIETNIA
Czas trwania spektaklu ok. 2h
Dzieje upadków
Balzakowski cykl powieści i opowiadań zatytułowany „Komedia Ludzka” to chyba największy tego typu projekt w dziejach historii literatury. Składa się nań przeszło sto trzydzieści utworów z najmniej dwoma tysiącami bohaterów. Zmierzenie się z twórczością Balzaca można by porównać do wysiłku zdobywania kolejnych szczytów wysokogórskiego pasma. Niezbędny jest do tego klucz i podsuwa go sam autor, dzieląc swoje opus magnum na sześć ksiąg i wyróżniając w nich poszczególne cykle. Jednym z nich (tworzącym „Sceny z życia paryskiego”) są „Ubodzy krewni”, złożeni z dwóch powieści – „Kuzynka Bietka” i „Kuzyn Pons”. W ”Kuzynce Bietce” w sposób wyjątkowo przejrzysty autor porusza problemy obsesyjnie zajmujące go przez niemal trzydzieści lat pracy, dzięki czemu otrzymujemy prawie dokumentalny opis życia ówczesnego Paryża. Obraz ten jest niepokojąco bliski naszej współczesności – nadal wszechwładny pieniądz wyznacza granice moralności, a czystą miłość zastępujemy pędem do kariery.
Balzac oparł się w tym dziele, jak i w wielu innych, na doświadczeniach będących udziałem francuskiej burżuazji w burzliwych czasach monarchii lipcowej, okresie rządów napoleońskich oraz w czasie powrotu władzy królewskiej. Opisał podejście do życia zarówno nowo powstałych jak i odradzających się starych klas społecznych. Opisał wyznawane przez nie wartości i porównywał dążenia ich reprezentantów. Obnażył rzeczywisty kierunek ewolucji społeczeństwa, w którym umiejętność szybkiego wykorzystania szansy i bezwzględnej rywalizacji międzyludzkiej są najbardziej cenionymi wartościami. Tylko w ten sposób możliwe jest osiągnięcie sukcesu. Być może ta ostrość opisu sprawia, że mówi się o tej powieści, jako „najokrutniejszym” utworze pisarza. Naszym punktem wyjścia jest fascynacja autorem. Jego życiem i rangą projektu stawiającego sobie za cel opisanie współczesności na kartach kolejnych książek. Nawet nie tyle współczesności, co współczesnych mu ludzi. Widział ich niezwykle przenikliwe. Obserwował ich ciągłe gry i gierki, intrygi i skrywane miłostki, ich głupotę, a czasem mądrość. Ta wyjątkowa, tak rzadko wystawiana na polskich scenach literatura jest pierwszą i najważniejszą składową naszego spektaklu. Drugą jest dźwięk. Warstwę muzyczną traktujemy w sposób eksperymentalny. Umożliwiają nam to wyjątkowe możliwości sceny Małopolskiego Ogrodu Sztuki, na której tworzymy wielokanałową przestrzeń akustyczną jak również wykorzystanie prototypu XIX wiecznego instrumentu muzycznego, symfonionu, w wersji współczesnej. Oba te elementy uzupełnia postać solistki operowej, która na żywo tworzy narrację akustyczną spektaklu.
Tytuł: Dzieje upadków
Teatr: Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Reżyseria: Małgorzata Warsicka
Scenografia: Marcin Chlanda
Obsada: Dominika Bednarczyk, Dorota Godzic, Barbara Majewska (gościnnie), Lena Schimscheiner (gościnnie) – stypendysta programu Nowy Kraków, Katarzyna Zawiślak-Dolny, Karol Kubasiewicz (gościnnie), Marcin Kuźmiński, Sławomir Maciejewski, Antoni Paradowski (gościnnie), Rafał Szumera
Kostiumy: Grupa MIXER
Muzyka: Karol Nepelski
Data premiery: 15 kwietnia 2016
Materiały prasowe: Agnieszka Ziółkowska, Specjalista ds. promocji, Małopolski Ogród Sztuki